본 연구의 목적은 이주 노동자를 대상으로 하는 한국어 교육에서 참조 기준의 역할을 할 수 있는 표준 교육과정을 개발하는 데에 있다. 이주 노동자는 장기간 우리 사회에 이주민으로 존재하며 그 규모가 거대해지고 체류 기간 또한 장기화되고 있으나 이들에 대한 한국어 교육은 여전히 체계적으로 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 국내에서의 취업 활동을 목적으로 고용허가제를 통해 지속적으로 유입되는 비전문취업(E-9) 자격의 이주 노동자를 대상으로 한국어 교육을 시행하기 위한 표준 교육과정을 개발하고자 한다. 이를 위하여 2장에서는 교육과정 개발의 이론적 배경을 고찰하고, 국내외에서 진행된 국가 수준의 언어 교육을 위한 표준 교육과정에 대해 분석하여 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정 개발을 위한 개발의 방향과 원리를 도출하였다. 3장에서는 이주 노동자의 한국어능력 관련 제도에 대해 분석하고 이주 노동자 대상 한국어 교육의 실태를 살펴보았다. 그리고 그 결과를 바탕으로 하여 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 4장에서는 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 설계 시 고려해야 할 현장의 요구를 파악하기 위해 학습자, 교사, 한국어 교육 기관의 운영 담당자를 대상으로 설문 조사를 진행하여 표준 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 5장에서는 앞서 진행된 교육과정 개발에 대한 이론적 논의, 한국어 교육 실태 분석, ...
본 연구의 목적은 이주 노동자를 대상으로 하는 한국어 교육에서 참조 기준의 역할을 할 수 있는 표준 교육과정을 개발하는 데에 있다. 이주 노동자는 장기간 우리 사회에 이주민으로 존재하며 그 규모가 거대해지고 체류 기간 또한 장기화되고 있으나 이들에 대한 한국어 교육은 여전히 체계적으로 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 국내에서의 취업 활동을 목적으로 고용허가제를 통해 지속적으로 유입되는 비전문취업(E-9) 자격의 이주 노동자를 대상으로 한국어 교육을 시행하기 위한 표준 교육과정을 개발하고자 한다. 이를 위하여 2장에서는 교육과정 개발의 이론적 배경을 고찰하고, 국내외에서 진행된 국가 수준의 언어 교육을 위한 표준 교육과정에 대해 분석하여 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정 개발을 위한 개발의 방향과 원리를 도출하였다. 3장에서는 이주 노동자의 한국어능력 관련 제도에 대해 분석하고 이주 노동자 대상 한국어 교육의 실태를 살펴보았다. 그리고 그 결과를 바탕으로 하여 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 4장에서는 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 설계 시 고려해야 할 현장의 요구를 파악하기 위해 학습자, 교사, 한국어 교육 기관의 운영 담당자를 대상으로 설문 조사를 진행하여 표준 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 5장에서는 앞서 진행된 교육과정 개발에 대한 이론적 논의, 한국어 교육 실태 분석, 요구 분석의 내용을 토대로 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정 개발의 기본 방향과 원리를 제시하고 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정의 모형을 개발하여 제시하였다. 구체적으로 이주 노동자 대상 한국어 교육의 목적과 교육 목표를 설정하였으며, 등급 체계와 교육과정의 내용 체계를 구성하여 등급별 총괄 목표, 교육 내용, 평가 방안을 제시하였다. 본 연구는 한국의 이주 노동자 집단의 한국어 교육의 시발이 될 수 있는 표준화된 교육과정을 개발하여 제시하였다는 데에 의미가 있다. 이주 노동자에 대한 한국어 교육은 대상자 집단의 규모나 국가 사회적 중요성에 비하여 체계화가 덜 갖추어져 있고 교육의 전문성 역시 다른 한국어 교육 현장에 비하여 부족한 것으로 알려져 있다. 이러한 상황에서 교육의 시발이라고 볼 수 있는 교육과정의 표준화는 이주 노동자 대상 한국어 교육의 체계화를 앞당기고 전반적인 질적 향상을 가져올 수 있을 것이다. 