건국신화는 건국 시조가 나라를 세우는 과정에 대한 이야기이다. 건국신화에 그려진 상징·신화적인 사건과 시간을 역사적 사건과 시간으로 전환하는 작업을 통하여 초기국가의 건국세력, 건국시기, 건국방식, 그리고 정치적 성격 등 건국신화에 담겨 있는 많은 사실을 발견하게 될 것이다. 그래서 건국신화는 초기국가의 역사를 연구하는 데 매우 중요하고 소중한 자료가 된다. 본 연구는 한국과 베트남의 초기국가에 대한 신화를 문학적·역사학적 측면에 초점을 맞추었다. 양국 건국신화의 내용을 분석함으로써 신화에 내재된 국가 형성과정을 알아내며 비교·고...
건국신화는 건국 시조가 나라를 세우는 과정에 대한 이야기이다. 건국신화에 그려진 상징·신화적인 사건과 시간을 역사적 사건과 시간으로 전환하는 작업을 통하여 초기국가의 건국세력, 건국시기, 건국방식, 그리고 정치적 성격 등 건국신화에 담겨 있는 많은 사실을 발견하게 될 것이다. 그래서 건국신화는 초기국가의 역사를 연구하는 데 매우 중요하고 소중한 자료가 된다. 본 연구는 한국과 베트남의 초기국가에 대한 신화를 문학적·역사학적 측면에 초점을 맞추었다. 양국 건국신화의 내용을 분석함으로써 신화에 내재된 국가 형성과정을 알아내며 비교·고찰하고자 하였다. 본 연구는 한국의 대표적인 건국신화 (<단군신화>, <주몽신화>, <혁거세신화>)와 베트남의 대표적인 건국신화 (<홍방씨전>, <금빛 거북전>)을 연구 대상으로 삼았다.
우선 제1장에서 신화와 건국신화의 역사적 의미를 살펴보고 연구의 필요성과 목적 밝히며 선행 연구를 검토하였다.
다음 제2장에서는 건국신화 텍스트 그 자체가 말하는 초기국가 형성에 관한 신화적 이야기를 살펴보았다. 신화의 서사구조를 추출하여 양국 신화의 내용과 특징을 분석·비교하였다. 그 결과, 한·베 건국신화에는 탄생, 건국, 결혼, 그리고 사후이적등 같은 화소들이 나타나며, 강림이라는 화소는 한국 건국신화에만 나타남을 알게 되었다. 서사구조가 비슷한 한국 건국신화 3편과 달리 베트남 건국신화 2편은 서로 다른 서사구조를 가지고 있음을 알 수 있었다. 또한, 한국의 신화에는 화소들이 각각 한 번씩 나타난 반면 베트남 건국신화에는 화소가 여러 번 나오는 것을 확인할 수 있었다. 그 밖에, 구체적인 화소들도 유사점과 차이점을 보였다. 첫째, 양국 신화에서 그려진 탄생은 모두 태생과 난생 등의 2가지 양상을 취하고 있는데, 그 중에 난생 모티프가 양국 건국신화의 가장 뚜렷한 공통점이라고 알 수 있었다. 둘째, 양국 건국신화에서 모두 신과 신의 신성혼이라는 양상을 찾을 수 있었다. 그러나 베트남 건국신화에는 신성혼 외에 한국 건국신화에 드러나지 않은 일반 사람들의 인간적 결혼도 나타났음을 알 수 있었다. 셋째, 한국 건국신화에서는 건국주가 추대를 받고 왕이 되거나 스스로 왕위에 오르는 등 모두 평화적인 방식으로 즉위한 데 반해, 베트남 건국신화에서 군주가 평화적으로 왕에 봉해지거나 스스로 왕이 되기도 하고 무력을 통하여 왕위를 장악하기도 하였음을 알게 되었다. 넷째, 건국주의 죽음에 대해서는 양국 건국신화에서 주인공들이 모두 죽은 뒤 신성성을 획득한다는 유사점을 확인할 수 있었다.
다음으로 제3장과 4장에서 앞장에서 분석한 내용과 선행 연구를 바탕으로 초기국가 형성에 대한 역사적 사실을 밝히고자 하였다. 건국신화의 중심 화소와 등장인물들을 더 심층적으로 살펴보아 그들에 내포된 초기국가의 건국세력과 건국과정에 대한 역사를 밝혔다. 그러기 위하여 역사 문헌에 기록된 역사발전의 대세를 파악하거나 고고학적 발굴 성과를 활용하여 역사적 사실을 찾아냈다.
