본 연구의 목적은 영아 자연미술 실외놀이를 실행하고 실행과정에서 나타난 영아의 반응을 알아보는 데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영아 자연미술 실외놀이 실행 방안은 어떠한가? 2. 영아 자연미술 실외놀이 실행과정에서 나타난 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구는 실행연구로써 S시 Y어린이집 만 2세 다정·고운반 14명의 영아들을 대상으로 실행되었다. 본 연구자는 영아 자연미술 실외놀이의 운영방안을 수립하기 위해 2020년 9월 1일부터 자연미술, 실외놀이와 관련된 문헌 연구를 수행하였으며 만 2세 영아반 교사가 경험하는 실외놀이 실행에 대한 어려움을 파악하고 ...
국문초록
본 연구의 목적은 영아 자연미술 실외놀이를 실행하고 실행과정에서 나타난 영아의 반응을 알아보는 데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영아 자연미술 실외놀이 실행 방안은 어떠한가? 2. 영아 자연미술 실외놀이 실행과정에서 나타난 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구는 실행연구로써 S시 Y어린이집 만 2세 다정·고운반 14명의 영아들을 대상으로 실행되었다. 본 연구자는 영아 자연미술 실외놀이의 운영방안을 수립하기 위해 2020년 9월 1일부터 자연미술, 실외놀이와 관련된 문헌 연구를 수행하였으며 만 2세 영아반 교사가 경험하는 실외놀이 실행에 대한 어려움을 파악하고 해결방안을 알아보기 위해 만 2세반을 경험한 교사 11명을 대상으로 심층 면담을 하였다. 본 자연미술 실외놀이에 대한 방안을 파악하기 위해 2020학년도에 이루어진 만 2세반 교육과정을 점검하고 자연미술 실외놀이 환경과 현황을 파악하여 실행 방안을 모색하였다. 연구실행 기간은 2021년 4월 1일부터 2022년 2월 22일까지이며 Y어린이집 만 2세 영아반에서 운영해온 자연미술 실외놀이에 대해 인식한 문제점 및 이에 따른 해결방안을 모색하여 1차 실행, 1차 실행 성찰 및 평가 및 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 성찰 및 평가 및 최종 성찰 및 평가 순으로 이루어졌다. 자연미술 실외놀이는 연구자와 만 2세반 담임교사에 의해 실행되었으며 이를 참여관찰과 교사 면담 그리고 자연미술 실외놀이 상황을 기록한 놀이활동안, 보육일지 및 사진 그리고 저널 등 다양한 방법을 사용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 1차 실행 결과, 보조 인력 지원과 실행계획안 구성, 지역사회 환경 활용을 통해 실외놀이 실행의 어려움인 안전에 대한 우려, 교사의 자연미술 실행의 두려움, 물리적 공간 부족의 문제 해결할 수 있는 방안이 마련되었다. 2차 실행 결과, 자연미술 실외놀이에 대한 이해가 부족한 교사들에게 진행한 교사 교육을 통해 교사의 전문성을 높이고 자연미술 실외놀이 실천역량을 높일 수 있었다. 익숙한 공간과 미적 요소 찾기를 지원하여 아름다움을 발견하고 표현하는 기회를 확대하였다. 영아의 놀이 경험 부족으로 인하여 다양한 놀이로 확장되지 못하여 놀이 주제와 관련된 적합한 그램책을 읽어주어 도움이 되었다. 둘째, 자연미술 실외놀이 실행을 통해 영아들은 주변의 변화하는 자연을 자유롭게 탐색하였고, 영아의 호기심과 흥미를 자극하는 대상을 발견하고, 반복적이며 지속적인 탐색을 통해 인지적 경험, 아름다움을 발견하고 표현하는 예술적 감성 발달, 정서적 안정과 사회성 발달, 의사소통 능력의 발달, 신체운동 능력이 발달하였다. 본 연구는 어린이집 영아들의 자연미술 실외놀이 실행의 어려움에 대한 문제점을 인식하고 이를 개선하기 위해 계획, 실행 및 관찰, 평가와 성찰, 재계획함으로써 영아의 자연미술 실외놀이의 구체적인 실행 방안을 제시하였다는데 의미가 있다.
