본 연구는 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인지 알아보고, 선택한 배치 유형에 따라 특수교육대상자의 부모들이 고려하는 요인에 차이가 있는지 분석하며, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형 또는 다른 배치 유형을 선택한 이유와 배치 유형 선택 시 어려움을 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 제시한다.
첫째, 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인가?
둘째, 진학 예정인 중등 특수교육기관 배치 유형별 학부모 집단 간 ...
본 연구는 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인지 알아보고, 선택한 배치 유형에 따라 특수교육대상자의 부모들이 고려하는 요인에 차이가 있는지 분석하며, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형 또는 다른 배치 유형을 선택한 이유와 배치 유형 선택 시 어려움을 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 제시한다.
첫째, 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인가?
둘째, 진학 예정인 중등 특수교육기관 배치 유형별 학부모 집단 간 선택 요인의 차이는 무엇인가?
셋째, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형 또는 다른 배치 유형을 선택한 이유와 배치 유형 선택 시 어려움은 무엇인가?
위의 연구 문제를 해결하기 위해 전국의 초등학교 5, 6학년 특수교육대상자의 학부모 223명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 설문 조사 결과를 통계적으로 검증하고 해석하였다. 이러한 과정을 통해 도출된 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 특수교육대상자의 학부모들은 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 장애학생의 지도에 필요한 특수교사의 전문성, 개별화 교육, 장애 자녀에게 수용적인 학교 분위기와 교사의 태도, 또래와의 긍정적인 상호작용 등을 우선순위로 고려하는 것으로 나타났다.
둘째, 진학 예정인 중등 특수교육기관 유형(특수학교, 특수학급, 일반학급)에 따라 학부모들이 고려하는 선택요인에 차이가 있는지 분석한 결과 통계적으로 집단 간 유의한 차이가 나는 요인은 통학, 또래 관계, 장애학생 특성 요인이었다. 특수학교에 진학 예정인 특수교육대상자의 학부모는 교육 및 서비스, 장애학생 특성, 환경 및 시설 요인의 순으로 많이 고려하며, 특수학급과 일반학급에 진학 예정인 특수교육대상자의 학부모는 또래 관계, 통학, 교육 및 서비스 요인의 순으로 많이 고려하는 것으로 나타났다.
셋째, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형을 선택하는 이유는 현재의 배치환경에 만족스럽고 익숙하다는 이유가 많았으며, 다른 배치 유형을 선택한 이유로는 또래 관계의 어려움, 일반교육과정에 따른 수업 참여의 어려움이 있는 경우가 많았다. 배치 유형 선택 시 어려움으로는 수요 대비 부족한 특수학교와 특수학급의 수, 자녀의 특성에 맞는 학교 선택에 대한 고민, 특수교육기관에 대한 정보의 부족 등이 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 특수교육대상자의 부모가 자녀에게 적합한 특수교육기관 배치 유형 선택요인을 고려하여 최선의 교육 환경을 선택할 수 있도록 하는 데 의의가 있으며 특수교육대상자의 전이에 필요한 참고 자료 제작 또는 개선방안 마련 시 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인지 알아보고, 선택한 배치 유형에 따라 특수교육대상자의 부모들이 고려하는 요인에 차이가 있는지 분석하며, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형 또는 다른 배치 유형을 선택한 이유와 배치 유형 선택 시 어려움을 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 제시한다.
첫째, 특수교육대상자의 학부모가 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 고려하는 요인은 무엇인가?
둘째, 진학 예정인 중등 특수교육기관 배치 유형별 학부모 집단 간 선택 요인의 차이는 무엇인가?
셋째, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형 또는 다른 배치 유형을 선택한 이유와 배치 유형 선택 시 어려움은 무엇인가?
위의 연구 문제를 해결하기 위해 전국의 초등학교 5, 6학년 특수교육대상자의 학부모 223명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 설문 조사 결과를 통계적으로 검증하고 해석하였다. 이러한 과정을 통해 도출된 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 특수교육대상자의 학부모들은 자녀의 중학교 배치 유형 선택 시 장애학생의 지도에 필요한 특수교사의 전문성, 개별화 교육, 장애 자녀에게 수용적인 학교 분위기와 교사의 태도, 또래와의 긍정적인 상호작용 등을 우선순위로 고려하는 것으로 나타났다.
둘째, 진학 예정인 중등 특수교육기관 유형(특수학교, 특수학급, 일반학급)에 따라 학부모들이 고려하는 선택요인에 차이가 있는지 분석한 결과 통계적으로 집단 간 유의한 차이가 나는 요인은 통학, 또래 관계, 장애학생 특성 요인이었다. 특수학교에 진학 예정인 특수교육대상자의 학부모는 교육 및 서비스, 장애학생 특성, 환경 및 시설 요인의 순으로 많이 고려하며, 특수학급과 일반학급에 진학 예정인 특수교육대상자의 학부모는 또래 관계, 통학, 교육 및 서비스 요인의 순으로 많이 고려하는 것으로 나타났다.