그리고 이러한 과정을 거쳐 이주 노동자의 한국어능력이 향상된다면 이주 노동자 본인의 가치 실현은 물론 이주 노동자와 함께 하는 한국 사회의 사회통합에도 기여하게 될 것이다. 본 연구는 몇몇 한계를 안고 있는데 요구 조사를 실시한 표본 집단의 규모가 작은 것이 그 하나이다. 그리고 교육과정의 내용 선정에 있어서 일부 내용은 예시에 그치고 전문가의 검토를 거치지 못한 아쉬움이 있다. 본 연구의 내용을 바탕으로 하여 향후에 적정 규모의 표집단을 대상으로 하여 현장 요구가 충분히 확보되고 교육과정 내용 요소에 대한 전문가의 검토를 거쳐 좀 더 타당성을 확보한 교육과정이 개발되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 이주 노동자를 대상으로 하는 한국어 교육에서 참조 기준의 역할을 할 수 있는 표준 교육과정을 개발하는 데에 있다. 이주 노동자는 장기간 우리 사회에 이주민으로 존재하며 그 규모가 거대해지고 체류 기간 또한 장기화되고 있으나 이들에 대한 한국어 교육은 여전히 체계적으로 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 국내에서의 취업 활동을 목적으로 고용허가제를 통해 지속적으로 유입되는 비전문취업(E-9) 자격의 이주 노동자를 대상으로 한국어 교육을 시행하기 위한 표준 교육과정을 개발하고자 한다. 이를 위하여 2장에서는 교육과정 개발의 이론적 배경을 고찰하고, 국내외에서 진행된 국가 수준의 언어 교육을 위한 표준 교육과정에 대해 분석하여 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정 개발을 위한 개발의 방향과 원리를 도출하였다. 3장에서는 이주 노동자의 한국어능력 관련 제도에 대해 분석하고 이주 노동자 대상 한국어 교육의 실태를 살펴보았다. 그리고 그 결과를 바탕으로 하여 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 4장에서는 이주 노동자 대상 한국어 교육과정 설계 시 고려해야 할 현장의 요구를 파악하기 위해 학습자, 교사, 한국어 교육 기관의 운영 담당자를 대상으로 설문 조사를 진행하여 표준 교육과정 개발에 대한 시사점을 도출하였다. 5장에서는 앞서 진행된 교육과정 개발에 대한 이론적 논의, 한국어 교육 실태 분석, 요구 분석의 내용을 토대로 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정 개발의 기본 방향과 원리를 제시하고 이주 노동자 대상 한국어 표준 교육과정의 모형을 개발하여 제시하였다. 구체적으로 이주 노동자 대상 한국어 교육의 목적과 교육 목표를 설정하였으며, 등급 체계와 교육과정의 내용 체계를 구성하여 등급별 총괄 목표, 교육 내용, 평가 방안을 제시하였다. 본 연구는 한국의 이주 노동자 집단의 한국어 교육의 시발이 될 수 있는 표준화된 교육과정을 개발하여 제시하였다는 데에 의미가 있다. 이주 노동자에 대한 한국어 교육은 대상자 집단의 규모나 국가 사회적 중요성에 비하여 체계화가 덜 갖추어져 있고 교육의 전문성 역시 다른 한국어 교육 현장에 비하여 부족한 것으로 알려져 있다. 이러한 상황에서 교육의 시발이라고 볼 수 있는 교육과정의 표준화는 이주 노동자 대상 한국어 교육의 체계화를 앞당기고 전반적인 질적 향상을 가져올 수 있을 것이다. 그리고 이러한 과정을 거쳐 이주 노동자의 한국어능력이 향상된다면 이주 노동자 본인의 가치 실현은 물론 이주 노동자와 함께 하는 한국 사회의 사회통합에도 기여하게 될 것이다. 본 연구는 몇몇 한계를 안고 있는데 요구 조사를 실시한 표본 집단의 규모가 작은 것이 그 하나이다. 그리고 교육과정의 내용 선정에 있어서 일부 내용은 예시에 그치고 전문가의 검토를 거치지 못한 아쉬움이 있다. 본 연구의 내용을 바탕으로 하여 향후에 적정 규모의 표집단을 대상으로 하여 현장 요구가 충분히 확보되고 교육과정 내용 요소에 대한 전문가의 검토를 거쳐 좀 더 타당성을 확보한 교육과정이 개발되기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a standard curriculum that can serve as a reference standard in Korean language education aimed at migrant workers. Migrant workers have existed as foreigners in our society for a long period of time, and their population is growing larger as their period to s...
