[학위논문]SNS 관광정보 특성이 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 미치는 영향 The Effect of SNS Tourism Information Characteristics on Tourism Information Sharing Intention, Tourism Information Search Intention, and Tourist Visit Intention원문보기
현대사회에 들어서 정보통신기술이 혁신적으로 발전하게 되면서 관광객은 온라인상에서 손쉽게 관광정보를 얻을 수 있게 되었다. 우리나라의 SNS 이용률 또한 눈에 띄게 증가하며 관광업계에서의 SNS 활용은 필수불가결한 요소로 자리 잡았다. SNS를 활용한 관광정보는 다양한 특성을 가지고 있어 각 특성들이 관광행동의도에 미치는 영향이 다를 것으로 기대되어 SNS 관 광정보 특성과 관광행동의도 간 영향관계를 살펴보고자 하였다. 특히 관광정보 공유 의도와 관광정보 탐색 의도를 관광행동의도의 별개의 변수로써 살펴본 선행연구가 없어, SNS 관광정보 수용자의 정보 활용성 측면을 중점으로 한 연구는 매우 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 SNS 관광정보 특성을 정확성, 경험적 가치, 유희성, 적시성, 유용성으로 구분하고 각 요인이 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 미치는 영향을 살펴보았으며, 잠재관광객의 관광행동의도를 유발할 수 있는 SNS 관광정보 활용 전략에 대하여 이론적 실무적 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구를 토대로 한 구조화된 설문지를 통해서 관광정보를 찾을 때 SNS를 활용한 경험이 있는 20세 이상의 성인을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 총 309개의 유효 표본을 확보해 분석에 활용하였으며, 인구통계학적 특성 파악을 위한 ...
현대사회에 들어서 정보통신기술이 혁신적으로 발전하게 되면서 관광객은 온라인상에서 손쉽게 관광정보를 얻을 수 있게 되었다. 우리나라의 SNS 이용률 또한 눈에 띄게 증가하며 관광업계에서의 SNS 활용은 필수불가결한 요소로 자리 잡았다. SNS를 활용한 관광정보는 다양한 특성을 가지고 있어 각 특성들이 관광행동의도에 미치는 영향이 다를 것으로 기대되어 SNS 관 광정보 특성과 관광행동의도 간 영향관계를 살펴보고자 하였다. 특히 관광정보 공유 의도와 관광정보 탐색 의도를 관광행동의도의 별개의 변수로써 살펴본 선행연구가 없어, SNS 관광정보 수용자의 정보 활용성 측면을 중점으로 한 연구는 매우 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 SNS 관광정보 특성을 정확성, 경험적 가치, 유희성, 적시성, 유용성으로 구분하고 각 요인이 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 미치는 영향을 살펴보았으며, 잠재관광객의 관광행동의도를 유발할 수 있는 SNS 관광정보 활용 전략에 대하여 이론적 실무적 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구를 토대로 한 구조화된 설문지를 통해서 관광정보를 찾을 때 SNS를 활용한 경험이 있는 20세 이상의 성인을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 총 309개의 유효 표본을 확보해 분석에 활용하였으며, 인구통계학적 특성 파악을 위한 빈도분석을 비롯한 탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 요인에 대한 탐색적 요인분석 결과 SNS 관광정보 특성은 정확성, 경험적 가치, 유희성, 적시성, 유용성 총 5개 요인으로 관광행동의도는 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도 총 3개 요인으로 분석되었다. 둘째, 변수 간 다중회귀분석을 실시한 결과 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 유희성은 관광정보 공유 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 유희성, 유용성은 관광정보 탐색 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 적시성, 유용성은 관광지 방문 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 경험적 가치는 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 모두 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 SNS 관광정보 특성이 관광행동의도에 미치는 영향관계를 분석하고, SNS 관광정보의 실효성 극대화를 위해 정보 활용성 측면을 중심으로 관광정보 공유 의도와 관광정보 탐색 의도에 미치는 영향을 분석했다는 점에서 의의가 있다. 또한 실제 관광지를 방문하고자 하는 의도에 미치는 영향을 함께 살펴봄으로써 관광 촉진 수단 및 홍보마케팅 전략 수립에 도움을 줄 수 있는 실증적 자료로써 활용되기를 기대한다.
