이 논문은 작곡가 박범훈의 25현 가야금 협주곡 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 분석하고 그 활용 양상을 고찰한 연구이다. 박범훈 작곡가는 25현 가야금 탄생의 산파 역할을 했기 때문에 그의 작품에는 25현 가야금에서 추구했던 음악 세계가 잘 나타나 있다. 이런 점에 주목하여 본 논문에서는 <새산조>와 <경드름>에 쓰인 연주법을 현대주법에 초점을 맞춰 활용 양상을 고찰하고, 이를 통해 박범훈 작곡가가 25현 가야금에 담고자 했던 음악 세계를 알아보았다. 제2장에서는 본고의 이론적 배경을 검토하였다. 박범훈의 예술세계를 알아보고 가야금작품을 정리하였다. 박범훈의 가야금작품은 총 7곡이었으며, 중주곡보다 협주곡이 더 많았다. 가야금연주법은 단행본과 사전을 참고하여 전통주법과 현대주법으로 나누어 살펴보았다. 현대주법은 한손, 왼손, 양손의 세 유형으로 세분되어 전통주법보다 더 다양한 종류가 사용되고 있음을 확인하였다. 제3장에서는 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 장단별로 나누어 살펴보았다. 두 곡 모두 한손주법을 가장 많이 사용하였으며, 왼손주법과 양손주법은 비교적 적게 사용하였다. 한손주법의 경우 전체 9종 주법 중 <새산조>는 9종, <경드름>은 8종이 쓰였다. <새산조>는 화음주법을, <경드름>은 연속뜯기를 많이 사용하였다. 왼손주법의 경우 두 곡 모두 2종 주법이 쓰였고, 그 가운데 단음뜯기를 많이 사용하였다. 양손주법의 경우 전체 8종 주법 중 두 곡 모두 4종이 쓰였는데, <새산조>에서는 동시 화음 집기가, <경드름>에서는 이어뜯기가 가장 많이 사용되었다. 전반적으로 두 곡에 사용된 현대주법이 유사하게 나타났다. <새산조>와 <경드름>의 현대주법 사용 빈도수는 한손, 양손, 왼손 순으로 높았다. 한손주법은 두 곡 모두에서 매우 높은 사용빈도를 보여주었다. <새산조>에서는 2음 동시집기가 총 298회, <경드름>에서는 3음 이어뜯기가 총 335회 출현하여 가장 높은 빈도수를 보였다. 왼손주법은 <경드름>에서 더 빈번하게 사용되었다. 두 곡 모두 단음뜯기를 가장 많이 사용하였는데, <경드름>에서 총 344회 출현하여 <새산조>의 113회보다 더 높은 빈도수를 보였다. 양손주법은 <새산조>에서 월등히 많이 사용되었으며, 특히 동시 화음 집기는 <새산조>에서 총 88회 사용되어 가장 높은 빈도수를 보였다. 따라서 <새산조>가 2음 동시집기와 동시 화음집기 등 화음주법으로 화음적 요소를 강조한 작품이라면, <경드름>은 이어뜯기로 주제선율을 다양하게 변주한 작품임을 알 수 있다. <새산조>와 <경드름>은 전통음악을 ...
