코로나19 발생 이후 온라인 학습이 다시 주목받기 시작하면서 대규모 공개 강의인 MOOC(Massive, Open, Online, Course)는 전 세계에서 운영되며 회원과 수강신청자의 양적인 성장을 이루었지만 낮은 이수율은 MOOC의 실효성과 관련하여 논의가 되고 있는 상황이며, 학습자의 중도탈락의 이유로 시간 부족, 동기 부족, 상호작용 부족, 학습에 대한 지식 부족, 디지털 기기 활용에 대한 기술 부족 등이 나타나고 있다. 본 연구에서는 ...
코로나19 발생 이후 온라인 학습이 다시 주목받기 시작하면서 대규모 공개 강의인 MOOC(Massive, Open, Online, Course)는 전 세계에서 운영되며 회원과 수강신청자의 양적인 성장을 이루었지만 낮은 이수율은 MOOC의 실효성과 관련하여 논의가 되고 있는 상황이며, 학습자의 중도탈락의 이유로 시간 부족, 동기 부족, 상호작용 부족, 학습에 대한 지식 부족, 디지털 기기 활용에 대한 기술 부족 등이 나타나고 있다. 본 연구에서는 MOOC 학습자의 중도탈락을 보완하기 위하여 콘텐츠품질 요인이 학습자가 학습을 계속 지속하려는 의향에 미치는 영향 관계에서 학습몰입의 매개효과를 가지는지와 디지털 리터러시가 조절효과를 가지는지 실증하여 학문적, 실천적 시사점 도출을 목적으로 한다. 이를 토대로 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, K-MOOC 환경에서 콘텐츠품질이 학습몰입에 영향을 미치는가? 둘째, K-MOOC 환경에서 콘텐츠품질이 학습지속의향에 영향을 미치는가? 셋째, K-MOOC 환경에서 학습몰입은 콘텐츠품질과 학습지속의향 간의 관계를 매개하는가? 넷째, K-MOOC 환경에서 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습몰입의 관계에서 조절효과를 가지는가? 마지막으로 K-MOOC 환경에서 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습지속의향간의 관계에서 조절효과를 가지는가? 본 연구문제를 검증하기 위하여 K-MOOC 강좌를 수강한 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 설문조사를 진행하여 총 266명의 설문지를 활용하였다. 설문을 분석하기 위하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0로 통계분석을 진행하였으며, 확인적 요인분석, 기술통계분석, 단순/다중회귀분석 등을 활용하여 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, MOOC에서 콘텐츠품질이 성인학습자의 학습지속의향에 미치는 영향관계에서 콘텐츠품질 요인인 정보품질, 서비스품질은 학습지속의향에 정적 영향이 나타났으며 서비스품질은 유의하지 않았다. 둘째, MOOC에서 콘텐츠품질이 성인학습자의 학습몰입에 미치는 영향관계에서 콘텐츠품질 요인 중 서비스품질, 정보품질 순으로 학습몰입에 유의한 영향을 나타냈지만 시스템품질은 학습몰입에 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, MOOC에서 콘텐츠품질과 성인학습자의 학습지속의향 간 관계에서 학습몰입은 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한 학습몰입이 학습지속의향 간의 관계에서도 정적인 영향이 나타났다. 넷째, 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습지속의향, 콘텐츠품질과 학습몰입 간 관계에서 조절효과를 가지는 것으로 확인되었으며 더불어 콘텐츠품질과 학습지속의향 간 학습몰입의 매개효과에 대하여 디지털 리터러시의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점은 다음과 같다. 첫째, 향후 강좌의 분야를 제한하거나 운영방식, 이수경험, 수강횟수 등의 제한을 두어 연구대상에 대한 동질성을 확보할 필요가 있다. 둘째, 동일한 교육 환경 및 활용 매체에 제한을 두어 콘텐츠품질의 효과성 측면에서 재검증을 진행할 필요가 있다. 셋째, MOOC 및 온라인 학습 환경에 영향을 주는 기술적 측면의 다양한 변인들에 대한 탐색이 필요하며, 학습지속의향을 높일 수 있는 요인인 콘텐츠품질과 디지털 리터러시 수준을 높일 수 있는 다양한 방안에 대한 모색이 필요하다.
