픽사 애니메이션 스튜디오는 세계적으로 유명한 애니메이션 제작 스튜디오이며, 출품한 애니메이션 영화는 박스 오피스와 평가 측면에서 모두 수용자의 인정을 받고 있다. 픽사 애니메이션의 독특한 서사 전략 역시 애니메이션 종사자의 큰 관심을 받고 있다. 따라서 픽사 애니메이션 영화의 서사성 연구를 통해 애니메이션 영화의 서사 전략을 심화하는데 상당한 시사점을 얻을 수 있다. 픽사 애니메이션 영화의 서사에 대한 기존 연구는 대부분 서사 구조와 인물 캐릭터, 그리고 주제 의미 등의 측면을 세부적으로 분류하여 분석하거나 일관적인 분류 기준에 따라 체계적인 연구를 하지 않았다. 따라서 본 연구는 서사학 이론의 관점에 따른 7단계 영웅 여정 이론을 바탕으로, 픽사 애니메이션 영화의 서사 ...
픽사 애니메이션 스튜디오는 세계적으로 유명한 애니메이션 제작 스튜디오이며, 출품한 애니메이션 영화는 박스 오피스와 평가 측면에서 모두 수용자의 인정을 받고 있다. 픽사 애니메이션의 독특한 서사 전략 역시 애니메이션 종사자의 큰 관심을 받고 있다. 따라서 픽사 애니메이션 영화의 서사성 연구를 통해 애니메이션 영화의 서사 전략을 심화하는데 상당한 시사점을 얻을 수 있다. 픽사 애니메이션 영화의 서사에 대한 기존 연구는 대부분 서사 구조와 인물 캐릭터, 그리고 주제 의미 등의 측면을 세부적으로 분류하여 분석하거나 일관적인 분류 기준에 따라 체계적인 연구를 하지 않았다. 따라서 본 연구는 서사학 이론의 관점에 따른 7단계 영웅 여정 이론을 바탕으로, 픽사 애니메이션 영화의 서사 프레임을 분석하였다. 구체적으로는, 아카데미상을 받은 11편의 픽사 애니메이션 작품을 연구 표본으로 선정하고, 텍스트 분석법으로 해당 작품의 서사 구조에 나타난 보편적인 특징을 분석하였다. 또한 프로프의 서사학 이론에 기초한 7단계 서사 구조를 구분 기준으로 하여 픽사 애니메이션 영화 작품의 캐릭터 기능에 대해 체계적인 분석을 실시하였다. 마지막으로 그레마스의 행위소 모델과 사각형 기호학 모델을 결합하여 캐릭터 관계와 서사 의미를 고찰하고, 픽사 애니메이션 영화에서 서사 의미가 어떻게 디자인되고 구축되는지 탐구하였다. 본 연구를 통해 우선, 픽사 애니메이션 영화는 서사 구조에서 일정한 규칙성을 지니고 있으며, 서사 기법에 모두 선형 서사 기법을 사용하고 있었고, 이러한 구조에 따라 관객은 더욱 순조롭게 서사 플롯의 전개를 수용할 수 있게 되었다. 다음으로 캐릭터 행동을 분리한 후, 픽사 애니메이션 영화 작품의 비교적 안정적인 15가지 기능을 요약하였다. 모든 애니메이션 영화는 거의 대부분 이 15가지 기능을 바탕으로 추가하거나 삭제하며, 이 기능 사이의 다양한 배열 조합 관계를 통해 완전한 서사를 구축하였다. 또한 픽사 애니메이션 캐릭터 관계는 서사 외적 차원의 구축에서 행위소 모델에 따른 주체를 핵심으로 한다. 즉, 주체가 전체 서사 구축의 중심이고, 주체를 중심으로 서사가 디자인되고 조직되는 것이다. 마지막으로 픽사 애니메이션 영화 서사의 외적 차원에 대해 사각형 기호학 모델로 분석한 결과, 픽사 애니메이션 영화는 중요 인물 주체에 대한 보호와 자아의 꿈에 대한 주체의 추구라는 두 가지 커다란 서사 의미를 담고 있는 것으로 나타났다.
