익산 왕궁리 유적은 고대 왕궁이 있었을 것으로 추정되는 곳으로 각종 기록에선 이 지역을 箕準의 馬韓國, 백제 武王의 遷都地 혹은 別都地, 고구려 安勝의 報德國, 후백제 견훤이 궁성으로 이용했던 곳 등으로 전하고 있다. 왕궁리 유적에 세워진 오층석탑은 해체·수리와 석탑 하부의 발굴조사로 백제 멸망 이후에 세워진 통일신라시대의 기단부 특징을 가진 석탑임이 밝혀졌으며 ‘大官寺’ 등의 통일신라시대 명문기와로 통일신라시대에 왕실과 관련된 관사가 존재했다고 추정한다. 1965년 왕궁리 오층석탑 해체 과정 중 기단부 심주석과 1층 옥개석 상면에서 金銅舍利外函, 金銅經板外函, 金銅佛立像 등 사리장엄구가 발견되었다. 왕궁리 오층석탑 사리장엄구는 석탑의 건립 연대와 함께 제작 시기에 대해 많은 이견이 있다. 초기 연구에서는 해체 수리 때 나온 금동불입상의 양식을 통해 옥개석에서 나온 사리장엄구 또한 비슷한 시기인 통일신라 말~고려 초로 추정하였다. 이후 통일신라시대 혹은 후백제 견훤이 봉안한 것으로 추정하는 연구논문이 이어졌다. 그런데 2009년에 미륵사지 서원 석탑의 해체 수리 도중 심주석의 사리공에서 舍利奉迎記, 舍利內·外壺 등의 백제시대 사리장엄구가 발견되며 왕궁리 오층석탑 출토 사리장엄구를 백제로 올려보는 연구가 많아졌다. 왕궁리 오층석탑 1층 옥개석 출토 사리기는 사리함의 형태와 사리내함 외면에 표현된 문양이 특징적이다. 사리내함의 문양의 종류와 표현하는 방식은 백제대 제작된 금속공예품과 가깝지만, 전체적인 기형과 제작기법은 통일신라~고려시대에 유행한 사리기, 특히 경주 지역에서 나오는 사리장엄과 기형과 제작기법, 경주 구황동 삼층석탑에서 나온 금동불입상 광배 문양의 표현까지 유사한 점이 많아 통일신라적인 요소가 많이 보인다. 사리내함 안에 있던 유리 사리병은 통일신라시대에 유행했던 ...
익산 왕궁리 유적은 고대 왕궁이 있었을 것으로 추정되는 곳으로 각종 기록에선 이 지역을 箕準의 馬韓國, 백제 武王의 遷都地 혹은 別都地, 고구려 安勝의 報德國, 후백제 견훤이 궁성으로 이용했던 곳 등으로 전하고 있다. 왕궁리 유적에 세워진 오층석탑은 해체·수리와 석탑 하부의 발굴조사로 백제 멸망 이후에 세워진 통일신라시대의 기단부 특징을 가진 석탑임이 밝혀졌으며 ‘大官寺’ 등의 통일신라시대 명문기와로 통일신라시대에 왕실과 관련된 관사가 존재했다고 추정한다. 1965년 왕궁리 오층석탑 해체 과정 중 기단부 심주석과 1층 옥개석 상면에서 金銅舍利外函, 金銅經板外函, 金銅佛立像 등 사리장엄구가 발견되었다. 왕궁리 오층석탑 사리장엄구는 석탑의 건립 연대와 함께 제작 시기에 대해 많은 이견이 있다. 초기 연구에서는 해체 수리 때 나온 금동불입상의 양식을 통해 옥개석에서 나온 사리장엄구 또한 비슷한 시기인 통일신라 말~고려 초로 추정하였다. 이후 통일신라시대 혹은 후백제 견훤이 봉안한 것으로 추정하는 연구논문이 이어졌다. 그런데 2009년에 미륵사지 서원 석탑의 해체 수리 도중 심주석의 사리공에서 舍利奉迎記, 舍利內·外壺 등의 백제시대 사리장엄구가 발견되며 왕궁리 오층석탑 출토 사리장엄구를 백제로 올려보는 연구가 많아졌다. 왕궁리 오층석탑 1층 옥개석 출토 사리기는 사리함의 형태와 사리내함 외면에 표현된 문양이 특징적이다. 사리내함의 문양의 종류와 표현하는 방식은 백제대 제작된 금속공예품과 가깝지만, 전체적인 기형과 제작기법은 통일신라~고려시대에 유행한 사리기, 특히 경주 지역에서 나오는 사리장엄과 기형과 제작기법, 경주 구황동 삼층석탑에서 나온 금동불입상 광배 문양의 표현까지 유사한 점이 많아 통일신라적인 요소가 많이 보인다. 사리내함 안에 있던 유리 사리병은 통일신라시대에 유행했던 납유리 계열의 사리병으로 약간 외반된 구연부에서 완만한 타원형의 동체부로 가늘고 길게 이어지는 병목의 유려한 곡선이 특징이다. 사리병이 안치된 연화대좌는 경주 황룡사 구층목탑 출토 연꽃무늬 대좌 등과 유사하며 연화대좌의 금은 방형 받침의 문양은 백제 미륵사지 석탑의 사리호의 문양과 매우 유사하다. 기단부 심주석 동쪽 사리공에서 발견된 금동불입상은 통일신라 말의 특징이 드러나는 금동불로 불신과 대좌는 하나로 주조하고 광배는 별도로 만든 높이 17.4cm의 소형 금동불이다. 이 불상은 기존에는 주로 통일신라 말, 고려 초 900년경을 전후한 시기에 제작한 것으로 추정하고 불상의 지방화 및 후백제의 견훤과 관련을 짓기도 하였지만, 신라의 중심인 경주 월성에서 왕궁리 오층석탑 금동불입상과 매우 흡사한 불상이 발견되었기 때문에 통일신라와의 관련성도 염두에 두어야 한다. 왕궁리 오층석탑에서 사리장엄구와 함께 출토된 금강경판은 법사리신앙에 의한 것으로 볼 수 있다. 『금강경』은 백제와 긴밀한 외교관계였던 중국 양나라의 『금강경』 성행과 백제 출신으로 신라의 國老가 되었던 憬興이 『金剛般若經料簡』 3권을 저술했던 점, 그리고 『관세음응험기』의 제석사탑에 봉안되었던 『金剛波若經』 기록을 통해 적어도 6세기 말에는 『금강경』이 유입되었을 것으로 보인다. 법사리신앙은 통일신라 8세기에 당나라에서 새로운 경전이 전래되며 유행하였다. 예를 들어 경주 구황동 삼층석탑 금동사리외함은 바깥쪽 네 면에 99기의 소탑이 새겨져 있고, 뚜껑에 706년 불사리 4과와 순금 미타상 1구와 『무구정광대다라니경』을 탑에 봉안했다고 기록되어 있다. 『금강경』의 전래 시기와 서체 또는 탑이 무너지거나 개·증축을 할 경우 기존의 사리장엄구와 함께 새로운 사리장엄구를 제작하여 봉안한 경우가 있음을 볼 때 금강경판은 『觀世音應驗記』속 제석사의 금강경판으로 추정할 수도 있지만, 후대에 제석사 금강경판을 모방해 새로 만든 경판일 가능성도 있다. 탑을 건립했을 당시뿐만 아니라 중수할 때 사리장엄구를 추가 납입하는 경우는 양 무제의 아육왕탑 재봉안의식의 영향을 받아 삼국시대부터 조선시대까지 꾸준히 이루어졌으므로 왕궁리 오층석탑 사리장엄구도 다른 시기에 제작된 사리장엄구가 탑에 각각 납입되었을 가능성이 있다고 할 수 있다. 왕궁리 탑신부에서 출토된 사리장엄구의 구성과 양식은 지방화된 익산 근처의 사리장엄구의 구성과 양식과도 어느 정도 일치하는 면도 있으며, 통일신라시대의 수도인 경주의 감은사 사리장엄구 및 구황동 삼층석탑 사리장엄구 등과 구성, 제작방식이 흡사한 점을 볼 수 있다. 따라서 왕궁리 오층석탑 사리장엄구는 백제 멸망 이후 왕궁리 오층석탑을 건립하며 금강경판과 함께 통일신라시대의 새로운 기술이 들어간 사리장엄구를 봉안하였으며, 법사리인 금동불입상은 기단부에, 사리장엄구는 탑신부에 안치했을 가능성이 크다고 생각한다.
