본 연구의 목적은 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 초등학생들의 과학학습동기 및 과학적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
본 연구는 B광역시에 소재한 D 초등학교 4학년 2개 학급 39명을 연구집단, 다른 2개 학급 39명을 비교집단으로 선정하여 연구를 진행하였다. 연구집단에 대해서는 디지털 플랫폼(패들렛과 지능형 글쓰기 플랫폼)을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업을 11차시 실시하였고, 비교집단에 대해서는 연구집단과 동일한 주제의 교과서와 교사용 지도서를 기반으로 한 일반적인 과학수업 11...
본 연구의 목적은 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 초등학생들의 과학학습동기 및 과학적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
본 연구는 B광역시에 소재한 D 초등학교 4학년 2개 학급 39명을 연구집단, 다른 2개 학급 39명을 비교집단으로 선정하여 연구를 진행하였다. 연구집단에 대해서는 디지털 플랫폼(패들렛과 지능형 글쓰기 플랫폼)을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업을 11차시 실시하였고, 비교집단에 대해서는 연구집단과 동일한 주제의 교과서와 교사용 지도서를 기반으로 한 일반적인 과학수업 11차시를 적용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업은 초등학교 학생들의 과학학습동기를 향상시키는 데 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 하지만 디지털 쓰기 기반 과학수업을 통해 학생들은 과학에 대한 자아개념 및 과학에 대한 가치 하위 영역에서 유의한 차이를 보였는데 이는 디지털 플랫폼을 활용한 과학수업이 초등학생들의 과학학습동기를 향상시키는 데 일부 효과가 있다는 것을 의미한다.
둘째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업은 초등학교 학생들의 과학적 태도를 향상시키는 데 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 디지털 쓰기 기반 과학수업이 초등학생들의 과학적 태도를 함양하는 데 일부 유의한 영향을 미친다는 것을 의미한다.
셋째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업에 참여한 학생들의 수업에 대한 인식을 분석한 결과 수업 만족도, 흥미도, 참여도 등의 부분에서 비교적 높은 결과가 나타났다. 이는 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 학생들의 수업에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 의미한다.
이상의 연구 결과를 통하여 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 과학학습동기 향상에는 유의한 영향을 미치지 못하지만, 과학적 태도 함양에는 긍정적인 효과를 미치며, 디지털 쓰기 방식으로 전환이 학생들의 과학수업에 대한 수업 만족도, 흥미도, 참여도를 높였다는 것을 확인할 수 있었다.
※주제어: 디지털 플랫폼, 디지털 과학 글쓰기, 과학학습동기, 과학적 태도
※본 논문은 2022년 11월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
본 연구의 목적은 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 초등학생들의 과학학습동기 및 과학적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
본 연구는 B광역시에 소재한 D 초등학교 4학년 2개 학급 39명을 연구집단, 다른 2개 학급 39명을 비교집단으로 선정하여 연구를 진행하였다. 연구집단에 대해서는 디지털 플랫폼(패들렛과 지능형 글쓰기 플랫폼)을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업을 11차시 실시하였고, 비교집단에 대해서는 연구집단과 동일한 주제의 교과서와 교사용 지도서를 기반으로 한 일반적인 과학수업 11차시를 적용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업은 초등학교 학생들의 과학학습동기를 향상시키는 데 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 하지만 디지털 쓰기 기반 과학수업을 통해 학생들은 과학에 대한 자아개념 및 과학에 대한 가치 하위 영역에서 유의한 차이를 보였는데 이는 디지털 플랫폼을 활용한 과학수업이 초등학생들의 과학학습동기를 향상시키는 데 일부 효과가 있다는 것을 의미한다.
둘째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업은 초등학교 학생들의 과학적 태도를 향상시키는 데 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 디지털 쓰기 기반 과학수업이 초등학생들의 과학적 태도를 함양하는 데 일부 유의한 영향을 미친다는 것을 의미한다.
셋째, 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업에 참여한 학생들의 수업에 대한 인식을 분석한 결과 수업 만족도, 흥미도, 참여도 등의 부분에서 비교적 높은 결과가 나타났다. 이는 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 학생들의 수업에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 의미한다.
