라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 소비가치인식이 맞춤형화장품 구매의도에 미치는 영향 The Effect of Consumption Value Recognition of Customized Cosmetics on the Purchase Intention according to Lifestyle원문보기
우리 사회는 건강과 아름다움을 중요한 삶의 가치로 여기고 있으며, 뷰티에 대한 관심 역시 점점 높아지고 있다. 화장품 분야에서도 역시 개인의 가치가반영되고, 타인과 차별화된 제품을 선호하는 소비자들의 욕구를 고려하여 화장품 산업 경쟁력 강화를 위해 맞춤형화장품 판매업에 대한 신고제를 2018년에 도입하였다. 또한 개인의 소비 취향에 맞는 제품 판매와 피부유형별 제품의 구분으로 소비자가 자신의 피부타입에 맞춰 제품을 선택하고, 피부 진단을 통해 화장품 전문가가 추천하거나 제조 판매하는 맞춤형화장품 시장이 주목받고 있다. 이에 본 연구에서는 개인의 라이프스타일에 따른 화장품 사용실태와 맞춤형화장품 사용실태를 파악하고자 하였다. 또한 맞춤형화장품 소비가치인식의 차이와 맞춤형화장품 ...
우리 사회는 건강과 아름다움을 중요한 삶의 가치로 여기고 있으며, 뷰티에 대한 관심 역시 점점 높아지고 있다. 화장품 분야에서도 역시 개인의 가치가반영되고, 타인과 차별화된 제품을 선호하는 소비자들의 욕구를 고려하여 화장품 산업 경쟁력 강화를 위해 맞춤형화장품 판매업에 대한 신고제를 2018년에 도입하였다. 또한 개인의 소비 취향에 맞는 제품 판매와 피부유형별 제품의 구분으로 소비자가 자신의 피부타입에 맞춰 제품을 선택하고, 피부 진단을 통해 화장품 전문가가 추천하거나 제조 판매하는 맞춤형화장품 시장이 주목받고 있다. 이에 본 연구에서는 개인의 라이프스타일에 따른 화장품 사용실태와 맞춤형화장품 사용실태를 파악하고자 하였다. 또한 맞춤형화장품 소비가치인식의 차이와 맞춤형화장품 구매의도에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 맞춤형화장품 산업의 활성화에 기여함을 목적으로 진행하였다. 연구 대상으로는 전국 20∼60대 성인 여성 405명을 대상으로 자기응답식 설문조사를 실시하였으며, SPSS Ver. 25.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 빈도분석과 χ2(Chi-square)검증, 단순선형회귀분석을 실시하였으며, 마지막으로 피어슨의 상관관계 검증을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 연구대상자의 연령은 50대가 가장 많았고, 결혼유무는 기혼이 가장 많았으며, 학력은 대학교 졸업이 많았다. 직업에서는 서비스직이 가장 많은 것으로 조사되었다. 연구대상자의 화장품 사용실태를 알아본 결과 피부타입은 건성피부가 가장 많았고, 피부고민은 탄력과 주름을 가장 많이 고민하는 것으로 조사되었다. 이는 연구대상자가 50대가 가장 많은 점에서 탄력과 주름에 대한 고민이 많은 것으로 사료된다. 또한 피부고민 해결을 위해 하는 노력은 기능성화장품을 구매해서 사용한다는 소비자가 가장 많았고, 월 평균 화장품 구입비용으로는 5만원∼10만원 미만이 가장 많았다. 구매하는 화장품 종류로는 기초화장품이 많았고, 기초화장품 구입시 관심을 두는 부분은 보습과 영양이 높게 나타났으며, 화장품 구매 시 중요하게 생각하는 것은 효능 및 효과를 중요하게 생각하는 것으로 조사되었다. 연구대상자의 맞춤형화장품의 사용실태를 알아본 결과 사용경험이 없는 소비자가 많은 것으로 나타났으며, 이 중 맞춤형화장품을 사용해 본 대상자 중 가장 많이 사용한 종류는 기초화장품으로 나타났다. 