본 연구는 가정 밖 청소년을 대상으로 자립 준비에 대한 경험을 심층 면접과 주제분석을 통해 살펴보는 질적연구이다. 특히, 가정 밖 청소년들이 경험하는 어려움, 적응 과정, 자립 준비 과정에서 발생할 수 있는 보호·방해요인들을 살펴보고, 사회복지 정책적 함의를 도출하였다. 본 연구의 대상자는 가정 밖 청소년으로서 남자 청소년 3명과 여자 청소년 1명이다. 연구 결과 범주 8개와 하위범주 16개, 내용 28개가 도출되었다. 주요 분석 결과는 크게 세 가지이다. 첫째, ...
본 연구는 가정 밖 청소년을 대상으로 자립 준비에 대한 경험을 심층 면접과 주제분석을 통해 살펴보는 질적연구이다. 특히, 가정 밖 청소년들이 경험하는 어려움, 적응 과정, 자립 준비 과정에서 발생할 수 있는 보호·방해요인들을 살펴보고, 사회복지 정책적 함의를 도출하였다. 본 연구의 대상자는 가정 밖 청소년으로서 남자 청소년 3명과 여자 청소년 1명이다. 연구 결과 범주 8개와 하위범주 16개, 내용 28개가 도출되었다. 주요 분석 결과는 크게 세 가지이다. 첫째, 어린 나이에 한쪽 혹은 양쪽 친부모와의 이별을 경험하고 이를 둘러싼 공허함을 공유하고 있었다. 둘째, 집 밖을 나오게 된 경로는 ‘가출’과 같이 자발적인 것이기보다, 가정폭력(예, 아버지의 상습적 폭행)과 같은 맥락적 요소가 주요하게 작용하고 있었다. 하지만 동시에, 개개인이 독특하게 가진 가정 내 자원과 강점 역시 발견되었고 이는 가정 밖 생활의 힘이 되고 있었다. 예를 들어, 엄마의 부재는 공허함으로 남지만, 아빠는 묵묵히 책임을 다하는 모습을 보였고, 이는 이후 자신을 강하게 자라게 하는 자원이 되었다는 보고가 있었다. 셋째, 가정 밖 청소년들은 자립의 의미를 ‘누구의 도움 없이 혼자서 자신의 생계를 책임지는 것’이라고 받아들이며 자립 준비를 하고 있다. 사람들은 일반적으로 가족 간, 혹은 국가로부터 도움을 받으며 청소년기, 혹은 평생을 보낸다고 할 수 있는데, 누구의 도움도 없이 생계를 꾸리는 ‘자립’은 좁게 정의된 자립이라 볼 수 있다. 가정 내 청소년보다 가정 밖 청소년들은 지원이 더 필요한 위치에 있음에도 불구하고, 오히려 좁게 정의된 자립의 개념을 받아들이고 있음을 알 수 있다. 따라서 학교 밖 청소년들이 자립을 성취하기 위한 부담감이 클 수 있겠다. 넷째, 자립 준비를 하는 과정에서 도움이 되는 것과 방해가 되는 것에는 제도적인 것이 가정 밖 아이들을 위해 마련되어 있지만 활용도가 낮고 혹은 어떤 제도들은 자립에 오히려 방해되고 있었다. 예를 들어, 보금자리를 신청하기 위한 ‘자가 부담’이 있다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정 밖 청소년들은 취약한 자립 준비 환경에 노출되어 있었지만, 강점과 자원을 가진, 자립을 위해 노력하는 개인이었다. 가정 밖 청소년들은 자신에게 주어진 환경에 맞추어 스스로 자립 준비를 하며, 그러한 과정에 대하여 의미를 구성해 나가고 있었다. 이 과정에서 자신이 가진 자원과 강점을 인지하여 활용하고 있었다. 조부모나 부모로부터 사랑받은 기억, 시설에서 만난 선생님, 친구, 이성 친구, 시설의 프로그램 등이 자원으로 인지, 활용되고 있었다. 취약한 가정, 사회환경을 극복했던 과거의 경험은 위기 상황에 직면하였을 때 즉각적인 대응 능력을 강화하는 역할을 하였고, 적절한 교육과 정보 등을 활용할 수 있는 능력을 기를 수 있음을 관찰하였다. 