본 연구는 유아숲체험원 공간구성에 대한 유아숲지도사의 인식과 요구와 유아숲체험원 공간구성과 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과에 대한 연구대상자의 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 분석하는 데 목적이 있다. 이에, 연구 결과를 바탕으로 논의하면 다음과 같다.
연구내용 1. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 요구는 어떠한가? 연구내용 2. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 인식은 어떠한가? 연구내용 3. 유아숲교육프로그램 운영 시 유아숲체험원 공간구성에 대한 교육적 기대효과 어떠한가?
이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 과정을 거쳤다. 유아숲지도사 자격증을 취득하고 유아숲체험원에 근무하거나 근무 경험이 있는 유아숲지도사 219명을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 하였다. 연구 도구는 총 49문항으로 유아숲지도사의 일반적인 배경 변인 5문항, 유아숲체험원에 대한 일반적인 사항 8문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 요구 각 2문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 인식 각 3문항과 공간별 12문항, 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과 영역별로 인지 영역 4문항, 감성 영역 5문항, 행동 영역 2문항으로 구성하였다. 연구 절차는 설문지를 작성 후 예비조사와 본조사를 거친 다음 ...
본 연구는 유아숲체험원 공간구성에 대한 유아숲지도사의 인식과 요구와 유아숲체험원 공간구성과 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과에 대한 연구대상자의 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 분석하는 데 목적이 있다. 이에, 연구 결과를 바탕으로 논의하면 다음과 같다.
연구내용 1. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 요구는 어떠한가? 연구내용 2. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 인식은 어떠한가? 연구내용 3. 유아숲교육프로그램 운영 시 유아숲체험원 공간구성에 대한 교육적 기대효과 어떠한가?
이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 과정을 거쳤다. 유아숲지도사 자격증을 취득하고 유아숲체험원에 근무하거나 근무 경험이 있는 유아숲지도사 219명을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 하였다. 연구 도구는 총 49문항으로 유아숲지도사의 일반적인 배경 변인 5문항, 유아숲체험원에 대한 일반적인 사항 8문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 요구 각 2문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 인식 각 3문항과 공간별 12문항, 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과 영역별로 인지 영역 4문항, 감성 영역 5문항, 행동 영역 2문항으로 구성하였다. 연구 절차는 설문지를 작성 후 예비조사와 본조사를 거친 다음 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version 프로그램을 사용하여 다음과 같은 방법으로 실증 분석을 시행하였다. 연구 문제 1은 IPA 분석(Importance-Performance Analysis)과 기술통계분석을 시행하였고 연구 문제 2는 차이 분석인 t-test, Anova를 시행하였다. 연구 결과를 요약하자면 연구대상자는 경북, 경남, 충청, 전라, 제주도의 유아숲체험원에 근무하거나 근무 경험이 있는 유아숲지도사가 참여했으며 유아숲체험원 공간구성에 대한 요구와 인식을 살펴보면 흙 놀이 공간, 자연물 체험공간, 오감 체험공간, 동식물 관찰공간 4개의 공간이 유아숲교육프로그램 운영이 가장 많이 일어나고 있는 것을 알 수 있다. 이는 유아숲지도사가 운영하는 유아숲교육프로그램의 내용이 계절별로 진행되는데 흙, 자연물, 오감, 동식물의 공간이 계절별 활동의 주제와도 일치하는 것을 볼 수 있다. 또한 유아숲지도사가 유아숲체험원 공간과 시설에 대한 인식에서도 공간은 다양한 유아 활동 공간 (모래, 물, 오르막 등)이 나왔으며 이는 유아숲교육프로그램의 영향이라고 볼 수 있으며 시설은 유아의 발달에 맞는 시설(만2세~만 5세 발달과정)과 대피공간과 안전 공간 높은 인식을 지녔지만, 유아숲지도사의 공간은 유아숲체험원의 공간과 시설에 비해 낮은 인식을 보였다. 유아숲교육프로그램을 위한 공간의 통합에 관해서는 13개의 공간에서 소리를 들을 수 있는 곳, 평지, 냄새난 곳(식물 위주의 공간), 밝은 곳이 가장 높은 공간 통합을 할 수 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과의 결과를 인지, 감사, 행동 영역으로 살펴보면 나이와 성별은 유의미한 의미가 없으며, 최종학력은 인지와 행동에서는 차이가 없지만, 감성 영역에서는 고등학교, 대학교 집단과 기타 집단 간에 대한 유의미한 차이를 보여주었다. 활동 경력과 근무경력에서 평균 3년 차와 4년 차가 인지, 감성, 행동 영역에 유의미한 차이를 보여줬다.
