최근 정보통신기술(ICT)의 발달은 여러 방면에서 사회현상에 영향을 미치고 있으며, 특히 집약적 정보가 중요시 여겨지는 여행/레저산업에 지대한 영향을 미치고 있다고 해도 과언이 아니다. 정보통신기술의 발달 및 스마트 기기를 활용한 인터넷 이용의 확산은 여행/레저 소비자로 하여금 시간과 공간의 제약이 없이 더 자유롭게 여행/레저와 관련된 정보와 지식을 폭넓게 공유를 할 수 있게 되었으며, 이러한 사실은 최근의 내국인 스마트폰 사용자 대상 실태조사에서도 확인되고 있다. ...
최근 정보통신기술(ICT)의 발달은 여러 방면에서 사회현상에 영향을 미치고 있으며, 특히 집약적 정보가 중요시 여겨지는 여행/레저산업에 지대한 영향을 미치고 있다고 해도 과언이 아니다. 정보통신기술의 발달 및 스마트 기기를 활용한 인터넷 이용의 확산은 여행/레저 소비자로 하여금 시간과 공간의 제약이 없이 더 자유롭게 여행/레저와 관련된 정보와 지식을 폭넓게 공유를 할 수 있게 되었으며, 이러한 사실은 최근의 내국인 스마트폰 사용자 대상 실태조사에서도 확인되고 있다. 시장조사 전문기관인 Ipsos MediaCT와 구글 사의 시장조사 보고서에 따르면 한국의 모바일 소비자가 스마트폰을 통해 수집하는 정보 중 70%를 차지하고 있는 것은 제품 혹은 재화이며, 이어서 60%를 차지하고 있는 여행관련 정보가 두 번째로 많은 것으로 나타나고 있다. 이러한 현상의 결과는 여행/레저산업에도 많은 변화가 생겼는데, 바로 스마트폰 등과 같은 스마트 기기를 활용하여 원하는 서비스 및 상품을 실시간으로 예약할 수 있는 등 여행/레저산업의 유통 및 다각화가 되는 추세이다. 우리나라 여행/레저산업의 특성은 소비의 주체가 되는 밀레니얼 세대가 패키지여행보다는 개별 자유여행(FIT: Free/Foreign Independent Tourist)을 선호한다. 이들은 패키지여행을 선호하지 않기 때문에 국내 여행사를 거치지 않고, 익스피디아(Expedia), 프라이스라인(Pricelice), 트립닷컴(Trip.com)과 같은 해외 온라인여행사(OTA : Online Travel Agency)를 통하여 여행하는 추세이다. 이에 본 연구를 통해 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질이 가진 요인을 일반적으로 포괄하는 변수로 파악하고 이와 연관하여 해당 콘텐츠 서비스 품질에 대한 만족도 및 구매의도 간 조직적인 관련성을 알아보고자 함이며, 이를 통해 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질을 통한 마케팅 전략을 높일 수 있는 기초자료 제공에 목적이 있다. 따라서 구체적인 연구목적을 달성하기 위한 절차는 하기와 같다. 첫 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질 요소가 만족도에 미치는 영향 관계를 규명하고자 한다. 두 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질에 소비자가 만족했다면, 해당 만족도가 구매의도에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 한다. 세 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질과 만족도 사이에 소비자의 관여도가 얼마나 영향을 끼치며, 조절변수로써 작용을 하는지 알아보고자 한다. 제시한 연구모형의 검정을 위해, 국내 온라인여행사(OTA) 플랫폼을 이용한 경험이 있는 국내 소비자를 대상으로 실증 조사가 이루어졌으며, 200명의 자료가 분석에 활용되었다. 분석된 데이터를 통해 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질의 요소인 편익성, 신뢰성, 용이성, 그리고 유용성은 만족도에 유의한 정(+)의 효과를 나타냈다. 둘째, 특정 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질에 만족한 소비자는 해당 온라인여행사(OTA) 플랫폼에서 제공하는 서비스 및 상품 구매의도에 유의한 효과를 나타냈다. 즉, 만족도는 구매의도에 유의한 정(+)의 효과를 나타내었다. 셋째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질과 만족도 사이에서 관여도는 조절변수로써 유의한 영향을 나타내지 않았다. 이러한 실증분석의 결과를 통해 학문적 시사점 및 실무적 시사점을 제시하였다.
