사드 배치 후 중국문화산업규제의 변화가 중국인의 케이팝에 대한 인식에 미치는 영향에 관한 연구 A Study on the Influence of Changes in Chinese Cultural Industry Regulation on Chinese People's Perception of K-POP after THAAD Deployment원문보기
‘한한령'은 2016년 7월 한국 정부가 사드 배치를 확정한 이후 보복 조치로 시행되었다. 중국 정부는 한국 관광, 의류, 물품의 수입을 대부분 금지한 것은 물론 한국에서 제작된 방송 콘테츠나 한국 연예인을 주인공으로 한 광고를 중국에서 금지하고 있다. 이로 인해 2016년 하반기부터 TV 프로그램, 음악, 영화 등의 서비스를 통한 한국의 대중국 무역 수입은 크게 줄었다. 이러한 배경에서 사드 배치에 따른 한한령으로 인한 중국인의 K-POP 인식변화의 원인을 파악하고, 실증분석을 통해 한한령 이후 중국인의 K-POP 인식변화 여부를 검증하였다. 이를 조사하기 위해서 중국인을 대상으로 2022년 12월 9일부터 12월 13일까지 약 5일간 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 한한령 이후에 인구통계적 특성에 따라 여성은 K-POP에 대한 인식이 더 악화된 것으로 나타났으며, 30-40대는 K-POP애 대한 인식도 악화된 것으로 나타났다. 본 연구는 표본을 한국방문 여부를 구분하지 않고 단순하게 중국인으로 한정해서 선별했다는 점에서 표본 선정의 협소함과 한한령 이후 K-POP에 관한 자료가 많이 한정되어 있다는 한계점이 있다. 따라서 향후 연구는 중국 전역으로 확대할 필요성이 있으며, 한국에 방문한 적이 있는지 구분한 후 연구대상 범위를 넓혀야 할 것이다. 이와 함께 본 연구는 중국인의 특성을 고려하여 한국 국가이미지의 중심이 되고 있는 한류 ...
‘한한령'은 2016년 7월 한국 정부가 사드 배치를 확정한 이후 보복 조치로 시행되었다. 중국 정부는 한국 관광, 의류, 물품의 수입을 대부분 금지한 것은 물론 한국에서 제작된 방송 콘테츠나 한국 연예인을 주인공으로 한 광고를 중국에서 금지하고 있다. 이로 인해 2016년 하반기부터 TV 프로그램, 음악, 영화 등의 서비스를 통한 한국의 대중국 무역 수입은 크게 줄었다. 이러한 배경에서 사드 배치에 따른 한한령으로 인한 중국인의 K-POP 인식변화의 원인을 파악하고, 실증분석을 통해 한한령 이후 중국인의 K-POP 인식변화 여부를 검증하였다. 이를 조사하기 위해서 중국인을 대상으로 2022년 12월 9일부터 12월 13일까지 약 5일간 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 한한령 이후에 인구통계적 특성에 따라 여성은 K-POP에 대한 인식이 더 악화된 것으로 나타났으며, 30-40대는 K-POP애 대한 인식도 악화된 것으로 나타났다. 본 연구는 표본을 한국방문 여부를 구분하지 않고 단순하게 중국인으로 한정해서 선별했다는 점에서 표본 선정의 협소함과 한한령 이후 K-POP에 관한 자료가 많이 한정되어 있다는 한계점이 있다. 따라서 향후 연구는 중국 전역으로 확대할 필요성이 있으며, 한국에 방문한 적이 있는지 구분한 후 연구대상 범위를 넓혀야 할 것이다. 이와 함께 본 연구는 중국인의 특성을 고려하여 한국 국가이미지의 중심이 되고 있는 한류 콘텐츠의 차별화를 부각시킬 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다. 또한, 중국 현지인들의 삶과 정서 등 현지 커뮤니티의 특성을 이해하고 상호 민간 교류를 통해 한한령이 형성한 한국에 대한 우려와 거부감을 낮추고 서로 신뢰를 유지하는 것이 한류 등 한국 대중문화에 대한 친근감을 더욱 확대할 수 있다고 본다. 마지막으로 향후 한류를 비롯한 대중문화 콘텐츠를 제작하기 위해서는 중국 전체의 정책, 경제, 문화와 함께 중국인들의 정서를 깊이 이해할 필요가 있다는 방안을 제안하였다.