본 연구 결과의 논의와 요약을 바탕으로 다음과 같은 결론을 내고자 한다. 첫째 유아숲지도사의 유아숲체험원 공간구성에 대한 요구와 인식은 유아숲교육프로그램으로 인식되는 되는 것을 확인할 수 있었다. 공간을 연결해주는 동선을 기준으로 활동을 하면서 공간은 인식되지만 유아숲교육프로그램의 주된 내용과 활동은 계절별로 진행되기 때문에 실제 유아숲교육프로그램 활동에 공간구성이 크게 드러나지 않는다. 따라서 유아숲체험원을 조성할 때 유아숲교육프로그램의 계절별 활동과 시설을 이용하는 활동을 고려해야 할 필요가 있으며 공간을 이용하는 유아숲교육프로그램을 개발할 필요가 있다. 둘째 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과는 일주일에 1회 또는 2회 활동만으로 단기로 만나는 유아숲지도사로는 교육적 기대효과를 관찰하기 쉽지 않다. 이는 유아가 유아숲체험원 활동 횟수가 기관의 일정에 의해 결정되기도 하지만 유아숲체험원의 인력과 사용공간에 의해 활동할 수 있는 기관의 수가 정해져 있어 매일 형 또는 주 2회 이상 유아의 참여가 어려운 실정이며 유아숲지도사 양성과정에서도 과목 수가 많은 것에 비해 각 과목의 수업 시간이 부족하고 교육적 기대효과를 관찰할 수 있는 유아에 관한 교육이 부족하므로 어려운 부분이 있다. 본 연구는 설문조사를 통해 전국에 소재하는 유아숲체험원 공간구성에 대한 유아숲지도사의 인식을 파악할 수 있는 자료를 제시하였으며 유아숲교육프로그램을 계획하고 구성하는 유아숲지도사의 활동 및 근무 경험을 바탕으로 공간에 따른 유아숲교육프로그램의 중요도와 활용도에 대한 자료를 제시하였음에 의의가 있다. 또한 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 향후 유아숲지도사를 통한 유아숲교육프로그램 개발연구를 기대해 볼 수 있다.
본 연구는 유아숲체험원 공간구성에 대한 유아숲지도사의 인식과 요구와 유아숲체험원 공간구성과 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과에 대한 연구대상자의 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 분석하는 데 목적이 있다. 이에, 연구 결과를 바탕으로 논의하면 다음과 같다.
연구내용 1. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 요구는 어떠한가? 연구내용 2. 유아숲체험원 공간에 대한 유아숲지도사의 인식은 어떠한가? 연구내용 3. 유아숲교육프로그램 운영 시 유아숲체험원 공간구성에 대한 교육적 기대효과 어떠한가?
이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 과정을 거쳤다. 유아숲지도사 자격증을 취득하고 유아숲체험원에 근무하거나 근무 경험이 있는 유아숲지도사 219명을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 하였다. 연구 도구는 총 49문항으로 유아숲지도사의 일반적인 배경 변인 5문항, 유아숲체험원에 대한 일반적인 사항 8문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 요구 각 2문항, 유아숲체험원 운영의 공간구성에 대한 인식 각 3문항과 공간별 12문항, 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과 영역별로 인지 영역 4문항, 감성 영역 5문항, 행동 영역 2문항으로 구성하였다. 연구 절차는 설문지를 작성 후 예비조사와 본조사를 거친 다음 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version 프로그램을 사용하여 다음과 같은 방법으로 실증 분석을 시행하였다. 연구 문제 1은 IPA 분석(Importance-Performance Analysis)과 기술통계분석을 시행하였고 연구 문제 2는 차이 분석인 t-test, Anova를 시행하였다. 연구 결과를 요약하자면 연구대상자는 경북, 경남, 충청, 전라, 제주도의 유아숲체험원에 근무하거나 근무 경험이 있는 유아숲지도사가 참여했으며 유아숲체험원 공간구성에 대한 요구와 인식을 살펴보면 흙 놀이 공간, 자연물 체험공간, 오감 체험공간, 동식물 관찰공간 4개의 공간이 유아숲교육프로그램 운영이 가장 많이 일어나고 있는 것을 알 수 있다. 이는 유아숲지도사가 운영하는 유아숲교육프로그램의 내용이 계절별로 진행되는데 흙, 자연물, 오감, 동식물의 공간이 계절별 활동의 주제와도 일치하는 것을 볼 수 있다. 또한 유아숲지도사가 유아숲체험원 공간과 시설에 대한 인식에서도 공간은 다양한 유아 활동 공간 (모래, 물, 오르막 등)이 나왔으며 이는 유아숲교육프로그램의 영향이라고 볼 수 있으며 시설은 유아의 발달에 맞는 시설(만2세~만 5세 발달과정)과 대피공간과 안전 공간 높은 인식을 지녔지만, 유아숲지도사의 공간은 유아숲체험원의 공간과 시설에 비해 낮은 인식을 보였다. 유아숲교육프로그램을 위한 공간의 통합에 관해서는 13개의 공간에서 소리를 들을 수 있는 곳, 평지, 냄새난 곳(식물 위주의 공간), 밝은 곳이 가장 높은 공간 통합을 할 수 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과의 결과를 인지, 감사, 행동 영역으로 살펴보면 나이와 성별은 유의미한 의미가 없으며, 최종학력은 인지와 행동에서는 차이가 없지만, 감성 영역에서는 고등학교, 대학교 집단과 기타 집단 간에 대한 유의미한 차이를 보여주었다. 활동 경력과 근무경력에서 평균 3년 차와 4년 차가 인지, 감성, 행동 영역에 유의미한 차이를 보여줬다.
