본 연구에서는 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자들의 주관적인 인식 유형을 파악하기 위해 Q 방법론을 적용하여 분석하였다. 이를 위해 문헌 고찰과 학교에서 청소년 비대면 상담을 경험한 전문상담교사들을 대상으로 실시한 인터뷰 내용을 종합하여 비대면 상담에 관한 29개의 진술문을 추출하였다. 그 이후, 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자 21명을 대상으로 Q 분류를 실시하고 QUANL 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 그 결과 비대면 상담에 대한 학교상담자 인식 유형이 4가지로 도출되었는데 ...
본 연구에서는 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자들의 주관적인 인식 유형을 파악하기 위해 Q 방법론을 적용하여 분석하였다. 이를 위해 문헌 고찰과 학교에서 청소년 비대면 상담을 경험한 전문상담교사들을 대상으로 실시한 인터뷰 내용을 종합하여 비대면 상담에 관한 29개의 진술문을 추출하였다. 그 이후, 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자 21명을 대상으로 Q 분류를 실시하고 QUANL 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 그 결과 비대면 상담에 대한 학교상담자 인식 유형이 4가지로 도출되었는데 유형 1은 비대면 상담 접근성 긍정형, 유형 2는 비대면 상담 비윤리성 우려형, 유형 3은 비대면 상담기술 요구형, 유형 4는 비대면 상담 피로형으로 나타났다. 본 연구는 4차 산업혁명 시대와 팬데믹 시대를 대비하는 학교상담현장에서 비대면 상담 운영에 대한 효율성을 증진하고, 체계적인 학교상담 시스템을 구축하는 기초를 마련하는 데 의의가 있다.
본 연구에서는 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자들의 주관적인 인식 유형을 파악하기 위해 Q 방법론을 적용하여 분석하였다. 이를 위해 문헌 고찰과 학교에서 청소년 비대면 상담을 경험한 전문상담교사들을 대상으로 실시한 인터뷰 내용을 종합하여 비대면 상담에 관한 29개의 진술문을 추출하였다. 그 이후, 청소년 비대면 상담을 경험한 학교상담자 21명을 대상으로 Q 분류를 실시하고 QUANL 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 그 결과 비대면 상담에 대한 학교상담자 인식 유형이 4가지로 도출되었는데 유형 1은 비대면 상담 접근성 긍정형, 유형 2는 비대면 상담 비윤리성 우려형, 유형 3은 비대면 상담기술 요구형, 유형 4는 비대면 상담 피로형으로 나타났다. 본 연구는 4차 산업혁명 시대와 팬데믹 시대를 대비하는 학교상담현장에서 비대면 상담 운영에 대한 효율성을 증진하고, 체계적인 학교상담 시스템을 구축하는 기초를 마련하는 데 의의가 있다.
In this study, the Q methodology was applied and analyzed to understand the subjective type of perception of school counselors who experienced non-face-to-face counseling for adolescents. To this end, 29 statements on non-face-to-face counseling were extracted by synthesizing the literature review a...
In this study, the Q methodology was applied and analyzed to understand the subjective type of perception of school counselors who experienced non-face-to-face counseling for adolescents. To this end, 29 statements on non-face-to-face counseling were extracted by synthesizing the literature review and interviews conducted with professional counseling teachers who experienced non-face-to-face counseling for adolescents at school. After that, Q classification was conducted on 21 school counselors who experienced non-face-to-face counseling for adolescents, and data were analyzed using the QUANL program. As a result, there were four types of perception of school counselors for non-face-to-face counseling, Type 1 was the positive type of non-face-to-face counseling accessibility, Type 2 was the type of concern about non-face-to-face counseling unethical, Type 3 was the type that required non-face-to-face counseling skills, and Type 4 was the non-face-to-face counseling fatigue type. This study is meaningful in enhancing the efficiency of non-face-to-face counseling operations in school counseling sites in preparation for the era of the 4th Industrial Revolution and the Pandemic era and laying the foundation for establishing a systematic school counseling system.
In this study, the Q methodology was applied and analyzed to understand the subjective type of perception of school counselors who experienced non-face-to-face counseling for adolescents. To this end, 29 statements on non-face-to-face counseling were extracted by synthesizing the literature review and interviews conducted with professional counseling teachers who experienced non-face-to-face counseling for adolescents at school. After that, Q classification was conducted on 21 school counselors who experienced non-face-to-face counseling for adolescents, and data were analyzed using the QUANL program. As a result, there were four types of perception of school counselors for non-face-to-face counseling, Type 1 was the positive type of non-face-to-face counseling accessibility, Type 2 was the type of concern about non-face-to-face counseling unethical, Type 3 was the type that required non-face-to-face counseling skills, and Type 4 was the non-face-to-face counseling fatigue type. This study is meaningful in enhancing the efficiency of non-face-to-face counseling operations in school counseling sites in preparation for the era of the 4th Industrial Revolution and the Pandemic era and laying the foundation for establishing a systematic school counseling system.
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