국문초록
본 연구의 목적은 영아 자연미술 실외놀이를 실행하고 실행과정에서 나타난 영아의 반응을 알아보는 데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 영아 자연미술 실외놀이 실행 방안은 어떠한가? 2. 영아 자연미술 실외놀이 실행과정에서 나타난 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구는 실행연구로써 S시 Y어린이집 만 2세 다정·고운반 14명의 영아들을 대상으로 실행되었다. 본 연구자는 영아 자연미술 실외놀이의 운영방안을 수립하기 위해 2020년 9월 1일부터 자연미술, 실외놀이와 관련된 문헌 연구를 수행하였으며 만 2세 영아반 교사가 경험하는 실외놀이 실행에 대한 어려움을 파악하고 해결방안을 알아보기 위해 만 2세반을 경험한 교사 11명을 대상으로 심층 면담을 하였다. 본 자연미술 실외놀이에 대한 방안을 파악하기 위해 2020학년도에 이루어진 만 2세반 교육과정을 점검하고 자연미술 실외놀이 환경과 현황을 파악하여 실행 방안을 모색하였다. 연구실행 기간은 2021년 4월 1일부터 2022년 2월 22일까지이며 Y어린이집 만 2세 영아반에서 운영해온 자연미술 실외놀이에 대해 인식한 문제점 및 이에 따른 해결방안을 모색하여 1차 실행, 1차 실행 성찰 및 평가 및 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 성찰 및 평가 및 최종 성찰 및 평가 순으로 이루어졌다. 자연미술 실외놀이는 연구자와 만 2세반 담임교사에 의해 실행되었으며 이를 참여관찰과 교사 면담 그리고 자연미술 실외놀이 상황을 기록한 놀이활동안, 보육일지 및 사진 그리고 저널 등 다양한 방법을 사용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 1차 실행 결과, 보조 인력 지원과 실행계획안 구성, 지역사회 환경 활용을 통해 실외놀이 실행의 어려움인 안전에 대한 우려, 교사의 자연미술 실행의 두려움, 물리적 공간 부족의 문제 해결할 수 있는 방안이 마련되었다. 2차 실행 결과, 자연미술 실외놀이에 대한 이해가 부족한 교사들에게 진행한 교사 교육을 통해 교사의 전문성을 높이고 자연미술 실외놀이 실천역량을 높일 수 있었다. 익숙한 공간과 미적 요소 찾기를 지원하여 아름다움을 발견하고 표현하는 기회를 확대하였다. 영아의 놀이 경험 부족으로 인하여 다양한 놀이로 확장되지 못하여 놀이 주제와 관련된 적합한 그램책을 읽어주어 도움이 되었다. 둘째, 자연미술 실외놀이 실행을 통해 영아들은 주변의 변화하는 자연을 자유롭게 탐색하였고, 영아의 호기심과 흥미를 자극하는 대상을 발견하고, 반복적이며 지속적인 탐색을 통해 인지적 경험, 아름다움을 발견하고 표현하는 예술적 감성 발달, 정서적 안정과 사회성 발달, 의사소통 능력의 발달, 신체운동 능력이 발달하였다. 본 연구는 어린이집 영아들의 자연미술 실외놀이 실행의 어려움에 대한 문제점을 인식하고 이를 개선하기 위해 계획, 실행 및 관찰, 평가와 성찰, 재계획함으로써 영아의 자연미술 실외놀이의 구체적인 실행 방안을 제시하였다는데 의미가 있다.
An Action Study on the Natural Art Outdoor Play for Toddler
Lee, Mi Yeong Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Chongshin University
The objective of this study was to implement a natural art...