만약 가정 밖 청소년은 스스로 가진 강점과 자원이 부족하고 취약한 존재로만 사회에 인식되는 편견이 있다면, 이는 도전받아야 하는 선입견일 것이다. 둘째, 가정 밖 청소년을 위한 더욱 폭넓은 제도적 지원이 필요하다. 예를 들어, 가정 밖 청소년들의 자립시기를 기준으로 신청자에 한해서 주거의 보장이 절실하다. 또한 시설의 프로그램을 이용하는 청소년들은 시설제공 시스템 외에도 타 시설의 이용에 관해 관심을 보였다. 시설과 시설의 연계로 좀 더 폭넓은 경험을 쌓고자 하는 욕구가 있었으므로, 이를 가능하게 할 필요가 있다. 셋째, 시장에서 근로 청소년들의 노동착취를 방지하기 위한 제도적인 장치는 상당히 미비한 실정이며, 그들의 욕구에 못 미치고 있었다. 청소년의 노동착취를 막는 제도적 개선은 가정 밖 청소년들의 자립 준비에 직접적인 도움이 될 것이다. 넷째, 미성년자의 법적인 보호자 지정은 필요에 따라 선택하는 탄력적인 제도가 되어야 할 것이다. 한 연구 참여자는 아버지의 폭력으로 집 밖으로 나왔지만, 아버지의 동의가 없이 학교를 옮길 수가 없어 아버지로부터 피하고자 학교를 그만두게 되었다. 이는 가정 밖 청소년이 학교 밖으로 밀려나는 주요한 경로를 보여준다. 따라서 법적인 보호자의 권리도 탄력적인 선택 여부에 따라 선택 할 기회 제공이 필요하겠다. 본 연구의 한계점은 질적 연구에서 타당성 확보를 위해 면담 이외에 관찰, 관련 문서, 동년배 또래, 지역사회 연계 자원 등에서 가져올 수 있는 자료가 부족하였다는 점이다. 또한, 다양성이 부족했으며 폭넓은 경험과 체험에 한계가 있었다. 하지만, 내부자들의 애로점과 자신감을 가지고 성실히 장애물을 해결해 나가는 가정 밖 청소년들의 모습을 그들의 목소리로 기록했다는 점에 연구의 의의가 있다.
본 연구는 가정 밖 청소년을 대상으로 자립 준비에 대한 경험을 심층 면접과 주제분석을 통해 살펴보는 질적연구이다. 특히, 가정 밖 청소년들이 경험하는 어려움, 적응 과정, 자립 준비 과정에서 발생할 수 있는 보호·방해요인들을 살펴보고, 사회복지 정책적 함의를 도출하였다. 본 연구의 대상자는 가정 밖 청소년으로서 남자 청소년 3명과 여자 청소년 1명이다. 연구 결과 범주 8개와 하위범주 16개, 내용 28개가 도출되었다. 주요 분석 결과는 크게 세 가지이다. 첫째, 어린 나이에 한쪽 혹은 양쪽 친부모와의 이별을 경험하고 이를 둘러싼 공허함을 공유하고 있었다. 둘째, 집 밖을 나오게 된 경로는 ‘가출’과 같이 자발적인 것이기보다, 가정폭력(예, 아버지의 상습적 폭행)과 같은 맥락적 요소가 주요하게 작용하고 있었다. 하지만 동시에, 개개인이 독특하게 가진 가정 내 자원과 강점 역시 발견되었고 이는 가정 밖 생활의 힘이 되고 있었다. 예를 들어, 엄마의 부재는 공허함으로 남지만, 아빠는 묵묵히 책임을 다하는 모습을 보였고, 이는 이후 자신을 강하게 자라게 하는 자원이 되었다는 보고가 있었다. 셋째, 가정 밖 청소년들은 자립의 의미를 ‘누구의 도움 없이 혼자서 자신의 생계를 책임지는 것’이라고 받아들이며 자립 준비를 하고 있다. 사람들은 일반적으로 가족 간, 혹은 국가로부터 도움을 받으며 청소년기, 혹은 평생을 보낸다고 할 수 있는데, 누구의 도움도 없이 생계를 꾸리는 ‘자립’은 좁게 정의된 자립이라 볼 수 있다. 가정 내 청소년보다 가정 밖 청소년들은 지원이 더 필요한 위치에 있음에도 불구하고, 오히려 좁게 정의된 자립의 개념을 받아들이고 있음을 알 수 있다. 따라서 학교 밖 청소년들이 자립을 성취하기 위한 부담감이 클 수 있겠다. 