본 연구는 초등학교 특수학급에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량 신장을 위해 그림책을 활용한 상담프로그램을 구안하고 특수교사의 수행경험을 통해 그 효과를 확인하는데 목적이 있다. 장애 유형 및 정도에 따라 개인차가 있기는 하지만 특수학생의 경우 낮은 사회정서역량으로 인해 학교 생활을 포함한 일상생활에서 어려움을 경험한다는 연구가 증가하고 있다. 그러나 지금까지 보고된 연구들 가운데 초등학교에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량을 신장시키기 위해 학교현장에서 활용가능한 상담프로그램은 부족하다.
본 연구에서는 특수학생의 사회정...
본 연구는 초등학교 특수학급에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량 신장을 위해 그림책을 활용한 상담프로그램을 구안하고 특수교사의 수행경험을 통해 그 효과를 확인하는데 목적이 있다. 장애 유형 및 정도에 따라 개인차가 있기는 하지만 특수학생의 경우 낮은 사회정서역량으로 인해 학교 생활을 포함한 일상생활에서 어려움을 경험한다는 연구가 증가하고 있다. 그러나 지금까지 보고된 연구들 가운데 초등학교에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량을 신장시키기 위해 학교현장에서 활용가능한 상담프로그램은 부족하다.
본 연구에서는 특수학생의 사회정서역량신장을 위해 학교현장에서 활용 가능한 그림책 상담프로그램을 구안하고자 한다. 그림책은 이야기 구조가 단순하고 쉬운 어휘가 반복되고, 친숙한 등장인물의 스토리는 교육적 활용에 효과적이기에(이순아, 임성만, 2021), 특수학생을 위한 상담프로그램에 적용해보고자 한다.
본 연구는 다음과 같이 수행되었다. 첫째, 그림책, 사회정서역량, 상담프로그램 개발 관련 문헌을 검토하고, 프로그램 개발 방향을 검토 및 재구성하였다. 둘째, 초등학교 특수학생의 사회정서역량 신장을 위한 그림책 상담프로그램 개발 방향을 설정하였다. 셋째, 그림책 상담프로그램 활동계획(지도안)을 작성하였다. 넷째, 그림책 상담프로그램 활동계획(지도안)을 동료교사에게 검토받았고, 수정 및 보완하였다. 다섯째, 연구참여에 동의한 특수학생에게 소속된 특수학급에서 그림책 상담프로그램을 실시하였다. 특수학생의 자기보고식 설문조사는 어려움이 있을 수 있어서 특수교사의 경험을 통해 의견을 수합하고 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 특수학급 현장에서 적용 가능한 그림책을 활용한 사회정서역량 신장 상담프로그램을 5회기 구안하였다. 둘째, 초등학교 특수학생의 사회정서역량 신장을 위해 구안된 상담프로그램은 이를 수행한 특수교사의 경험을 분석한 결과 특수학생들에게 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 그림책을 통한 상담프로그램이 초등학교 특수학생들의 사회정서역량 신장에 효과가 있음으로 해석할 수 있다.
본 연구는 특수학생을 대상으로 초등학교 현장에서 적용가능하면서 그림책을 활용한 사회정서역량 신장 프로그램을 구안하고 그 효과를 확인했다는 데 의의가 있다.
본 연구는 초등학교 특수학급에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량 신장을 위해 그림책을 활용한 상담프로그램을 구안하고 특수교사의 수행경험을 통해 그 효과를 확인하는데 목적이 있다. 장애 유형 및 정도에 따라 개인차가 있기는 하지만 특수학생의 경우 낮은 사회정서역량으로 인해 학교 생활을 포함한 일상생활에서 어려움을 경험한다는 연구가 증가하고 있다. 그러나 지금까지 보고된 연구들 가운데 초등학교에 재학 중인 특수학생의 사회정서역량을 신장시키기 위해 학교현장에서 활용가능한 상담프로그램은 부족하다.
본 연구에서는 특수학생의 사회정서역량신장을 위해 학교현장에서 활용 가능한 그림책 상담프로그램을 구안하고자 한다. 그림책은 이야기 구조가 단순하고 쉬운 어휘가 반복되고, 친숙한 등장인물의 스토리는 교육적 활용에 효과적이기에(이순아, 임성만, 2021), 특수학생을 위한 상담프로그램에 적용해보고자 한다.
