맞춤형 화장품과 일반화장품의 효능 및 인식 비교 연구 Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
지도교수 김 은 영 향장에스테틱전공 노 연 서
본 연구는 2020년 2월 22일 맞춤형 화장품 조제 관리사 국가 자격증이 새롭게 신설되면서 맞춤형 화장품과 일반화장품의 피부 개선 효능을 비교하여 맞춤형 화장품의 우수성과 필요성을 제시하고 그에 따른 새로운 시각을 인식시키고자 한다. 또한, 맞춤형 화장품의 인지도를 높이고 발전될 수 있는 방향을 제시하기 위하여 본 연구에 임하였다. 맞춤형 화장품과 일반화장품의 유분, 수분, 탄력, 거칠기, 장벽에 대한 피부 개선도 비교 연구를 위하여 서울 및 경기에 거주하는 20-30대 남, 녀 30명을 대상으로 2022년 4월 1일부터 2022년 5월 13일까지 1차 설문조사 및 4주간 ...
<국문초록>
맞춤형 화장품과 일반화장품의 효능 및 인식 비교 연구 Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
지도교수 김 은 영 향장에스테틱전공 노 연 서
본 연구는 2020년 2월 22일 맞춤형 화장품 조제 관리사 국가 자격증이 새롭게 신설되면서 맞춤형 화장품과 일반화장품의 피부 개선 효능을 비교하여 맞춤형 화장품의 우수성과 필요성을 제시하고 그에 따른 새로운 시각을 인식시키고자 한다. 또한, 맞춤형 화장품의 인지도를 높이고 발전될 수 있는 방향을 제시하기 위하여 본 연구에 임하였다. 맞춤형 화장품과 일반화장품의 유분, 수분, 탄력, 거칠기, 장벽에 대한 피부 개선도 비교 연구를 위하여 서울 및 경기에 거주하는 20-30대 남, 녀 30명을 대상으로 2022년 4월 1일부터 2022년 5월 13일까지 1차 설문조사 및 4주간 임상실험을 진행하였으며, 실험 후 2차 만족도 설문조사를 실시하였다. A Group의 Ceramide 맞춤형 화장품과 일반화장품은 유분과 수분이 증가하였고, 탄력과 장벽은 일반화장품보다 증가하였으나, 유의한 결과를 얻지 못하였으며 거칠기는 미미하였다. B Group의 Glycerin 맞춤형 화장품과 일반화장품은 유분, 수분, 탄력, 장벽이 유의하게 증가하였으나, 거칠기에서는 일반화장품과 비교 시 큰 변화가 나타나지 않았다. 맞춤형 화장품에 관한 인식도 평가에서는 “아니오”라는 응답이 높았고, 정보 경로는 “인터넷”이 많이 나타났으며, 맞춤형 화장품에 대한 이미지에서는 “내 피부 분석을 통해 처방해 주는 화장품”, “가격이 비쌀 것이다”라고 응답하였다. 맞춤형 화장품을 선호하는 이유에서는 “효능·효과가 좋을 것 같아서”, 구매 이유에서는 “피부 진단 후 내 피부 상태에 맞는 화장품 같아서”가 매우 높이 평가되었다. 맞춤형 화장품과 일반화장품의 차이에서는 “불특정 다수 소비자용이 아닌 소비자 개개인의 니즈(Needs)를 충족시킨다” 라는 응답이 가장 높았으며, 맞춤형 화장품 구매 의사는 매우 긍정적인 결과를 보였고, “피부에 맞게 만들 수 있을 것 같아서” 라는 이유로 현장 혼합형을 선호하는 것으로 나타났다. 맞춤형 화장품인 만큼 자신의 피부 상태를 정확히 측정하여 피부에 맞는 화장품을 조제 하는 것이 개인의 니즈와 피부 만족도에 큰 영향을 미치는 것으로 사료 된다.
<국문초록>
맞춤형 화장품과 일반화장품의 효능 및 인식 비교 연구 Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
지도교수 김 은 영 향장에스테틱전공 노 연 서
본 연구는 2020년 2월 22일 맞춤형 화장품 조제 관리사 국가 자격증이 새롭게 신설되면서 맞춤형 화장품과 일반화장품의 피부 개선 효능을 비교하여 맞춤형 화장품의 우수성과 필요성을 제시하고 그에 따른 새로운 시각을 인식시키고자 한다. 또한, 맞춤형 화장품의 인지도를 높이고 발전될 수 있는 방향을 제시하기 위하여 본 연구에 임하였다. 맞춤형 화장품과 일반화장품의 유분, 수분, 탄력, 거칠기, 장벽에 대한 피부 개선도 비교 연구를 위하여 서울 및 경기에 거주하는 20-30대 남, 녀 30명을 대상으로 2022년 4월 1일부터 2022년 5월 13일까지 1차 설문조사 및 4주간 임상실험을 진행하였으며, 실험 후 2차 만족도 설문조사를 실시하였다. A Group의 Ceramide 맞춤형 화장품과 일반화장품은 유분과 수분이 증가하였고, 탄력과 장벽은 일반화장품보다 증가하였으나, 유의한 결과를 얻지 못하였으며 거칠기는 미미하였다. B Group의 Glycerin 맞춤형 화장품과 일반화장품은 유분, 수분, 탄력, 장벽이 유의하게 증가하였으나, 거칠기에서는 일반화장품과 비교 시 큰 변화가 나타나지 않았다. 맞춤형 화장품에 관한 인식도 평가에서는 “아니오”라는 응답이 높았고, 정보 경로는 “인터넷”이 많이 나타났으며, 맞춤형 화장품에 대한 이미지에서는 “내 피부 분석을 통해 처방해 주는 화장품”, “가격이 비쌀 것이다”라고 응답하였다. 맞춤형 화장품을 선호하는 이유에서는 “효능·효과가 좋을 것 같아서”, 구매 이유에서는 “피부 진단 후 내 피부 상태에 맞는 화장품 같아서”가 매우 높이 평가되었다. 맞춤형 화장품과 일반화장품의 차이에서는 “불특정 다수 소비자용이 아닌 소비자 개개인의 니즈(Needs)를 충족시킨다” 라는 응답이 가장 높았으며, 맞춤형 화장품 구매 의사는 매우 긍정적인 결과를 보였고, “피부에 맞게 만들 수 있을 것 같아서” 라는 이유로 현장 혼합형을 선호하는 것으로 나타났다. 맞춤형 화장품인 만큼 자신의 피부 상태를 정확히 측정하여 피부에 맞는 화장품을 조제 하는 것이 개인의 니즈와 피부 만족도에 큰 영향을 미치는 것으로 사료 된다.
Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
Graduate School of Health Science at Dongduk Women’s University Major : Cosmetic & Aesthetic Noh, Yeon Seo
This study attempts to present the superiority ...
Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
Graduate School of Health Science at Dongduk Women’s University Major : Cosmetic & Aesthetic Noh, Yeon Seo
This study attempts to present the superiority and necessity of customized cosmetics and create a new awareness by comparing the efficacy of customized cosmetics and general cosmetics for skin improvement, since the national certification for cosmetics production management was newly established on February 22, 2020. Furthermore, the author of this paper has joined the study to signpost a way for improving the awareness of customized cosmetics and developing them. For the comparative study on skin improvement of customized cosmetics and general cosmetics regarding oil, moisture, elasticity, roughness, and barrier, the author conducted a primary survey for 30 men and women aged 20~30 from April 1, 2022, to May 13, 2022, with clinical tests for 4 weeks. After the test, a secondary survey on their satisfaction was also conducted. The customized Ceramide cosmetics from Group A had an increased oil and moisture. Although they had more increased elasticity and barrier than general cosmetics, they did not contain any meaningful result but showed little difference in roughness. The customized Glycerin cosmetics from Group B had an increased oil, moisture, elasticity, and barrier, however, they did not show a significant change in roughness when compared to general cosmetics. Regarding the awareness of customized cosmetics, more people replied, “No” and said “Internet” about the information channel. Regarding the customized cosmetics’ image, more people replied, “Cosmetics to be prescribed for my skin based on skin analysis.” and “It seems expensive.” About the reason for preferring customized cosmetics, people replied, “Good and effective for my skin.” About the reason for purchasing customized cosmetics, most people replied, “Customized cosmetics based on skin diagnosis”. About the difference between customized cosmetics and general cosmetics, most people replied, “They satisfy the needs of an individual consumer, not the needs of many unspecified consumers.” They gave significantly positive responses about their intent of purchase and indicated their preference for an on-site blending type since they replied, “Because I can make cosmetics to fit my skin.” Since cosmetics are customized, it is assumed that measuring one’s skin condition precisely and manufacturing optimal cosmetics significantly affect the needs of individuals and their satisfaction.
Comparative Study on the Efficacy and Perception of Customized Cosmetics and General Cosmetics
Graduate School of Health Science at Dongduk Women’s University Major : Cosmetic & Aesthetic Noh, Yeon Seo
This study attempts to present the superiority and necessity of customized cosmetics and create a new awareness by comparing the efficacy of customized cosmetics and general cosmetics for skin improvement, since the national certification for cosmetics production management was newly established on February 22, 2020. Furthermore, the author of this paper has joined the study to signpost a way for improving the awareness of customized cosmetics and developing them. For the comparative study on skin improvement of customized cosmetics and general cosmetics regarding oil, moisture, elasticity, roughness, and barrier, the author conducted a primary survey for 30 men and women aged 20~30 from April 1, 2022, to May 13, 2022, with clinical tests for 4 weeks. After the test, a secondary survey on their satisfaction was also conducted. The customized Ceramide cosmetics from Group A had an increased oil and moisture. Although they had more increased elasticity and barrier than general cosmetics, they did not contain any meaningful result but showed little difference in roughness. The customized Glycerin cosmetics from Group B had an increased oil, moisture, elasticity, and barrier, however, they did not show a significant change in roughness when compared to general cosmetics. Regarding the awareness of customized cosmetics, more people replied, “No” and said “Internet” about the information channel. Regarding the customized cosmetics’ image, more people replied, “Cosmetics to be prescribed for my skin based on skin analysis.” and “It seems expensive.” About the reason for preferring customized cosmetics, people replied, “Good and effective for my skin.” About the reason for purchasing customized cosmetics, most people replied, “Customized cosmetics based on skin diagnosis”. About the difference between customized cosmetics and general cosmetics, most people replied, “They satisfy the needs of an individual consumer, not the needs of many unspecified consumers.” They gave significantly positive responses about their intent of purchase and indicated their preference for an on-site blending type since they replied, “Because I can make cosmetics to fit my skin.” Since cosmetics are customized, it is assumed that measuring one’s skin condition precisely and manufacturing optimal cosmetics significantly affect the needs of individuals and their satisfaction.
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