중국에서 대중의 문화예술 공연의 관람률은 매년 성장하고 있으며, 대중예술뿐만 아니라 다양한 장르의 예술공연을 향유하고 있다. 그러나 타 장르에 비해 뮤지컬공연의 관람률은 매우 더딘 증감률을 보이며, 뮤지컬의 세부 장르로 보았을 때 창작뮤지컬의 관람률은 미비한 관람률을 보이고 있다. 중국에서 뮤지컬은 현재 경제적으로 파급력 있는 시장을 형성하지 못하고 있고, 대중화 및 활성화가 미흡한 것이 현실이다. 중국 뮤지컬산업은 아직 여러 문제점이 있다. 해외 콘텐츠에 대한 높은 의존도, 1선도시(베이징, ...
중국에서 대중의 문화예술 공연의 관람률은 매년 성장하고 있으며, 대중예술뿐만 아니라 다양한 장르의 예술공연을 향유하고 있다. 그러나 타 장르에 비해 뮤지컬공연의 관람률은 매우 더딘 증감률을 보이며, 뮤지컬의 세부 장르로 보았을 때 창작뮤지컬의 관람률은 미비한 관람률을 보이고 있다. 중국에서 뮤지컬은 현재 경제적으로 파급력 있는 시장을 형성하지 못하고 있고, 대중화 및 활성화가 미흡한 것이 현실이다. 중국 뮤지컬산업은 아직 여러 문제점이 있다. 해외 콘텐츠에 대한 높은 의존도, 1선도시(베이징, 상하이, 광저우)에서의 공연 집중도(60% 이상), 기획/제작/유통 분야 전문인력의 부족, 수요 기반인 관객층의 편중, 통계 자료 미비(공연 획수, 관객수, 매출, 유통 통계 등), 외부자본 투자 규모 미약 등 문제점을 해결하기 위해 전략 수립 및 실행방안 제시할 필요성이 있다. 그리고 중국 뮤지컬시장의 성장을 위해서는 수요자인 중심의 관객 특성 및 행동 분석 연구 가 필요하다. 특히 관객의 뮤지컬 관람 행위 및 관람 동기 파악, 이를 통한 관객 유형 분류, 공연선택 속성, 관람행동 특성 연구가 필요하다. 본 연구에서는 중국뮤지컬관람객의 선택속성을 선행연구를 바탕으로 구성하고, 탐색적 요인분석을 통해 뮤지컬공연의 선택속성을 규명하였다. 이에 ‘가격’, ‘프로모션’, ‘공연장 성능’, ‘진행과정’, ‘타인의 평가’ 라는 5가지 속성이 도출되었으며, 이 속성을 바탕으로 관람행동에 영향을 주는지 알아보기 위해 계획적 행동이론을 통하여 선택속성이 관람태도와 관람의도에 미치는 영향을 알아보았다. 선택속성과 관람의도에 매개변수로 관객의 신념을 나타내는 관람태도로 모형을 구성하였으며, 관람의도에 설명력을 높이기 위하여 관람태도뿐만 아니라, 주관적 규범, 지각된 행동통제의 변수를 추가하여 모형을 구성하였다. 중국 뮤지컬공연의 선택속성 중에서는 공연장 성능과 진행과정 속성이 관람태도를 매개하여 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤으며 관람의도에 설명력을 높이기위한 계획적 행동이론의 변수 중에서는 주관적규범을 제외한, 관람태도와 지각된 행동통제가 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 이에 본 연구는 중국 뮤지컬공연의 관람태도와 관람의도를 향상 시킬 수 있는, 관람객 중심의 선택속성을 제시하고 실증적으로 확인하였다는 것에 의의가 있다.
중국에서 대중의 문화예술 공연의 관람률은 매년 성장하고 있으며, 대중예술뿐만 아니라 다양한 장르의 예술공연을 향유하고 있다. 그러나 타 장르에 비해 뮤지컬공연의 관람률은 매우 더딘 증감률을 보이며, 뮤지컬의 세부 장르로 보았을 때 창작뮤지컬의 관람률은 미비한 관람률을 보이고 있다. 중국에서 뮤지컬은 현재 경제적으로 파급력 있는 시장을 형성하지 못하고 있고, 대중화 및 활성화가 미흡한 것이 현실이다. 중국 뮤지컬산업은 아직 여러 문제점이 있다. 해외 콘텐츠에 대한 높은 의존도, 1선도시(베이징, 상하이, 광저우)에서의 공연 집중도(60% 이상), 기획/제작/유통 분야 전문인력의 부족, 수요 기반인 관객층의 편중, 통계 자료 미비(공연 획수, 관객수, 매출, 유통 통계 등), 외부자본 투자 규모 미약 등 문제점을 해결하기 위해 전략 수립 및 실행방안 제시할 필요성이 있다. 그리고 중국 뮤지컬시장의 성장을 위해서는 수요자인 중심의 관객 특성 및 행동 분석 연구 가 필요하다. 특히 관객의 뮤지컬 관람 행위 및 관람 동기 파악, 이를 통한 관객 유형 분류, 공연선택 속성, 관람행동 특성 연구가 필요하다. 본 연구에서는 중국뮤지컬관람객의 선택속성을 선행연구를 바탕으로 구성하고, 탐색적 요인분석을 통해 뮤지컬공연의 선택속성을 규명하였다. 이에 ‘가격’, ‘프로모션’, ‘공연장 성능’, ‘진행과정’, ‘타인의 평가’ 라는 5가지 속성이 도출되었으며, 이 속성을 바탕으로 관람행동에 영향을 주는지 알아보기 위해 계획적 행동이론을 통하여 선택속성이 관람태도와 관람의도에 미치는 영향을 알아보았다. 선택속성과 관람의도에 매개변수로 관객의 신념을 나타내는 관람태도로 모형을 구성하였으며, 관람의도에 설명력을 높이기 위하여 관람태도뿐만 아니라, 주관적 규범, 지각된 행동통제의 변수를 추가하여 모형을 구성하였다. 중국 뮤지컬공연의 선택속성 중에서는 공연장 성능과 진행과정 속성이 관람태도를 매개하여 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤으며 관람의도에 설명력을 높이기위한 계획적 행동이론의 변수 중에서는 주관적규범을 제외한, 관람태도와 지각된 행동통제가 관람의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 이에 본 연구는 중국 뮤지컬공연의 관람태도와 관람의도를 향상 시킬 수 있는, 관람객 중심의 선택속성을 제시하고 실증적으로 확인하였다는 것에 의의가 있다.