넷째, 자립 준비를 하는 과정에서 도움이 되는 것과 방해가 되는 것에는 제도적인 것이 가정 밖 아이들을 위해 마련되어 있지만 활용도가 낮고 혹은 어떤 제도들은 자립에 오히려 방해되고 있었다. 예를 들어, 보금자리를 신청하기 위한 ‘자가 부담’이 있다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정 밖 청소년들은 취약한 자립 준비 환경에 노출되어 있었지만, 강점과 자원을 가진, 자립을 위해 노력하는 개인이었다. 가정 밖 청소년들은 자신에게 주어진 환경에 맞추어 스스로 자립 준비를 하며, 그러한 과정에 대하여 의미를 구성해 나가고 있었다. 이 과정에서 자신이 가진 자원과 강점을 인지하여 활용하고 있었다. 조부모나 부모로부터 사랑받은 기억, 시설에서 만난 선생님, 친구, 이성 친구, 시설의 프로그램 등이 자원으로 인지, 활용되고 있었다. 취약한 가정, 사회환경을 극복했던 과거의 경험은 위기 상황에 직면하였을 때 즉각적인 대응 능력을 강화하는 역할을 하였고, 적절한 교육과 정보 등을 활용할 수 있는 능력을 기를 수 있음을 관찰하였다. 만약 가정 밖 청소년은 스스로 가진 강점과 자원이 부족하고 취약한 존재로만 사회에 인식되는 편견이 있다면, 이는 도전받아야 하는 선입견일 것이다. 둘째, 가정 밖 청소년을 위한 더욱 폭넓은 제도적 지원이 필요하다. 예를 들어, 가정 밖 청소년들의 자립시기를 기준으로 신청자에 한해서 주거의 보장이 절실하다. 또한 시설의 프로그램을 이용하는 청소년들은 시설제공 시스템 외에도 타 시설의 이용에 관해 관심을 보였다. 시설과 시설의 연계로 좀 더 폭넓은 경험을 쌓고자 하는 욕구가 있었으므로, 이를 가능하게 할 필요가 있다. 셋째, 시장에서 근로 청소년들의 노동착취를 방지하기 위한 제도적인 장치는 상당히 미비한 실정이며, 그들의 욕구에 못 미치고 있었다. 청소년의 노동착취를 막는 제도적 개선은 가정 밖 청소년들의 자립 준비에 직접적인 도움이 될 것이다. 넷째, 미성년자의 법적인 보호자 지정은 필요에 따라 선택하는 탄력적인 제도가 되어야 할 것이다. 한 연구 참여자는 아버지의 폭력으로 집 밖으로 나왔지만, 아버지의 동의가 없이 학교를 옮길 수가 없어 아버지로부터 피하고자 학교를 그만두게 되었다. 이는 가정 밖 청소년이 학교 밖으로 밀려나는 주요한 경로를 보여준다. 따라서 법적인 보호자의 권리도 탄력적인 선택 여부에 따라 선택 할 기회 제공이 필요하겠다. 본 연구의 한계점은 질적 연구에서 타당성 확보를 위해 면담 이외에 관찰, 관련 문서, 동년배 또래, 지역사회 연계 자원 등에서 가져올 수 있는 자료가 부족하였다는 점이다. 또한, 다양성이 부족했으며 폭넓은 경험과 체험에 한계가 있었다. 하지만, 내부자들의 애로점과 자신감을 가지고 성실히 장애물을 해결해 나가는 가정 밖 청소년들의 모습을 그들의 목소리로 기록했다는 점에 연구의 의의가 있다.
This study attempted to find out the experience of preparing for self-reliance for adolescents outside the home through qualitative research. In particular, the study examines the difficulties experienced by teenagers outside the home, the adaptation process, and the protection and hindrance that ma...