이상의 연구 결과를 통하여 디지털 플랫폼을 활용한 디지털 쓰기 기반 과학수업이 과학학습동기 향상에는 유의한 영향을 미치지 못하지만, 과학적 태도 함양에는 긍정적인 효과를 미치며, 디지털 쓰기 방식으로 전환이 학생들의 과학수업에 대한 수업 만족도, 흥미도, 참여도를 높였다는 것을 확인할 수 있었다.
※주제어: 디지털 플랫폼, 디지털 과학 글쓰기, 과학학습동기, 과학적 태도
※본 논문은 2022년 11월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The purpose of this study was to investigate the effects of digital writing-based science classes using digital platform with science learning motivation and scientific attitudes of 4th graders of elementary school.
The subjects of this study were four different 4th grade classes in D elementary...
The purpose of this study was to investigate the effects of digital writing-based science classes using digital platform with science learning motivation and scientific attitudes of 4th graders of elementary school.
The subjects of this study were four different 4th grade classes in D elementary school located in B metropolitan city. The experimental group consisted of 39 students in two classes and 39 other students in different two classes for the comparison group. Digital writing-based science classes using digital platform(es. Padlet, Intelligent writing platform 「jajakjajak」)were applied to experimental group, whereas comparison group was taught general science classes on the same subject as the experimental group using ordinary teaching materials. In order to carry out this study, a pre- and post-questionnaire on science learning motivation and scientific attitude was conducted and the results were analyzed.
The results of this study were as follows:
First, digital writing-based science classes using digital platform were not statistically meaningful on students’ science learning motivation. But only for two sub area, the self-concept of science and the value for science, there were statistically meaningful difference between the experimental group and the comparison group.
Second, digital writing-based science classes using digital platform were statistically meaningful on students’ scientific attitude. Especially, the experimental group to which the digital writing-based science classes were applied showed a significant improvement in two sub area, objectivity and readiness.
Third, As the results of analyzing the perception of students’satisfaction, participation and interests of the digital writing-based science classes using digital platform, they caused an positive effectiveness on students’ satisfaction, participation and interests.
The study results above indicated that digital science writing activities using digital platform didn't have positive effects on the science learning motivation except for several sub area, but had positive effects on the scientific attitude and also are effective about the elementary students’ satisfaction, participation and interests of the digital writing-based science classes using digital platform.
※ keyword : Digital Platform, Digital Science writing, Science Learning Motivation, Scientific Attitude
※ A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Master of Education
The purpose of this study was to investigate the effects of digital writing-based science classes using digital platform with science learning motivation and scientific attitudes of 4th graders of elementary school.
The subjects of this study were four different 4th grade classes in D elementary school located in B metropolitan city. The experimental group consisted of 39 students in two classes and 39 other students in different two classes for the comparison group. Digital writing-based science classes using digital platform(es. Padlet, Intelligent writing platform 「jajakjajak」)were applied to experimental group, whereas comparison group was taught general science classes on the same subject as the experimental group using ordinary teaching materials. In order to carry out this study, a pre- and post-questionnaire on science learning motivation and scientific attitude was conducted and the results were analyzed.
The results of this study were as follows:
First, digital writing-based science classes using digital platform were not statistically meaningful on students’ science learning motivation. But only for two sub area, the self-concept of science and the value for science, there were statistically meaningful difference between the experimental group and the comparison group.
Second, digital writing-based science classes using digital platform were statistically meaningful on students’ scientific attitude. Especially, the experimental group to which the digital writing-based science classes were applied showed a significant improvement in two sub area, objectivity and readiness.
Third, As the results of analyzing the perception of students’satisfaction, participation and interests of the digital writing-based science classes using digital platform, they caused an positive effectiveness on students’ satisfaction, participation and interests.
The study results above indicated that digital science writing activities using digital platform didn't have positive effects on the science learning motivation except for several sub area, but had positive effects on the scientific attitude and also are effective about the elementary students’ satisfaction, participation and interests of the digital writing-based science classes using digital platform.
※ keyword : Digital Platform, Digital Science writing, Science Learning Motivation, Scientific Attitude
※ A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Master of Education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.