ABSTRACT
An Action Study on the Natural Art Outdoor Play for Toddler
Lee, Mi Yeong Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Chongshin University
The objective of this study was to implement a natural art outdoor play for toddlers and to find out toddlers’ response in the implementation process. For this study questions were established as follows: 1. ‘What is the implementation plan for a natural art outdoor play for toddlers?’ 2. ‘What are the responses of toddlers in the process of implementing a natural art outdoor play for them?’ This study was an action study and conducted on 14 2-year-old toddlers in Dajeong Class and Goun Class at Y Child-care Center in S City. The author conducted literature study related to the natural art outdoor play from September 1, 2020 to work out an operational plan for the natural art outdoor play for toddlers, and conducted in-depth interviews with 11 teachers who had the experience of teaching two-year-old toddlers at child-care centers to find out difficulties and solutions in the implementation process of the natural art outdoor play. In order to understand the operational plan for the natural art outdoor play, the author examined 2-year-old class curriculum in 2020, and looked into the environment and current status of the natural art outdoor play to find an implementation plan. The research period was from April 1, 2021 to February 22, 2022, and the problems and solutions of the natural art outdoor play operated by the Y Child-care Center's 2-year-old toddler classes were sought, and the research was performed by following procedures: the 1st implementation; the reflection and evaluation of the first implementation, and working out the plan of the second implementation; the second implementation; the reflection and evaluation of the second implementation; and the final reflection and evaluation. The natural art outdoor play in this study was implemented by the author and homeroom teachers of the 2-year-old toddler classes, and data were collected using various methods such as participatory observation, teacher interviews, play plans in which the status of the natural art outdoor play was recorded, child-care journals, photos, and other journals. Study findings are as follows: First, based on the result of the first implementation, measures to solve such problems as safety concerns, teachers' fear of implementing the natural art outdoor play, and the lack of physical space were prepared with support by auxiliary personnel, composition of action plans, and utilization of the community environment. Based on the result of the second implementation, teacher education was conducted to teachers who lack the understanding of natural art outdoor play, thus increasing teachers' expertise and improving their ability to practice the natural art outdoor play. By supporting the search for familiar spaces and aesthetic elements, opportunities to discover and express beauty were expanded. It was helpful to read appropriate picture books related to the theme of play in solving toddlers’ problem of not expanding to various games due to their lack of play experience. Second, through the implementation of the natural art outdoor play, toddlers freely explored the changing nature around them, discovered curios and interesting objects, and then repeatedly researched them to increase cognitive experience, achieve artistic sensibility and emotional stability to discover and express natural beauty, and develop sociality, communication skills and physical exercise abilities. This study is meaningful in that it recognizes the difficulties of implementing the natural art outdoor play for toddlers at child-care centers and suggests concrete implementation plans for the natural art outdoor play for toddlers through the processes of planning, implementation and observation, evaluation and reflection, and re-planning of it.
ABSTRACT
An Action Study on the Natural Art Outdoor Play for Toddler
Lee, Mi Yeong Major in Early Childhood Education Department of Early Childhood Education The Graduate School of Chongshin University
The objective of this study was to implement a natural art outdoor play for toddlers and to find out toddlers’ response in the implementation process. For this study questions were established as follows: 1. ‘What is the implementation plan for a natural art outdoor play for toddlers?’ 2. ‘What are the responses of toddlers in the process of implementing a natural art outdoor play for them?’ This study was an action study and conducted on 14 2-year-old toddlers in Dajeong Class and Goun Class at Y Child-care Center in S City. The author conducted literature study related to the natural art outdoor play from September 1, 2020 to work out an operational plan for the natural art outdoor play for toddlers, and conducted in-depth interviews with 11 teachers who had the experience of teaching two-year-old toddlers at child-care centers to find out difficulties and solutions in the implementation process of the natural art outdoor play. In order to understand the operational plan for the natural art outdoor play, the author examined 2-year-old class curriculum in 2020, and looked into the environment and current status of the natural art outdoor play to find an implementation plan. The research period was from April 1, 2021 to February 22, 2022, and the problems and solutions of the natural art outdoor play operated by the Y Child-care Center's 2-year-old toddler classes were sought, and the research was performed by following procedures: the 1st implementation; the reflection and evaluation of the first implementation, and working out the plan of the second implementation; the second implementation; the reflection and evaluation of the second implementation; and the final reflection and evaluation. The natural art outdoor play in this study was implemented by the author and homeroom teachers of the 2-year-old toddler classes, and data were collected using various methods such as participatory observation, teacher interviews, play plans in which the status of the natural art outdoor play was recorded, child-care journals, photos, and other journals. Study findings are as follows: First, based on the result of the first implementation, measures to solve such problems as safety concerns, teachers' fear of implementing the natural art outdoor play, and the lack of physical space were prepared with support by auxiliary personnel, composition of action plans, and utilization of the community environment. Based on the result of the second implementation, teacher education was conducted to teachers who lack the understanding of natural art outdoor play, thus increasing teachers' expertise and improving their ability to practice the natural art outdoor play. By supporting the search for familiar spaces and aesthetic elements, opportunities to discover and express beauty were expanded. It was helpful to read appropriate picture books related to the theme of play in solving toddlers’ problem of not expanding to various games due to their lack of play experience. Second, through the implementation of the natural art outdoor play, toddlers freely explored the changing nature around them, discovered curios and interesting objects, and then repeatedly researched them to increase cognitive experience, achieve artistic sensibility and emotional stability to discover and express natural beauty, and develop sociality, communication skills and physical exercise abilities. This study is meaningful in that it recognizes the difficulties of implementing the natural art outdoor play for toddlers at child-care centers and suggests concrete implementation plans for the natural art outdoor play for toddlers through the processes of planning, implementation and observation, evaluation and reflection, and re-planning of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.