제3장에서는 건국 주체세력과 관련 세력들에 대한 역사적 사실을 밝히고자 하였다. 구체적으로, 건국주와 그의 가족이나 부하 등의 인물들이 실제로 어떤 세력을 상징하고 있는지와 그들 간의 관계가 어떠하였는지 살펴보았다. 한국 초기국가의 형성세력들은 모두 왕을 배출하는 주체세력과 관련세력을 포괄하였음을 확인하였다. 한편, 베트남 초기국가의 형성세력은 주체세력과 복속된 하부세력으로 구성되거나 유일하게 건국 주체세력만으로 구성되었음을 알 수 있었다.
마지막으로 제4장에서는 양국 건국신화에 나타난 초기국가의 형성과정을 검토·비교하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 최초 국가인 고조선은 베트남의 최초 국가인 반랑보다 일찍 형성되었음을 확인하였다. 또한, 한국 고구려와 신라의실제 건국시기는 신화 속의 건국시기와 비슷하다는 점에서 베트남 반랑과 유사하며, 고조선의 실제 건국시기는 신화 속의 건국시기와 다르다는 점에서 베트남 어우 락과 유사하다고 확인할 수 있었다. 둘째, 한국 초기국가들은 건국 주체세력이 살던 곳에서 경험하던 정치·사회적인 이해를 바탕으로 타지에서 나라를 세운 것, 이미 국가가 형성되어 있던 지역에 들어와 토착 세력들을 병합하여 새로운 국가를 성립한 것, 그리고 국가가 아직 형성되어 있지 않던 지역에 도래하여 선주 세력들을복속시켜 나라를 건국한 것 등 3가지 방식으로 형성되었다고 정리할 수 있었다. 그 중에 세 번째 방식으로 형성되는 신라의 중심세력이 자신들보다 약한 토착 집단들을 통합하여 건국하였다는 점에서 반랑 훙왕집단의 방식과 유사함을 알아낼 수 있었다. 또한, 어우 락의 왕위가 훙왕에서 툭판으로 넘어갔다는 것은 고구려의 주도권이 소노부에서 주몽집단으로 교체되었다는 것과 비슷하다는 사실도 알게 되었다. 셋째, 한국과 베트남의 초기국가들은 모두 왕을 중심으로 하는 정치체제를 갖추었으며, 국가사회에는 기본적으로 지배계층과 피지배계층이 존재하고 있었다는 공통점이 있음을 확인하였다.
본 연구를 통해서 건국신화에 감추어진 역사를 찾아내 한국과 베트남 초기국가 형성세력과 형성과정을 규명할 수 있었다. 본 연구는 양국 건국신화에 대한 비교 고찰을 시도함으로써, 차후 본 연구를 토대로 보아 본격적인 양국 건국신화의 비교 연구가 진행되는 계기가 될 수 있기를 바란다.
건국신화는 건국 시조가 나라를 세우는 과정에 대한 이야기이다. 건국신화에 그려진 상징·신화적인 사건과 시간을 역사적 사건과 시간으로 전환하는 작업을 통하여 초기국가의 건국세력, 건국시기, 건국방식, 그리고 정치적 성격 등 건국신화에 담겨 있는 많은 사실을 발견하게 될 것이다. 그래서 건국신화는 초기국가의 역사를 연구하는 데 매우 중요하고 소중한 자료가 된다. 본 연구는 한국과 베트남의 초기국가에 대한 신화를 문학적·역사학적 측면에 초점을 맞추었다. 양국 건국신화의 내용을 분석함으로써 신화에 내재된 국가 형성과정을 알아내며 비교·고찰하고자 하였다. 본 연구는 한국의 대표적인 건국신화 (<단군신화>, <주몽신화>, <혁거세신화>)와 베트남의 대표적인 건국신화 (<홍방씨전>, <금빛 거북전>)을 연구 대상으로 삼았다.
우선 제1장에서 신화와 건국신화의 역사적 의미를 살펴보고 연구의 필요성과 목적 밝히며 선행 연구를 검토하였다.
