고등학생의 자기격려와 학업적 자기효능감 증진에 대한 아들러 격려집단상담 프로그램의 효과 검증 Verification of the effect of the Adler’s Encouragement Group Counseling Program on the enhancement of self-encouragement and academic self-efficacy in high school students원문보기
본 연구는 목적은 대전광역시 소재 일반계 남자 고등학교 3학년 학생을 대상으로 아들러 격려집단상담 프로그램을 적용하여 자기격려와 학업적 자기효능감 증진에 대한 효과를 검증하는 데에 있다. 아들러 격려집단상담 프로그램은 격려의 힘을 키워 진실한 삶의 목표를 추구하고 창조적 자아로 성장하도록 돕는데 초점을 둔 프로그램으로 김미란(2006)의 격려집단상담 프로그램을 시범적으로 운영한 후, 재구성한 프로그램이다. 본 연구는 각 14명의 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사를 실시하고 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영한 후, 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 이후, ...
본 연구는 목적은 대전광역시 소재 일반계 남자 고등학교 3학년 학생을 대상으로 아들러 격려집단상담 프로그램을 적용하여 자기격려와 학업적 자기효능감 증진에 대한 효과를 검증하는 데에 있다. 아들러 격려집단상담 프로그램은 격려의 힘을 키워 진실한 삶의 목표를 추구하고 창조적 자아로 성장하도록 돕는데 초점을 둔 프로그램으로 김미란(2006)의 격려집단상담 프로그램을 시범적으로 운영한 후, 재구성한 프로그램이다. 본 연구는 각 14명의 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사를 실시하고 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영한 후, 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 이후, 공분산분석을 활용하여 격려집단상담 프로그램의 효과를 검증하였다. 프로그램 분석 결과, 아들러 격려집단상담 프로그램은 고등학교 남학생의 ‘자기격려’를 증진하는 데 효과가 있음을 입증하였다. 자기격려의 하위영역인 ‘인지적 자기격려’, ‘행동적 자기격려’, ‘정서적 자기격려’에 아들러 격려집단상담 프로그램이 모두 효과적인 것을 확인할 수 있었다. 또한 ‘학업적 자기효능감’을 증진하는 데에 그 효과를 검증하였다. 아들러 격려집단상담 프로그램은 학업적 자기효능감의 하위영역인 ‘자신감’과 ‘자기조절 효능감’에 효과적이었지만 ‘과제난이도 선호’에는 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구는 입시를 준비하는 일반계 고등학교 3학년 남학생을 대상으로 자기격려에 대한 효과를 검증하고 그동안 연구가 미비했던 격려집단상담 프로그램의 학업적 자기효능감에 대한 효과를 확인했다는 점에서 의의가 있다. 그리고 교육적으로 주체적 존재로서 창조적 자아를 이룩하고 학업에 정진하는 데 도움을 줄 수 있으며 진로 교육, 인문학교육, 자율활동, 동아리 활동 등 학교 현장에서 활용 가능성이 크다는 점에서 의의가 있다고 본다. 그러나 연구의 대상이 제한적이며, 프로그램 개발 시 요구조사가 제한적이었던 점, 상담자 간의 차이가 존재할 수 있다는 점, 통제집단을 현실적으로 완벽하게 통제하지 못한다는 점에서 후속 연구가 요구된다.
본 연구는 목적은 대전광역시 소재 일반계 남자 고등학교 3학년 학생을 대상으로 아들러 격려집단상담 프로그램을 적용하여 자기격려와 학업적 자기효능감 증진에 대한 효과를 검증하는 데에 있다. 아들러 격려집단상담 프로그램은 격려의 힘을 키워 진실한 삶의 목표를 추구하고 창조적 자아로 성장하도록 돕는데 초점을 둔 프로그램으로 김미란(2006)의 격려집단상담 프로그램을 시범적으로 운영한 후, 재구성한 프로그램이다. 본 연구는 각 14명의 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사를 실시하고 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영한 후, 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 이후, 공분산분석을 활용하여 격려집단상담 프로그램의 효과를 검증하였다. 프로그램 분석 결과, 아들러 격려집단상담 프로그램은 고등학교 남학생의 ‘자기격려’를 증진하는 데 효과가 있음을 입증하였다. 자기격려의 하위영역인 ‘인지적 자기격려’, ‘행동적 자기격려’, ‘정서적 자기격려’에 아들러 격려집단상담 프로그램이 모두 효과적인 것을 확인할 수 있었다. 또한 ‘학업적 자기효능감’을 증진하는 데에 그 효과를 검증하였다. 아들러 격려집단상담 프로그램은 학업적 자기효능감의 하위영역인 ‘자신감’과 ‘자기조절 효능감’에 효과적이었지만 ‘과제난이도 선호’에는 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구는 입시를 준비하는 일반계 고등학교 3학년 남학생을 대상으로 자기격려에 대한 효과를 검증하고 그동안 연구가 미비했던 격려집단상담 프로그램의 학업적 자기효능감에 대한 효과를 확인했다는 점에서 의의가 있다. 그리고 교육적으로 주체적 존재로서 창조적 자아를 이룩하고 학업에 정진하는 데 도움을 줄 수 있으며 진로 교육, 인문학교육, 자율활동, 동아리 활동 등 학교 현장에서 활용 가능성이 크다는 점에서 의의가 있다고 본다. 그러나 연구의 대상이 제한적이며, 프로그램 개발 시 요구조사가 제한적이었던 점, 상담자 간의 차이가 존재할 수 있다는 점, 통제집단을 현실적으로 완벽하게 통제하지 못한다는 점에서 후속 연구가 요구된다.