본 연구 결과의 논의와 요약을 바탕으로 다음과 같은 결론을 내고자 한다. 첫째 유아숲지도사의 유아숲체험원 공간구성에 대한 요구와 인식은 유아숲교육프로그램으로 인식되는 되는 것을 확인할 수 있었다. 공간을 연결해주는 동선을 기준으로 활동을 하면서 공간은 인식되지만 유아숲교육프로그램의 주된 내용과 활동은 계절별로 진행되기 때문에 실제 유아숲교육프로그램 활동에 공간구성이 크게 드러나지 않는다. 따라서 유아숲체험원을 조성할 때 유아숲교육프로그램의 계절별 활동과 시설을 이용하는 활동을 고려해야 할 필요가 있으며 공간을 이용하는 유아숲교육프로그램을 개발할 필요가 있다. 둘째 유아숲교육프로그램의 교육적 기대효과는 일주일에 1회 또는 2회 활동만으로 단기로 만나는 유아숲지도사로는 교육적 기대효과를 관찰하기 쉽지 않다. 이는 유아가 유아숲체험원 활동 횟수가 기관의 일정에 의해 결정되기도 하지만 유아숲체험원의 인력과 사용공간에 의해 활동할 수 있는 기관의 수가 정해져 있어 매일 형 또는 주 2회 이상 유아의 참여가 어려운 실정이며 유아숲지도사 양성과정에서도 과목 수가 많은 것에 비해 각 과목의 수업 시간이 부족하고 교육적 기대효과를 관찰할 수 있는 유아에 관한 교육이 부족하므로 어려운 부분이 있다. 본 연구는 설문조사를 통해 전국에 소재하는 유아숲체험원 공간구성에 대한 유아숲지도사의 인식을 파악할 수 있는 자료를 제시하였으며 유아숲교육프로그램을 계획하고 구성하는 유아숲지도사의 활동 및 근무 경험을 바탕으로 공간에 따른 유아숲교육프로그램의 중요도와 활용도에 대한 자료를 제시하였음에 의의가 있다. 또한 유아숲체험원 공간구성에 따른 유아숲교육프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 향후 유아숲지도사를 통한 유아숲교육프로그램 개발연구를 기대해 볼 수 있다.
This study is to analyze the differences according to the characteristics of the research subjects regarding the perception and demand of infant forest instructors for the spatial composition of the infant forest experience center and the educational expectation effect of the infant forest experienc...
This study is to analyze the differences according to the characteristics of the research subjects regarding the perception and demand of infant forest instructors for the spatial composition of the infant forest experience center and the educational expectation effect of the infant forest experience center space composition and the infant forest education program. There is a purpose. Therefore, based on the research results, the discussion is as follows.
Research contents 1. What is the demand of forest instructors for children's forest experience center space? Research content 2. What is the perception of the children's forest guide about the space of the children's forest experience center? Research contents 3. What are the expected educational effects of the spatial composition of the forest experience center for young children when operating the children's forest education program?
