공정여행은 관광객, 지역주민, 관광사업체와 자연환경 간의 관계에서 지역주민의 삶과 문화를 존중하면서 자연환경을 보전하고 공정한 거래를 하는 지속가능한 관광을 말한다. 코로나19로 인해 국내여행이 주목받고 지역과 관광의 조화로운 성장이 강조되면서, 지속가능한 관광을 위한 실천으로 최근 지자체들은 공정여행 육성 및 지원 조례를 제정하고 공정여행 프로그램을 개발하는 등 관심이 높다. 이러한 공정여행은 여행지와 현지주민을 고려한 진정한 여행 경험을 가능하게 해주며, 이를 통해 관광객은 자신의 소비활동에 가치를 부여하고 만족이나 행복을 경험한다. 가치는 인간의 행동과 ...
공정여행은 관광객, 지역주민, 관광사업체와 자연환경 간의 관계에서 지역주민의 삶과 문화를 존중하면서 자연환경을 보전하고 공정한 거래를 하는 지속가능한 관광을 말한다. 코로나19로 인해 국내여행이 주목받고 지역과 관광의 조화로운 성장이 강조되면서, 지속가능한 관광을 위한 실천으로 최근 지자체들은 공정여행 육성 및 지원 조례를 제정하고 공정여행 프로그램을 개발하는 등 관심이 높다. 이러한 공정여행은 여행지와 현지주민을 고려한 진정한 여행 경험을 가능하게 해주며, 이를 통해 관광객은 자신의 소비활동에 가치를 부여하고 만족이나 행복을 경험한다. 가치는 인간의 행동과 의사결정을 이끄는 근본적인 신념으로 소비행동에 중요한 역할을 해왔다. 특히 소비가치는 소비자들의 소비행동에 가장 큰 영향을 미치는 가치로 소비자의 책임 있는 소비행동을 강조하는 공정여행에서 소비가치를 이해하는 것은 중요하다. 공정여행의 지속적인 성장을 위해 여행객이 지향하는 가치 있는 소비에 대해 이해한다면 기업은 관광객이 원하는 형태의 상품이나 서비스를 제공할 수 있을 것이다. 하지만 공정여행에서 소비가치를 알아보고자 한 연구는 전무하다. 이에 본 연구에서는 공정여행에 소비가치, 소비행복, 소신소비의 개념을 적용하여 공정여행객의 인식과 행동을 살펴보았다. 연구결과 공정여행은 소비가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비가치(타인지향 가치, 공동체지향 가치)는 소비행복에 긍정적인 영향을 미치며, 소비행복은 지지행위 및 소신소비에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 질적연구와 양적연구를 바탕으로 관광객의 공정여행 실천의지 측정항목을 도출하였다. 이는 공정여행을 이해하는 데 도움을 줄 것이며 향후 공정여행의 선행연구로 기여할 것이다. 둘째, 공정여행에서 소비가치와 소비행복 간의 관계에 대한 연구 결과는 기존 연구의 범위를 확장했다는 점에서 의의가 있다. 셋쨰, 소비행복은 소신소비에 영향을 미쳤는데, 이러한 결과는 공정여행의 경험이 여행뿐 아니라 일반적인 소비활동에도 영향을 미칠 수 있다는 의미에서 향후 다양한 형태의 연구로 확장이 가능함을 시사한다. 실무적 시사점으로는 공정여행의 인식과 실천 증대를 위해 지속적인 캠페인을 실시하는 것이 필요하고, 공정여행 상품을 개발할 경우 지역이나 지역주민에게 직접적인 이익을 줄 수 있는 프로그램을 기획해야 한다. 또한 공정여행 상품을 개발하거나 운영할 경우 공정여행사, 직원, 지역주민과 지역, 관광객 모두에게 이익은 최대화하고 피해는 최소화하려는 노력이 요구된다. 마지막으로 공정여행이 더 확산되고 많은 관광객이 참여할 수 있게 하기 위해서는 소비자들이 쉽게 찾을 수 있는 공정여행플랫폼을 구축하고 이를 통해 공정여행사들이 홍보도 하고 상품도 판매할 수 있도록 해야 한다.