익산 왕궁리 유적은 고대 왕궁이 있었을 것으로 추정되는 곳으로 각종 기록에선 이 지역을 箕準의 馬韓國, 백제 武王의 遷都地 혹은 別都地, 고구려 安勝의 報德國, 후백제 견훤이 궁성으로 이용했던 곳 등으로 전하고 있다. 왕궁리 유적에 세워진 오층석탑은 해체·수리와 석탑 하부의 발굴조사로 백제 멸망 이후에 세워진 통일신라시대의 기단부 특징을 가진 석탑임이 밝혀졌으며 ‘大官寺’ 등의 통일신라시대 명문기와로 통일신라시대에 왕실과 관련된 관사가 존재했다고 추정한다. 1965년 왕궁리 오층석탑 해체 과정 중 기단부 심주석과 1층 옥개석 상면에서 金銅舍利外函, 金銅經板外函, 金銅佛立像 등 사리장엄구가 발견되었다. 왕궁리 오층석탑 사리장엄구는 석탑의 건립 연대와 함께 제작 시기에 대해 많은 이견이 있다. 초기 연구에서는 해체 수리 때 나온 금동불입상의 양식을 통해 옥개석에서 나온 사리장엄구 또한 비슷한 시기인 통일신라 말~고려 초로 추정하였다. 이후 통일신라시대 혹은 후백제 견훤이 봉안한 것으로 추정하는 연구논문이 이어졌다. 그런데 2009년에 미륵사지 서원 석탑의 해체 수리 도중 심주석의 사리공에서 舍利奉迎記, 舍利內·外壺 등의 백제시대 사리장엄구가 발견되며 왕궁리 오층석탑 출토 사리장엄구를 백제로 올려보는 연구가 많아졌다. 왕궁리 오층석탑 1층 옥개석 출토 사리기는 사리함의 형태와 사리내함 외면에 표현된 문양이 특징적이다. 사리내함의 문양의 종류와 표현하는 방식은 백제대 제작된 금속공예품과 가깝지만, 전체적인 기형과 제작기법은 통일신라~고려시대에 유행한 사리기, 특히 경주 지역에서 나오는 사리장엄과 기형과 제작기법, 경주 구황동 삼층석탑에서 나온 금동불입상 광배 문양의 표현까지 유사한 점이 많아 통일신라적인 요소가 많이 보인다. 사리내함 안에 있던 유리 사리병은 통일신라시대에 유행했던 납유리 계열의 사리병으로 약간 외반된 구연부에서 완만한 타원형의 동체부로 가늘고 길게 이어지는 병목의 유려한 곡선이 특징이다. 사리병이 안치된 연화대좌는 경주 황룡사 구층목탑 출토 연꽃무늬 대좌 등과 유사하며 연화대좌의 금은 방형 받침의 문양은 백제 미륵사지 석탑의 사리호의 문양과 매우 유사하다. 기단부 심주석 동쪽 사리공에서 발견된 금동불입상은 통일신라 말의 특징이 드러나는 금동불로 불신과 대좌는 하나로 주조하고 광배는 별도로 만든 높이 17.4cm의 소형 금동불이다. 이 불상은 기존에는 주로 통일신라 말, 고려 초 900년경을 전후한 시기에 제작한 것으로 추정하고 불상의 지방화 및 후백제의 견훤과 관련을 짓기도 하였지만, 신라의 중심인 경주 월성에서 왕궁리 오층석탑 금동불입상과 매우 흡사한 불상이 발견되었기 때문에 통일신라와의 관련성도 염두에 두어야 한다. 왕궁리 오층석탑에서 사리장엄구와 함께 출토된 금강경판은 법사리신앙에 의한 것으로 볼 수 있다. 『금강경』은 백제와 긴밀한 외교관계였던 중국 양나라의 『금강경』 성행과 백제 출신으로 신라의 國老가 되었던 憬興이 『金剛般若經料簡』 3권을 저술했던 점, 그리고 『관세음응험기』의 제석사탑에 봉안되었던 『金剛波若經』 기록을 통해 적어도 6세기 말에는 『금강경』이 유입되었을 것으로 보인다. 법사리신앙은 통일신라 8세기에 당나라에서 새로운 경전이 전래되며 유행하였다. 예를 들어 경주 구황동 삼층석탑 금동사리외함은 바깥쪽 네 면에 99기의 소탑이 새겨져 있고, 뚜껑에 706년 불사리 4과와 순금 미타상 1구와 『무구정광대다라니경』을 탑에 봉안했다고 기록되어 있다. 『금강경』의 전래 시기와 서체 또는 탑이 무너지거나 개·증축을 할 경우 기존의 사리장엄구와 함께 새로운 사리장엄구를 제작하여 봉안한 경우가 있음을 볼 때 금강경판은 『觀世音應驗記』속 제석사의 금강경판으로 추정할 수도 있지만, 후대에 제석사 금강경판을 모방해 새로 만든 경판일 가능성도 있다. 탑을 건립했을 당시뿐만 아니라 중수할 때 사리장엄구를 추가 납입하는 경우는 양 무제의 아육왕탑 재봉안의식의 영향을 받아 삼국시대부터 조선시대까지 꾸준히 이루어졌으므로 왕궁리 오층석탑 사리장엄구도 다른 시기에 제작된 사리장엄구가 탑에 각각 납입되었을 가능성이 있다고 할 수 있다. 왕궁리 탑신부에서 출토된 사리장엄구의 구성과 양식은 지방화된 익산 근처의 사리장엄구의 구성과 양식과도 어느 정도 일치하는 면도 있으며, 통일신라시대의 수도인 경주의 감은사 사리장엄구 및 구황동 삼층석탑 사리장엄구 등과 구성, 제작방식이 흡사한 점을 볼 수 있다. 따라서 왕궁리 오층석탑 사리장엄구는 백제 멸망 이후 왕궁리 오층석탑을 건립하며 금강경판과 함께 통일신라시대의 새로운 기술이 들어간 사리장엄구를 봉안하였으며, 법사리인 금동불입상은 기단부에, 사리장엄구는 탑신부에 안치했을 가능성이 크다고 생각한다.
The relics site of Wanggung-ri, Iksan, is the place where a temple was built by partially demolishing the central space of a palace where it had been constructed during the Baekje Kingdom Era. The 5-story pagoda established in the relics of Wanggung-ri, Iksan are disclosed from the disassembly and r...