In order to carry out this research, the following process was carried out. A survey was conducted by selecting 219 children's forest instructors who obtained a certificate as a children's forest guide and worked in a forest experience center for children or who had work experience. The research tools are a total of 49 questions, 5 questions for the general background variables of forest instructors for young children, 8 questions for general matters about the forest experience center for young children, 2 questions each for the spatial composition of the forest experience center for young children, and the space for operating the forest experience center for young children. Consisting of 3 questions for composition and 12 questions for each space, 4 questions for cognitive area, 5 questions for emotional area, and 2 questions for action area for each area of educational expected effect of the forest education program for young children according to the spatial composition of the forest experience center for young children. As for the research procedure, after filling out the questionnaire, preliminary survey and main survey were conducted, and then empirical analysis was conducted using the SPSS (Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version program in the following way. For research question 1, IPA analysis (Importance-Performance Analysis) and descriptive statistical analysis were performed, and for research question 2, difference analysis, t-test and Anova were performed. To summarize the results of the study, the research subjects worked in forest experience centers for children in Gyeongbuk, Gyeongnam, Chungcheong, Jeolla, and Jeju-do, or forest leaders with work experience participated. It can be seen that the operation of forest education programs for children occurs most frequently in four spaces: space, natural object experience space, five senses experience space, and animal and plant observation space. This means that the contents of the children's forest education program operated by the children's forest guide are conducted seasonally, and it can be seen that the space of soil, natural objects, five senses, and animals and plants coincides with the theme of each season's activities. In addition, in the recognition of the space and facilities of the Toddler Forest Experience Center by the Toddler Forest Guide, various infant activity spaces (sand, water, uphill, etc.) came out, which can be seen as the influence of the Toddler Forest Education Program, and the facilities are important for the development of infants. Although they had a high awareness of appropriate facilities (development process for children aged 2 to 5 years), evacuation space, and safety space, the space of the forest guide for young children showed a lower awareness than the space and facilities of the children's forest experience center. Regarding the space integration for the children's forest education program, it was found that in 13 spaces, the place where you can hear sound, the flat land, the smelly place (plant-oriented space), and the bright place can achieve the highest spatial integration. Finally, looking at the results of the educational expected effects of the forest education program for children according to the space composition of the forest experience center in the areas of cognition, appreciation, and behavior, age and gender have no significant meaning, and there is no difference in the final level of education in cognition and behavior, but emotional In the domain, there was a significant difference between the high school, college and other groups. There were significant differences in cognitive, emotional, and behavioral domains between the average of 3 and 4 years in active and work experience.
Based on the discussion and summary of the results of this study, the following conclusions are drawn. First, it was confirmed that the children's forest guide's demand and perception of the spatial composition of the forest experience center for children was recognized as a forest education program for children. The space is recognized while performing activities based on the movement line that connects the space, but since the main contents and activities of the children's forest education program are conducted seasonally, the spatial composition is not greatly revealed in the actual children's forest education program activities. Therefore, when creating a forest experience center for young children, it is necessary to consider the seasonal activities of the children's forest education program and activities using facilities, and it is necessary to develop a children's forest education program that uses the space. Second, it is not easy to observe the educational expected effects of the children's forest education program for children's forest instructors who only meet once or twice a week for a short period of time. This is because the number of activities in the Forest Experience Center for Toddlers is determined by the schedule of the institution, but the number of institutions that can be active is determined by the manpower and space used in the Forest Experience Center for Infants, so it is difficult for young children to participate every day or twice a week. In addition, there is a difficult part in the training course for young children's forest instructors because the number of subjects is insufficient, but the class time for each subject is insufficient and there is a lack of education about infants that can observe educational expectations. Through a survey, this study presented data to understand the perception of young forest instructors on the spatial composition of forest experience centers for young children located nationwide, and the activities and work experiences of young forest leaders who plan and organize children's forest education programs. Based on this, it is meaningful that data on the importance and utilization of the children's forest education program according to space were presented. In addition, it can be used as basic data for the development of a forest education program for young children according to the spatial composition of the forest experience center for young children. In the future, we can look forward to research on the development of children's forest education programs through the children's forest guide.
This study is to analyze the differences according to the characteristics of the research subjects regarding the perception and demand of infant forest instructors for the spatial composition of the infant forest experience center and the educational expectation effect of the infant forest experience center space composition and the infant forest education program. There is a purpose. Therefore, based on the research results, the discussion is as follows.