맞춤형화장품 구입동기는 주변인의 권유가 가장 높게 나타나 사용한 사람의 추천이 구매에 영향을 많이 주는 것을 알 수 있었다. 또한 월 평균 소득에 따른 맞춤형화장품 사용경험은 500만원 이상이 가장 높게 나타나 소득이 높은 여성들에게서 사용경험이 많은 것을 알 수 있었다. 한편 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 소비가치인식의 차이를 알아본 결과 두 집단 간 비교에서 기능적소비가치인식과 진귀적소비가치인식, 감정적소비가치인식에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 구매의도의 차이를 알아 본 결과 개인생활추구형 집단이 가족생활추구형 집단보다 더 높은 평균값을 나타내 두 집단 간 유의미한 차이가있는 것으로 나타났다. 한편 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 소비가치인식이 맞춤형화장품 구매의도에 미치는 영향에 대한 결과는 피부 고민을 해결해 주고 안전성과 품질 및 효능을 중요하게 생각하는 기능적소비가치인식이 가장 높게 나타나 맞춤형화장품에 대해 기능적인 면을 중요하게 인식하는 것을 알 수 있었다. 이에 맞춤형화장품 판매업자나 기업은 소비자가 중요하게 생각하는 화장품의 효능과 품질에 대한 기능적인 면을 고려하고, 그에 따른 합리적인 가격 형성이 필요하다고 사료된다. 마지막으로 맞춤형화장품 소비가치인식과 맞춤형화장품 구매의도와의 상관관계에 대해 알아본 결과 기능적소비가치인식, 사회적소비가치인식, 감정적소비가치인식, 진귀적소비가치인식의 4가지 하위범주 모두 상관성이 있는 결과가 나타나 맞춤형화장품 소비가치인식은 맞춤형화장품 구매의도와 밀접한 상관성이 있는 것을 알 수 있었다. 그러나, 맞춤형화장품에 대한 소비자의 인식이 명확하게 정립되지 못하고, 시장의 환경 역시 맞춤형화장품에 대한 명확한 개념정립이 어려운 점은 현재 시장상황의 한계로 보여진다. 그러므로 관련 업계에서는 소비자들이 맞춤형화장품의 정확한 인식에 대한 홍보가 필요하다고 생각되며, 소비자들이 맞춤형화장품과 일반화장품을 혼돈하지 않도록 구체적인 홍보와 마케팅이 필요하다고 보여진다. 따라서 맞춤형화장품이 K-뷰티의 새로운 성장 동력이 될 수 있도록 기능적인면과 품질을 바탕으로 그에 맞는 합리적인 가격 형성이 필요하다고 사료 되며, 향후 소비자 기대에 충족되는 맞춤형화장품 시장의 활성화를 기대한다.
우리 사회는 건강과 아름다움을 중요한 삶의 가치로 여기고 있으며, 뷰티에 대한 관심 역시 점점 높아지고 있다. 화장품 분야에서도 역시 개인의 가치가반영되고, 타인과 차별화된 제품을 선호하는 소비자들의 욕구를 고려하여 화장품 산업 경쟁력 강화를 위해 맞춤형화장품 판매업에 대한 신고제를 2018년에 도입하였다. 또한 개인의 소비 취향에 맞는 제품 판매와 피부유형별 제품의 구분으로 소비자가 자신의 피부타입에 맞춰 제품을 선택하고, 피부 진단을 통해 화장품 전문가가 추천하거나 제조 판매하는 맞춤형화장품 시장이 주목받고 있다. 이에 본 연구에서는 개인의 라이프스타일에 따른 화장품 사용실태와 맞춤형화장품 사용실태를 파악하고자 하였다. 또한 맞춤형화장품 소비가치인식의 차이와 맞춤형화장품 구매의도에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 맞춤형화장품 산업의 활성화에 기여함을 목적으로 진행하였다. 연구 대상으로는 전국 20∼60대 성인 여성 405명을 대상으로 자기응답식 설문조사를 실시하였으며, SPSS Ver. 25.