The relics site of Wanggung-ri, Iksan, is the place where a temple was built by partially demolishing the central space of a palace where it had been constructed during the Baekje Kingdom Era. The 5-story pagoda established in the relics of Wanggung-ri, Iksan are disclosed from the disassembly and repairing as well as excavation survey of lower stone pagoda to be the stone pagoda with the characteristics of the base part of the Unified Silla Kingdom Era established after the fall of Baekje Kindgom, and it is assumed to have the official temple related to the royal family during the Unified Silla Kingdom Era with its ‘Daegung-sa Temple(大官寺)’ and others under the Unified Silla Kingdom Era. During the disintegration process of the Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri in 1965, the Sarira Reliquaries, such as, Bronze Sarira Box, Bronze Sutra Plate Box, Broze Standing Buddha Statute and other was discovered from the main column of the base part and the supper surface of 1-story Roof of Stone Stupa. There are a number of different opinions regarding the time of its construction of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri as well as its time of entire establishment. In the early studies, the Sarira Reliquaries from the Roof of Stone Stupa through the style of Bronze Standing Buddha Statute found during its disassembly and repairing are also assumed from the similar period from the end of Unified Silla to early Goryeo Dynasty. Thereafter, there have been a series of studies that presumed it to be enshrined during the Unified Silla Era or at the time of the Later Baekje by Gyeon Hwon. However, during the disassembly and restoration of Mireuk-sa Temple Seowon in 2009, the sarira hole of main column stone had the Sarira Reliquaries of the Baekje Era, such as, Saribongyounggi(舍利奉迎記), Sarira Jar and others that caused significant number of studies to have the Sarira Reliquaries excavated from Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri originated from Baekje. The sarira excavated from the 1-story Roof of Stone Stupa of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri has the characteristics of sarira box shape and patterns expressed on the surface of the internal sarira box. The type of patterns and method of expression for the internal satira box are closer to the metal art works produced during the Baekje Era, but the overall shapes and production technique have significant similarities to the sarira that was popular during the Unified Silla ~ Goryeo Era, the structure and production technique of the Sarira Reliquaries found in the Gyeongju area in particular, and expression of nimbus pattern of Broze Standing Buddha Statute found from the Three-Story Stone Pagoda of Guhwang-dong, Gyeongju that there are many attributes of the Unified Silla. The glass sarira bottle contained in the internal sarira box was the sarira bottle of the lead glass line that was popular during the Unified Silla Era that it has the characteristics of splendid curvature if the bottle-neck which led in thin and length shape to the