본 연구는 다음과 같이 수행되었다. 첫째, 그림책, 사회정서역량, 상담프로그램 개발 관련 문헌을 검토하고, 프로그램 개발 방향을 검토 및 재구성하였다. 둘째, 초등학교 특수학생의 사회정서역량 신장을 위한 그림책 상담프로그램 개발 방향을 설정하였다. 셋째, 그림책 상담프로그램 활동계획(지도안)을 작성하였다. 넷째, 그림책 상담프로그램 활동계획(지도안)을 동료교사에게 검토받았고, 수정 및 보완하였다. 다섯째, 연구참여에 동의한 특수학생에게 소속된 특수학급에서 그림책 상담프로그램을 실시하였다. 특수학생의 자기보고식 설문조사는 어려움이 있을 수 있어서 특수교사의 경험을 통해 의견을 수합하고 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 특수학급 현장에서 적용 가능한 그림책을 활용한 사회정서역량 신장 상담프로그램을 5회기 구안하였다. 둘째, 초등학교 특수학생의 사회정서역량 신장을 위해 구안된 상담프로그램은 이를 수행한 특수교사의 경험을 분석한 결과 특수학생들에게 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 그림책을 통한 상담프로그램이 초등학교 특수학생들의 사회정서역량 신장에 효과가 있음으로 해석할 수 있다.
본 연구는 특수학생을 대상으로 초등학교 현장에서 적용가능하면서 그림책을 활용한 사회정서역량 신장 프로그램을 구안하고 그 효과를 확인했다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop a counseling program using picturebooks to
enhance the socio-emotional competency of students who needs special education and who
are enrolled in special education classes in elementary schools and to verify the effect
through the experience of spe...
The purpose of this study is to develop a counseling program using picturebooks to
enhance the socio-emotional competency of students who needs special education and who
are enrolled in special education classes in elementary schools and to verify the effect
through the experience of special education teachers. Although students who need special
education have individual differences based on the type and degree of disability, studies that
demonstrate the difficulties in daily life, including school life, due to the low socio-emotional
competence, are increasing. However, previous studies are insufficient to illustrate counseling
programs that enhance the socio-emotional competency of special education students
attending elementary school, lacking practicality in school settings.
This study intends to devise a picturebook counseling program that can be used in school
settings to improve socio-emotional competency of special education students. The story
structure of picturebooks is simple, easy vocabulary is repeated, and the stories of familiar
characters are effective for educational use (Lee Soonah, Lim Sungman, 2021). Therefore,
this counseling program for special educational students is necessary.
This study has a following procedure. First, past studies related to picturebook,
socio-emotional competency, and counseling program development were reviewed, and the
program development was reviewed and reorganized. Second, the procedures of the program
development were determined to enhance the socio-emotional competency of students who
needs special education and who are enrolled in special education classes in elementary
schools. Third, a picturebook counseling program activity plan(lesson plan) was created.
Fourth, peer teachers gave feedback on the lesson plans of this program activity
plan(guideline). Then, the researcher revised and complemented them. Fifth, special
education students were participated in this picturebook counseling program. It is difficult to
collect the self-report questionnaire from the special students. So experience from special
education teachers were collected and analyzed.
The results of this study are as follows. First, the researcher developed a counseling
program to improve socio-emotional competency, using picturebooks in special classes in
elementary schools for 5 sessions. Second, the findings revealed the effect of the counseling
program to increase the emotional competency of special education students in elementary
school by analyzing the experiences of special education teachers who performed it.
This study shed lights on the development of the counseling program to strenghten
socio-emotional competency using picturebooks, which is applicable to special education
students in elementary schools.
The purpose of this study is to develop a counseling program using picturebooks to
enhance the socio-emotional competency of students who needs special education and who
are enrolled in special education classes in elementary schools and to verify the effect
through the experience of special education teachers. Although students who need special
education have individual differences based on the type and degree of disability, studies that
demonstrate the difficulties in daily life, including school life, due to the low socio-emotional
competence, are increasing. However, previous studies are insufficient to illustrate counseling
programs that enhance the socio-emotional competency of special education students
attending elementary school, lacking practicality in school settings.
This study intends to devise a picturebook counseling program that can be used in school
settings to improve socio-emotional competency of special education students. The story
structure of picturebooks is simple, easy vocabulary is repeated, and the stories of familiar
characters are effective for educational use (Lee Soonah, Lim Sungman, 2021). Therefore,
this counseling program for special educational students is necessary.
This study has a following procedure. First, past studies related to picturebook,
socio-emotional competency, and counseling program development were reviewed, and the
program development was reviewed and reorganized. Second, the procedures of the program
development were determined to enhance the socio-emotional competency of students who
needs special education and who are enrolled in special education classes in elementary
schools. Third, a picturebook counseling program activity plan(lesson plan) was created.
Fourth, peer teachers gave feedback on the lesson plans of this program activity
plan(guideline). Then, the researcher revised and complemented them. Fifth, special
education students were participated in this picturebook counseling program. It is difficult to
collect the self-report questionnaire from the special students. So experience from special
education teachers were collected and analyzed.
The results of this study are as follows. First, the researcher developed a counseling
program to improve socio-emotional competency, using picturebooks in special classes in
elementary schools for 5 sessions. Second, the findings revealed the effect of the counseling
program to increase the emotional competency of special education students in elementary
school by analyzing the experiences of special education teachers who performed it.
This study shed lights on the development of the counseling program to strenghten
socio-emotional competency using picturebooks, which is applicable to special education
students in elementary schools.
주제어
#초등학교 특수학생 사회정서역량 그림책 상담프로그램 특수교사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.