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 빈도분석과 χ2(Chi-square)검증, 단순선형회귀분석을 실시하였으며, 마지막으로 피어슨의 상관관계 검증을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 연구대상자의 연령은 50대가 가장 많았고, 결혼유무는 기혼이 가장 많았으며, 학력은 대학교 졸업이 많았다. 직업에서는 서비스직이 가장 많은 것으로 조사되었다. 연구대상자의 화장품 사용실태를 알아본 결과 피부타입은 건성피부가 가장 많았고, 피부고민은 탄력과 주름을 가장 많이 고민하는 것으로 조사되었다. 이는 연구대상자가 50대가 가장 많은 점에서 탄력과 주름에 대한 고민이 많은 것으로 사료된다. 또한 피부고민 해결을 위해 하는 노력은 기능성화장품을 구매해서 사용한다는 소비자가 가장 많았고, 월 평균 화장품 구입비용으로는 5만원∼10만원 미만이 가장 많았다. 구매하는 화장품 종류로는 기초화장품이 많았고, 기초화장품 구입시 관심을 두는 부분은 보습과 영양이 높게 나타났으며, 화장품 구매 시 중요하게 생각하는 것은 효능 및 효과를 중요하게 생각하는 것으로 조사되었다. 연구대상자의 맞춤형화장품의 사용실태를 알아본 결과 사용경험이 없는 소비자가 많은 것으로 나타났으며, 이 중 맞춤형화장품을 사용해 본 대상자 중 가장 많이 사용한 종류는 기초화장품으로 나타났다. 맞춤형화장품 구입동기는 주변인의 권유가 가장 높게 나타나 사용한 사람의 추천이 구매에 영향을 많이 주는 것을 알 수 있었다. 또한 월 평균 소득에 따른 맞춤형화장품 사용경험은 500만원 이상이 가장 높게 나타나 소득이 높은 여성들에게서 사용경험이 많은 것을 알 수 있었다. 한편 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 소비가치인식의 차이를 알아본 결과 두 집단 간 비교에서 기능적소비가치인식과 진귀적소비가치인식, 감정적소비가치인식에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 구매의도의 차이를 알아 본 결과 개인생활추구형 집단이 가족생활추구형 집단보다 더 높은 평균값을 나타내 두 집단 간 유의미한 차이가있는 것으로 나타났다. 한편 라이프스타일에 따른 맞춤형화장품 소비가치인식이 맞춤형화장품 구매의도에 미치는 영향에 대한 결과는 피부 고민을 해결해 주고 안전성과 품질 및 효능을 중요하게 생각하는 기능적소비가치인식이 가장 높게 나타나 맞춤형화장품에 대해 기능적인 면을 중요하게 인식하는 것을 알 수 있었다. 이에 맞춤형화장품 판매업자나 기업은 소비자가 중요하게 생각하는 화장품의 효능과 품질에 대한 기능적인 면을 고려하고, 그에 따른 합리적인 가격 형성이 필요하다고 사료된다. 마지막으로 맞춤형화장품 소비가치인식과 맞춤형화장품 구매의도와의 상관관계에 대해 알아본 결과 기능적소비가치인식, 사회적소비가치인식, 감정적소비가치인식, 진귀적소비가치인식의 4가지 하위범주 모두 상관성이 있는 결과가 나타나 맞춤형화장품 소비가치인식은 맞춤형화장품 구매의도와 밀접한 상관성이 있는 것을 알 수 있었다. 그러나, 맞춤형화장품에 대한 소비자의 인식이 명확하게 정립되지 못하고, 시장의 환경 역시 맞춤형화장품에 대한 명확한 개념정립이 어려운 점은 현재 시장상황의 한계로 보여진다. 그러므로 관련 업계에서는 소비자들이 맞춤형화장품의 정확한 인식에 대한 홍보가 필요하다고 생각되며, 소비자들이 맞춤형화장품과 일반화장품을 혼돈하지 않도록 구체적인 홍보와 마케팅이 필요하다고 보여진다. 따라서 맞춤형화장품이 K-뷰티의 새로운 성장 동력이 될 수 있도록 기능적인면과 품질을 바탕으로 그에 맞는 합리적인 가격 형성이 필요하다고 사료 되며, 향후 소비자 기대에 충족되는 맞춤형화장품 시장의 활성화를 기대한다.
