본 연구는 일상생활에서 지속성을 가지고 접할 수 있는 실외 자연놀이공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상을 다양한 사례를 통해 살펴보고, 이러한 놀이가 가지는 교육적 의미는 어떠한지 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상은 어떠한가? 연구문제 2. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상이 갖는 교육적 의미는 어떠한가?
연구는 서울특별시에 있는 유치원의 실외 자연놀이공간에서 2022년 3월부터 7월 1주까지 진행하였고, 연구자가 담임인 만 5세 행복반 유아들이 참여하였다. 자료수집은 실외 자연놀이공간에서 참여관찰을 통한 사진과 영상 촬영, 면담, 반성적 저널, 유아 작품 수집, 놀이 기록지를 통해 이루어졌다. ...
본 연구는 일상생활에서 지속성을 가지고 접할 수 있는 실외 자연놀이공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상을 다양한 사례를 통해 살펴보고, 이러한 놀이가 가지는 교육적 의미는 어떠한지 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상은 어떠한가? 연구문제 2. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상이 갖는 교육적 의미는 어떠한가?
연구는 서울특별시에 있는 유치원의 실외 자연놀이공간에서 2022년 3월부터 7월 1주까지 진행하였고, 연구자가 담임인 만 5세 행복반 유아들이 참여하였다. 자료수집은 실외 자연놀이공간에서 참여관찰을 통한 사진과 영상 촬영, 면담, 반성적 저널, 유아 작품 수집, 놀이 기록지를 통해 이루어졌다. 자료분석은 수집한 자료를 전사 및 분류한 것을 바탕으로 질적인 연구 방법인 반복적 비교 분석법의 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 과정을 거쳐 이루어졌다. 이러한 과정을 통해 도출한 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상은 ‘날씨에 따른 놀이’. ‘자연물 발견과 탐색 놀이’, ‘문제(호기심, 궁금증)해결을 위한 놀이’. ‘자연을 느끼고 자연물과 함께하는 놀이’, ‘친구와 함께 하는 놀이’, ‘텃밭 돌봄의 놀이’, ‘자연놀이공간의 특성을 활용한 놀이’, ‘공간을 넘나드는 자연놀이’로 나타났다. 유아는 날씨에 따라 변화하는 자연적인 특성을 놀이에 활용하였고, 자연물을 있는 그대로 탐색하고 교감하면서 개방적 놀잇감으로 활용하였으며, 그러한 자연물과의 놀이 중 문제 상황이 발생하면 해결하기 위해 지속적으로 탐구하는 놀이 양상이 나타났다. 또한 자연물로 친구들과 함께 놀이하기를 즐기고, 텃밭을 돌보며, 실외 자연놀이공간이 가지는 특성을 놀이 상황에 적극적으로 반영하였다. 실외 자연놀이공간에서 이루어지는 놀이가 교실에서 연계되어 이루어졌고, 반대로 교실 놀이가 실외 자연놀이공간으로 옮겨지기도 하는 등 공간의 경계를 넘나드는 놀이 양상을 보였다. 둘째, 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상이 가지는 교육적 의미는 ‘자율적이고 주도적인 놀이’, ‘다양한 놀이를 통한 상상력과 창의성 발현’, ‘다양한 신체 놀이 즐기기’, ‘즐거운 탐구과정과 탐구하는 태도’, ‘친구 간의 활발한 상호작용과 협력’, ‘긍정적이고 안정된 정서 경험’, ‘자연을 존중하고 소중히 여기는 태도’로 설명할 수 있다. 실외 자연놀이공간에서 만나는 자연물과 자연현상은 유아의 자율적이고 주도적인 놀이 태도를 향상시켰고, 방법이나 규칙이 없는 자연물이라는 개방적 놀잇감은 유아의 상상력과 창의성 자극하였다. 또한 넓고 개방적인 자연놀이공간은 유아가 신체 놀이를 즐기고, 다양한 동·식물과 만날 수 있도록 하여 지속적으로 탐구하는 태도를 기르게 하였다. 이뿐만 아니라 모든 과정에서 친구와의 활발한 상호작용을 통해 의사소통 능력과 풍부한 어휘력을 신장시켰으며 넓고 개방된 공간에서 이러한 경험은 긍정적이고 안정된 정서를 느끼도록 하였다. 또한 실외 자연놀이공간에서의 놀이 경험을 통해 유아는 자연에서 만나는 모든 생명체를 소중히 여기고 존중하는 마음을 갖게 되었고, 나아가 자연과 공존하는 삶을 살아가는 방법을 깨닫게 되었다. 유아교육은 자연놀이공간에서 기원을 찾을 수 있듯이 본 연구는 실외 자연놀이공간에서 일상성과 지속성을 가지고 이루어지는 유아의 놀이 양상과 의미를 탐색함으로써 유아의 놀이공간으로 실외 자연놀이공간의 중요성을 강조하였다. 또한 유아의 놀이 양상에서 나타난 다양한 사례에서 유아가 자연 속에서 즐거움과 배움을 경험하고, 나와 다른 생명체를 존중하는 태도를 배우며 나아가 자연과 공존하는 삶을 살아가는 방법을 깨닫는 과정을 밝혔다는 점에서 의미가 있다. 이에 유아교육기관에서는 주어진 실외 자연놀이공간을 최대한 활용하여 유아가 실외 자연놀이공간에서 자유롭게 놀이할 수 있는 기회를 지속적으로 제공해야 한다는 점을 시사한다.
