이 연구는 고등학교 영어 수업에서 AI 기반 도구 Reading Progress를 활용하여 영어 수업을 운영하고자 하는 교사들에게 전문적인 교수학습 지원을 제공할 수 있도록 Reading Progress 활용 영어 수업의 구체적인 절차와 세부 활동을 안내하는 수업모형을 개발하고, 개발된 모형을 타당화하기 위한 목적으로 실시되었다. 특히, 고등학교에서 AI활용, 혹은 AI에 기반을 둔 영어 리터러시 향상 교수학습 연구가 거의 없어 AI를 고등학교 영어 수업에 적용한 개별화 수업모형을 ...
이 연구는 고등학교 영어 수업에서 AI 기반 도구 Reading Progress를 활용하여 영어 수업을 운영하고자 하는 교사들에게 전문적인 교수학습 지원을 제공할 수 있도록 Reading Progress 활용 영어 수업의 구체적인 절차와 세부 활동을 안내하는 수업모형을 개발하고, 개발된 모형을 타당화하기 위한 목적으로 실시되었다. 특히, 고등학교에서 AI활용, 혹은 AI에 기반을 둔 영어 리터러시 향상 교수학습 연구가 거의 없어 AI를 고등학교 영어 수업에 적용한 개별화 수업모형을 읽기유창성 이론을 근거로 개발하여 제시하고자 하였다. 연구문제는 첫째, AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형은 어떠한지 알아보는 것이며, 둘째, AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형의 절차와 세부 활동의 논리적 타당성을 검증하고 수업현장에서의 영어교사의 반응을 조사하여 모형의 사용성을 평가하는 것이다. 수업모형 개발을 위해서 모형 개발과 모형 타당화 연구를 수행하였다. 모형 개발 연구에서는 문헌분석 및 사례연구를 실시하여 개별화 학습실행 관련 자료를 수집하고 교육용 MS Teams의 AI 기반 도구 Reading Progress를 개별화 학습도구로 선정하고 이를 토대로 읽기 유창성이론을 적용하여 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형을 구안하였다. 모형 타당화 연구에서는 개발된 모형에 대한 타당도를 검증하였다. 내적 타당화를 위해서는 모형개발 및 AI 활용 개별화 학습 관련 내용 전문가의 검토와 현직 고등학교 영어교사들의 사용성 평가를 실시하였다. 수업 모형은 개별화 학습, 테크놀로지 활용 교수설계, 영어교육, 컴퓨터 교육 분야 및 MIEE(microsoft innovative education educator) 분야 전문가 6인의 검토로 타당성을 검증하였다. 전문가 의견에 따라 수정된 AI 활용 개별화 학습 모형 결과 분석을 기반으로 모형의 단계, 세부 절차와 교수학습 내용을 구조화하여 2차 모형을 개발하였다. 전문가의 검토로 수정된 2차 수업모형에 대해 7인의 현직 고등학교 영어교사들이 설문조사 및 심층면담을 통해 사용성 평가를 실시하였다. 전문가 검토와 현직 교사 사용성 반응 평가 결과에서 확인한 수정 및 보완사항을 반영하여 AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형을 최종 개발하였다. 본 연구에서 최종 개발된 AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형은 크게 수업 전-중-후 단계의 순서로 이루어진다. 교사와 학생의 활동, 개별화 학습 지원 도구 및 학습 활동 세부사항을 구체적으로 포함하고 있으며, 학생의 개별화 학습 실행에 필요한 AI 도구 Reading Progress와 고등학교 교사의 영어 수업과 연계하고 있는 것이 특징이다. 이러한 연구결과와 관련하여 본 연구의 결과물인 읽기유창성 이론 기반 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형 개발과 적용 측면에서 논의하였다. 이 연구의 가정과 방법론상의 제한점을 바탕으로 모형의 외적 타당화(현장 적용), 수업 모형의 상세 가이드라인과 러닝 로그 양식 개발, 학교급별, 과목별 Reading Progress 활용 후속 연구에 관해서도 제언하였다.