Research contents 1. What is the demand of forest instructors for children's forest experience center space? Research content 2. What is the perception of the children's forest guide about the space of the children's forest experience center? Research contents 3. What are the expected educational effects of the spatial composition of the forest experience center for young children when operating the children's forest education program?
In order to carry out this research, the following process was carried out. A survey was conducted by selecting 219 children's forest instructors who obtained a certificate as a children's forest guide and worked in a forest experience center for children or who had work experience. The research tools are a total of 49 questions, 5 questions for the general background variables of forest instructors for young children, 8 questions for general matters about the forest experience center for young children, 2 questions each for the spatial composition of the forest experience center for young children, and the space for operating the forest experience center for young children. Consisting of 3 questions for composition and 12 questions for each space, 4 questions for cognitive area, 5 questions for emotional area, and 2 questions for action area for each area of educational expected effect of the forest education program for young children according to the spatial composition of the forest experience center for young children. As for the research procedure, after filling out the questionnaire, preliminary survey and main survey were conducted, and then empirical analysis was conducted using the SPSS (Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version program in the following way. For research question 1, IPA analysis (Importance-Performance Analysis) and descriptive statistical analysis were performed, and for research question 2, difference analysis, t-test and Anova were performed. To summarize the results of the study, the research subjects worked in forest experience centers for children in Gyeongbuk, Gyeongnam, Chungcheong, Jeolla, and Jeju-do, or forest leaders with work experience participated. It can be seen that the operation of forest education programs for children occurs most frequently in four spaces: space, natural object experience space, five senses experience space, and animal and plant observation space. This means that the contents of the children's forest education program operated by the children's forest guide are conducted seasonally, and it can be seen that the space of soil, natural objects, five senses, and animals and plants coincides with the theme of each season's activities. In addition, in the recognition of the space and facilities of the Toddler Forest Experience Center by the Toddler Forest Guide, various infant activity spaces (sand, water, uphill, etc.) came out, which can be seen as the influence of the Toddler Forest Education Program, and the facilities are important for the development of infants. Although they had a high awareness of appropriate facilities (development process for children aged 2 to 5 years), evacuation space, and safety space, the space of the forest guide for young children showed a lower awareness than the space and facilities of the children's forest experience center. Regarding the space integration for the children's forest education program, it was found that in 13 spaces, the place where you can hear sound, the flat land, the smelly place (plant-oriented space), and the bright place can achieve the highest spatial integration. Finally, looking at the results of the educational expected effects of the forest education program for children according to the space composition of the forest experience center in the areas of cognition, appreciation, and behavior, age and gender have no significant meaning, and there is no difference in the final level of education in cognition and behavior, but emotional In the domain, there was a significant difference between the high school, college and other groups. There were significant differences in cognitive, emotional, and behavioral domains between the average of 3 and 4 years in active and work experience.
Based on the discussion and summary of the results of this study, the following conclusions are drawn. First, it was confirmed that the children's forest guide's demand and perception of the spatial composition of the forest experience center for children was recognized as a forest education program for children. The space is recognized while performing activities based on the movement line that connects the space, but since the main contents and activities of the children's forest education program are conducted seasonally, the spatial composition is not greatly revealed in the actual children's forest education program activities. Therefore, when creating a forest experience center for young children, it is necessary to consider the seasonal activities of the children's forest education program and activities using facilities, and it is necessary to develop a children's forest education program that uses the space. Second, it is not easy to observe the educational expected effects of the children's forest education program for children's forest instructors who only meet once or twice a week for a short period of time. This is because the number of activities in the Forest Experience Center for Toddlers is determined by the schedule of the institution, but the number of institutions that can be active is determined by the manpower and space used in the Forest Experience Center for Infants, so it is difficult for young children to participate every day or twice a week. In addition, there is a difficult part in the training course for young children's forest instructors because the number of subjects is insufficient, but the class time for each subject is insufficient and there is a lack of education about infants that can observe educational expectations. Through a survey, this study presented data to understand the perception of young forest instructors on the spatial composition of forest experience centers for young children located nationwide, and the activities and work experiences of young forest leaders who plan and organize children's forest education programs. Based on this, it is meaningful that data on the importance and utilization of the children's forest education program according to space were presented. In addition, it can be used as basic data for the development of a forest education program for young children according to the spatial composition of the forest experience center for young children. In the future, we can look forward to research on the development of children's forest education programs through the children's forest guide.
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