The public's viewing rate of cultural and artistic performances in China is growing every year, enjoying various genres of art performances as well as pop art. However, the viewing rate of musical performances is very slow compared to other genres, and the viewing rate of creative musicals is insuff...
The public's viewing rate of cultural and artistic performances in China is growing every year, enjoying various genres of art performances as well as pop art. However, the viewing rate of musical performances is very slow compared to other genres, and the viewing rate of creative musicals is insufficient in terms of the detailed genres of musicals. In China, musicals do not currently form an economically influential market, and the reality is that they are not popularized and revitalized. The Chinese musical industry still has many problems. It is necessary to establish strategies and present implementation measures to solve problems such as high dependence on overseas content, performance concentration in front-line cities (Beijing, Shanghai, Guangzhou), lack of experts in planning/production/distribution, lack of demand-based audience, statistics (performance number, audience, sales, distribution statistics, etc.), and weak external capital investment. In addition, for the growth of the Chinese musical market, it is necessary to study audience characteristics and behavioral analysis centered on consumers. In particular, it is necessary to understand the audience's musical viewing behavior and motivation to watch, classify the audience type, performance selection attributes, and study the characteristics of viewing behavior. In this study, the selection attributes of Chinese musical visitors were constructed based on previous studies, and the selection attributes of musical performances were identified through exploratory factor analysis. Accordingly, five attributes were derived: 'price', 'promotion', 'concert hall performance', 'progress process', and 'assessment of others', and based on these attributes, the effect of selection attributes on viewing attitude and viewing intention was investigated through planned behavior theory. The model was constructed with viewing attitudes that represent the audience's beliefs as parameters of selection attributes and viewing intention, and the model was constructed by adding variables of subjective norms and perceived behavioral control as well as viewing attitudes to enhance explanatory power. Among the optional attributes of Chinese musical performances, the performance and progress of the concert hall had a positive effect on viewing intention, and among the variables of planned behavioral theory to increase explanatory power, viewing attitude and perceived behavioral control had a positive effect on viewing intention. Therefore, this study is meaningful in that it presented and empirically confirmed visitor-centered selection attributes that can improve the viewing attitude and viewing intention of Chinese musical performances.
The public's viewing rate of cultural and artistic performances in China is growing every year, enjoying various genres of art performances as well as pop art. However, the viewing rate of musical performances is very slow compared to other genres, and the viewing rate of creative musicals is insufficient in terms of the detailed genres of musicals. In China, musicals do not currently form an economically influential market, and the reality is that they are not popularized and revitalized. The Chinese musical industry still has many problems. It is necessary to establish strategies and present implementation measures to solve problems such as high dependence on overseas content, performance concentration in front-line cities (Beijing, Shanghai, Guangzhou), lack of experts in planning/production/distribution, lack of demand-based audience, statistics (performance number, audience, sales, distribution statistics, etc.), and weak external capital investment. In addition, for the growth of the Chinese musical market, it is necessary to study audience characteristics and behavioral analysis centered on consumers. In particular, it is necessary to understand the audience's musical viewing behavior and motivation to watch, classify the audience type, performance selection attributes, and study the characteristics of viewing behavior. In this study, the selection attributes of Chinese musical visitors were constructed based on previous studies, and the selection attributes of musical performances were identified through exploratory factor analysis. Accordingly, five attributes were derived: 'price', 'promotion', 'concert hall performance', 'progress process', and 'assessment of others', and based on these attributes, the effect of selection attributes on viewing attitude and viewing intention was investigated through planned behavior theory. The model was constructed with viewing attitudes that represent the audience's beliefs as parameters of selection attributes and viewing intention, and the model was constructed by adding variables of subjective norms and perceived behavioral control as well as viewing attitudes to enhance explanatory power. Among the optional attributes of Chinese musical performances, the performance and progress of the concert hall had a positive effect on viewing intention, and among the variables of planned behavioral theory to increase explanatory power, viewing attitude and perceived behavioral control had a positive effect on viewing intention. Therefore, this study is meaningful in that it presented and empirically confirmed visitor-centered selection attributes that can improve the viewing attitude and viewing intention of Chinese musical performances.
주제어
#중국 뮤지컬산업 발전전략 관객개발 선택속성 계획적 행동이론 Development Selection Attributes Theory of Planned behavior
학위논문 정보
저자
왕여심
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
류승완
발행연도
2023
총페이지
viii, 193 p.
키워드
중국 뮤지컬산업 발전전략 관객개발 선택속성 계획적 행동이론 Development Selection Attributes Theory of Planned behavior
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