The purpose of this study is to develop a standard curriculum that can serve as a reference standard in Korean language education aimed at migrant workers. Migrant workers have existed as foreigners in our society for a long period of time, and their population is growing larger as their period to stay extends longer and longer, but the Korean language education provided for them is still not being systematically conducted. For this reason, this study aims to develop a standard curriculum for implementing Korean language education for migrant workers with non-professional employment (E-9) qualifications who continue to flow through the employment permit system for the purpose of employment activities in Korea. To this end, Chapter 2 examined the theoretical background of curriculum development and analyzed the standard curriculum for language education conducted at home and abroad, thus deriving the direction and principles of development for Korean language standard curriculum aimed at migrant workers. In Chapter 3, this study analyzed the system related to the Korean language ability of migrant workers and investigated the status of Korean language education for migrant workers. Based on the results, this study derived implications for the development of a Korean language curriculum for migrant workers. In order to understand the needs of the field to be considered when designing a Korean language curriculum for migrant workers, within Chapter 4 of this study, a survey was conducted of learners, teachers, and operating personnel of Korean language education institutions, and implications were derived for the development of a standard curriculum. Chapter 5 presented the basic direction and principle of developing a Korean standard curriculum for migrant workers based on a theoretical discussion on the development of a curriculum that had been previously developed, an analysis of the Korean language education status, and an analysis of needs. In addition, a model of the standard Korean language curriculum aimed at migrant workers was developed and presented. Specifically, this study set the purpose and educational goals of Korean language education for migrant workers, and presented the overall goals, educational contents, and evaluation plans for each level by forming a rating system and curriculum content system. With regard to findings and suggestions, this study is meaningful in that it developed and presented a standardized curriculum that can be the foundation of a Korean language education for migrant workers within Korea. Many in the field acknowledge that Korean language education aimed at migrant workers is less systematized than the size of the target group or national social importance merits, and the expertise of education is also insufficient compared to other Korean language education sites. Due to this situation, the standardization of a curriculum, which can be seen as the foundation of education, can serve to speed up the systematization of Korean language education for migrant workers and lead to an overall improvement in the quality. In addition, if the Korean language skills of migrant workers are improved through this process, it will contribute not only to the realization of the values of migrant workers themselves but also to their social integration within Korean society. This study posed some limitations, though, one of which is that the size of the sample group who participated in the survey was small. Furthermore, a final regret is that the contents of this study’s curriculum show just the examples, not full factors, and also those things have not been reviewed by experts. Based on the contents of this study, it is expected that field needs will be sufficiently secured through the appropriate sized sample group, and a curriculum with more validity will be developed through expert reviews of the curriculum content elements in the future.
The purpose of this study is to develop a standard curriculum that can serve as a reference standard in Korean language education aimed at migrant workers. Migrant workers have existed as foreigners in our society for a long period of time, and their population is growing larger as their period to stay extends longer and longer, but the Korean language education provided for them is still not being systematically conducted. For this reason, this study aims to develop a standard curriculum for implementing Korean language education for migrant workers with non-professional employment (E-9) qualifications who continue to flow through the employment permit system for the purpose of employment activities in Korea. To this end, Chapter 2 examined the theoretical background of curriculum development and analyzed the standard curriculum for language education conducted at home and abroad, thus deriving the direction and principles of development for Korean language standard curriculum aimed at migrant workers. In Chapter 3, this study analyzed the system related to the Korean language ability of migrant workers and investigated the status of Korean language education for migrant workers. Based on the results, this study derived implications for the development of a Korean language curriculum for migrant workers. In order to understand the needs of the field to be considered when designing a Korean language curriculum for migrant workers, within Chapter 4 of this study, a survey was conducted of learners, teachers, and operating personnel of Korean language education institutions, and implications were derived for the development of a standard curriculum. Chapter 5 presented the basic direction and principle of developing a Korean standard curriculum for migrant workers based on a theoretical discussion on the development of a curriculum that had been previously developed, an analysis of the Korean language education status, and an analysis of needs. In addition, a model of the standard Korean language curriculum aimed at migrant workers was developed and presented. Specifically, this study set the purpose and educational goals of Korean language education for migrant workers, and presented the overall goals, educational contents, and evaluation plans for each level by forming a rating system and curriculum content system. With regard to findings and suggestions, this study is meaningful in that it developed and presented a standardized curriculum that can be the foundation of a Korean language education for migrant workers within Korea. Many in the field acknowledge that Korean language education aimed at migrant workers is less systematized than the size of the target group or national social importance merits, and the expertise of education is also insufficient compared to other Korean language education sites. Due to this situation, the standardization of a curriculum, which can be seen as the foundation of education, can serve to speed up the systematization of Korean language education for migrant workers and lead to an overall improvement in the quality. In addition, if the Korean language skills of migrant workers are improved through this process, it will contribute not only to the realization of the values of migrant workers themselves but also to their social integration within Korean society. This study posed some limitations, though, one of which is that the size of the sample group who participated in the survey was small. Furthermore, a final regret is that the contents of this study’s curriculum show just the examples, not full factors, and also those things have not been reviewed by experts. Based on the contents of this study, it is expected that field needs will be sufficiently secured through the appropriate sized sample group, and a curriculum with more validity will be developed through expert reviews of the curriculum content elements in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.