본 연구는 일상생활에서 지속성을 가지고 접할 수 있는 실외 자연놀이공간에서 이루어지는 유아의 놀이 양상을 다양한 사례를 통해 살펴보고, 이러한 놀이가 가지는 교육적 의미는 어떠한지 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상은 어떠한가? 연구문제 2. 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상이 갖는 교육적 의미는 어떠한가?
연구는 서울특별시에 있는 유치원의 실외 자연놀이공간에서 2022년 3월부터 7월 1주까지 진행하였고, 연구자가 담임인 만 5세 행복반 유아들이 참여하였다. 자료수집은 실외 자연놀이공간에서 참여관찰을 통한 사진과 영상 촬영, 면담, 반성적 저널, 유아 작품 수집, 놀이 기록지를 통해 이루어졌다. 자료분석은 수집한 자료를 전사 및 분류한 것을 바탕으로 질적인 연구 방법인 반복적 비교 분석법의 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 과정을 거쳐 이루어졌다. 이러한 과정을 통해 도출한 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상은 ‘날씨에 따른 놀이’. ‘자연물 발견과 탐색 놀이’, ‘문제(호기심, 궁금증)해결을 위한 놀이’. ‘자연을 느끼고 자연물과 함께하는 놀이’, ‘친구와 함께 하는 놀이’, ‘텃밭 돌봄의 놀이’, ‘자연놀이공간의 특성을 활용한 놀이’, ‘공간을 넘나드는 자연놀이’로 나타났다. 유아는 날씨에 따라 변화하는 자연적인 특성을 놀이에 활용하였고, 자연물을 있는 그대로 탐색하고 교감하면서 개방적 놀잇감으로 활용하였으며, 그러한 자연물과의 놀이 중 문제 상황이 발생하면 해결하기 위해 지속적으로 탐구하는 놀이 양상이 나타났다. 또한 자연물로 친구들과 함께 놀이하기를 즐기고, 텃밭을 돌보며, 실외 자연놀이공간이 가지는 특성을 놀이 상황에 적극적으로 반영하였다. 실외 자연놀이공간에서 이루어지는 놀이가 교실에서 연계되어 이루어졌고, 반대로 교실 놀이가 실외 자연놀이공간으로 옮겨지기도 하는 등 공간의 경계를 넘나드는 놀이 양상을 보였다. 둘째, 실외 자연놀이공간에서 유아의 놀이 양상이 가지는 교육적 의미는 ‘자율적이고 주도적인 놀이’, ‘다양한 놀이를 통한 상상력과 창의성 발현’, ‘다양한 신체 놀이 즐기기’, ‘즐거운 탐구과정과 탐구하는 태도’, ‘친구 간의 활발한 상호작용과 협력’, ‘긍정적이고 안정된 정서 경험’, ‘자연을 존중하고 소중히 여기는 태도’로 설명할 수 있다. 실외 자연놀이공간에서 만나는 자연물과 자연현상은 유아의 자율적이고 주도적인 놀이 태도를 향상시켰고, 방법이나 규칙이 없는 자연물이라는 개방적 놀잇감은 유아의 상상력과 창의성 자극하였다. 또한 넓고 개방적인 자연놀이공간은 유아가 신체 놀이를 즐기고, 다양한 동·식물과 만날 수 있도록 하여 지속적으로 탐구하는 태도를 기르게 하였다. 이뿐만 아니라 모든 과정에서 친구와의 활발한 상호작용을 통해 의사소통 능력과 풍부한 어휘력을 신장시켰으며 넓고 개방된 공간에서 이러한 경험은 긍정적이고 안정된 정서를 느끼도록 하였다. 또한 실외 자연놀이공간에서의 놀이 경험을 통해 유아는 자연에서 만나는 모든 생명체를 소중히 여기고 존중하는 마음을 갖게 되었고, 나아가 자연과 공존하는 삶을 살아가는 방법을 깨닫게 되었다. 유아교육은 자연놀이공간에서 기원을 찾을 수 있듯이 본 연구는 실외 자연놀이공간에서 일상성과 지속성을 가지고 이루어지는 유아의 놀이 양상과 의미를 탐색함으로써 유아의 놀이공간으로 실외 자연놀이공간의 중요성을 강조하였다. 또한 유아의 놀이 양상에서 나타난 다양한 사례에서 유아가 자연 속에서 즐거움과 배움을 경험하고, 나와 다른 생명체를 존중하는 태도를 배우며 나아가 자연과 공존하는 삶을 살아가는 방법을 깨닫는 과정을 밝혔다는 점에서 의미가 있다. 이에 유아교육기관에서는 주어진 실외 자연놀이공간을 최대한 활용하여 유아가 실외 자연놀이공간에서 자유롭게 놀이할 수 있는 기회를 지속적으로 제공해야 한다는 점을 시사한다.
This study examined the play patterns children in an outdoor natural play space that can be easily encountered in daily life through concrete and diverse examples. The purpose of this study is to explore how children's play patterns appear in outdoor natural play spaces and what educational meanings...
This study examined the play patterns children in an outdoor natural play space that can be easily encountered in daily life through concrete and diverse examples. The purpose of this study is to explore how children's play patterns appear in outdoor natural play spaces and what educational meanings these plays have. For this purpose, the research questions are as follows.
1. What is the play pattern of children in the outdoor natural play space? 2. What is the educational meaning of the play patterns of children in the outdoor natural play space?
The study was conducted from March 2022 to the first week of July in the outdoor natural play space of a kindergarten in Seoul, and 5-year-old children in the Happy Class, where the researcher is the homeroom teacher, participated. Data were collected through photo and video shooting through participatory observation in an outdoor natural play space, interviews, reflective journals, collection of children's works, and play records. Data analysis was conducted through the process of open coding, categorization, and category confirmation of the iterative comparative analysis