본 연구는 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향과 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 보육교사의 정서지능의 매개효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시와 경기도 지역 어린이집에서 근무하는 보육교사이며, 설문조사를 시행한 결과 최종적으로 231부가 연구 분석에 사용되었다. 또한 본 연구에는 Brennan 외(1988)가 개발하고 황경옥(2001)이 번안한 성인애착 측정도구 ...
본 연구는 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향과 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 보육교사의 정서지능의 매개효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시와 경기도 지역 어린이집에서 근무하는 보육교사이며, 설문조사를 시행한 결과 최종적으로 231부가 연구 분석에 사용되었다. 또한 본 연구에는 Brennan 외(1988)가 개발하고 황경옥(2001)이 번안한 성인애착 측정도구 ECR(Experiences in Close Relationships)와 Wong과 Law(2004)가 개발하고 한지현, 유태용(2005)이 번안한 정서지능 WLEIS(Wong and Law Emotional Inteligence Scale)와 유아교육 프로그램 평정척도를 강병재와 백영숙(2005)이 영유아교사에 맞게 수정하고 박복매(2011)가 어린이집 상황에 맞게 보완한 교사-영유아 상호작용 자기 보고식 평정척도가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 통해 통계분석을 실시하였다. 사용된 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 일반적 특성과 주요변인의 분포를 파악하기 위해 빈도 및 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였다. 둘째, 내적 일치도에 의한 측정 변인의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach α계수를 산출하였다. 셋째, 본 연구에서 주요하게 다루고 있는 성인애착, 정서지능, 교사-영유아 상호작용의 변수들 간의 상관성을 검토하기 위해 상관관계분석(correlation analysis)을 실시하였다. 넷째, 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능의 매개효과를 검증하기 위해 Baron & Kenny(1986)의 매개효과 검증 3단계를 실시하였다. 구체적으로 1단계에서는 독립변수(성인애착)가 매개변수(정서지능)에 미치는 유의성을 검증하였고, 2단계에서는 독립변수(성인애착)가 종속변수(교사-영유아 상호작용)에 미치는 유의성 검증을 위해서 단순회귀 분석을 실시하였다. 3단계에서는 독립변수(성인애착)와 매개변수(정서지능)가 종속변수(교사-영유아 상호작용)에 유의미한 영향을 미치는지 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 보육교사의 성인애착, 정서지능, 교사-영유아 상호작용의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사의 성인애착은 정서지능의 하위요인과 모두 정적인 상관을 가졌다. 둘째, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 성인애착의 하위요인인 낮은 회피와 낮은 불안 모두 교사-영유아 상호작용과 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능의 매개효과를 살펴본 결과, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능은 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났으며, 특히 교사 정서지능의 하위요인별 매개효과를 살펴보면 자기정서인식은 완전매개 효과를 나타냈으며 타인정서인식, 정서활용, 정서조절은 부분매개 효과를 나타냈다. 따라서 보육교사의 성인애착을 안정적으로 이루는 것과 함께 보육교사를 대상으로 자신의 정서 및 타인의 정서를 인식하고, 정서 조절 및 활용을 위한 다양한 활동을 제공하여 정서지능을 발달시킴으로써 교사-영유아 상호작용의 향상을 도모해야 함을 시사한다.