These days, health and beauty have been taken as important values in life. At the same time, people’s interest in beauty has gradually risen. In cosmetics as well, a report system for customized cosmetics sales business was introduced in 2018 to enhance the competitiveness of cosmetics industry in c...
These days, health and beauty have been taken as important values in life. At the same time, people’s interest in beauty has gradually risen. In cosmetics as well, a report system for customized cosmetics sales business was introduced in 2018 to enhance the competitiveness of cosmetics industry in consideration of personal values and consumers’ preference of differentiated products. In addition, due to the sales of the products which meet each consumer’s taste and product classification by skin type, the customized cosmetics market in which consumers choose a product according to their skin type and are recommended by an expert after skin diagnosis has drawn an attention from people. Under these circumstances, this study attempted to investigate regular and customized cosmetics use patterns according to customers’ personal lifestyle. Furthermore, it aimed to examine the influence of perception of customized cosmetics consumption values on purchase intention and make a contribution to the promotion of customized cosmetics industry. For this, a self-administered questionnaire survey was performed against a total of 405 adult women in their 20-60s from across the nation. The collected data were analyzed by frequency analysis, chi-square () test, simple linear regression analysis and Pearson’s correlation coefficient, using SPSS 25.0, and the results found the followings: Concerning subjects’ demographic characteristics, in age, ‘50s’ was the highest. In terms of marital status and education, ‘married’ and ‘college graduate’ were the highest respectively. In occupation, ‘service worker’ was the highest. In cosmetics use patterns, ‘dry skin’ was the highest in terms of skin type. In skin concerns, ‘loss of elasticity and wrinkles’ was the highest. Since ‘50s’ was the highest in terms of the number of respondents by age, there were a lot of concerns about elasticity and wrinkles. When asked what they have done to take care of their skin concern, ‘purchase of cosmeceuticals’ was most responded. In average monthly expenditure for cosmetics, ‘KRW 50,000-100,000’ was the highest. When asked what kind of cosmetics they usually buy, ‘basic cosmetics’ was most responded. When asked what aspects they consider in basic cosmetics, ‘moisturizing and nourishing’ was most responded. When asked what aspects are important in buying cosmetics, ‘efficacies and effects’ was most responded. In customized cosmetics use patterns, many consumers had no experience of customized cosmetics. When asked what kind of customized cosmetics was most popular against those who used customized cosmetics before, ‘basic cosmetics’ was most responded. When asked what motivated them to buy customized cosmetics, ‘recommendation by acquaintance’ was most responded, confirming that recommendation has a considerable influence on purchase of customized cosmetics. In terms of use of customized cosmetics by average monthly income, ‘KRW 5 million or higher’ was the highest. In other words, customized cosmetics are commonly used by women making a lot of money. Concerning perception of customized cosmetics consumption values by lifestyle, a statistically significant difference was found in ‘perception of functional consumption values’, ‘perception of epistemic consumption values’ and ‘perception of emotional consumption values’ between the two groups. In terms of customized cosmetics purchase intention by lifestyle, a personal life-oriented group was greater than a family life-oriented group, showing a statistically significant difference between the two groups. Regarding the influence of perception of customized cosmetics consumption values on purchase intention, ‘perception of functional consumption values’ in which safety, quality and efficacies are taken seriously was the highest, confirming that functional aspects are important in customized cosmetics. Therefore, customized cosmetics manufacturers and distributors consider their functional aspects such as efficacies and effects and set a reasonable price. Lastly, according to analysis of correlations between perception of customized cosmetics consumption values and purchase intention, a considerable correlation was found in all four categories: perception of functional consumption values, perception of social consumption values, perception of emotional consumption values, perception of epistemic consumption values. In other words, a close correlation between perception of customized cosmetics consumption values and purchase intention was confirmed. However, consumers’ perception of customized cosmetics is not clearly established yet. In addition, it is difficult to have a clear conceptualization of customized cosmetics from the market perspective. Under these circumstances, there should be more efforts to help consumers have a correct perception of customized cosmetics. It is also required to promote specific publicity and marketing to make consumers not confused between regular and customized cosmetics. In order for customized cosmetics to become a new growth engine for K-beauty, it is needed to set reasonable prices based on their quality and functional aspects. As a result, it is anticipated to facilitate the customized cosmetics market which meets consumer expectations.