method, which is a qualitative research method based on transcription and classification of the collected data. The main research results of this study derived through this process are as follows. First, the play pattern children in the outdoor natural play space is ‘Play according to the weather’. ‘Natural object discovery and exploration play’, ‘Play for solving problems(curiosity)’, ‘Play to feel nature and play with natural objects’, ‘Play with friends’, ‘Play to care for the garden’, ‘Play utilizing the characteristics of natural play spaces’, and ‘Nature play that crosses space’. Children utilized natural characteristics that change according to the weather in play, and used them as loose parts while exploring and interacting with natural objects as they are. And when they encountered problem situations during play with natural objects, they continued to explore to solve them. In addition, children enjoyed playing with their friends through natural objects and caring for vegetables in the garden. And the characteristics of the space, such as using the empty space of the natural play space, were actively reflected in the play situation. The play in the outdoor natural play space was connected in the classroom, and on the contrary, the play in the classroom was moved to the outdoor natural play space. Second, the educational significance of the play patterns of children in the outdoor natural play space is 'autonomous and proactive play', 'expression of imagination and creativity through various plays', 'enjoyment of various physical play', 'pleasant exploration process and It can be explained in the categories of 'attitude to explore', 'active interaction and cooperation between friends', 'positive and stable emotional experience', and 'attitude to respect and cherish nature'. The natural objects and natural phenomena encountered in the outdoor natural play space improved the children's autonomous and proactive play attitude, and the loose part of natural objects without any methods or rules stimulated children's imagination and creativity. In addition, the spacious and open outdoor natural play space allowed children to enjoy physical play and fostered an attitude of continuous exploration through encounters with various animals and plants. In addition, children's communication skills and rich vocabulary were enhanced through active interaction with friends in all processes, and this experience made them feel positive and stable emotions in a spacious and open space. In addition, children have come to realize how to value and respect all living things they encounter in the outdoor natural play space and how to live a life that coexists with nature. This study emphasized the importance of outdoor natural play space as a children's play space by exploring the play patterns and meanings of children in outdoor natural play spaces with daily life and continuity. In addition, it is meaningful in that it reveals the process of children experiencing joy and learning in nature, learning an attitude to respect other living things, and realizing how to live a life in coexistence with nature in various examples of children's play patterns. Therefore, this suggests that early childhood education institutions should continuously provide opportunities for young children to play freely in outdoor natural play spaces by making the most of the given outdoor natural play space.