main body part with moderate circular shape from its slightly circular display part. The lotus flower pedestal devoted the sarira bottle is similar to the lotus pattern pedestal excavated from the Nine-Storied Wooden Pagoda of Hwangryong-sa Temple, Gyeongju and the pattern of gold and silver round shape support of lotus pedestal is extremely similar to the pattern of sarira of the stone pagoda in Mireuk-sa Temple of Baekje. The Broze Standing Buddha Statute discovered from the eastern sarira hole with the main column in the base part is the Bronze Buddha that delineated the characteristics of the final phase of the Unified Silla that was casted the Buddhist body and pedestal as one with the nimbus separately made for a height of 17.4 cm as a small-scale Bronze Buddha Statute. This Buddhist statute is produced approximately in the end of the Unified Silla to early Goryeo around 900 and assumed to be related to the localization of Buddhist statues and Gwon Hwon of the Later Baekje, but, since a Buddhist statute extremely similar to Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri Broze Standing Buddha Statute was discovered in Wolseong, Gyeongju as the central capital of Silla, attention has to be made for the relativity with the Unified Silla. The Diamond Sutra Plate excavated together with the Sarira Reliquaries from Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri could be deemed as following the sarira faith. 『Diamond Sutra』 is presumed to make entry into at least the 6th century the fact that three volumes of 『Gimgangbanyagyeongrypgan(金剛般若經料簡)』 was written by Gyeongheung(憬興) who became the national elder of Silla who was born in Baekje when 『Diamond Sutra』 was extremely popular in the Yang Dynasty of China that had close diplomatic relations with Baekje coupled with the record of 『Gimgangpayak-Sutra(金剛波若經)』 that was enshrined in Jeseok-sa Temple pagoda of 『Gwanseumengheomgi(觀世音應驗記)』. The sarira faith was popular with the new scripted imported from the Tang Dynasty in the 8th century during the Unified Silla Dynasty. For example, the Bronze External Sarira Box in Three Storied Stone Pagoda of Guhwang-dong, Gyeonggu, is inscribed with 99 units of small pagodas on all four external edge surfaces, and it is recorded on the cover in 706 that there are 4 units of bulsari, 1 unit of the platinum mita statute as well as 『Mujeonggwangdae Darani Sutra(無垢淨光大陀羅尼經)』 on the pagoda. For the case where the writing or pagoda collapsing at the ancient time of 『Diamond Sutra』, or making any alteration or addition, there are cases where the new Sarira Reliquaries is manufactured along with the existing Sarira Reliquaries to enshrine and it enables to presume that the Diamond Sutra Plate could be assumed to be the Diamond Sutra Plate of the stone maker within 『Gwanseumengheomgi(觀世音應驗記)』, but it is also possible to be the newly made sutra plate by imitating the stone maker Diamond Sutra Plate at a later generation. Not