공정여행은 관광객, 지역주민, 관광사업체와 자연환경 간의 관계에서 지역주민의 삶과 문화를 존중하면서 자연환경을 보전하고 공정한 거래를 하는 지속가능한 관광을 말한다. 코로나19로 인해 국내여행이 주목받고 지역과 관광의 조화로운 성장이 강조되면서, 지속가능한 관광을 위한 실천으로 최근 지자체들은 공정여행 육성 및 지원 조례를 제정하고 공정여행 프로그램을 개발하는 등 관심이 높다. 이러한 공정여행은 여행지와 현지주민을 고려한 진정한 여행 경험을 가능하게 해주며, 이를 통해 관광객은 자신의 소비활동에 가치를 부여하고 만족이나 행복을 경험한다. 가치는 인간의 행동과 의사결정을 이끄는 근본적인 신념으로 소비행동에 중요한 역할을 해왔다. 특히 소비가치는 소비자들의 소비행동에 가장 큰 영향을 미치는 가치로 소비자의 책임 있는 소비행동을 강조하는 공정여행에서 소비가치를 이해하는 것은 중요하다. 공정여행의 지속적인 성장을 위해 여행객이 지향하는 가치 있는 소비에 대해 이해한다면 기업은 관광객이 원하는 형태의 상품이나 서비스를 제공할 수 있을 것이다. 하지만 공정여행에서 소비가치를 알아보고자 한 연구는 전무하다. 이에 본 연구에서는 공정여행에 소비가치, 소비행복, 소신소비의 개념을 적용하여 공정여행객의 인식과 행동을 살펴보았다. 연구결과 공정여행은 소비가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 소비가치(타인지향 가치, 공동체지향 가치)는 소비행복에 긍정적인 영향을 미치며, 소비행복은 지지행위 및 소신소비에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 질적연구와 양적연구를 바탕으로 관광객의 공정여행 실천의지 측정항목을 도출하였다. 이는 공정여행을 이해하는 데 도움을 줄 것이며 향후 공정여행의 선행연구로 기여할 것이다. 둘째, 공정여행에서 소비가치와 소비행복 간의 관계에 대한 연구 결과는 기존 연구의 범위를 확장했다는 점에서 의의가 있다. 셋쨰, 소비행복은 소신소비에 영향을 미쳤는데, 이러한 결과는 공정여행의 경험이 여행뿐 아니라 일반적인 소비활동에도 영향을 미칠 수 있다는 의미에서 향후 다양한 형태의 연구로 확장이 가능함을 시사한다. 실무적 시사점으로는 공정여행의 인식과 실천 증대를 위해 지속적인 캠페인을 실시하는 것이 필요하고, 공정여행 상품을 개발할 경우 지역이나 지역주민에게 직접적인 이익을 줄 수 있는 프로그램을 기획해야 한다. 또한 공정여행 상품을 개발하거나 운영할 경우 공정여행사, 직원, 지역주민과 지역, 관광객 모두에게 이익은 최대화하고 피해는 최소화하려는 노력이 요구된다. 마지막으로 공정여행이 더 확산되고 많은 관광객이 참여할 수 있게 하기 위해서는 소비자들이 쉽게 찾을 수 있는 공정여행플랫폼을 구축하고 이를 통해 공정여행사들이 홍보도 하고 상품도 판매할 수 있도록 해야 한다.
Fair tourism refers to sustainable tourism that preserves the natural environment and makes fair transactions with respect for the lives and culture of local residents in the relationship between travelers, local residents, tourism businesses, and natural environment. As domestic travel ...