코로나19 발생 이후 온라인 학습이 다시 주목받기 시작하면서 대규모 공개 강의인 MOOC(Massive, Open, Online, Course)는 전 세계에서 운영되며 회원과 수강신청자의 양적인 성장을 이루었지만 낮은 이수율은 MOOC의 실효성과 관련하여 논의가 되고 있는 상황이며, 학습자의 중도탈락의 이유로 시간 부족, 동기 부족, 상호작용 부족, 학습에 대한 지식 부족, 디지털 기기 활용에 대한 기술 부족 등이 나타나고 있다. 본 연구에서는 MOOC 학습자의 중도탈락을 보완하기 위하여 콘텐츠품질 요인이 학습자가 학습을 계속 지속하려는 의향에 미치는 영향 관계에서 학습몰입의 매개효과를 가지는지와 디지털 리터러시가 조절효과를 가지는지 실증하여 학문적, 실천적 시사점 도출을 목적으로 한다. 이를 토대로 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, K-MOOC 환경에서 콘텐츠품질이 학습몰입에 영향을 미치는가? 둘째, K-MOOC 환경에서 콘텐츠품질이 학습지속의향에 영향을 미치는가? 셋째, K-MOOC 환경에서 학습몰입은 콘텐츠품질과 학습지속의향 간의 관계를 매개하는가? 넷째, K-MOOC 환경에서 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습몰입의 관계에서 조절효과를 가지는가? 마지막으로 K-MOOC 환경에서 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습지속의향간의 관계에서 조절효과를 가지는가? 본 연구문제를 검증하기 위하여 K-MOOC 강좌를 수강한 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 설문조사를 진행하여 총 266명의 설문지를 활용하였다. 설문을 분석하기 위하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0로 통계분석을 진행하였으며, 확인적 요인분석, 기술통계분석, 단순/다중회귀분석 등을 활용하여 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, MOOC에서 콘텐츠품질이 성인학습자의 학습지속의향에 미치는 영향관계에서 콘텐츠품질 요인인 정보품질, 서비스품질은 학습지속의향에 정적 영향이 나타났으며 서비스품질은 유의하지 않았다. 둘째, MOOC에서 콘텐츠품질이 성인학습자의 학습몰입에 미치는 영향관계에서 콘텐츠품질 요인 중 서비스품질, 정보품질 순으로 학습몰입에 유의한 영향을 나타냈지만 시스템품질은 학습몰입에 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, MOOC에서 콘텐츠품질과 성인학습자의 학습지속의향 간 관계에서 학습몰입은 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한 학습몰입이 학습지속의향 간의 관계에서도 정적인 영향이 나타났다. 넷째, 디지털 리터러시는 콘텐츠품질과 학습지속의향, 콘텐츠품질과 학습몰입 간 관계에서 조절효과를 가지는 것으로 확인되었으며 더불어 콘텐츠품질과 학습지속의향 간 학습몰입의 매개효과에 대하여 디지털 리터러시의 조절된 매개효과를 검증하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점은 다음과 같다. 첫째, 향후 강좌의 분야를 제한하거나 운영방식, 이수경험, 수강횟수 등의 제한을 두어 연구대상에 대한 동질성을 확보할 필요가 있다. 둘째, 동일한 교육 환경 및 활용 매체에 제한을 두어 콘텐츠품질의 효과성 측면에서 재검증을 진행할 필요가 있다. 셋째, MOOC 및 온라인 학습 환경에 영향을 주는 기술적 측면의 다양한 변인들에 대한 탐색이 필요하며, 학습지속의향을 높일 수 있는 요인인 콘텐츠품질과 디지털 리터러시 수준을 높일 수 있는 다양한 방안에 대한 모색이 필요하다.
After the outbreak of COVID-19, online learning began to attract attention again, MOOC (Massive, Open, Online, Course), a large-scale open lecture, operated around the world and achieved quantitative growth of members and applicants, but the low completion rate is being discussed regarding the effec...