only the time of constructing the pagoda, but also when it makes a major remodeling, addition of Sarira Reliquaries has been steadily made from the Three-kingdom Era to the Joseon Dynasty with the influence of ceremony for re-enshrining for King Asoka(阿育王) Pagoda from Wudi Liang that Sarira Reliquaries of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri is highly likely to add Sarira Reliquaries, produced in different period of time, to the pagoda. The formation and style of Sarira Reliquaries excavated from the body part of Wanggung-ri Pagoda has certain consistent attributes with the similarities in terms of formation and style of Sarira Reliquaries around the localized Iksan, Sarira Reliquaries of Gameun-sa Temple of Gyeongju, the capital of the Unified Silla Era, and formation and production method with Sarira Reliquaries of Three Storied Stone Pagoda of Guhwang-dong. Therefore, the Sarira Reliquaries of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri enshrined Sarira Reliquaries with new technique of the Unified Silla Era together with the Diamond Sutra Plate with the construction of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri after the fall of Baekje, and it is considered to have a strong possibility that the sarira, Bronze Standing Buddha Statute. is enshrined in the base part and Sarira Reliquaries in the bodily part of the pagoda.
The relics site of Wanggung-ri, Iksan, is the place where a temple was built by partially demolishing the central space of a palace where it had been constructed during the Baekje Kingdom Era. The 5-story pagoda established in the relics of Wanggung-ri, Iksan are disclosed from the disassembly and repairing as well as excavation survey of lower stone pagoda to be the stone pagoda with the characteristics of the base part of the Unified Silla Kingdom Era established after the fall of Baekje Kindgom, and it is assumed to have the official temple related to the royal family during the Unified Silla Kingdom Era with its ‘Daegung-sa Temple(大官寺)’ and others under the Unified Silla Kingdom Era. During the disintegration process of the Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri in 1965, the Sarira Reliquaries, such as, Bronze Sarira Box, Bronze Sutra Plate Box, Broze Standing Buddha Statute and other was discovered from the main column of the base part and the supper surface of 1-story Roof of Stone Stupa. There are a number of different opinions regarding the time of its construction of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri as well as its time of entire establishment. In the early studies, the Sarira Reliquaries from the Roof of Stone Stupa through the style of Bronze Standing Buddha Statute found during its disassembly and repairing are also assumed from the similar period from the end of Unified Silla to early Goryeo Dynasty. Thereafter, there have been a series of studies that presumed it to be enshrined during the Unified Silla