픽사 애니메이션 스튜디오는 세계적으로 유명한 애니메이션 제작 스튜디오이며, 출품한 애니메이션 영화는 박스 오피스와 평가 측면에서 모두 수용자의 인정을 받고 있다. 픽사 애니메이션의 독특한 서사 전략 역시 애니메이션 종사자의 큰 관심을 받고 있다. 따라서 픽사 애니메이션 영화의 서사성 연구를 통해 애니메이션 영화의 서사 전략을 심화하는데 상당한 시사점을 얻을 수 있다. 픽사 애니메이션 영화의 서사에 대한 기존 연구는 대부분 서사 구조와 인물 캐릭터, 그리고 주제 의미 등의 측면을 세부적으로 분류하여 분석하거나 일관적인 분류 기준에 따라 체계적인 연구를 하지 않았다. 따라서 본 연구는 서사학 이론의 관점에 따른 7단계 영웅 여정 이론을 바탕으로, 픽사 애니메이션 영화의 서사 프레임을 분석하였다. 구체적으로는, 아카데미상을 받은 11편의 픽사 애니메이션 작품을 연구 표본으로 선정하고, 텍스트 분석법으로 해당 작품의 서사 구조에 나타난 보편적인 특징을 분석하였다. 또한 프로프의 서사학 이론에 기초한 7단계 서사 구조를 구분 기준으로 하여 픽사 애니메이션 영화 작품의 캐릭터 기능에 대해 체계적인 분석을 실시하였다. 마지막으로 그레마스의 행위소 모델과 사각형 기호학 모델을 결합하여 캐릭터 관계와 서사 의미를 고찰하고, 픽사 애니메이션 영화에서 서사 의미가 어떻게 디자인되고 구축되는지 탐구하였다. 본 연구를 통해 우선, 픽사 애니메이션 영화는 서사 구조에서 일정한 규칙성을 지니고 있으며, 서사 기법에 모두 선형 서사 기법을 사용하고 있었고, 이러한 구조에 따라 관객은 더욱 순조롭게 서사 플롯의 전개를 수용할 수 있게 되었다. 다음으로 캐릭터 행동을 분리한 후, 픽사 애니메이션 영화 작품의 비교적 안정적인 15가지 기능을 요약하였다. 모든 애니메이션 영화는 거의 대부분 이 15가지 기능을 바탕으로 추가하거나 삭제하며, 이 기능 사이의 다양한 배열 조합 관계를 통해 완전한 서사를 구축하였다. 또한 픽사 애니메이션 캐릭터 관계는 서사 외적 차원의 구축에서 행위소 모델에 따른 주체를 핵심으로 한다. 즉, 주체가 전체 서사 구축의 중심이고, 주체를 중심으로 서사가 디자인되고 조직되는 것이다. 마지막으로 픽사 애니메이션 영화 서사의 외적 차원에 대해 사각형 기호학 모델로 분석한 결과, 픽사 애니메이션 영화는 중요 인물 주체에 대한 보호와 자아의 꿈에 대한 주체의 추구라는 두 가지 커다란 서사 의미를 담고 있는 것으로 나타났다.
As a famous animation studio in the world, Pixar Animation Studio has produced animated films which have been unanimously recognized by the audience both in the box office and the word of mouth. And the unique narrative strategy of Pixar animation has attracted much attention from animation producer...
As a famous animation studio in the world, Pixar Animation Studio has produced animated films which have been unanimously recognized by the audience both in the box office and the word of mouth. And the unique narrative strategy of Pixar animation has attracted much attention from animation producers. How to deepen the narrative strategy of animated films, through the narrative study of Pixar animated films, may bring us some enlightenment. In contrast, the previous researches on the narrative of Pixar animation films mainly analyzed the narrative structure, characters and theme connotation separately, instead of systematically discussed with a unified defining unit. Therefore, from the perspective of narratology theory, this thesis takes the seven-stage heroic journey theory as the narrative framework of Pixar animated films, selects 11 award-winning Pixar works as the research subjects, and uses text analysis method to explore the universal characteristics of Pixar animated films in the framework of narrative structure.Furthermore, based on Propp's narratology theory and with the seven-stage narrative structure as the defining unit, this study systematically analyzes the role and functions in Pixar's animated films. Finally, combined with Greimas' action element model and semantic matrix, this research further analyzes the relationship between characters and narrative connotation, and discusses how to design and construct narrative connotation in Pixar animated films. The research finds that, first of all, Pixar's animated films have certain regularity in their narrative structure and use linear narrative techniques in their narrative techniques. Such arrangement enables the audience to accept the development of narrative plot more naturally. Secondly, through the decomposition and categorization of the characters' behavior, it summarizes 15 stable functions existing in Pixar animation films. Each animated film adds or deletes function items based on these 15 functions, and combines different arrangement and combination relations among these functions so as to construct a complete narrative. Moreover, the construction of Pixar's character relationship in the external level of narrative is centered on the subject in the action element model. The subject is the center of the whole narrative construction, and the narrative is designed and organized around the subject. Finally, based on the external level of the narrative of Pixar animated films, through the analysis of semantic square, it can be seen that the Pixar animated films have two major narrative connotations: the subject's protection of important characters and the subject's pursuit of self-ideal.
As a famous animation studio in the world, Pixar Animation Studio has produced animated films which have been unanimously recognized by the audience both in the box office and the word of mouth. And the unique narrative strategy of Pixar animation has attracted much attention from animation producers. How to deepen the narrative strategy of animated films, through the narrative study of Pixar animated films, may bring us some enlightenment. In contrast, the previous researches on the narrative of Pixar animation films mainly analyzed the narrative structure, characters and theme connotation separately, instead of systematically discussed with a unified defining unit. Therefore, from the perspective of narratology theory, this thesis takes the seven-stage heroic journey theory as the narrative framework of Pixar animated films, selects 11 award-winning Pixar works as the research subjects, and uses text analysis method to explore the universal characteristics of Pixar animated films in the framework of narrative structure.Furthermore, based on Propp's narratology theory and with the seven-stage narrative structure as the defining unit, this study systematically analyzes the role and functions in Pixar's animated films. Finally, combined with Greimas' action element model and semantic matrix, this research further analyzes the relationship between characters and narrative connotation, and discusses how to design and construct narrative connotation in Pixar animated films. The research finds that, first of all, Pixar's animated films have certain regularity in their narrative structure and use linear narrative techniques in their narrative techniques. Such arrangement enables the audience to accept the development of narrative plot more naturally. Secondly, through the decomposition and categorization of the characters' behavior, it summarizes 15 stable functions existing in Pixar animation films. Each animated film adds or deletes function items based on these 15 functions, and combines different arrangement and combination relations among these functions so as to construct a complete narrative. Moreover, the construction of Pixar's character relationship in the external level of narrative is centered on the subject in the action element model. The subject is the center of the whole narrative construction, and the narrative is designed and organized around the subject. Finally, based on the external level of the narrative of Pixar animated films, through the analysis of semantic square, it can be seen that the Pixar animated films have two major narrative connotations: the subject's protection of important characters and the subject's pursuit of self-ideal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.