최근 정보통신기술(ICT)의 발달은 여러 방면에서 사회현상에 영향을 미치고 있으며, 특히 집약적 정보가 중요시 여겨지는 여행/레저산업에 지대한 영향을 미치고 있다고 해도 과언이 아니다. 정보통신기술의 발달 및 스마트 기기를 활용한 인터넷 이용의 확산은 여행/레저 소비자로 하여금 시간과 공간의 제약이 없이 더 자유롭게 여행/레저와 관련된 정보와 지식을 폭넓게 공유를 할 수 있게 되었으며, 이러한 사실은 최근의 내국인 스마트폰 사용자 대상 실태조사에서도 확인되고 있다. 시장조사 전문기관인 Ipsos MediaCT와 구글 사의 시장조사 보고서에 따르면 한국의 모바일 소비자가 스마트폰을 통해 수집하는 정보 중 70%를 차지하고 있는 것은 제품 혹은 재화이며, 이어서 60%를 차지하고 있는 여행관련 정보가 두 번째로 많은 것으로 나타나고 있다. 이러한 현상의 결과는 여행/레저산업에도 많은 변화가 생겼는데, 바로 스마트폰 등과 같은 스마트 기기를 활용하여 원하는 서비스 및 상품을 실시간으로 예약할 수 있는 등 여행/레저산업의 유통 및 다각화가 되는 추세이다. 우리나라 여행/레저산업의 특성은 소비의 주체가 되는 밀레니얼 세대가 패키지여행보다는 개별 자유여행(FIT: Free/Foreign Independent Tourist)을 선호한다. 이들은 패키지여행을 선호하지 않기 때문에 국내 여행사를 거치지 않고, 익스피디아(Expedia), 프라이스라인(Pricelice), 트립닷컴(Trip.com)과 같은 해외 온라인여행사(OTA : Online Travel Agency)를 통하여 여행하는 추세이다. 이에 본 연구를 통해 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질이 가진 요인을 일반적으로 포괄하는 변수로 파악하고 이와 연관하여 해당 콘텐츠 서비스 품질에 대한 만족도 및 구매의도 간 조직적인 관련성을 알아보고자 함이며, 이를 통해 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질을 통한 마케팅 전략을 높일 수 있는 기초자료 제공에 목적이 있다. 따라서 구체적인 연구목적을 달성하기 위한 절차는 하기와 같다. 첫 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질 요소가 만족도에 미치는 영향 관계를 규명하고자 한다. 두 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질에 소비자가 만족했다면, 해당 만족도가 구매의도에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 한다. 세 번째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 콘텐츠 서비스 품질과 만족도 사이에 소비자의 관여도가 얼마나 영향을 끼치며, 조절변수로써 작용을 하는지 알아보고자 한다. 제시한 연구모형의 검정을 위해, 국내 온라인여행사(OTA) 플랫폼을 이용한 경험이 있는 국내 소비자를 대상으로 실증 조사가 이루어졌으며, 200명의 자료가 분석에 활용되었다. 분석된 데이터를 통해 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질의 요소인 편익성, 신뢰성, 용이성, 그리고 유용성은 만족도에 유의한 정(+)의 효과를 나타냈다. 둘째, 특정 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질에 만족한 소비자는 해당 온라인여행사(OTA) 플랫폼에서 제공하는 서비스 및 상품 구매의도에 유의한 효과를 나타냈다. 즉, 만족도는 구매의도에 유의한 정(+)의 효과를 나타내었다. 셋째, 온라인여행사(OTA) 플랫폼 서비스 품질과 만족도 사이에서 관여도는 조절변수로써 유의한 영향을 나타내지 않았다. 이러한 실증분석의 결과를 통해 학문적 시사점 및 실무적 시사점을 제시하였다.
The recent development of information and communication technology (ICT) has been affecting social phenomena in many ways, especially in the travel/leisure industry, where intensive information is considered essential. The development of ICT and the widespread use of the Internet harnessing smar...