Era or at the time of the Later Baekje by Gyeon Hwon. However, during the disassembly and restoration of Mireuk-sa Temple Seowon in 2009, the sarira hole of main column stone had the Sarira Reliquaries of the Baekje Era, such as, Saribongyounggi(舍利奉迎記), Sarira Jar and others that caused significant number of studies to have the Sarira Reliquaries excavated from Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri originated from Baekje. The sarira excavated from the 1-story Roof of Stone Stupa of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri has the characteristics of sarira box shape and patterns expressed on the surface of the internal sarira box. The type of patterns and method of expression for the internal satira box are closer to the metal art works produced during the Baekje Era, but the overall shapes and production technique have significant similarities to the sarira that was popular during the Unified Silla ~ Goryeo Era, the structure and production technique of the Sarira Reliquaries found in the Gyeongju area in particular, and expression of nimbus pattern of Broze Standing Buddha Statute found from the Three-Story Stone Pagoda of Guhwang-dong, Gyeongju that there are many attributes of the Unified Silla. The glass sarira bottle contained in the internal sarira box was the sarira bottle of the lead glass line that was popular during the Unified Silla Era that it has the characteristics of splendid curvature if the bottle-neck which led in thin and length shape to the main body part with moderate circular shape from its slightly circular display part. The lotus flower pedestal devoted the sarira bottle is similar to the lotus pattern pedestal excavated from the Nine-Storied Wooden Pagoda of Hwangryong-sa Temple, Gyeongju and the pattern of gold and silver round shape support of lotus pedestal is extremely similar to the pattern of sarira of the stone pagoda in Mireuk-sa Temple of Baekje. The Broze Standing Buddha Statute discovered from the eastern sarira hole with the main column in the base part is the Bronze Buddha that delineated the characteristics of the final phase of the Unified Silla that was casted the Buddhist body and pedestal as one with the nimbus separately made for a height of 17.4 cm as a small-scale Bronze Buddha Statute. This Buddhist statute is produced approximately in the end of the Unified Silla to early Goryeo around 900 and assumed to be related to the localization of Buddhist statues and Gwon Hwon of the Later Baekje, but, since a Buddhist statute extremely similar to Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri Broze Standing Buddha Statute was discovered in Wolseong, Gyeongju as the central capital of Silla, attention has to be made for the relativity with the Unified Silla. The Diamond Sutra Plate excavated together with the Sarira Reliquaries from Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri could be deemed as following the sarira faith. 