본 연구의 목적은 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 영아의 신체발달 및 정서조절능력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구가설은 다음과 같다. 가설 가. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 신체발달에 영향을 미칠 것이다. 가설 나. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 정서조절능력에 영향을 미칠 것이다.
본 연구를 위한 ‘기본운동기술을 활용한 실외 신체활동’은 유아의 지각-운동능력 및 기초체력 ...
본 연구의 목적은 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 영아의 신체발달 및 정서조절능력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구가설은 다음과 같다. 가설 가. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 신체발달에 영향을 미칠 것이다. 가설 나. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 정서조절능력에 영향을 미칠 것이다.
본 연구를 위한 ‘기본운동기술을 활용한 실외 신체활동’은 유아의 지각-운동능력 및 기초체력 증진을 위한 신체활동 프로그램(전선혜, 2017)을 기본으로 하여 기본운동 요소와 표준보육과정의 만2세 신체영역의 목표와 내용구성을 참고하여 18개의 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동을 구성하였다. 본 연구에서는 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 영아의 신체발달과 정서조절능력에 미치는 영향을 검증하기 위해서, 경기도 P시에 위치하고 있는 J어린이집의 만 2세반 영아 14명과 E어린이집의 만 2세반 영아 14명을 각각 실험집단과 비교집단으로 선정하여 실험집단 영아는 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동을 비교집단은 생활주제에 따른 바깥놀이를 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2020년 8월 26일부터 10월 5일 6주간 주 3회 한 회기당 30분씩 총 18회 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 비교집단에 비해 영아의 신체발달 증진에 긍정적인 효과를 나타냈다. 즉, 신체발달의 하위요소인 소근육활동, 대근육활동, 자조기술이 향상되었다. 둘째, 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 비교집단에 비해 영아의 정서조절능력 향상에 긍정적인 효과를 나타냈다. 즉, 정서조절능력의 하위요소인 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처에 유의미한 향상이 나타났다.
보육현장에서 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 만 2세 영아의 신체발달과 정서조절능력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 연구결과에 대한 논의 및 한계점을 밝히고 추후연구를 제언하였다.
본 연구의 목적은 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 영아의 신체발달 및 정서조절능력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구가설은 다음과 같다. 가설 가. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 신체발달에 영향을 미칠 것이다. 가설 나. 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 영아의 정서조절능력에 영향을 미칠 것이다.
본 연구를 위한 ‘기본운동기술을 활용한 실외 신체활동’은 유아의 지각-운동능력 및 기초체력 증진을 위한 신체활동 프로그램(전선혜, 2017)을 기본으로 하여 기본운동 요소와 표준보육과정의 만2세 신체영역의 목표와 내용구성을 참고하여 18개의 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동을 구성하였다. 본 연구에서는 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 영아의 신체발달과 정서조절능력에 미치는 영향을 검증하기 위해서, 경기도 P시에 위치하고 있는 J어린이집의 만 2세반 영아 14명과 E어린이집의 만 2세반 영아 14명을 각각 실험집단과 비교집단으로 선정하여 실험집단 영아는 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동을 비교집단은 생활주제에 따른 바깥놀이를 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2020년 8월 26일부터 10월 5일 6주간 주 3회 한 회기당 30분씩 총 18회 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 비교집단에 비해 영아의 신체발달 증진에 긍정적인 효과를 나타냈다. 즉, 신체발달의 하위요소인 소근육활동, 대근육활동, 자조기술이 향상되었다. 둘째, 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동은 비교집단에 비해 영아의 정서조절능력 향상에 긍정적인 효과를 나타냈다. 즉, 정서조절능력의 하위요소인 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처에 유의미한 향상이 나타났다.
보육현장에서 기본운동기술을 활용한 실외 신체활동이 만 2세 영아의 신체발달과 정서조절능력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 연구결과에 대한 논의 및 한계점을 밝히고 추후연구를 제언하였다.
The purpose of this study is to examine the effect of Outdoor Physical Activity Using Basic Exercise Techniques on the physical development and emotional regulation ability of infants. The research questions are as follows. Question 1. Outdoor physical activity using basic exercise technique...
The purpose of this study is to examine the effect of Outdoor Physical Activity Using Basic Exercise Techniques on the physical development and emotional regulation ability of infants. The research questions are as follows. Question 1. Outdoor physical activity using basic exercise techniques will affect the physical development of infants. Question 2. Outdoor physical activity using basic exercise techniques will affect infants emotional regulation ability.
‘Outdoor physical activity using basic exercise techniques' consists of 18 basic motor-central physical activities based on the Physical Activity Program(Jeon, S. H., 2017), in consideration of the goals and contents of the basic-motorized factors and the standard child care process for two-year –old infants. To verify the effect of outdoor physical activity using basic exercise techniques on the physical development and emotional regulation ability of infants, 14 infants J daycare center and 14 infants in E daycare center located in Gyeonggi-do were selected as experimental group and compared group. The experimental procedure of this study was conducted three times a week, 30 minutes per a session, for a total of 18 times.
The results of this study are as follows: First, outdoor physical activity using basic exercise techniques showed a positive effect on the promotion of physical development of infants compared to comparative groups. In other words, the sub-elements of physical development, small muscles activity, large muscles activity, and self-help skills, have been improved. Second, outdoor physical activity using basic exercise techniques had a positive effect on improving the emotional regulation ability of infants compared to comparative groups. In other words, there were significant improvements in self-expression, emotional management, and emotional treatment, which are sub-components of emotional regulation. The results suggested that outdoor physical activity using basic exercise techniques in daycare center have a positive effect on the physical development and emotional regulation ability of two-year-old infants. Finally, implications and limitations of this study were discussed and suggestions for the further study were presented.
The purpose of this study is to examine the effect of Outdoor Physical Activity Using Basic Exercise Techniques on the physical development and emotional regulation ability of infants. The research questions are as follows. Question 1. Outdoor physical activity using basic exercise techniques will affect the physical development of infants. Question 2. Outdoor physical activity using basic exercise techniques will affect infants emotional regulation ability.
‘Outdoor physical activity using basic exercise techniques' consists of 18 basic motor-central physical activities based on the Physical Activity Program(Jeon, S. H., 2017), in consideration of the goals and contents of the basic-motorized factors and the standard child care process for two-year –old infants. To verify the effect of outdoor physical activity using basic exercise techniques on the physical development and emotional regulation ability of infants, 14 infants J daycare center and 14 infants in E daycare center located in Gyeonggi-do were selected as experimental group and compared group. The experimental procedure of this study was conducted three times a week, 30 minutes per a session, for a total of 18 times.
The results of this study are as follows: First, outdoor physical activity using basic exercise techniques showed a positive effect on the promotion of physical development of infants compared to comparative groups. In other words, the sub-elements of physical development, small muscles activity, large muscles activity, and self-help skills, have been improved. Second, outdoor physical activity using basic exercise techniques had a positive effect on improving the emotional regulation ability of infants compared to comparative groups. In other words, there were significant improvements in self-expression, emotional management, and emotional treatment, which are sub-components of emotional regulation. The results suggested that outdoor physical activity using basic exercise techniques in daycare center have a positive effect on the physical development and emotional regulation ability of two-year-old infants. Finally, implications and limitations of this study were discussed and suggestions for the further study were presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.