Manuel de Falla의 연가곡 작품 《Siete Canciones Populares Española》 에 나타난 스페인 가곡의 민족주의적 요소 A Study on Siete canciones populares Española by Manuel de Falla : Focus on the Musical Elements of Nationalism원문보기
20세기 초에 이르러 스페인 음악은 다른 서유럽국가들의 음악에 비해 강렬한 민족주의적 특색을 드러내게 된다. 스페인의 문화적 면모는 그 지정학적 조건, 기후, 풍습 그리고 오랜 역사에 걸쳐 형성된 다민족 문화의 유입 및 이국적 정서들과 무관치 않다. 19세기말 스페인의 민족주의 음악가들은 이러한 융합된 문화적 정서를 기반으로 그들만의 고유한 음악적 전통과 가치를 재발견하고 그들의 작품에 적극적으로 반영하였다. 한편, 민속 음악적인 요소를 작품에 깊이 적용한 스페인 민족주의 악파의 성향과 역할은, 스페인이 서유럽임에도 불구하고 인접한 유럽의 주류국가들의 음악적 경향과는 달리, 오히려 당대 ...
20세기 초에 이르러 스페인 음악은 다른 서유럽국가들의 음악에 비해 강렬한 민족주의적 특색을 드러내게 된다. 스페인의 문화적 면모는 그 지정학적 조건, 기후, 풍습 그리고 오랜 역사에 걸쳐 형성된 다민족 문화의 유입 및 이국적 정서들과 무관치 않다. 19세기말 스페인의 민족주의 음악가들은 이러한 융합된 문화적 정서를 기반으로 그들만의 고유한 음악적 전통과 가치를 재발견하고 그들의 작품에 적극적으로 반영하였다. 한편, 민속 음악적인 요소를 작품에 깊이 적용한 스페인 민족주의 악파의 성향과 역할은, 스페인이 서유럽임에도 불구하고 인접한 유럽의 주류국가들의 음악적 경향과는 달리, 오히려 당대 동유럽 국가들의 작곡가들에게서 나타난 민족주의적 철학과 많은 부분 일치했음을 발견할 수 있다. 19세기말에 이르러 동유럽의 다수 국가에서 나타난 민족주의 음악운동과 더불어 스페인 음악도 민요선율, 무용음악, 전통악기 등 민속적 요소들이 중심이 되어 스페인 특유의 민족적 특색을 재발견함으로써 이 풍조에 편승하게 된다. 특히 이 시기 대표적인 민족음악 작곡가인 임마누엘 데 파야(Manuel de Falla,1876-1946)를 비롯한 스페인 민족주의를 표방하는 음악가들은 스페인 고유의 민족적 요소와 그들만의 독자적인 작곡기법을 결합한 독창적인 스페인 민족음악의 틀을 구축하였고 그 예술적 가치는 세계적인 인정을 얻게 된다. 본고는 스페인 민족주의 음악의 선구자인 파야의 대표적인 연가곡, 7개의 스페인 민요《Siete Canciones Populares Españolas》 작품 연구로서, 작품에 나타나는 민요 선율과 민요적 주제 차용, 무용 음악 리듬, 민속 악기적 색채감 등, 스페인의 다양한 민속적 요소들이 어떻게 효과적으로 적용되었는지 분석하고 그 의미들을 고찰한다.
20세기 초에 이르러 스페인 음악은 다른 서유럽국가들의 음악에 비해 강렬한 민족주의적 특색을 드러내게 된다. 스페인의 문화적 면모는 그 지정학적 조건, 기후, 풍습 그리고 오랜 역사에 걸쳐 형성된 다민족 문화의 유입 및 이국적 정서들과 무관치 않다. 19세기말 스페인의 민족주의 음악가들은 이러한 융합된 문화적 정서를 기반으로 그들만의 고유한 음악적 전통과 가치를 재발견하고 그들의 작품에 적극적으로 반영하였다. 한편, 민속 음악적인 요소를 작품에 깊이 적용한 스페인 민족주의 악파의 성향과 역할은, 스페인이 서유럽임에도 불구하고 인접한 유럽의 주류국가들의 음악적 경향과는 달리, 오히려 당대 동유럽 국가들의 작곡가들에게서 나타난 민족주의적 철학과 많은 부분 일치했음을 발견할 수 있다. 19세기말에 이르러 동유럽의 다수 국가에서 나타난 민족주의 음악운동과 더불어 스페인 음악도 민요선율, 무용음악, 전통악기 등 민속적 요소들이 중심이 되어 스페인 특유의 민족적 특색을 재발견함으로써 이 풍조에 편승하게 된다. 특히 이 시기 대표적인 민족음악 작곡가인 임마누엘 데 파야(Manuel de Falla,1876-1946)를 비롯한 스페인 민족주의를 표방하는 음악가들은 스페인 고유의 민족적 요소와 그들만의 독자적인 작곡기법을 결합한 독창적인 스페인 민족음악의 틀을 구축하였고 그 예술적 가치는 세계적인 인정을 얻게 된다. 본고는 스페인 민족주의 음악의 선구자인 파야의 대표적인 연가곡, 7개의 스페인 민요《Siete Canciones Populares Españolas》 작품 연구로서, 작품에 나타나는 민요 선율과 민요적 주제 차용, 무용 음악 리듬, 민속 악기적 색채감 등, 스페인의 다양한 민속적 요소들이 어떻게 효과적으로 적용되었는지 분석하고 그 의미들을 고찰한다.