Fair tourism refers to sustainable tourism that preserves the natural environment and makes fair transactions with respect for the lives and culture of local residents in the relationship between travelers, local residents, tourism businesses, and natural environment. As domestic travel is drawing attention due to COVID-19 and harmonious growth of regions and tourism is emphasized, local governments have recently enacted ordinances to promote and support fair tourism and develop fair tourism programs as a practice for the tourism. Such fair tourism enables a genuine travel experience in consideration of travel destinations and local residents, and travelers put values on their consumption activities and experience satisfaction or happiness through them. Value has played an important role in consumption behaviors as a fundamental belief that leads human behaviors and decision making. In particular, consumption value is a value that has the greatest influence on consumers’ consumption behavior, and it is crucial to understand consumption value in fair tourism that places stress on consumers’ responsible consumption behavior. Understanding of the valuable consumption that travelers pursue for the sustainable growth of fair tourism, companies will be able to provide products or services that tourists want. However, there has been no study of the consumption value in fair tourism. Accordingly, this study examined the perception and behaviors of fair travelers by applying the concepts of consumption value, consumption happiness, and meaning out to fair tourism. According to the results, fair tourism had a positive effect on consumption value. In addition, consumption value (other-oriented value, community-oriented value) had a positive effect on consumption happiness, and consumption happiness had a positive effect on supportive behavior and meaning out. Based on these study results, academic implications are presented as follow. First, this study derived items to measure travelers’ fair tourism practical will based on qualitative and quantitative research. This will help understand fair tourism and make a contribution as a preceding study. Second, the study results of the relation between consumption value and consumption hapiness in fair tourism are meaningful in that they expanded the scope of the existing studies. Third, consumption happiness had an effect on meaning out, which implies that the experience of fair tourism can affect not only tourism but also general consumption behaviors and that this study can be expanded into various types of research in the future. With regard to its practical implications, it is necessary to carry out continuous campaigns to increase the perception and practice of fair tourism and plan programs that can directly benefit the regions or the local residents when developing fair tourism products. In addition, efforts to maximize benefits for fair tourism agencies, employees, local residents and regions, and travelers and minimize damage to them are required in the development or management of fair tourism products. Last, for further spread of fair tourism and lots of travelers’ participation in it, it is essential to establish a fair tourism platform that consumers can easily find, so that fair tourism agencies can promote and sell their products.
Fair tourism refers to sustainable tourism that preserves the natural environment and makes fair transactions with respect for the lives and culture of local residents in the relationship between travelers, local residents, tourism businesses, and natural environment. As domestic travel is drawing attention due to COVID-19 and harmonious growth of regions and tourism is emphasized, local governments have recently enacted ordinances to promote and support fair tourism and develop fair tourism programs as a practice for the tourism. Such fair tourism enables a genuine travel experience in consideration of travel destinations and local residents, and travelers put values on their consumption activities and experience satisfaction or happiness through them. Value has played an important role in consumption behaviors as a fundamental belief that leads human behaviors and decision making. In particular, consumption value is a value that has the greatest influence on consumers’ consumption behavior, and it is crucial to understand consumption value in fair tourism that places stress on consumers’ responsible consumption behavior. Understanding of the valuable consumption that travelers pursue for the sustainable growth of fair tourism, companies will be able to provide products or services that tourists want. However, there has been no study of the consumption value in fair tourism. Accordingly, this study examined the perception and behaviors of fair travelers by applying the concepts of consumption value, consumption happiness, and meaning out to fair tourism. According to the results, fair tourism had a positive effect on consumption value. In addition, consumption value (other-oriented value, community-oriented value) had a positive effect on consumption happiness, and consumption happiness had a positive effect on supportive behavior and meaning out. Based on these study results, academic implications are presented as follow. First, this study derived items to measure travelers’ fair tourism practical will based on qualitative and quantitative research. This will help understand fair tourism and make a contribution as a preceding study. Second, the study results of the relation between consumption value and consumption hapiness in fair tourism are meaningful in that they expanded the scope of the existing studies. Third, consumption happiness had an effect on meaning out, which implies that the experience of fair tourism can affect not only tourism but also general consumption behaviors and that this study can be expanded into various types of research in the future. With regard to its practical implications, it is necessary to carry out continuous campaigns to increase the perception and practice of fair tourism and plan programs that can directly benefit the regions or the local residents when developing fair tourism products. In addition, efforts to maximize benefits for fair tourism agencies, employees, local residents and regions, and travelers and minimize damage to them are required in the development or management of fair tourism products. Last, for further spread of fair tourism and lots of travelers’ participation in it, it is essential to establish a fair tourism platform that consumers can easily find, so that fair tourism agencies can promote and sell their products.
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