After the outbreak of COVID-19, online learning began to attract attention again, MOOC (Massive, Open, Online, Course), a large-scale open lecture, operated around the world and achieved quantitative growth of members and applicants, but the low completion rate is being discussed regarding the effectiveness of MOOC. The reasons for learners' dropout include lack of time, lack of motivation, lack of interaction, lack of knowledge about learning, and lack of skills for using digital devices. In this study, in order to compensate for the dropout of MOOC learners, In the influence of content quality factors on learners' willingness to continue learning, Whether it has a mediating effect of learning engagement and We demonstrated whether digital literacy has a controlling effect The purpose is to derive academic and practical implications. Based on this, the research questions were set as follows. First, does content quality affect learning commitment in the K-MOOC environment? Second, does content quality affect the intention to continue learning in the K-MOOC environment? Third, in the K-MOOC environment, does learning commitment mediate the relationship between content quality and learning persistence? Fourth, in the K-MOOC environment, does digital literacy have a moderating effect in the relationship between content quality and learning commitment? Finally, in the K-MOOC environment, does digital literacy have a moderating effect in the relationship between content quality and learning persistence? In order to verify this research questions, a survey was conducted on adult learners with experience in taking K-MOOC courses, and a total of 266 questionnaires were used. Statistical analysis was conducted with SPSS 23.0 and AMOS 23.0 to analyze the survey, The following research results were derived using confirmatory factor analysis, descriptive statistical analysis, and multiple regression analysis. First, in the relationship between content quality on adult learners' intention to continue learning in MOOC, information quality and service quality, which are content quality factors, had a positive effect on learning continuity intention, and service quality was not significant. Second, in the MOOC, the effect of content quality on adult learners' learning commitment was significant in the order of service quality and information quality among content quality factors, but system quality did not significantly affect learning commitment. Third, in MOOC, the relationship between content quality and adult learners' willingness to continue learning, Learning commitment was found to have a mediating effect. In addition, there was a positive effect on the relationship between learning commitment and intention to continue learning. Fourth, digital literacy is about content quality and willingness to continue learning, The relationship between content quality and learning commitment It has been confirmed to have a controlling effect. In addition, the mediating effect of learning commitment between content quality and continuous learning intention The controlled mediating effect of digital literacy was verified. Based on the results of this study, the implications are as follows. First, it is necessary to secure homogeneity in the research subject by limiting the field of future courses or limiting the operation method, completion experience, and number of classes. Second, it is necessary to re-verify in terms of the effectiveness of content quality by limiting the same educational environment and media. Third, it is necessary to explore various variables in the technical aspect that affect MOOC and the online learning environment, It is necessary to find various ways to increase content quality and digital literacy, which are factors that can increase the willingness to continue learning.
After the outbreak of COVID-19, online learning began to attract attention again, MOOC (Massive, Open, Online, Course), a large-scale open lecture, operated around the world and achieved quantitative growth of members and applicants, but the low completion rate is being discussed regarding the effectiveness of MOOC. The reasons for learners' dropout include lack of time, lack of motivation, lack of interaction, lack of knowledge about learning, and lack of skills for using digital devices. In this study, in order to compensate for the dropout of MOOC learners, In the influence of content quality factors on learners' willingness to continue learning, Whether it has a mediating effect of learning engagement and We demonstrated whether digital literacy has a controlling effect The purpose is to derive academic and practical implications. Based on this, the research questions were set as follows. First, does content quality affect learning commitment in the K-MOOC environment? Second, does content quality affect the intention to continue learning in the K-MOOC environment? Third, in the K-MOOC environment, does learning commitment mediate the relationship between content quality and learning persistence? Fourth, in the K-MOOC environment, does digital literacy have a moderating effect in the relationship between content quality and learning commitment? Finally, in the K-MOOC environment, does digital literacy have a moderating effect in the relationship between content quality and learning persistence? In order to verify this research questions, a survey was conducted on adult learners with experience in taking K-MOOC courses, and a total of 266 questionnaires were used. Statistical analysis was conducted with SPSS 23.0 and AMOS 23.0 to analyze the survey, The following research results were derived using confirmatory factor analysis, descriptive statistical analysis, and multiple regression analysis. First, in the relationship between content quality on adult learners' intention to continue learning in MOOC, information quality and service quality, which are content quality factors, had a positive effect on learning continuity intention, and service quality was not significant. Second, in the MOOC, the effect of content quality on adult learners' learning commitment was significant in the order of service quality and information quality among content quality factors, but system quality did not significantly affect learning commitment. Third, in MOOC, the relationship between content quality and adult learners' willingness to continue learning, Learning commitment was found to have a mediating effect. In addition, there was a positive effect on the relationship between learning commitment and intention to continue learning. Fourth, digital literacy is about content quality and willingness to continue learning, The relationship between content quality and learning commitment It has been confirmed to have a controlling effect. In addition, the mediating effect of learning commitment between content quality and continuous learning intention The controlled mediating effect of digital literacy was verified. Based on the results of this study, the implications are as follows. First, it is necessary to secure homogeneity in the research subject by limiting the field of future courses or limiting the operation method, completion experience, and number of classes. Second, it is necessary to re-verify in terms of the effectiveness of content quality by limiting the same educational environment and media. Third, it is necessary to explore various variables in the technical aspect that affect MOOC and the online learning environment, It is necessary to find various ways to increase content quality and digital literacy, which are factors that can increase the willingness to continue learning.
주제어
#MOOC 콘텐츠품질 학습몰입 디지털 리터러시 학습지속의향 Content Quality Learning Engagement Digital Literacy Learning Persistence
학위논문 정보
저자
조보경
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 교육공학전공
지도교수
송해덕
발행연도
2023
총페이지
iv, 88 p.
키워드
MOOC 콘텐츠품질 학습몰입 디지털 리터러시 학습지속의향 Content Quality Learning Engagement Digital Literacy Learning Persistence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.