The recent development of information and communication technology (ICT) has been affecting social phenomena in many ways, especially in the travel/leisure industry, where intensive information is considered essential. The development of ICT and the widespread use of the Internet harnessing smart devices have enabled consumers to share information and knowledge on travel and leisure more freely without time and space constraints. This was also noticed in a recent survey of Korean smartphone users. According to a report by a market researcher, Ipsos MediaCT and Google products or goods represented 70% of the information collected by Korean mobile consumers via smartphones, followed by travel-related information, which accounted for 60%. This resulted in many changes in the travel/leisure industry, bringing a diversification of the travel/leisure industry, such as real-time reservations of the desired services and products using smartphones and other smart devices. The characteristics of Korea's travel/leisure industry are that millennials, the primary consumers, prefer free/foreign independent tourist (FIT) to group package tours. Therefore, they tend to travel through overseas online travel agencies (OTAs) such as Expedia, Priceline,and Trip.com, ather than domestic travel agencies. Under the circumstances, this study seeks to identify the service quality factor of OTA platform content as a general variable and find a systematic relevance between satisfaction with the content service quality and purchase intention. Through this, the study aims to provide basic data that can enhance marketing strategies through the service quality of OTA platform content. Accordingly, the procedure to achieve the specific research purpose is as follows. First, this study intends to identify the effect that the service quality factor of OTA platform content has on satisfaction. Second, this study attempts to determine how satisfaction affects purchase intention if consumers are satisfied with the service quality of OTA platform content. Third, this study investigates how consumer involvement is a moderating variable between service quality and satisfaction with the OTA platform. An empirical survey was conducted on Korean consumers with experience using domestic OTA platforms, and data from 200 respondents were analyzed to test the proposed research model. The analyzed data showed the following results. First, convenience, reliability, ease of use, and usefulness, which are the elements of the service quality of the OTA platform, had a significant positive (+) effect on satisfaction. Second, consumers who were satisfied with the service quality of a particular OTA platform showed a significant effect on their intention to purchase services and products provided by the OTA platform. In other words, satisfaction showed a significant positive (+) effect on purchase intention. Third, the involvement between the servic equality and the satisfaction of the OTA platform did not show a significant effect as a moderating variable. Through the results of this empirical analysis, this study presented academic and practical implications.
The recent development of information and communication technology (ICT) has been affecting social phenomena in many ways, especially in the travel/leisure industry, where intensive information is considered essential. The development of ICT and the widespread use of the Internet harnessing smart devices have enabled consumers to share information and knowledge on travel and leisure more freely without time and space constraints. This was also noticed in a recent survey of Korean smartphone users. According to a report by a market researcher, Ipsos MediaCT and Google products or goods represented 70% of the information collected by Korean mobile consumers via smartphones, followed by travel-related information, which accounted for 60%. This resulted in many changes in the travel/leisure industry, bringing a diversification of the travel/leisure industry, such as real-time reservations of the desired services and products using smartphones and other smart devices. The characteristics of Korea's travel/leisure industry are that millennials, the primary consumers, prefer free/foreign independent tourist (FIT) to group package tours. Therefore, they tend to travel through overseas online travel agencies (OTAs) such as Expedia, Priceline,and Trip.com, ather than domestic travel agencies. Under the circumstances, this study seeks to identify the service quality factor of OTA platform content as a general variable and find a systematic relevance between satisfaction with the content service quality and purchase intention. Through this, the study aims to provide basic data that can enhance marketing strategies through the service quality of OTA platform content. Accordingly, the procedure to achieve the specific research purpose is as follows. First, this study intends to identify the effect that the service quality factor of OTA platform content has on satisfaction. Second, this study attempts to determine how satisfaction affects purchase intention if consumers are satisfied with the service quality of OTA platform content. Third, this study investigates how consumer involvement is a moderating variable between service quality and satisfaction with the OTA platform. An empirical survey was conducted on Korean consumers with experience using domestic OTA platforms, and data from 200 respondents were analyzed to test the proposed research model. The analyzed data showed the following results. First, convenience, reliability, ease of use, and usefulness, which are the elements of the service quality of the OTA platform, had a significant positive (+) effect on satisfaction. Second, consumers who were satisfied with the service quality of a particular OTA platform showed a significant effect on their intention to purchase services and products provided by the OTA platform. In other words, satisfaction showed a significant positive (+) effect on purchase intention. Third, the involvement between the servic equality and the satisfaction of the OTA platform did not show a significant effect as a moderating variable. Through the results of this empirical analysis, this study presented academic and practical implications.
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