현대사회에 들어서 정보통신기술이 혁신적으로 발전하게 되면서 관광객은 온라인상에서 손쉽게 관광정보를 얻을 수 있게 되었다. 우리나라의 SNS 이용률 또한 눈에 띄게 증가하며 관광업계에서의 SNS 활용은 필수불가결한 요소로 자리 잡았다. SNS를 활용한 관광정보는 다양한 특성을 가지고 있어 각 특성들이 관광행동의도에 미치는 영향이 다를 것으로 기대되어 SNS 관 광정보 특성과 관광행동의도 간 영향관계를 살펴보고자 하였다. 특히 관광정보 공유 의도와 관광정보 탐색 의도를 관광행동의도의 별개의 변수로써 살펴본 선행연구가 없어, SNS 관광정보 수용자의 정보 활용성 측면을 중점으로 한 연구는 매우 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 SNS 관광정보 특성을 정확성, 경험적 가치, 유희성, 적시성, 유용성으로 구분하고 각 요인이 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 미치는 영향을 살펴보았으며, 잠재관광객의 관광행동의도를 유발할 수 있는 SNS 관광정보 활용 전략에 대하여 이론적 실무적 시사점을 제시하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구를 토대로 한 구조화된 설문지를 통해서 관광정보를 찾을 때 SNS를 활용한 경험이 있는 20세 이상의 성인을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 총 309개의 유효 표본을 확보해 분석에 활용하였으며, 인구통계학적 특성 파악을 위한 빈도분석을 비롯한 탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 요인에 대한 탐색적 요인분석 결과 SNS 관광정보 특성은 정확성, 경험적 가치, 유희성, 적시성, 유용성 총 5개 요인으로 관광행동의도는 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도 총 3개 요인으로 분석되었다. 둘째, 변수 간 다중회귀분석을 실시한 결과 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 유희성은 관광정보 공유 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 유희성, 유용성은 관광정보 탐색 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 관광정보 특성 중 경험적 가치, 적시성, 유용성은 관광지 방문 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 경험적 가치는 관광정보 공유 의도, 관광정보 탐색 의도, 관광지 방문 의도에 모두 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 SNS 관광정보 특성이 관광행동의도에 미치는 영향관계를 분석하고, SNS 관광정보의 실효성 극대화를 위해 정보 활용성 측면을 중심으로 관광정보 공유 의도와 관광정보 탐색 의도에 미치는 영향을 분석했다는 점에서 의의가 있다. 또한 실제 관광지를 방문하고자 하는 의도에 미치는 영향을 함께 살펴봄으로써 관광 촉진 수단 및 홍보마케팅 전략 수립에 도움을 줄 수 있는 실증적 자료로써 활용되기를 기대한다.
Entering the modern society, information and communication technology has developed innovatively, allowing tourists to easily obtain tourism information online. As the rate of SNS use in Korea also increased noticeably, the use of SNS in the tourism industry has become an indispensable factor. T...