이 연구는 고등학교 영어 수업에서 AI 기반 도구 Reading Progress를 활용하여 영어 수업을 운영하고자 하는 교사들에게 전문적인 교수학습 지원을 제공할 수 있도록 Reading Progress 활용 영어 수업의 구체적인 절차와 세부 활동을 안내하는 수업모형을 개발하고, 개발된 모형을 타당화하기 위한 목적으로 실시되었다. 특히, 고등학교에서 AI활용, 혹은 AI에 기반을 둔 영어 리터러시 향상 교수학습 연구가 거의 없어 AI를 고등학교 영어 수업에 적용한 개별화 수업모형을 읽기유창성 이론을 근거로 개발하여 제시하고자 하였다. 연구문제는 첫째, AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형은 어떠한지 알아보는 것이며, 둘째, AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형의 절차와 세부 활동의 논리적 타당성을 검증하고 수업현장에서의 영어교사의 반응을 조사하여 모형의 사용성을 평가하는 것이다. 수업모형 개발을 위해서 모형 개발과 모형 타당화 연구를 수행하였다. 모형 개발 연구에서는 문헌분석 및 사례연구를 실시하여 개별화 학습실행 관련 자료를 수집하고 교육용 MS Teams의 AI 기반 도구 Reading Progress를 개별화 학습도구로 선정하고 이를 토대로 읽기 유창성이론을 적용하여 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형을 구안하였다. 모형 타당화 연구에서는 개발된 모형에 대한 타당도를 검증하였다. 내적 타당화를 위해서는 모형개발 및 AI 활용 개별화 학습 관련 내용 전문가의 검토와 현직 고등학교 영어교사들의 사용성 평가를 실시하였다. 수업 모형은 개별화 학습, 테크놀로지 활용 교수설계, 영어교육, 컴퓨터 교육 분야 및 MIEE(microsoft innovative education educator) 분야 전문가 6인의 검토로 타당성을 검증하였다. 전문가 의견에 따라 수정된 AI 활용 개별화 학습 모형 결과 분석을 기반으로 모형의 단계, 세부 절차와 교수학습 내용을 구조화하여 2차 모형을 개발하였다. 전문가의 검토로 수정된 2차 수업모형에 대해 7인의 현직 고등학교 영어교사들이 설문조사 및 심층면담을 통해 사용성 평가를 실시하였다. 전문가 검토와 현직 교사 사용성 반응 평가 결과에서 확인한 수정 및 보완사항을 반영하여 AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형을 최종 개발하였다. 본 연구에서 최종 개발된 AI기반 도구 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형은 크게 수업 전-중-후 단계의 순서로 이루어진다. 교사와 학생의 활동, 개별화 학습 지원 도구 및 학습 활동 세부사항을 구체적으로 포함하고 있으며, 학생의 개별화 학습 실행에 필요한 AI 도구 Reading Progress와 고등학교 교사의 영어 수업과 연계하고 있는 것이 특징이다. 이러한 연구결과와 관련하여 본 연구의 결과물인 읽기유창성 이론 기반 Reading Progress를 활용한 고등학생의 영어 리터러시 향상 개별화 수업모형 개발과 적용 측면에서 논의하였다. 이 연구의 가정과 방법론상의 제한점을 바탕으로 모형의 외적 타당화(현장 적용), 수업 모형의 상세 가이드라인과 러닝 로그 양식 개발, 학교급별, 과목별 Reading Progress 활용 후속 연구에 관해서도 제언하였다.
The purpose of this study was to develop and validate a class model that guides specific procedures and detailed activities of English classes using Reading Progress to provide professional teaching and learning support to teachers who want to run English classes using AI-based tool Reading Progress...