『Diamond Sutra』 is presumed to make entry into at least the 6th century the fact that three volumes of 『Gimgangbanyagyeongrypgan(金剛般若經料簡)』 was written by Gyeongheung(憬興) who became the national elder of Silla who was born in Baekje when 『Diamond Sutra』 was extremely popular in the Yang Dynasty of China that had close diplomatic relations with Baekje coupled with the record of 『Gimgangpayak-Sutra(金剛波若經)』 that was enshrined in Jeseok-sa Temple pagoda of 『Gwanseumengheomgi(觀世音應驗記)』. The sarira faith was popular with the new scripted imported from the Tang Dynasty in the 8th century during the Unified Silla Dynasty. For example, the Bronze External Sarira Box in Three Storied Stone Pagoda of Guhwang-dong, Gyeonggu, is inscribed with 99 units of small pagodas on all four external edge surfaces, and it is recorded on the cover in 706 that there are 4 units of bulsari, 1 unit of the platinum mita statute as well as 『Mujeonggwangdae Darani Sutra(無垢淨光大陀羅尼經)』 on the pagoda. For the case where the writing or pagoda collapsing at the ancient time of 『Diamond Sutra』, or making any alteration or addition, there are cases where the new Sarira Reliquaries is manufactured along with the existing Sarira Reliquaries to enshrine and it enables to presume that the Diamond Sutra Plate could be assumed to be the Diamond Sutra Plate of the stone maker within 『Gwanseumengheomgi(觀世音應驗記)』, but it is also possible to be the newly made sutra plate by imitating the stone maker Diamond Sutra Plate at a later generation. Not only the time of constructing the pagoda, but also when it makes a major remodeling, addition of Sarira Reliquaries has been steadily made from the Three-kingdom Era to the Joseon Dynasty with the influence of ceremony for re-enshrining for King Asoka(阿育王) Pagoda from Wudi Liang that Sarira Reliquaries of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri is highly likely to add Sarira Reliquaries, produced in different period of time, to the pagoda. The formation and style of Sarira Reliquaries excavated from the body part of Wanggung-ri Pagoda has certain consistent attributes with the similarities in terms of formation and style of Sarira Reliquaries around the localized Iksan, Sarira Reliquaries of Gameun-sa Temple of Gyeongju, the capital of the Unified Silla Era, and formation and production method with Sarira Reliquaries of Three Storied Stone Pagoda of Guhwang-dong. Therefore, the Sarira Reliquaries of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri enshrined Sarira Reliquaries with new technique of the Unified Silla Era together with the Diamond Sutra Plate with the construction of Sarira Reliquaries of Five Storied Stone Pagoda in Wanggung-ri after the fall of Baekje, and it is considered to have a strong possibility that the sarira, Bronze Standing Buddha Statute. is enshrined in the base part and Sarira Reliquaries in the bodily part of the pagoda.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.