배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 : 배달어플리케이션의 품질개선 중심으로 The Effect of Delivery Application Service Quality on Customer Satisfaction and Purchase Intention: Focusing on Quality Improvement of Delivery Application원문보기
스마트폰으로 외식상품의 주문과 동시에 결제가 가능해지며 ‘배달 어플리케이션’의 성장은 지속적으로 급성장 하였다. 이와 더불어 신종 코로나 바이러스 감염증(코로나 19)의 영향으로 외출을 자제하고 집에서 생활하는 시간이 길어지면서 배달음식을 주문하는 사람들이 늘어났으며, 주문 건수 또한 증가하였다. 배달 어플리케이션은 검색과 주문, 결제까지 한번에 가능하다는 편리성이 있기 때문에 배달 어플리케이션의 이용빈도가 증가하고 있으며, 앞으로도 지속적으로 증가할 것으로 보인다. 비대면 외식에 대한 니즈가 증가하면서 외식 배달 시장은 더욱 빠르게 성장하고 있으며, 이에 따라 효율적인 배달 시장 진출 및 운영을 위한 배달 마케팅도 집중되고 있다. 따라서 본 연구에서는 배달어플리케이션의 서비스품질에 대해 살펴보고, 서비스품질에 따른 고객만족과 ...
스마트폰으로 외식상품의 주문과 동시에 결제가 가능해지며 ‘배달 어플리케이션’의 성장은 지속적으로 급성장 하였다. 이와 더불어 신종 코로나 바이러스 감염증(코로나 19)의 영향으로 외출을 자제하고 집에서 생활하는 시간이 길어지면서 배달음식을 주문하는 사람들이 늘어났으며, 주문 건수 또한 증가하였다. 배달 어플리케이션은 검색과 주문, 결제까지 한번에 가능하다는 편리성이 있기 때문에 배달 어플리케이션의 이용빈도가 증가하고 있으며, 앞으로도 지속적으로 증가할 것으로 보인다. 비대면 외식에 대한 니즈가 증가하면서 외식 배달 시장은 더욱 빠르게 성장하고 있으며, 이에 따라 효율적인 배달 시장 진출 및 운영을 위한 배달 마케팅도 집중되고 있다. 따라서 본 연구에서는 배달어플리케이션의 서비스품질에 대해 살펴보고, 서비스품질에 따른 고객만족과 구매의도에 미치는 영향을 대해 알아보자고 한다. 배달어플리케이션의 사용하면서 발생되는 서비스품질에 대한 부정적 감정을 최대한 낮추며 소비자들의 만족을 높이고 지속적인 구매의도를 증가시켜 충성 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 : 배달어플리케이션의 품질개선 중심으로에 대해 밝혀내고자 선행연구들을 바탕으로 이론적 개념을 정립하였고, 이를 바탕으로 연구 모형과 가설을 설정하였다. 실증 분석을 위해 배달어플리케이션을 이용해본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS28.0 을 사용하였고 실증 분석을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 배달 어플리케이션의 서비스 품질에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 배달어플리케이션의 서비스품질이 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 고객막족이 구매의도에 대한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 학문적·실무적 시사점은 다음과 같다. 먼저 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 관한 이론적 구조관계를 실증분석하여 검증하며 이에 대한기초자료를 제공하였다는 점에서 의의를 두고, 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족 어떠한 영향을 주고 있는지 규명하고자 하였다. 또한, 배달 어플리케이션의 서비스품질이 구매의도를 통하여 마케팅의 전략으로 활용할 수 있는 방안을 제시할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 확인하였고, 이에 따라 기업은 소비자들의 지속적인 이용을 위해 배달어플리케이션의 품질 개선을 지속적으로 하여야 하며, 고객만족과 구매의도의 통계를 활용하여 소비자가 부정적으로 지각하지 않도록 서비스를 도입하여야 할 것이다. 또한 향후 다양한 방안의 서비스 관리를 통하여 더욱 새롭고 다양하게 고객의 욕구를 충족시키고, 이를 통해 고객과의 긍정적인 관계 형성이 기업에 대한 만족도를 높일 것 이라고 생각된다.