The purpose of this study was to develop and validate a class model that guides specific procedures and detailed activities of English classes using Reading Progress to provide professional teaching and learning support to teachers who want to run English classes using AI-based tool Reading Progress in high school. Few teaching and learning studies are using AI in high schools or improving English literacy based on AI. Therefore, a personalized instruction model in which AI was applied to high school English classes was developed and presented based on the theory of Reading Fluency. The research questions are as follows. First, it is to find out what the individualized class model for improving English literacy of high school students using the AI-based tool Reading Progress is like. Second, it verifies the logical validity of the personalized class model and detailed activities to improve English literacy of high school students using AI-based tool Reading Progress, and evaluates the usability of the model by investigating the response of English teachers in the class. For the development of a teaching model, model development and model validation research were conducted. In the model development study, literature analysis and case studies were conducted to collect data related to individualized learning execution, and MS Teams' AI-based tool Reading Progress was selected as an individualized learning tool, and based on this, a personalized teaching model for high school students using Reading Progress was devised. In the model validation study, the validity of the developed model was verified. For internal validation, a review by experts on content related to model development and individualized learning using AI and a usability evaluation of current high school English teachers were conducted. The class model was verified by six experts in personalized learning, technology-based instructional design, English education, Computer education, and Microsoft Innovative Education Educator(MIEE). Based on the analysis of the results of the AI-based individualized learning model modified according to the expert opinion, a second model was developed by structuring the stages, detailed procedures, and teaching and learning contents of the model. The usability evaluation was conducted through surveys and in-depth interviews by seven current high school English teachers for the second class model revised by experts. Reflecting the corrections and supplements identified in the expert review and evaluation results of the current teacher usability response, a personalized class model for improving English literacy of high school students using AI-based tool Reading Progress was finally developed. The personalized model for improving English literacy of high school students using the AI-based tool Reading Progress finally developed in this study is largely in the order of pre-class, middle- and post-class stages. This model specifically includes teacher and student activities, personalized learning support tools, and learning activities, and is characterized by linking the AI tool Reading Progress required for student personalized learning and English classes of high school teachers. In relation to these research results, it was discussed in terms of the development and application of a personalized model for improving English literacy of high school students using Reading Progress based on Reading Fluency theory. Based on the assumptions and methodological limitations of this study, the external validation of the model (field application), detailed guidelines of the class model and learning log form development, and follow-up studies using Reading Progress by school level and subject were also suggested.
The purpose of this study was to develop and validate a class model that guides specific procedures and detailed activities of English classes using Reading Progress to provide professional teaching and learning support to teachers who want to run English classes using AI-based tool Reading Progress in high school. Few teaching and learning studies are using AI in high schools or improving English literacy based on AI. Therefore, a personalized instruction model in which AI was applied to high school English classes was developed and presented based on the theory of Reading Fluency. The research questions are as follows. First, it is to find out what the individualized class model for improving English literacy of high school students using the AI-based tool Reading Progress is like. Second, it verifies the logical validity of the personalized class model and detailed activities to improve English literacy of high school students using AI-based tool Reading Progress, and evaluates the usability of the model by investigating the response of English teachers in the class. For the development of a teaching model, model development and model validation research were conducted. In the model development study, literature analysis and case studies were conducted to collect data related to individualized learning execution, and MS Teams' AI-based tool Reading Progress was selected as an individualized learning tool, and based on this, a personalized teaching model for high school students using Reading Progress was devised. In the model validation study, the validity of the developed model was verified. For internal validation, a review by experts on content related to model development and individualized learning using AI and a usability evaluation of current high school English teachers were conducted. The class model was verified by six experts in personalized learning, technology-based instructional design, English education, Computer education, and Microsoft Innovative Education Educator(MIEE). Based on the analysis of the results of the AI-based individualized learning model modified according to the expert opinion, a second model was developed by structuring the stages, detailed procedures, and teaching and learning contents of the model. The usability evaluation was conducted through surveys and in-depth interviews by seven current high school English teachers for the second class model revised by experts. Reflecting the corrections and supplements identified in the expert review and evaluation results of the current teacher usability response, a personalized class model for improving English literacy of high school students using AI-based tool Reading Progress was finally developed. The personalized model for improving English literacy of high school students using the AI-based tool Reading Progress finally developed in this study is largely in the order of pre-class, middle- and post-class stages. This model specifically includes teacher and student activities, personalized learning support tools, and learning activities, and is characterized by linking the AI tool Reading Progress required for student personalized learning and English classes of high school teachers. In relation to these research results, it was discussed in terms of the development and application of a personalized model for improving English literacy of high school students using Reading Progress based on Reading Fluency theory. Based on the assumptions and methodological limitations of this study, the external validation of the model (field application), detailed guidelines of the class model and learning log form development, and follow-up studies using Reading Progress by school level and subject were also suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.