이 논문은 작곡가 박범훈의 25현 가야금 협주곡 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 분석하고 그 활용 양상을 고찰한 연구이다. 박범훈 작곡가는 25현 가야금 탄생의 산파 역할을 했기 때문에 그의 작품에는 25현 가야금에서 추구했던 음악 세계가 잘 나타나 있다. 이런 점에 주목하여 본 논문에서는 <새산조>와 <경드름>에 쓰인 연주법을 현대주법에 초점을 맞춰 활용 양상을 고찰하고, 이를 통해 박범훈 작곡가가 25현 가야금에 담고자 했던 음악 세계를 알아보았다. 제2장에서는 본고의 이론적 배경을 검토하였다. 박범훈의 예술세계를 알아보고 가야금작품을 정리하였다. 박범훈의 가야금작품은 총 7곡이었으며, 중주곡보다 협주곡이 더 많았다. 가야금연주법은 단행본과 사전을 참고하여 전통주법과 현대주법으로 나누어 살펴보았다. 현대주법은 한손, 왼손, 양손의 세 유형으로 세분되어 전통주법보다 더 다양한 종류가 사용되고 있음을 확인하였다. 제3장에서는 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 장단별로 나누어 살펴보았다. 두 곡 모두 한손주법을 가장 많이 사용하였으며, 왼손주법과 양손주법은 비교적 적게 사용하였다. 한손주법의 경우 전체 9종 주법 중 <새산조>는 9종, <경드름>은 8종이 쓰였다. <새산조>는 화음주법을, <경드름>은 연속뜯기를 많이 사용하였다. 왼손주법의 경우 두 곡 모두 2종 주법이 쓰였고, 그 가운데 단음뜯기를 많이 사용하였다. 양손주법의 경우 전체 8종 주법 중 두 곡 모두 4종이 쓰였는데, <새산조>에서는 동시 화음 집기가, <경드름>에서는 이어뜯기가 가장 많이 사용되었다. 전반적으로 두 곡에 사용된 현대주법이 유사하게 나타났다. <새산조>와 <경드름>의 현대주법 사용 빈도수는 한손, 양손, 왼손 순으로 높았다. 한손주법은 두 곡 모두에서 매우 높은 사용빈도를 보여주었다. <새산조>에서는 2음 동시집기가 총 298회, <경드름>에서는 3음 이어뜯기가 총 335회 출현하여 가장 높은 빈도수를 보였다. 왼손주법은 <경드름>에서 더 빈번하게 사용되었다. 두 곡 모두 단음뜯기를 가장 많이 사용하였는데, <경드름>에서 총 344회 출현하여 <새산조>의 113회보다 더 높은 빈도수를 보였다. 양손주법은 <새산조>에서 월등히 많이 사용되었으며, 특히 동시 화음 집기는 <새산조>에서 총 88회 사용되어 가장 높은 빈도수를 보였다. 따라서 <새산조>가 2음 동시집기와 동시 화음집기 등 화음주법으로 화음적 요소를 강조한 작품이라면, <경드름>은 이어뜯기로 주제선율을 다양하게 변주한 작품임을 알 수 있다. <새산조>와 <경드름>은 전통음악을 용재로 작곡된 작품이다. <새산조>와 <경드름> 두 곡 모두 진양조와 중모리는 전통주법 위주로, 굿거리(중중모리)부터 휘모리까지는 현대주법 위주로 사용되었다. 따라서 느린 장단에서는 전통어법을 살리고, 빠른 장단에서는 현대주법으로 이 시대 음악에 대한 새로운 해석을 시도하였다.
이상과 같이, 본 연구는 25현 가야금 협주곡 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 고찰하여 작곡가 박범훈이 추구했던 25현 가야금 작품세계를 밝혔다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 박범훈은 두 작품에서 전통음악을 기반으로 현대주법을 사용하여 동서양을 아우를 수 있는 포용력 있는 음악을 만들고자 하였고, 이러한 열망이 가야금 개량으로 이어졌다고 볼 수 있다. 본 연구를 통해 25현 가야금 연주법에 대한 이해도를 높이고 실제에 부합하는 이론을 정립할 수 있는 계기가 되는 데에 보탬이 되기를 바란다. 아울러 25현 가야금 연주법에 관한 연구도 꾸준히 이어지기를 기대한다.