다음 제2장에서는 건국신화 텍스트 그 자체가 말하는 초기국가 형성에 관한 신화적 이야기를 살펴보았다. 신화의 서사구조를 추출하여 양국 신화의 내용과 특징을 분석·비교하였다. 그 결과, 한·베 건국신화에는 탄생, 건국, 결혼, 그리고 사후이적등 같은 화소들이 나타나며, 강림이라는 화소는 한국 건국신화에만 나타남을 알게 되었다. 서사구조가 비슷한 한국 건국신화 3편과 달리 베트남 건국신화 2편은 서로 다른 서사구조를 가지고 있음을 알 수 있었다. 또한, 한국의 신화에는 화소들이 각각 한 번씩 나타난 반면 베트남 건국신화에는 화소가 여러 번 나오는 것을 확인할 수 있었다. 그 밖에, 구체적인 화소들도 유사점과 차이점을 보였다. 첫째, 양국 신화에서 그려진 탄생은 모두 태생과 난생 등의 2가지 양상을 취하고 있는데, 그 중에 난생 모티프가 양국 건국신화의 가장 뚜렷한 공통점이라고 알 수 있었다. 둘째, 양국 건국신화에서 모두 신과 신의 신성혼이라는 양상을 찾을 수 있었다. 그러나 베트남 건국신화에는 신성혼 외에 한국 건국신화에 드러나지 않은 일반 사람들의 인간적 결혼도 나타났음을 알 수 있었다. 셋째, 한국 건국신화에서는 건국주가 추대를 받고 왕이 되거나 스스로 왕위에 오르는 등 모두 평화적인 방식으로 즉위한 데 반해, 베트남 건국신화에서 군주가 평화적으로 왕에 봉해지거나 스스로 왕이 되기도 하고 무력을 통하여 왕위를 장악하기도 하였음을 알게 되었다. 넷째, 건국주의 죽음에 대해서는 양국 건국신화에서 주인공들이 모두 죽은 뒤 신성성을 획득한다는 유사점을 확인할 수 있었다.
다음으로 제3장과 4장에서 앞장에서 분석한 내용과 선행 연구를 바탕으로 초기국가 형성에 대한 역사적 사실을 밝히고자 하였다. 건국신화의 중심 화소와 등장인물들을 더 심층적으로 살펴보아 그들에 내포된 초기국가의 건국세력과 건국과정에 대한 역사를 밝혔다. 그러기 위하여 역사 문헌에 기록된 역사발전의 대세를 파악하거나 고고학적 발굴 성과를 활용하여 역사적 사실을 찾아냈다.
제3장에서는 건국 주체세력과 관련 세력들에 대한 역사적 사실을 밝히고자 하였다. 구체적으로, 건국주와 그의 가족이나 부하 등의 인물들이 실제로 어떤 세력을 상징하고 있는지와 그들 간의 관계가 어떠하였는지 살펴보았다. 한국 초기국가의 형성세력들은 모두 왕을 배출하는 주체세력과 관련세력을 포괄하였음을 확인하였다. 한편, 베트남 초기국가의 형성세력은 주체세력과 복속된 하부세력으로 구성되거나 유일하게 건국 주체세력만으로 구성되었음을 알 수 있었다.
마지막으로 제4장에서는 양국 건국신화에 나타난 초기국가의 형성과정을 검토·비교하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 최초 국가인 고조선은 베트남의 최초 국가인 반랑보다 일찍 형성되었음을 확인하였다. 또한, 한국 고구려와 신라의실제 건국시기는 신화 속의 건국시기와 비슷하다는 점에서 베트남 반랑과 유사하며, 고조선의 실제 건국시기는 신화 속의 건국시기와 다르다는 점에서 베트남 어우 락과 유사하다고 확인할 수 있었다. 둘째, 한국 초기국가들은 건국 주체세력이 살던 곳에서 경험하던 정치·사회적인 이해를 바탕으로 타지에서 나라를 세운 것, 이미 국가가 형성되어 있던 지역에 들어와 토착 세력들을 병합하여 새로운 국가를 성립한 것, 그리고 국가가 아직 형성되어 있지 않던 지역에 도래하여 선주 세력들을복속시켜 나라를 건국한 것 등 3가지 방식으로 형성되었다고 정리할 수 있었다. 그 중에 세 번째 방식으로 형성되는 신라의 중심세력이 자신들보다 약한 토착 집단들을 통합하여 건국하였다는 점에서 반랑 훙왕집단의 방식과 유사함을 알아낼 수 있었다. 또한, 어우 락의 왕위가 훙왕에서 툭판으로 넘어갔다는 것은 고구려의 주도권이 소노부에서 주몽집단으로 교체되었다는 것과 비슷하다는 사실도 알게 되었다. 셋째, 한국과 베트남의 초기국가들은 모두 왕을 중심으로 하는 정치체제를 갖추었으며, 국가사회에는 기본적으로 지배계층과 피지배계층이 존재하고 있었다는 공통점이 있음을 확인하였다.