Entering the modern society, information and communication technology has developed innovatively, allowing tourists to easily obtain tourism information online. As the rate of SNS use in Korea also increased noticeably, the use of SNS in the tourism industry has become an indispensable factor. Tourism information using SNS has various characteristics, so it is expected that each characteristic will have a different effect on tourism behavioral intention, so we tried to examine the influence relationship between SNS tourism information and tourism behavioral intention. In particular, there are no previous studies examining tourism information sharing intention and tourism information search intention as separate variables of tourism behavior intention, so research focusing on the information utilization of SNS tourism information recipients is very necessary. Therefore, this study classified SNS tourism information characteristics into accuracy, experiential value, playfulness, timeliness, and usefulness, examined the effect of each factor on tourism information sharing intention, tourism information search intention, and suggested strategies to induce tourism behavior of potential tourists. In order to achieve the purpose of this study, the questionnaire was structured based on previous studies, and an online survey was conducted on adults over the age of 20 who had experience using SNS when searching for tourism information. A total of 309 valid samples were secured and analyzed, and frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis were conducted to identify demographic characteristics. The main results of this study are as follows. First, as a result of exploratory factor analysis by factor, SNS tourism information characteristics were analyzed as five factors: accuracy, experiential value, play, timeliness, and usefulness, and tourism behavioral intention was analyzed as three factors: tourism information sharing intention, tourism information search intention, and tourist visit intention. Second, as a result of conducting multiple regression analysis between variables, it was found that the empirical value and playfulness among the characteristics of SNS tourism information had a positive(+) effect on tourism information sharing intention. In addition, among the characteristics of SNS tourism information, empirical value, playfulness, and usefulness were found to have a positive(+) effect on tourism information search intention. Finally, among the characteristics of SNS tourism information, empirical value, timeliness, and usefulness were found to have a positive(+) effect on tourist visit intention. Therefore, it was found that the empirical value affects both the intention to share tourism information, the intention to search for tourism information, and the intention to visit tourists. This study is meaningful in that it analyzed the relationship between the characteristics of SNS tourism information and tourism behavior intention, and analyzed the effect of tourism information sharing intention and tourism information search intention, focusing on the use of information. In addition, it is also expected to be used as empirical data that can help establish tourism promotion means and promotion marketing strategies by reviewing whether it affects the actual intention to visit tourist destinations.
Entering the modern society, information and communication technology has developed innovatively, allowing tourists to easily obtain tourism information online. As the rate of SNS use in Korea also increased noticeably, the use of SNS in the tourism industry has become an indispensable factor. Tourism information using SNS has various characteristics, so it is expected that each characteristic will have a different effect on tourism behavioral intention, so we tried to examine the influence relationship between SNS tourism information and tourism behavioral intention. In particular, there are no previous studies examining tourism information sharing intention and tourism information search intention as separate variables of tourism behavior intention, so research focusing on the information utilization of SNS tourism information recipients is very necessary. Therefore, this study classified SNS tourism information characteristics into accuracy, experiential value, playfulness, timeliness, and usefulness, examined the effect of each factor on tourism information sharing intention, tourism information search intention, and suggested strategies to induce tourism behavior of potential tourists. In order to achieve the purpose of this study, the questionnaire was structured based on previous studies, and an online survey was conducted on adults over the age of 20 who had experience using SNS when searching for tourism information. A total of 309 valid samples were secured and analyzed, and frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis were conducted to identify demographic characteristics. The main results of this study are as follows. First, as a result of exploratory factor analysis by factor, SNS tourism information characteristics were analyzed as five factors: accuracy, experiential value, play, timeliness, and usefulness, and tourism behavioral intention was analyzed as three factors: tourism information sharing intention, tourism information search intention, and tourist visit intention. Second, as a result of conducting multiple regression analysis between variables, it was found that the empirical value and playfulness among the characteristics of SNS tourism information had a positive(+) effect on tourism information sharing intention. In addition, among the characteristics of SNS tourism information, empirical value, playfulness, and usefulness were found to have a positive(+) effect on tourism information search intention. Finally, among the characteristics of SNS tourism information, empirical value, timeliness, and usefulness were found to have a positive(+) effect on tourist visit intention. Therefore, it was found that the empirical value affects both the intention to share tourism information, the intention to search for tourism information, and the intention to visit tourists. This study is meaningful in that it analyzed the relationship between the characteristics of SNS tourism information and tourism behavior intention, and analyzed the effect of tourism information sharing intention and tourism information search intention, focusing on the use of information. In addition, it is also expected to be used as empirical data that can help establish tourism promotion means and promotion marketing strategies by reviewing whether it affects the actual intention to visit tourist destinations.
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