셋째, 현재 재학 중인 특수교육기관과 같은 배치 유형을 선택하는 이유는 현재의 배치환경에 만족스럽고 익숙하다는 이유가 많았으며, 다른 배치 유형을 선택한 이유로는 또래 관계의 어려움, 일반교육과정에 따른 수업 참여의 어려움이 있는 경우가 많았다. 배치 유형 선택 시 어려움으로는 수요 대비 부족한 특수학교와 특수학급의 수, 자녀의 특성에 맞는 학교 선택에 대한 고민, 특수교육기관에 대한 정보의 부족 등이 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 특수교육대상자의 부모가 자녀에게 적합한 특수교육기관 배치 유형 선택요인을 고려하여 최선의 교육 환경을 선택할 수 있도록 하는 데 의의가 있으며 특수교육대상자의 전이에 필요한 참고 자료 제작 또는 개선방안 마련 시 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
This study presents the following research questions to find out what factors parents consider when choosing their children's middle school placement type, analyze whether there are differences in factors parents consider depending on the type of placement, and why they chose other placement types s...
This study presents the following research questions to find out what factors parents consider when choosing their children's middle school placement type, analyze whether there are differences in factors parents consider depending on the type of placement, and why they chose other placement types such as elementary school special education institutions.
First, what are the factors that parents of special education targets consider when choosing the type of middle school placement of their children?
Second, what are the differences in selection factors among parent groups by placement type in secondary special education institutions that they plan to enter?
Third, why did you choose a deployment type or other deployment type, such as the special education institution currently deployed, and what are the difficulties in selecting the deployment type?
In order to solve the above research problem, a survey was conducted on 223 parents of 5th and 6th graders nationwide, and the results of the survey were statistically verified and interpreted. The results of this study derived through this process are as follows.
First, it was found that parents of special education subjects consider the expertise of special teachers, individualized education, acceptable school atmosphere and teacher attitudes, and positive interactions with peers as priorities when choosing the type of middle school placement for their children.
Second, as a result of analyzing whether there are differences in the selection criteria considered by parents according to the type of secondary special education institution (special school, special class, general class), statistically significant differences between groups were commuting, peer relations, and characteristics of disabled students. Parents who plan to go to special schools consider education and services, characteristics of disabled students, environmental and facility factors, and parents who plan to go to special and general classes consider peer relations, commuting, education, and service factors in order.
Third, there were many reasons for choosing a layout type such as a special educational institution currently deployed because they were satisfied and familiar with the current layout environment, and the reasons for choosing other layout types were difficulties in peer relationships and participation in classes according to the general curriculum. Difficulties in choosing the type of deployment include the number of special schools and special classes that are insufficient compared to demand, concerns about choosing schools that suit children's characteristics, and lack of information on special educational institutions.
This study is meaningful to allow parents of special education subjects to choose the best educational environment by considering the criteria for selecting the type of placement of special education institutions suitable for their children, and can be used as basic data for producing or improving reference materials for the transfer of special education subjects.
This study presents the following research questions to find out what factors parents consider when choosing their children's middle school placement type, analyze whether there are differences in factors parents consider depending on the type of placement, and why they chose other placement types such as elementary school special education institutions.
First, what are the factors that parents of special education targets consider when choosing the type of middle school placement of their children?
Second, what are the differences in selection factors among parent groups by placement type in secondary special education institutions that they plan to enter?
Third, why did you choose a deployment type or other deployment type, such as the special education institution currently deployed, and what are the difficulties in selecting the deployment type?
In order to solve the above research problem, a survey was conducted on 223 parents of 5th and 6th graders nationwide, and the results of the survey were statistically verified and interpreted. The results of this study derived through this process are as follows.
First, it was found that parents of special education subjects consider the expertise of special teachers, individualized education, acceptable school atmosphere and teacher attitudes, and positive interactions with peers as priorities when choosing the type of middle school placement for their children.
Second, as a result of analyzing whether there are differences in the selection criteria considered by parents according to the type of secondary special education institution (special school, special class, general class), statistically significant differences between groups were commuting, peer relations, and characteristics of disabled students. Parents who plan to go to special schools consider education and services, characteristics of disabled students, environmental and facility factors, and parents who plan to go to special and general classes consider peer relations, commuting, education, and service factors in order.
Third, there were many reasons for choosing a layout type such as a special educational institution currently deployed because they were satisfied and familiar with the current layout environment, and the reasons for choosing other layout types were difficulties in peer relationships and participation in classes according to the general curriculum. Difficulties in choosing the type of deployment include the number of special schools and special classes that are insufficient compared to demand, concerns about choosing schools that suit children's characteristics, and lack of information on special educational institutions.
This study is meaningful to allow parents of special education subjects to choose the best educational environment by considering the criteria for selecting the type of placement of special education institutions suitable for their children, and can be used as basic data for producing or improving reference materials for the transfer of special education subjects.
주제어
#특수교육 특수교육대상자 특수교육기관 배치 중학교 진학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.