스마트폰으로 외식상품의 주문과 동시에 결제가 가능해지며 ‘배달 어플리케이션’의 성장은 지속적으로 급성장 하였다. 이와 더불어 신종 코로나 바이러스 감염증(코로나 19)의 영향으로 외출을 자제하고 집에서 생활하는 시간이 길어지면서 배달음식을 주문하는 사람들이 늘어났으며, 주문 건수 또한 증가하였다. 배달 어플리케이션은 검색과 주문, 결제까지 한번에 가능하다는 편리성이 있기 때문에 배달 어플리케이션의 이용빈도가 증가하고 있으며, 앞으로도 지속적으로 증가할 것으로 보인다. 비대면 외식에 대한 니즈가 증가하면서 외식 배달 시장은 더욱 빠르게 성장하고 있으며, 이에 따라 효율적인 배달 시장 진출 및 운영을 위한 배달 마케팅도 집중되고 있다. 따라서 본 연구에서는 배달어플리케이션의 서비스품질에 대해 살펴보고, 서비스품질에 따른 고객만족과 구매의도에 미치는 영향을 대해 알아보자고 한다. 배달어플리케이션의 사용하면서 발생되는 서비스품질에 대한 부정적 감정을 최대한 낮추며 소비자들의 만족을 높이고 지속적인 구매의도를 증가시켜 충성 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 : 배달어플리케이션의 품질개선 중심으로에 대해 밝혀내고자 선행연구들을 바탕으로 이론적 개념을 정립하였고, 이를 바탕으로 연구 모형과 가설을 설정하였다. 실증 분석을 위해 배달어플리케이션을 이용해본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS28.0 을 사용하였고 실증 분석을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 배달 어플리케이션의 서비스 품질에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 배달어플리케이션의 서비스품질이 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 고객막족이 구매의도에 대한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 학문적·실무적 시사점은 다음과 같다. 먼저 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 관한 이론적 구조관계를 실증분석하여 검증하며 이에 대한기초자료를 제공하였다는 점에서 의의를 두고, 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족 어떠한 영향을 주고 있는지 규명하고자 하였다. 또한, 배달 어플리케이션의 서비스품질이 구매의도를 통하여 마케팅의 전략으로 활용할 수 있는 방안을 제시할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 배달어플리케이션의 서비스품질이 고객만족에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 확인하였고, 이에 따라 기업은 소비자들의 지속적인 이용을 위해 배달어플리케이션의 품질 개선을 지속적으로 하여야 하며, 고객만족과 구매의도의 통계를 활용하여 소비자가 부정적으로 지각하지 않도록 서비스를 도입하여야 할 것이다. 또한 향후 다양한 방안의 서비스 관리를 통하여 더욱 새롭고 다양하게 고객의 욕구를 충족시키고, 이를 통해 고객과의 긍정적인 관계 형성이 기업에 대한 만족도를 높일 것 이라고 생각된다.
As payment became possible at the same time as ordering restaurant products with smartphones, the growth of 'delivery applications' continued to grow rapidly. In addition, the number of people ordering delivery food increased as the number of people refrained from going out and living at home increa...