The purpose of this study is to verify the effect of self-encouragement and academic self-efficacy enhancement by applying the Adler‘s Encouragement Group Counseling Program to 3rd grade students at a general male high school located in Daejeon. The Adler’s Encouragement Group Counseling Program...
The purpose of this study is to verify the effect of self-encouragement and academic self-efficacy enhancement by applying the Adler‘s Encouragement Group Counseling Program to 3rd grade students at a general male high school located in Daejeon. The Adler’s Encouragement Group Counseling Program, which fosters the power of encouragement to pursue true goals in life and urges one to grow into a creative self, was reconstructed after test operation of the Encouragement Group Counseling Program by Miran Kim (2006). In this study, after forming a group and a control group with each 14 people, a preliminary test was conducted for each group and the program was operated for the experimental group. After the program was executed, a post-test was conducted for the experimental group and the control group. Afterwards, the effect of the encouragement group counseling program was verified through covariance analysis. As a result of program analysis, it was proved that the Adler’s Encouragement Group Counseling Program is effective in promoting 'self-encouragement' of male high school students. It was confirmed that the encouragement group counseling program was all effective in the sub-domains of self-encouragement, 'cognitive self-encouragement', 'behavioral self-encouragement', and 'emotional self-encouragement'. In addition, the effect was verified in promoting 'academic self-efficacy'. It was confirmed that the Adler’s Encouragement Group Counseling Program was effective in 'confidence' and 'self-regulation efficacy', which are sub-domains of academic self-efficacy, but had no positive effect on ‘task difficulty preference’. This study is significant in that it verifies the effect of self-encouragement on General high school senior male students who are preparing for the national academic aptitude test for university admission and confirms the effect of the encouragement group counseling program on academic self-efficacy, which has not thoroughly been studied so far. In addition, it is meaningful in that it can help achieve creative self as an educationally autonomous self and devote itself to study, and it is highly likely to be used in school settings such as career education, humanities education, and autonomous activities. However, follow-up research is required in that the subject of the study is limited, the needs analysis was lacking when restructuring the program, differences between counselors may exist, and the control group cannot be perfectly controlled in reality.
The purpose of this study is to verify the effect of self-encouragement and academic self-efficacy enhancement by applying the Adler‘s Encouragement Group Counseling Program to 3rd grade students at a general male high school located in Daejeon. The Adler’s Encouragement Group Counseling Program, which fosters the power of encouragement to pursue true goals in life and urges one to grow into a creative self, was reconstructed after test operation of the Encouragement Group Counseling Program by Miran Kim (2006). In this study, after forming a group and a control group with each 14 people, a preliminary test was conducted for each group and the program was operated for the experimental group. After the program was executed, a post-test was conducted for the experimental group and the control group. Afterwards, the effect of the encouragement group counseling program was verified through covariance analysis. As a result of program analysis, it was proved that the Adler’s Encouragement Group Counseling Program is effective in promoting 'self-encouragement' of male high school students. It was confirmed that the encouragement group counseling program was all effective in the sub-domains of self-encouragement, 'cognitive self-encouragement', 'behavioral self-encouragement', and 'emotional self-encouragement'. In addition, the effect was verified in promoting 'academic self-efficacy'. It was confirmed that the Adler’s Encouragement Group Counseling Program was effective in 'confidence' and 'self-regulation efficacy', which are sub-domains of academic self-efficacy, but had no positive effect on ‘task difficulty preference’. This study is significant in that it verifies the effect of self-encouragement on General high school senior male students who are preparing for the national academic aptitude test for university admission and confirms the effect of the encouragement group counseling program on academic self-efficacy, which has not thoroughly been studied so far. In addition, it is meaningful in that it can help achieve creative self as an educationally autonomous self and devote itself to study, and it is highly likely to be used in school settings such as career education, humanities education, and autonomous activities. However, follow-up research is required in that the subject of the study is limited, the needs analysis was lacking when restructuring the program, differences between counselors may exist, and the control group cannot be perfectly controlled in reality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.