이 논문은 작곡가 박범훈의 25현 가야금 협주곡 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 분석하고 그 활용 양상을 고찰한 연구이다. 박범훈 작곡가는 25현 가야금 탄생의 산파 역할을 했기 때문에 그의 작품에는 25현 가야금에서 추구했던 음악 세계가 잘 나타나 있다. 이런 점에 주목하여 본 논문에서는 <새산조>와 <경드름>에 쓰인 연주법을 현대주법에 초점을 맞춰 활용 양상을 고찰하고, 이를 통해 박범훈 작곡가가 25현 가야금에 담고자 했던 음악 세계를 알아보았다. 제2장에서는 본고의 이론적 배경을 검토하였다. 박범훈의 예술세계를 알아보고 가야금작품을 정리하였다. 박범훈의 가야금작품은 총 7곡이었으며, 중주곡보다 협주곡이 더 많았다. 가야금연주법은 단행본과 사전을 참고하여 전통주법과 현대주법으로 나누어 살펴보았다. 현대주법은 한손, 왼손, 양손의 세 유형으로 세분되어 전통주법보다 더 다양한 종류가 사용되고 있음을 확인하였다. 제3장에서는 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 장단별로 나누어 살펴보았다. 두 곡 모두 한손주법을 가장 많이 사용하였으며, 왼손주법과 양손주법은 비교적 적게 사용하였다. 한손주법의 경우 전체 9종 주법 중 <새산조>는 9종, <경드름>은 8종이 쓰였다. <새산조>는 화음주법을, <경드름>은 연속뜯기를 많이 사용하였다. 왼손주법의 경우 두 곡 모두 2종 주법이 쓰였고, 그 가운데 단음뜯기를 많이 사용하였다. 양손주법의 경우 전체 8종 주법 중 두 곡 모두 4종이 쓰였는데, <새산조>에서는 동시 화음 집기가, <경드름>에서는 이어뜯기가 가장 많이 사용되었다. 전반적으로 두 곡에 사용된 현대주법이 유사하게 나타났다. <새산조>와 <경드름>의 현대주법 사용 빈도수는 한손, 양손, 왼손 순으로 높았다. 한손주법은 두 곡 모두에서 매우 높은 사용빈도를 보여주었다. <새산조>에서는 2음 동시집기가 총 298회, <경드름>에서는 3음 이어뜯기가 총 335회 출현하여 가장 높은 빈도수를 보였다. 왼손주법은 <경드름>에서 더 빈번하게 사용되었다. 두 곡 모두 단음뜯기를 가장 많이 사용하였는데, <경드름>에서 총 344회 출현하여 <새산조>의 113회보다 더 높은 빈도수를 보였다. 양손주법은 <새산조>에서 월등히 많이 사용되었으며, 특히 동시 화음 집기는 <새산조>에서 총 88회 사용되어 가장 높은 빈도수를 보였다. 따라서 <새산조>가 2음 동시집기와 동시 화음집기 등 화음주법으로 화음적 요소를 강조한 작품이라면, <경드름>은 이어뜯기로 주제선율을 다양하게 변주한 작품임을 알 수 있다. <새산조>와 <경드름>은 전통음악을 용재로 작곡된 작품이다. <새산조>와 <경드름> 두 곡 모두 진양조와 중모리는 전통주법 위주로, 굿거리(중중모리)부터 휘모리까지는 현대주법 위주로 사용되었다. 따라서 느린 장단에서는 전통어법을 살리고, 빠른 장단에서는 현대주법으로 이 시대 음악에 대한 새로운 해석을 시도하였다.
이상과 같이, 본 연구는 25현 가야금 협주곡 <새산조>와 <경드름>에 사용된 연주법을 고찰하여 작곡가 박범훈이 추구했던 25현 가야금 작품세계를 밝혔다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 박범훈은 두 작품에서 전통음악을 기반으로 현대주법을 사용하여 동서양을 아우를 수 있는 포용력 있는 음악을 만들고자 하였고, 이러한 열망이 가야금 개량으로 이어졌다고 볼 수 있다. 본 연구를 통해 25현 가야금 연주법에 대한 이해도를 높이고 실제에 부합하는 이론을 정립할 수 있는 계기가 되는 데에 보탬이 되기를 바란다. 아울러 25현 가야금 연주법에 관한 연구도 꾸준히 이어지기를 기대한다.
The present study analyzes the performance method used in composer Park Beom-hoon's 25-string Gayageum Concerto and and examines its utilization patterns. Since He is considered as the father of the 25-String gayageum, the musical elements pursued by the 25-string gayageum are well represented in ...