As payment became possible at the same time as ordering restaurant products with smartphones, the growth of 'delivery applications' continued to grow rapidly. In addition, the number of people ordering delivery food increased as the number of people refrained from going out and living at home increased due to the influence of the new coronavirus infection (COVID-19). Since delivery applications have the convenience of being able to search, order, and pay at once, the frequency of use of delivery applications is increasing, and it is expected to continue to increase in the future. As the need for non-face-to-face dining increases, the restaurant delivery market is growing faster, and accordingly, delivery marketing is also focused on entering and operating the efficient delivery market. Therefore, in this study, we will examine the service quality of the delivery application and examine the effect on customer satisfaction and purchase intention according to the service quality. Loyalty by lowering negative feelings about service quality while using delivery applications, increasing consumer satisfaction, and increasing continuous purchase intention The Effect of Service Quality of Delivery Applications on Customer Satisfaction and Purchase Intention: To find out about quality improvement of delivery applications, theoretical concepts were established based on previous studies, and research models and hypotheses were established based on this. For empirical analysis, a survey was conducted on consumers with experience using delivery applications, and SPSS28.0 was used to analyze the collected data, and the results of the study derived through empirical analysis are as follows. First, it was found that it had a positive (+) effect on the service quality of the delivery application. Second, it was found that the service quality of the delivery application had a positive (+) effect on customer satisfaction. Third, it was found that the service quality of the delivery application had a positive (+) effect on the purchase intention. Finally, it was found that customer satisfaction had a positive (+) effect on purchase intention. The academic and practical implications of this study are as follows. First, we tried to find out how the service quality of the delivery application affects customer satisfaction by empirically analyzing and verifying the theoretical structural relationship on the effect of the service quality of the delivery application on customer satisfaction and purchase intention. In addition, it is meaningful in that the service quality of the delivery application can be used as a marketing strategy through purchase intention. This study confirmed that the service quality of delivery applications can have a positive effect on customer satisfaction, so companies should continuously improve the quality of delivery applications for continuous use of consumers, and introduce services to prevent consumers from being perceived negatively. In addition, it is thought that service management in various ways in the future will satisfy customers' needs in more new and diverse ways, and through this, the formation of positive relationships with customers will increase satisfaction with the company.
As payment became possible at the same time as ordering restaurant products with smartphones, the growth of 'delivery applications' continued to grow rapidly. In addition, the number of people ordering delivery food increased as the number of people refrained from going out and living at home increased due to the influence of the new coronavirus infection (COVID-19). Since delivery applications have the convenience of being able to search, order, and pay at once, the frequency of use of delivery applications is increasing, and it is expected to continue to increase in the future. As the need for non-face-to-face dining increases, the restaurant delivery market is growing faster, and accordingly, delivery marketing is also focused on entering and operating the efficient delivery market. Therefore, in this study, we will examine the service quality of the delivery application and examine the effect on customer satisfaction and purchase intention according to the service quality. Loyalty by lowering negative feelings about service quality while using delivery applications, increasing consumer satisfaction, and increasing continuous purchase intention The Effect of Service Quality of Delivery Applications on Customer Satisfaction and Purchase Intention: To find out about quality improvement of delivery applications, theoretical concepts were established based on previous studies, and research models and hypotheses were established based on this. For empirical analysis, a survey was conducted on consumers with experience using delivery applications, and SPSS28.0 was used to analyze the collected data, and the results of the study derived through empirical analysis are as follows. First, it was found that it had a positive (+) effect on the service quality of the delivery application. Second, it was found that the service quality of the delivery application had a positive (+) effect on customer satisfaction. Third, it was found that the service quality of the delivery application had a positive (+) effect on the purchase intention. Finally, it was found that customer satisfaction had a positive (+) effect on purchase intention. The academic and practical implications of this study are as follows. First, we tried to find out how the service quality of the delivery application affects customer satisfaction by empirically analyzing and verifying the theoretical structural relationship on the effect of the service quality of the delivery application on customer satisfaction and purchase intention. In addition, it is meaningful in that the service quality of the delivery application can be used as a marketing strategy through purchase intention. This study confirmed that the service quality of delivery applications can have a positive effect on customer satisfaction, so companies should continuously improve the quality of delivery applications for continuous use of consumers, and introduce services to prevent consumers from being perceived negatively. In addition, it is thought that service management in various ways in the future will satisfy customers' needs in more new and diverse ways, and through this, the formation of positive relationships with customers will increase satisfaction with the company.
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