‘한한령'은 2016년 7월 한국 정부가 사드 배치를 확정한 이후 보복 조치로 시행되었다. 중국 정부는 한국 관광, 의류, 물품의 수입을 대부분 금지한 것은 물론 한국에서 제작된 방송 콘테츠나 한국 연예인을 주인공으로 한 광고를 중국에서 금지하고 있다. 이로 인해 2016년 하반기부터 TV 프로그램, 음악, 영화 등의 서비스를 통한 한국의 대중국 무역 수입은 크게 줄었다. 이러한 배경에서 사드 배치에 따른 한한령으로 인한 중국인의 K-POP 인식변화의 원인을 파악하고, 실증분석을 통해 한한령 이후 중국인의 K-POP 인식변화 여부를 검증하였다. 이를 조사하기 위해서 중국인을 대상으로 2022년 12월 9일부터 12월 13일까지 약 5일간 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 한한령 이후에 인구통계적 특성에 따라 여성은 K-POP에 대한 인식이 더 악화된 것으로 나타났으며, 30-40대는 K-POP애 대한 인식도 악화된 것으로 나타났다. 본 연구는 표본을 한국방문 여부를 구분하지 않고 단순하게 중국인으로 한정해서 선별했다는 점에서 표본 선정의 협소함과 한한령 이후 K-POP에 관한 자료가 많이 한정되어 있다는 한계점이 있다. 따라서 향후 연구는 중국 전역으로 확대할 필요성이 있으며, 한국에 방문한 적이 있는지 구분한 후 연구대상 범위를 넓혀야 할 것이다. 이와 함께 본 연구는 중국인의 특성을 고려하여 한국 국가이미지의 중심이 되고 있는 한류 콘텐츠의 차별화를 부각시킬 수 있는 방안을 마련할 필요가 있다. 또한, 중국 현지인들의 삶과 정서 등 현지 커뮤니티의 특성을 이해하고 상호 민간 교류를 통해 한한령이 형성한 한국에 대한 우려와 거부감을 낮추고 서로 신뢰를 유지하는 것이 한류 등 한국 대중문화에 대한 친근감을 더욱 확대할 수 있다고 본다. 마지막으로 향후 한류를 비롯한 대중문화 콘텐츠를 제작하기 위해서는 중국 전체의 정책, 경제, 문화와 함께 중국인들의 정서를 깊이 이해할 필요가 있다는 방안을 제안하였다.
The "Hanhan Order" was applied as a retaliatory measure after the Korean government confirmed the deployment of THAAD in July 2016. The Chinese government has not only banned most of the imports of Korean tourism, clothing and goods, but also banned broadcast content produced in Korea and advertisem...
The "Hanhan Order" was applied as a retaliatory measure after the Korean government confirmed the deployment of THAAD in July 2016. The Chinese government has not only banned most of the imports of Korean tourism, clothing and goods, but also banned broadcast content produced in Korea and advertisements featuring Korean celebrities in China. As a result, Korea's trade income with China through services such as TV programs, music, and movies has decreased significantly since the second half of 2016. Against this background, Chinese identified the cause of the change in chinese perception of K-pop due to the cause of the Hanhan order, and verified whether Chinese perception of K-pop changed after the Han-ryeong through empirical analysis. To investigate this, it was conducted for about 5 days from December 9 to December 13, 2022 for Chinese people. According to the results of the study, women's perception was weaker after the age. and those in their 30s and 40s showed weaker attitudes toward K-POP after the Korean age. In this study, the sample range is too narrow in that the sample of this study was simply selected as Chinese regardless of whether they have visited Korea. In addition, there is a limitation that there is a lot of limited data on k-pop after the Hanhan Order. Therefore, future research needs to be expanded throughout China, and the scope of research subjects should be expanded after distinguishing whether they have visited Korea. In addition, this study needs to come up with a plan to highlight the differentiation of Hallyu content, which is the center of the Korean national image, in consideration of the characteristics of Chinese people. In addition, understanding the characteristics of local communities, such as the lives and emotions of Chinese locals, lowering concerns and resistance to Korea formed by Han Han-ryeong through mutual private exchanges, and maintaining trust in each other can further expand familiarity with Korean pop culture such as the Korean Wave. Finally, in order to produce popular cultural contents including the Korean Wave in the future, it was suggested that it is necessary to deeply understand the Chinese people's emotions along with the policies, economy, and culture of the entire China.
The "Hanhan Order" was applied as a retaliatory measure after the Korean government confirmed the deployment of THAAD in July 2016. The Chinese government has not only banned most of the imports of Korean tourism, clothing and goods, but also banned broadcast content produced in Korea and advertisements featuring Korean celebrities in China. As a result, Korea's trade income with China through services such as TV programs, music, and movies has decreased significantly since the second half of 2016. Against this background, Chinese identified the cause of the change in chinese perception of K-pop due to the cause of the Hanhan order, and verified whether Chinese perception of K-pop changed after the Han-ryeong through empirical analysis. To investigate this, it was conducted for about 5 days from December 9 to December 13, 2022 for Chinese people. According to the results of the study, women's perception was weaker after the age. and those in their 30s and 40s showed weaker attitudes toward K-POP after the Korean age. In this study, the sample range is too narrow in that the sample of this study was simply selected as Chinese regardless of whether they have visited Korea. In addition, there is a limitation that there is a lot of limited data on k-pop after the Hanhan Order. Therefore, future research needs to be expanded throughout China, and the scope of research subjects should be expanded after distinguishing whether they have visited Korea. In addition, this study needs to come up with a plan to highlight the differentiation of Hallyu content, which is the center of the Korean national image, in consideration of the characteristics of Chinese people. In addition, understanding the characteristics of local communities, such as the lives and emotions of Chinese locals, lowering concerns and resistance to Korea formed by Han Han-ryeong through mutual private exchanges, and maintaining trust in each other can further expand familiarity with Korean pop culture such as the Korean Wave. Finally, in order to produce popular cultural contents including the Korean Wave in the future, it was suggested that it is necessary to deeply understand the Chinese people's emotions along with the policies, economy, and culture of the entire China.
주제어
#한한령 사드 배치 중국문화산업규제 K-POP에 대한 인식 Hanhanryeong K-POP THAAD deployment Chinese cultural industry regulation Awareness of K-POP
학위논문 정보
저자
이인
학위수여기관
국민대학교 종합예술대학원
학위구분
국내석사
학과
실용음악전공 실용음악전공
지도교수
김동기
발행연도
2022
총페이지
vi,58
키워드
한한령 사드 배치 중국문화산업규제 K-POP에 대한 인식 Hanhanryeong K-POP THAAD deployment Chinese cultural industry regulation Awareness of K-POP
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.