By the early 20th century, Spanish music had a stronger nationalistic characteristic than that of other Western European countries. Spain's cultural aspect is related to its geopolitical conditions, climate, customs, and the influx and exotic sentiments of multi-ethnic culture formed over a long his...
By the early 20th century, Spanish music had a stronger nationalistic characteristic than that of other Western European countries. Spain's cultural aspect is related to its geopolitical conditions, climate, customs, and the influx and exotic sentiments of multi-ethnic culture formed over a long history. At the end of the 19th century, Spanish nationalist musicians rediscovered their own musical traditions and values based on these fused cultural emotions and actively reflected them in their works. On the other hand, it can be found that the tendency and role of Spanish nationalist musicians, who deeply applied folk musical elements to their works, were much in line with the nationalist philosophy of the composers of the Eastern European countries, unlike the musical trends of neighboring European mainstream countries. By the end of the 19th century, along with the nationalist music movement in many Eastern European countries, Spanish music was also dominated by folk elements such as folk melody, dance music, and traditional instruments, and re-discovered Spain's unique ethnic characteristics. In particular, Spanish nationalist musicians, including Manuel de Falla (1876-1946), a leading national music composer during this period, built an original Spanish national music framework that combines Spanish ethnic elements and their own unique composition techniques, and its artistic value gained global recognition. This paper analyzes how Spain's various folk elements, including folk melody, folk theme borrowing, dance music rhythm, and folk instrumental color, are effectively applied and examines the meaning of 7 Spanish folk songs 《Siete Canciones Populares Españolas》, a representative song of Falla, a pioneer of Spanish nationalist music.
By the early 20th century, Spanish music had a stronger nationalistic characteristic than that of other Western European countries. Spain's cultural aspect is related to its geopolitical conditions, climate, customs, and the influx and exotic sentiments of multi-ethnic culture formed over a long history. At the end of the 19th century, Spanish nationalist musicians rediscovered their own musical traditions and values based on these fused cultural emotions and actively reflected them in their works. On the other hand, it can be found that the tendency and role of Spanish nationalist musicians, who deeply applied folk musical elements to their works, were much in line with the nationalist philosophy of the composers of the Eastern European countries, unlike the musical trends of neighboring European mainstream countries. By the end of the 19th century, along with the nationalist music movement in many Eastern European countries, Spanish music was also dominated by folk elements such as folk melody, dance music, and traditional instruments, and re-discovered Spain's unique ethnic characteristics. In particular, Spanish nationalist musicians, including Manuel de Falla (1876-1946), a leading national music composer during this period, built an original Spanish national music framework that combines Spanish ethnic elements and their own unique composition techniques, and its artistic value gained global recognition. This paper analyzes how Spain's various folk elements, including folk melody, folk theme borrowing, dance music rhythm, and folk instrumental color, are effectively applied and examines the meaning of 7 Spanish folk songs 《Siete Canciones Populares Españolas》, a representative song of Falla, a pioneer of Spanish nationalist music.
주제어
#파야 국민악파 민족주의 스페인 가곡 Falla nationalist Spanish song
학위논문 정보
저자
나인화
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
음악학과 성악전공
지도교수
옥상훈
발행연도
2022
총페이지
vii, 76
키워드
파야 국민악파 민족주의 스페인 가곡 Falla nationalist Spanish song
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.