본 연구는 우리가 파괴적인 측면과 악하고 나쁜 부정적인 측면으로 강하게 인식하고 있는 시기심이 인간이 경험하는 가장 기본적이고 원초적인 정서로써 현실에적응하고 회복되어 가는 과정을 정신분석학적으로 살펴보는데 있다. 연구 문제는 첫째, 시기심에 대한 정신분석학적 의미는 무엇이며 둘째, 죽음본능의 발현으로 타고난 공격성인 시기심은 어떻게 파괴적으로 나타나는지와 셋째, 삶의 본능에 의해 시기심은 어떻게 회복할 수 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 프로이트와 클라인의 정신분석학적 이론을 기반으로, 드라마 <펜트하우스>를 선정하여 ...
본 연구는 우리가 파괴적인 측면과 악하고 나쁜 부정적인 측면으로 강하게 인식하고 있는 시기심이 인간이 경험하는 가장 기본적이고 원초적인 정서로써 현실에적응하고 회복되어 가는 과정을 정신분석학적으로 살펴보는데 있다. 연구 문제는 첫째, 시기심에 대한 정신분석학적 의미는 무엇이며 둘째, 죽음본능의 발현으로 타고난 공격성인 시기심은 어떻게 파괴적으로 나타나는지와 셋째, 삶의 본능에 의해 시기심은 어떻게 회복할 수 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 프로이트와 클라인의 정신분석학적 이론을 기반으로, 드라마 <펜트하우스>를 선정하여 질적 연구로 접근하고, 도구적 사례 연구 방법으로 드라마 주인공의 사례에 적용하고 분석하는 방법으로 접근하였다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 시기심은 인간 본연의 본능이며 타고난 공격성이므로 사회·문화 활동과 지적 활동을 통해 본능을 충족시키며 조절하여, 스스로 자신의 삶을 주체적이고 독립적으로 살아갈 수 있다. 둘째, 시기심이 감사와 창조성으로 회복하지 못하면 파괴적인 공격성에 의해 자기 파괴와 대상 파괴의 형태로 나타난다. 셋째, 시기심이 좋은 내적 대상 관계의 내재화와 삶의 본능에 의한 회복 욕구로 분열된 자아를 통합하고 대상에 대한 감사의 감정을 갖게 되면, 공격성은 회복되면서 경쟁심과 창조성으로 변환되어 타인과 함께 주체적으로 살아갈 수 있다. 그러므로 시기심을 나쁜 것으로만 인식하여 억제하거나 대상으로 인해 발생하는 감정으로 볼 것이 아니라, 자기 자신의 내면에서 발생하는 감정이라는 것을 인식하고 분열된 자기 부분들을 통합해야 한다. 이를 위해서 좋은 내적 대상이 내재화할 수 있는 기회를 확보하고, 통합된다면 시기심은 회복할 수 있을 것이다. 이에 우리는 자기의 삶에서 시기심을 완벽하게 극복하여 이상적인 자아 통합을 해야 하는 것이 아니라, 주체적으로 대상들과 관계를 유지하며 자신에 대한 인식할 수 있는 기회를 만들어야 할 것이다.
본 연구는 우리가 파괴적인 측면과 악하고 나쁜 부정적인 측면으로 강하게 인식하고 있는 시기심이 인간이 경험하는 가장 기본적이고 원초적인 정서로써 현실에적응하고 회복되어 가는 과정을 정신분석학적으로 살펴보는데 있다. 연구 문제는 첫째, 시기심에 대한 정신분석학적 의미는 무엇이며 둘째, 죽음본능의 발현으로 타고난 공격성인 시기심은 어떻게 파괴적으로 나타나는지와 셋째, 삶의 본능에 의해 시기심은 어떻게 회복할 수 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 프로이트와 클라인의 정신분석학적 이론을 기반으로, 드라마 <펜트하우스>를 선정하여 질적 연구로 접근하고, 도구적 사례 연구 방법으로 드라마 주인공의 사례에 적용하고 분석하는 방법으로 접근하였다. 본 연구를 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 시기심은 인간 본연의 본능이며 타고난 공격성이므로 사회·문화 활동과 지적 활동을 통해 본능을 충족시키며 조절하여, 스스로 자신의 삶을 주체적이고 독립적으로 살아갈 수 있다. 둘째, 시기심이 감사와 창조성으로 회복하지 못하면 파괴적인 공격성에 의해 자기 파괴와 대상 파괴의 형태로 나타난다. 셋째, 시기심이 좋은 내적 대상 관계의 내재화와 삶의 본능에 의한 회복 욕구로 분열된 자아를 통합하고 대상에 대한 감사의 감정을 갖게 되면, 공격성은 회복되면서 경쟁심과 창조성으로 변환되어 타인과 함께 주체적으로 살아갈 수 있다. 그러므로 시기심을 나쁜 것으로만 인식하여 억제하거나 대상으로 인해 발생하는 감정으로 볼 것이 아니라, 자기 자신의 내면에서 발생하는 감정이라는 것을 인식하고 분열된 자기 부분들을 통합해야 한다. 이를 위해서 좋은 내적 대상이 내재화할 수 있는 기회를 확보하고, 통합된다면 시기심은 회복할 수 있을 것이다. 이에 우리는 자기의 삶에서 시기심을 완벽하게 극복하여 이상적인 자아 통합을 해야 하는 것이 아니라, 주체적으로 대상들과 관계를 유지하며 자신에 대한 인식할 수 있는 기회를 만들어야 할 것이다.