This study examined the play patterns children in an outdoor natural play space that can be easily encountered in daily life through concrete and diverse examples. The purpose of this study is to explore how children's play patterns appear in outdoor natural play spaces and what educational meanings these plays have. For this purpose, the research questions are as follows.
1. What is the play pattern of children in the outdoor natural play space? 2. What is the educational meaning of the play patterns of children in the outdoor natural play space?
The study was conducted from March 2022 to the first week of July in the outdoor natural play space of a kindergarten in Seoul, and 5-year-old children in the Happy Class, where the researcher is the homeroom teacher, participated. Data were collected through photo and video shooting through participatory observation in an outdoor natural play space, interviews, reflective journals, collection of children's works, and play records. Data analysis was conducted through the process of open coding, categorization, and category confirmation of the iterative comparative analysis method, which is a qualitative research method based on transcription and classification of the collected data. The main research results of this study derived through this process are as follows. First, the play pattern children in the outdoor natural play space is ‘Play according to the weather’. ‘Natural object discovery and exploration play’, ‘Play for solving problems(curiosity)’, ‘Play to feel nature and play with natural objects’, ‘Play with friends’, ‘Play to care for the garden’, ‘Play utilizing the characteristics of natural play spaces’, and ‘Nature play that crosses space’. Children utilized natural characteristics that change according to the weather in play, and used them as loose parts while exploring and interacting with natural objects as they are. And when they encountered problem situations during play with natural objects, they continued to explore to solve them. In addition, children enjoyed playing with their friends through natural objects and caring for vegetables in the garden. And the characteristics of the space, such as using the empty space of the natural play space, were actively reflected in the play situation. The play in the outdoor natural play space was connected in the classroom, and on the contrary, the play in the classroom was moved to the outdoor natural play space. Second, the educational significance of the play patterns of children in the outdoor natural play space is 'autonomous and proactive play', 'expression of imagination and creativity through various plays', 'enjoyment of various physical play', 'pleasant exploration process and It can be explained in the categories of 'attitude to explore', 'active interaction and cooperation between friends', 'positive and stable emotional experience', and 'attitude to respect and cherish nature'. The natural objects and natural phenomena encountered in the outdoor natural play space improved the children's autonomous and proactive play attitude, and the loose part of natural objects without any methods or rules stimulated children's imagination and creativity. In addition, the spacious and open outdoor natural play space allowed children to enjoy physical play and fostered an attitude of continuous exploration through encounters with various animals and plants. In addition, children's communication skills and rich vocabulary were enhanced through active interaction with friends in all processes, and this experience made them feel positive and stable emotions in a spacious and open space. In addition, children have come to realize how to value and respect all living things they encounter in the outdoor natural play space and how to live a life that coexists with nature. This study emphasized the importance of outdoor natural play space as a children's play space by exploring the play patterns and meanings of children in outdoor natural play spaces with daily life and continuity. In addition, it is meaningful in that it reveals the process of children experiencing joy and learning in nature, learning an attitude to respect other living things, and realizing how to live a life in coexistence with nature in various examples of children's play patterns. Therefore, this suggests that early childhood education institutions should continuously provide opportunities for young children to play freely in outdoor natural play spaces by making the most of the given outdoor natural play space.
주제어
#실외 자연놀이공간 자연놀이 놀이 양상 놀이 의미 outdoor natural play space nature play play patterns play meanings
학위논문 정보
저자
박영숙
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육전공
지도교수
조형숙
발행연도
2023
총페이지
vi, 196 p.
키워드
실외 자연놀이공간 자연놀이 놀이 양상 놀이 의미 outdoor natural play space nature play play patterns play meanings
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.