본 연구를 통해서 건국신화에 감추어진 역사를 찾아내 한국과 베트남 초기국가 형성세력과 형성과정을 규명할 수 있었다. 본 연구는 양국 건국신화에 대한 비교 고찰을 시도함으로써, 차후 본 연구를 토대로 보아 본격적인 양국 건국신화의 비교 연구가 진행되는 계기가 될 수 있기를 바란다.
Nation-foundation myths are myths that explain the foundation or origin of a nation, people or nation-ruling family. By converting mythological events and times into historical events and times, we can discover many historical truths hidden in the story such as the nation founders, foundation period...
Nation-foundation myths are myths that explain the foundation or origin of a nation, people or nation-ruling family. By converting mythological events and times into historical events and times, we can discover many historical truths hidden in the story such as the nation founders, foundation period and method as well as the political characteristics of the newly founded state. Therefore, nation-foundation myths are certainly important and valuable historical materials from which we can grasp the origin and foundation of early states. This study attempts to compare Korean and Vietnamese nation-foundation myths to find the similarities and differences in the foundation of early states in the two countries. The myths selected as the study subjects are the typical ones of Korea (Myth of Dangun, Myth of Jumong, Myth of Hyokkose) and Vietnam (The Biography of the Hong Bang Clan and The Tale of the Golden Turtle).
First of all, Chapter 1 reveals the research objective and research method as well as review the previous studies of Korean and Vietnamese nation-foundation myths after briefly examining the meaning and importance of nation-foundation myths as a source of valuable historical materials.
Chapter 2 focuses on examining and comparing the narrative structure of the two countries’ myths. In this chapter, the nation-foundation story ostensibly told in each myth is analysed. On analysing the stories, it is found that Korean myths basically consists of 5 scenes which are Descent, Birth, Marriage, State Foundation, and Death, 4 of which except for Descent are also included in Vietnamese myths. Besides, Korean myths have the similar narrative structure while Vietnamese ones have totally different structure from each other. In addition, some similarities and differences between two countries’ myths regarding each individual scene have been identified, too. First, the egg motif and viviparity motif are presented in the myths of both countries. Secondly, the type of marriage depicted in Korean mythology is the divine marriage between gods. On the contrary, in Vietnamese myths, there is also another motif of marriage between two mortals apart from the divine marriage motif. Thirdly, the protagonists in Korean mythology ascend the throne by peaceful means such as being enthroned or establishing his own country then becoming king. Meanwhile, in Vietnamese myths, the protagonist ascends the throne either through violent or peaceful methods (i.e., being crowned or becoming a king himself). Finally, regarding the death of the founder, the main characters in the nation-foundation myths of both countries share a similarity in that they all become gods, i.e. acquire divinity, after death.
Based on the analysis done in chapter 2, chapter 3 and 4 focus on investigating the historical events regarding the foundation of early states in ancient Korea and Vietnam. In these two chapters, the focus is on the historical aspect of the myths. In chapter 3, an examination of the historical facts about nation founder and related characters is made to clarify who they are in reality and what the relationship between them is. The forces who participated in the foundation of early states in Korea consisted of the central group (where the king comes from) and related groups. On the other hand, the forces participating in the foundation of the early states in Vietnam either consisted of two groups which were a central group and related ones or consisted of one central group only.
Finally, in chapter 4, the period and method of foundation as well as the political characteristics of the early states are identified. It is found that, first, Gojoseon which is the first state in Korea was formed earlier than Van Lang, the first state in Vietnam. Secondly, the early states in Korea were established in one of three ways: the central group applied the knowledge and experience of state organization they had gathered during the time living in the old place into creating the new nation in the new land, the central group came to the territory where a nation was already existing to conquer the indigenous people and establish a new state, the central force came to the territory where there had not been any state and unify local groups to form the state. Among which, the third case was the case of Silla. Silla is similar to Van Lang in that the central groupsof both nations unified the groups of people who were weaker than them to create a state. Also, Goguryeo and Au Lac share the similarity in that its throne was transferred from the hands of a royal family to another one. Thirdly, the early states in Vietnam and Korea were all king-centered state where the society was divided into two classes, namely, the rulers and the ruled.