This study examines the process of adapting to reality and reparating envy, which we strongly recognize as the destructive aspect and the evil, bad, negative aspects, as the most basic and primitive emotion that humans experience, from a psychoanalytic perspective. The research problems is first, wh...
This study examines the process of adapting to reality and reparating envy, which we strongly recognize as the destructive aspect and the evil, bad, negative aspects, as the most basic and primitive emotion that humans experience, from a psychoanalytic perspective. The research problems is first, what is the psychoanalytic meaning of envy, second, how envy which is an innate aggression due to the manifestation of death instinct, appears destructively, and third, how envy can be reparated by the instinct of life. For this study, based on the psychoanalytic theory of Freud and Klein, the drama was selected and approached as a qualitative study, and an instrumental case study method was taken and applied to the case of the main character of drama and analyzed. The results of this study are as follows. First, since envy is an innate human instinct and innate aggression, it is possible to live one's own life independently by satisfying and controlling the instinct through social, cultural activities and intellectual activities. Second, if envy is not reparated with gratitude and creativity, it appears in the form of self-destruction and destruction of objects by destructive aggression. Third, if envy integrate the splitting ego with the internalization of a good inner object relationship and the reparation drive which is a life instinct, and have a emotion of gratitude for the object, aggression is reparated and converted into competitive spirit and creativity, so can live independently with others together. Therefore, instead of recognizing envy as a bad thing and inhibiting it or seeing it as an emotion caused by an object, you should recognize that it is an emotion that arises from within yourself and integrate the splitting parts of yourself. To this end, envy will be reparated if the opportunity to internalize a good internal object is secured and integrated. Accordingly, we do not have to completely overcome envy in our lives and achieve ideal ego-integration, we will have to make an opportunity to recognize ourselves while maintaining a relationship with the object independently.
This study examines the process of adapting to reality and reparating envy, which we strongly recognize as the destructive aspect and the evil, bad, negative aspects, as the most basic and primitive emotion that humans experience, from a psychoanalytic perspective. The research problems is first, what is the psychoanalytic meaning of envy, second, how envy which is an innate aggression due to the manifestation of death instinct, appears destructively, and third, how envy can be reparated by the instinct of life. For this study, based on the psychoanalytic theory of Freud and Klein, the drama was selected and approached as a qualitative study, and an instrumental case study method was taken and applied to the case of the main character of drama and analyzed. The results of this study are as follows. First, since envy is an innate human instinct and innate aggression, it is possible to live one's own life independently by satisfying and controlling the instinct through social, cultural activities and intellectual activities. Second, if envy is not reparated with gratitude and creativity, it appears in the form of self-destruction and destruction of objects by destructive aggression. Third, if envy integrate the splitting ego with the internalization of a good inner object relationship and the reparation drive which is a life instinct, and have a emotion of gratitude for the object, aggression is reparated and converted into competitive spirit and creativity, so can live independently with others together. Therefore, instead of recognizing envy as a bad thing and inhibiting it or seeing it as an emotion caused by an object, you should recognize that it is an emotion that arises from within yourself and integrate the splitting parts of yourself. To this end, envy will be reparated if the opportunity to internalize a good internal object is secured and integrated. Accordingly, we do not have to completely overcome envy in our lives and achieve ideal ego-integration, we will have to make an opportunity to recognize ourselves while maintaining a relationship with the object independently.
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