This study attempted to find out the experience of preparing for self-reliance for adolescents outside the home through qualitative research. In particular, the study examines the difficulties experienced by teenagers outside the home, the adaptation process, and the protection and hindrance that may occur in the process of preparing for self-reliance based on individual in-depth interview. The subjects of this study were out-of-home adolescents, and interview were conducted with three male and one female youths. As for the research results, 8 categories, 12 subcategories, and 27 contents were derived. In the category, first, 'my mother is a distant memory,' and the study subjects first experience separation in the process of growth. Second, in the "path to get out of the house," they were not voluntary but the external factors such as domestic violence played key roles in almost forcing them to get out of home. (e.g., father’s consistent violence against the study participant, empty feelings based on a lack of understanding. In the meantime, the study participants had resources and strengths in overcoming life difficulties such as a memory of a diligent father who was responsible for raising children alone and fulfilling his responsibilities with his grandmother. Third, the study participants interpreted self reliance as being indepentdent without getting help from anybody. Indeed, it is impossible to all adolescents, even all adults, that they live without any help from anybody, the study participants experience too much burden for self reliance by internalizing a too-narrowly-defined concept of self-reliance. They were looking forward to independence, but they were scared and endured in the midst of frustration and were doing their best to stand on their own feet. The implications of this study are as follows. First, out-of-home adolescents were preparing for their own independence according to the environment given to them, and constructing meaning for such a process. The study participatns have their own individual stretrengths and resources to overcome difficulties in becoming an adult, being independent, and contributing to society. Second, a more extended public support for out-of-home adolescents is needed. The study participants showed interest in the use of diverse programs for adolescents provided by other facilities, in addition to the programs given to them. Third, strenthened institutional devices that protect working adolescents can play a important role in minimizing youth labor exploitation, and this will help out-of-home adolecents in particular. Third, the legal guardians system should be adminstered in a more flexible way, so that it is important to give the opportunity to choose the legal guardianship to improve their safety and quality of life, dependending on their conditions. The study is not without limitations. There was a lack of data that could be brought from observations, related documents, peers of the same age, and community-linked resources. In addition, there was a lack of diversity and limited experiences. However, the study addresses an important literature gap by documenting the voices of adolescents out-of-home about their perceptions about self-reliance, their efforts toward that goal, and the difficulties they experience, and their policy needs.
This study attempted to find out the experience of preparing for self-reliance for adolescents outside the home through qualitative research. In particular, the study examines the difficulties experienced by teenagers outside the home, the adaptation process, and the protection and hindrance that may occur in the process of preparing for self-reliance based on individual in-depth interview. The subjects of this study were out-of-home adolescents, and interview were conducted with three male and one female youths. As for the research results, 8 categories, 12 subcategories, and 27 contents were derived. In the category, first, 'my mother is a distant memory,' and the study subjects first experience separation in the process of growth. Second, in the "path to get out of the house," they were not voluntary but the external factors such as domestic violence played key roles in almost forcing them to get out of home. (e.g., father’s consistent violence against the study participant, empty feelings based on a lack of understanding. In the meantime, the study participants had resources and strengths in overcoming life difficulties such as a memory of a diligent father who was responsible for raising children alone and fulfilling his responsibilities with his grandmother. Third, the study participants interpreted self reliance as being indepentdent without getting help from anybody. Indeed, it is impossible to all adolescents, even all adults, that they live without any help from anybody, the study participants experience too much burden for self reliance by internalizing a too-narrowly-defined concept of self-reliance. They were looking forward to independence, but they were scared and endured in the midst of frustration and were doing their best to stand on their own feet. The implications of this study are as follows. First, out-of-home adolescents were preparing for their own independence according to the environment given to them, and constructing meaning for such a process. The study participatns have their own individual stretrengths and resources to overcome difficulties in becoming an adult, being independent, and contributing to society. Second, a more extended public support for out-of-home adolescents is needed. The study participants showed interest in the use of diverse programs for adolescents provided by other facilities, in addition to the programs given to them. Third, strenthened institutional devices that protect working adolescents can play a important role in minimizing youth labor exploitation, and this will help out-of-home adolecents in particular. Third, the legal guardians system should be adminstered in a more flexible way, so that it is important to give the opportunity to choose the legal guardianship to improve their safety and quality of life, dependending on their conditions. The study is not without limitations. There was a lack of data that could be brought from observations, related documents, peers of the same age, and community-linked resources. In addition, there was a lack of diversity and limited experiences. However, the study addresses an important literature gap by documenting the voices of adolescents out-of-home about their perceptions about self-reliance, their efforts toward that goal, and the difficulties they experience, and their policy needs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.