본 연구는 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향과 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 보육교사의 정서지능의 매개효과를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시와 경기도 지역 어린이집에서 근무하는 보육교사이며, 설문조사를 시행한 결과 최종적으로 231부가 연구 분석에 사용되었다. 또한 본 연구에는 Brennan 외(1988)가 개발하고 황경옥(2001)이 번안한 성인애착 측정도구 ECR(Experiences in Close Relationships)와 Wong과 Law(2004)가 개발하고 한지현, 유태용(2005)이 번안한 정서지능 WLEIS(Wong and Law Emotional Inteligence Scale)와 유아교육 프로그램 평정척도를 강병재와 백영숙(2005)이 영유아교사에 맞게 수정하고 박복매(2011)가 어린이집 상황에 맞게 보완한 교사-영유아 상호작용 자기 보고식 평정척도가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 통해 통계분석을 실시하였다. 사용된 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 일반적 특성과 주요변인의 분포를 파악하기 위해 빈도 및 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였다. 둘째, 내적 일치도에 의한 측정 변인의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach α계수를 산출하였다. 셋째, 본 연구에서 주요하게 다루고 있는 성인애착, 정서지능, 교사-영유아 상호작용의 변수들 간의 상관성을 검토하기 위해 상관관계분석(correlation analysis)을 실시하였다. 넷째, 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능의 매개효과를 검증하기 위해 Baron & Kenny(1986)의 매개효과 검증 3단계를 실시하였다. 구체적으로 1단계에서는 독립변수(성인애착)가 매개변수(정서지능)에 미치는 유의성을 검증하였고, 2단계에서는 독립변수(성인애착)가 종속변수(교사-영유아 상호작용)에 미치는 유의성 검증을 위해서 단순회귀 분석을 실시하였다. 3단계에서는 독립변수(성인애착)와 매개변수(정서지능)가 종속변수(교사-영유아 상호작용)에 유의미한 영향을 미치는지 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 보육교사의 성인애착, 정서지능, 교사-영유아 상호작용의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사의 성인애착은 정서지능의 하위요인과 모두 정적인 상관을 가졌다. 둘째, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 성인애착의 하위요인인 낮은 회피와 낮은 불안 모두 교사-영유아 상호작용과 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능의 매개효과를 살펴본 결과, 보육교사의 성인애착이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향에서 정서지능은 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났으며, 특히 교사 정서지능의 하위요인별 매개효과를 살펴보면 자기정서인식은 완전매개 효과를 나타냈으며 타인정서인식, 정서활용, 정서조절은 부분매개 효과를 나타냈다. 따라서 보육교사의 성인애착을 안정적으로 이루는 것과 함께 보육교사를 대상으로 자신의 정서 및 타인의 정서를 인식하고, 정서 조절 및 활용을 위한 다양한 활동을 제공하여 정서지능을 발달시킴으로써 교사-영유아 상호작용의 향상을 도모해야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to find out the mediating effect of emotional intelligence of childcare teachers in the effect of adult attachment on teacher-infant interaction and adult attachment of childcare teachers on teacher-infant interaction. The subject of this study is a childcare teacher...
The purpose of this study is to find out the mediating effect of emotional intelligence of childcare teachers in the effect of adult attachment on teacher-infant interaction and adult attachment of childcare teachers on teacher-infant interaction. The subject of this study is a childcare teacher working at daycare centers in Seoul and Gyeonggi-do, and as a result of conducting a survey, 231 copies were finally used for research analysis. In addition, in this study, the emotional intelligence WLEIS (Wong and Law Emotional Intelligence Scale) developed by Brennan et al. (1988) and Hwang Kyung-ok (2001) and Wong and Law (2004) were used to suit the situation of children's education program. The collected data were statistically analyzed through the SPSS 22.0 program. The research methods used are as follows. First, frequency and percentage, mean, and standard deviation were calculated to understand the general characteristics of the study subjects and the distribution of major variables. Second, the Cronbach α coefficient was calculated to verify the reliability of the measurement variable by the internal consistency. Third, correlation analysis was conducted to examine the correlation between the variables of adult attachment, emotional intelligence, and teacher-infant interaction that this study mainly deals with. Fourth, in order to verify the mediating effect of emotional intelligence in the effect of adult attachment on teacher-infant interaction, three steps were conducted to verify the mediating effect of Baron & Kenny (1986). Specifically, in step 1, the significance of the independent variable (adult attachment) on the parameter (emotional intelligence) was verified, and in step 2, a simple regression analysis was conducted to verify the significance of the independent variable (adult attachment) on the dependent variable (teacher-infant interaction). In step 3, multiple regression analysis was conducted to verify whether the independent variable (adult attachment) and parameter (emotional intelligence) had a significant effect on the dependent variable (teacher-infant interaction). The results of this study are summarized as follows. First, as a result of examining the correlation between adult attachment, emotional intelligence, and teacher-infant interaction of childcare teachers, adult attachment of childcare teachers had a positive correlation with all sub-factors of emotional intelligence. Second, as a result of examining the influence of adult attachment of childcare teachers on teacher-infant interaction, it was found that both low avoidance and low anxiety, which are sub-factors of adult attachment, had a positive effect on teacher-infant interaction. Third, as a result of examining the mediating effect of emotional intelligence on teacher-infant interaction, emotional intelligence was found to have a complete mediating effect on teacher-infant interaction. In particular, self-emotional recognition showed a complete mediating effect and other emotional recognition, emotional use, and emotional modification. Therefore, it suggests that the teacher-infant interaction should be improved by developing emotional intelligence by recognizing one's emotions and other's emotions for childcare teachers and providing various activities to control and utilize emotions.