The findings from this study are expected to make contributions to current literature and serve as a base of future comparative studies of Korean and Vietnamese nation-foundation myths.
Nation-foundation myths are myths that explain the foundation or origin of a nation, people or nation-ruling family. By converting mythological events and times into historical events and times, we can discover many historical truths hidden in the story such as the nation founders, foundation period and method as well as the political characteristics of the newly founded state. Therefore, nation-foundation myths are certainly important and valuable historical materials from which we can grasp the origin and foundation of early states. This study attempts to compare Korean and Vietnamese nation-foundation myths to find the similarities and differences in the foundation of early states in the two countries. The myths selected as the study subjects are the typical ones of Korea (Myth of Dangun, Myth of Jumong, Myth of Hyokkose) and Vietnam (The Biography of the Hong Bang Clan and The Tale of the Golden Turtle).
First of all, Chapter 1 reveals the research objective and research method as well as review the previous studies of Korean and Vietnamese nation-foundation myths after briefly examining the meaning and importance of nation-foundation myths as a source of valuable historical materials.
Chapter 2 focuses on examining and comparing the narrative structure of the two countries’ myths. In this chapter, the nation-foundation story ostensibly told in each myth is analysed. On analysing the stories, it is found that Korean myths basically consists of 5 scenes which are Descent, Birth, Marriage, State Foundation, and Death, 4 of which except for Descent are also included in Vietnamese myths. Besides, Korean myths have the similar narrative structure while Vietnamese ones have totally different structure from each other. In addition, some similarities and differences between two countries’ myths regarding each individual scene have been identified, too. First, the egg motif and viviparity motif are presented in the myths of both countries. Secondly, the type of marriage depicted in Korean mythology is the divine marriage between gods. On the contrary, in Vietnamese myths, there is also another motif of marriage between two mortals apart from the divine marriage motif. Thirdly, the protagonists in Korean mythology ascend the throne by peaceful means such as being enthroned or establishing his own country then becoming king. Meanwhile, in Vietnamese myths, the protagonist ascends the throne either through violent or peaceful methods (i.e., being crowned or becoming a king himself). Finally, regarding the death of the founder, the main characters in the nation-foundation myths of both countries share a similarity in that they all become gods, i.e. acquire divinity, after death.
Based on the analysis done in chapter 2, chapter 3 and 4 focus on investigating the historical events regarding the foundation of early states in ancient Korea and Vietnam. In these two chapters, the focus is on the historical aspect of the myths. In chapter 3, an examination of the historical facts about nation founder and related characters is made to clarify who they are in reality and what the relationship between them is. The forces who participated in the foundation of early states in Korea consisted of the central group (where the king comes from) and related groups. On the other hand, the forces participating in the foundation of the early states in Vietnam either consisted of two groups which were a central group and related ones or consisted of one central group only.
Finally, in chapter 4, the period and method of foundation as well as the political characteristics of the early states are identified. It is found that, first, Gojoseon which is the first state in Korea was formed earlier than Van Lang, the first state in Vietnam. Secondly, the early states in Korea were established in one of three ways: the central group applied the knowledge and experience of state organization they had gathered during the time living in the old place into creating the new nation in the new land, the central group came to the territory where a nation was already existing to conquer the indigenous people and establish a new state, the central force came to the territory where there had not been any state and unify local groups to form the state. Among which, the third case was the case of Silla. Silla is similar to Van Lang in that the central groupsof both nations unified the groups of people who were weaker than them to create a state. Also, Goguryeo and Au Lac share the similarity in that its throne was transferred from the hands of a royal family to another one. Thirdly, the early states in Vietnam and Korea were all king-centered state where the society was divided into two classes, namely, the rulers and the ruled.
The findings from this study are expected to make contributions to current literature and serve as a base of future comparative studies of Korean and Vietnamese nation-foundation myths.
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#신화 건국신화 초기국가 국가형성 부산외국어대학교 석사학위논문
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