These days, health and beauty have been taken as important values in life. At the same time, people’s interest in beauty has gradually risen. In cosmetics as well, a report system for customized cosmetics sales business was introduced in 2018 to enhance the competitiveness of cosmetics industry in consideration of personal values and consumers’ preference of differentiated products. In addition, due to the sales of the products which meet each consumer’s taste and product classification by skin type, the customized cosmetics market in which consumers choose a product according to their skin type and are recommended by an expert after skin diagnosis has drawn an attention from people. Under these circumstances, this study attempted to investigate regular and customized cosmetics use patterns according to customers’ personal lifestyle. Furthermore, it aimed to examine the influence of perception of customized cosmetics consumption values on purchase intention and make a contribution to the promotion of customized cosmetics industry. For this, a self-administered questionnaire survey was performed against a total of 405 adult women in their 20-60s from across the nation. The collected data were analyzed by frequency analysis, chi-square () test, simple linear regression analysis and Pearson’s correlation coefficient, using SPSS 25.0, and the results found the followings: Concerning subjects’ demographic characteristics, in age, ‘50s’ was the highest. In terms of marital status and education, ‘married’ and ‘college graduate’ were the highest respectively. In occupation, ‘service worker’ was the highest. In cosmetics use patterns, ‘dry skin’ was the highest in terms of skin type. In skin concerns, ‘loss of elasticity and wrinkles’ was the highest. Since ‘50s’ was the highest in terms of the number of respondents by age, there were a lot of concerns about elasticity and wrinkles. When asked what they have done to take care of their skin concern, ‘purchase of cosmeceuticals’ was most responded. In average monthly expenditure for cosmetics, ‘KRW 50,000-100,000’ was the highest. When asked what kind of cosmetics they usually buy, ‘basic cosmetics’ was most responded. When asked what aspects they consider in basic cosmetics, ‘moisturizing and nourishing’ was most responded. When asked what aspects are important in buying cosmetics, ‘efficacies and effects’ was most responded. In customized cosmetics use patterns, many consumers had no experience of customized cosmetics. When asked what kind of customized cosmetics was most popular against those who used customized cosmetics before, ‘basic cosmetics’ was most responded. When asked what motivated them to buy customized cosmetics, ‘recommendation by acquaintance’ was most responded, confirming that recommendation has a considerable influence on purchase of customized cosmetics. In terms of use of customized cosmetics by average monthly income, ‘KRW 5 million or higher’ was the highest. In other words, customized cosmetics are commonly used by women making a lot of money. Concerning perception of customized cosmetics consumption values by lifestyle, a statistically significant difference was found in ‘perception of functional consumption values’, ‘perception of epistemic consumption values’ and ‘perception of emotional consumption values’ between the two groups. In terms of customized cosmetics purchase intention by lifestyle, a personal life-oriented group was greater than a family life-oriented group, showing a statistically significant difference between the two groups. Regarding the influence of perception of customized cosmetics consumption values on purchase intention, ‘perception of functional consumption values’ in which safety, quality and efficacies are taken seriously was the highest, confirming that functional aspects are important in customized cosmetics. Therefore, customized cosmetics manufacturers and distributors consider their functional aspects such as efficacies and effects and set a reasonable price. Lastly, according to analysis of correlations between perception of customized cosmetics consumption values and purchase intention, a considerable correlation was found in all four categories: perception of functional consumption values, perception of social consumption values, perception of emotional consumption values, perception of epistemic consumption values. In other words, a close correlation between perception of customized cosmetics consumption values and purchase intention was confirmed. However, consumers’ perception of customized cosmetics is not clearly established yet. In addition, it is difficult to have a clear conceptualization of customized cosmetics from the market perspective. Under these circumstances, there should be more efforts to help consumers have a correct perception of customized cosmetics. It is also required to promote specific publicity and marketing to make consumers not confused between regular and customized cosmetics. In order for customized cosmetics to become a new growth engine for K-beauty, it is needed to set reasonable prices based on their quality and functional aspects. As a result, it is anticipated to facilitate the customized cosmetics market which meets consumer expectations.
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