The purpose of this study is to find out the mediating effect of emotional intelligence of childcare teachers in the effect of adult attachment on teacher-infant interaction and adult attachment of childcare teachers on teacher-infant interaction. The subject of this study is a childcare teacher working at daycare centers in Seoul and Gyeonggi-do, and as a result of conducting a survey, 231 copies were finally used for research analysis. In addition, in this study, the emotional intelligence WLEIS (Wong and Law Emotional Intelligence Scale) developed by Brennan et al. (1988) and Hwang Kyung-ok (2001) and Wong and Law (2004) were used to suit the situation of children's education program. The collected data were statistically analyzed through the SPSS 22.0 program. The research methods used are as follows. First, frequency and percentage, mean, and standard deviation were calculated to understand the general characteristics of the study subjects and the distribution of major variables. Second, the Cronbach α coefficient was calculated to verify the reliability of the measurement variable by the internal consistency. Third, correlation analysis was conducted to examine the correlation between the variables of adult attachment, emotional intelligence, and teacher-infant interaction that this study mainly deals with. Fourth, in order to verify the mediating effect of emotional intelligence in the effect of adult attachment on teacher-infant interaction, three steps were conducted to verify the mediating effect of Baron & Kenny (1986). Specifically, in step 1, the significance of the independent variable (adult attachment) on the parameter (emotional intelligence) was verified, and in step 2, a simple regression analysis was conducted to verify the significance of the independent variable (adult attachment) on the dependent variable (teacher-infant interaction). In step 3, multiple regression analysis was conducted to verify whether the independent variable (adult attachment) and parameter (emotional intelligence) had a significant effect on the dependent variable (teacher-infant interaction). The results of this study are summarized as follows. First, as a result of examining the correlation between adult attachment, emotional intelligence, and teacher-infant interaction of childcare teachers, adult attachment of childcare teachers had a positive correlation with all sub-factors of emotional intelligence. Second, as a result of examining the influence of adult attachment of childcare teachers on teacher-infant interaction, it was found that both low avoidance and low anxiety, which are sub-factors of adult attachment, had a positive effect on teacher-infant interaction. Third, as a result of examining the mediating effect of emotional intelligence on teacher-infant interaction, emotional intelligence was found to have a complete mediating effect on teacher-infant interaction. In particular, self-emotional recognition showed a complete mediating effect and other emotional recognition, emotional use, and emotional modification. Therefore, it suggests that the teacher-infant interaction should be improved by developing emotional intelligence by recognizing one's emotions and other's emotions for childcare teachers and providing various activities to control and utilize emotions.
주제어
#보육교사 성인애착 보육교사 정서지능 교사-영유아 상호작용 adult attachment to childcare teachers emotional intelligence of childcare teachers teacher-infant interaction
학위논문 정보
저자
이수진
학위수여기관
중앙대학교 사회복지대학원
학위구분
국내석사
학과
아동복지학과
지도교수
이주리
발행연도
2023
총페이지
v, 75 p.
키워드
보육교사 성인애착 보육교사 정서지능 교사-영유아 상호작용 adult attachment to childcare teachers emotional intelligence of childcare teachers teacher-infant interaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.