The present study analyzes the performance method used in composer Park Beom-hoon's 25-string Gayageum Concerto and and examines its utilization patterns. Since He is considered as the father of the 25-String gayageum, the musical elements pursued by the 25-string gayageum are well represented in his works. The present study examines the playing methods used in and focusing on modern playing techniques, and his efforts to include in the 25-string gayageum segment. In Chapter II, as the theoretical background of this paper is reviewed, Park Beom-hoon’s artistic world works are examined, and his gayageum works are summarized. There are a total of seven gayageum works by him, and there are more concertos than quartets among them. There are traditional and modern methods in the gayageum performance methods as books and dictionaries state and they are researched in this present study. The modern playing method includes three different playing methods, which are right-handed, left-handed, and two-handed playing methods. These provide more various playing methods than the traditional playing method. In Cahpter III, the performance methods used in and are divided into chapters and examined. In both pieces, the one-handed playing method is the major playing method. The left-handed playing method and two-handed playing method are not used as much as the one-handed playing method. Out of 9 types of one-handed playing method, all 9 types are used in and 8 types are used for . Different techniques are used in two pieces as well. The includes the harmony technology where uses lots of continuous plucking. In the case of two-handed playing method, both pieces use 4 methods out of 8 playing methods. Both pieces are played with similar modern playing methods but simultaneous chords are used for and the continuous plucking techniques are used for . The frequencies of using modern techniques of both and are high in the order of one-handed, both-handed, and left- handed playing methods. One-handed playing method is used at a remarkably high frequency in both pieces. In , 2-note simultaneous picking is used 298 times, and 3-note tearing technique is used 335 times in . Left-handed playing method is more frequently played in . In both and , monophonic plucking is significantly used. It appeared 344 times in , and this number is much greater than it appears in , which is 113 times. The two-handed playing method is far more widely used in , and simultaneous harmony picking is used a total of 88 times in , showing the highest frequency. Therefore, if "Saesanjo" emphasizes chord elements with chord methods such as 2-note simultaneous picking and simultaneous harmony picking, it can be seen that is a piece in which the theme melody is varied by continuous picking. and are composed with traditional aspects. In both and , the traditional playing methods are used in Jinyangjo and Jungmori, and from the Gutgeori(Jungjungmori) to Hwimori the modern playing methods are used. The new interpretation of the music in current days is attempted by focusing the traditional playing method in the slow rhythm and the modern playing method in the fast rhythm. This current study examines the playing methods used in the 25-string Gayageum Concerto and , and its significance can be found in the close proximity of the 25-string Gayageum world opened by Park Beom-hoon. Based on traditional music, he tried to create an inclusive music that could encompass the East and the West using modern techniques in the two works and this desire led to the improvement of gayageum. The current study’s goal is to help understand the 25-string gayageum performance methods and establish a theory that corresponds to reality. In addition, it is hoped that research on the method of playing the 25-string gayageum will continue.
The present study analyzes the performance method used in composer Park Beom-hoon's 25-string Gayageum Concerto and and examines its utilization patterns. Since He is considered as the father of the 25-String gayageum, the musical elements pursued by the 25-string gayageum are well represented in his works. The present study examines the playing methods used in and focusing on modern playing techniques, and his efforts to include in the 25-string gayageum segment. In Chapter II, as the theoretical background of this paper is reviewed, Park Beom-hoon’s artistic world works are examined, and his gayageum works are summarized. There are a total of seven gayageum works by him, and there are more concertos than quartets among them. There are traditional and modern methods in the gayageum performance methods as books and dictionaries state and they are researched in this present study. The modern playing method includes three different playing methods, which are right-handed, left-handed, and two-handed playing methods. These provide more various playing methods than the traditional playing method. In Cahpter III, the performance methods used in and are divided into chapters and examined. In both pieces, the one-handed playing method is the major playing method. The left-handed playing method and two-handed playing method are not used as much as the one-handed playing method. Out of 9 types of one-handed playing method, all 9 types are used in and 8 types are used for . Different techniques are used in two pieces as well. The includes the harmony technology where uses lots of continuous plucking. In the case of two-handed playing method, both pieces use 4 methods out of 8 playing methods. Both pieces are played with similar modern playing methods but simultaneous chords are used for and the continuous plucking techniques are used for . The frequencies of using modern techniques of both and are high in the order of one-handed, both-handed, and left- handed playing methods. One-handed playing method is used at a remarkably high frequency in both pieces. In , 2-note simultaneous picking is used 298 times, and 3-note tearing technique is used 335 times in . Left-handed playing method is more frequently played in . In both and , monophonic plucking is significantly used. It appeared 344 times in , and this number is much greater than it appears in , which is 113 times. The two-handed playing method is far more widely used in , and simultaneous harmony picking is used a total of 88 times in , showing the highest frequency. Therefore, if "Saesanjo" emphasizes chord elements with chord methods such as 2-note simultaneous picking and simultaneous harmony picking, it can be seen that is a piece in which the theme melody is varied by continuous picking. and are composed with traditional aspects. In both and , the traditional playing methods are used in Jinyangjo and Jungmori, and from the Gutgeori(Jungjungmori) to Hwimori the modern playing methods are used. The new interpretation of the music in current days is attempted by focusing the traditional playing method in the slow rhythm and the modern playing method in the fast rhythm. This current study examines the playing methods used in the 25-string Gayageum Concerto and , and its significance can be found in the close proximity of the 25-string Gayageum world opened by Park Beom-hoon. Based on traditional music, he tried to create an inclusive music that could encompass the East and the West using modern techniques in the two works and this desire led to the improvement of gayageum. The current study’s goal is to help understand the 25-string gayageum performance methods and establish a theory that corresponds to reality. In addition, it is hoped that research on the method of playing the 25-string gayageum will continue.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.