외식기업의 ESG 경영이 기업명성, 기업신뢰, 행동의도에 미치는 영향 The Effect of ESG Management of Foodservice Companies on the Corporate Reputation, Corporate Trust, and Behavioral Intention.원문보기
기업의 지속가능발전을 위한 생존전략으로 친환경(Environmental), 사회적책임(Social), 지배구조개선(Governance)을 일컫는 ESG 경영은 외식업계에서도 핵심 패러다임으로 부각되고 있다. ESG에 관한 지금까지의 선행연구들은 주로 기업과 투자자 관점에서 ESG 정보의 재무성과와 관련된 연구가 주로 이루어져 왔다. 본 연구는 많은 외식기업에 대한 ESG는 아직 그 개념이나 실천의 방향성이 명확하지 않으나, ESG 경영활동에 대한 소비자 인식이 기업명성, 기업신뢰, 행동의도에 미치는 영향관계를 확인하여 장기적이고 종합적인 관점에서 외식기업의 ...
기업의 지속가능발전을 위한 생존전략으로 친환경(Environmental), 사회적책임(Social), 지배구조개선(Governance)을 일컫는 ESG 경영은 외식업계에서도 핵심 패러다임으로 부각되고 있다. ESG에 관한 지금까지의 선행연구들은 주로 기업과 투자자 관점에서 ESG 정보의 재무성과와 관련된 연구가 주로 이루어져 왔다. 본 연구는 많은 외식기업에 대한 ESG는 아직 그 개념이나 실천의 방향성이 명확하지 않으나, ESG 경영활동에 대한 소비자 인식이 기업명성, 기업신뢰, 행동의도에 미치는 영향관계를 확인하여 장기적이고 종합적인 관점에서 외식기업의 마케팅 전략의 방향성을 제시하고자 한다. 연구결과, 외식기업의 ESG 경영활동은 구전의도에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 외식소비자들의 높아진 친환경적 사고와 그린워싱(green washing)의 문제점, 남양유업의 ‘불가리스 사태’와 대리점 갑질 등 진정성이 결여된 행태, 기업의 불투명한 경영과 경영권 세습에 대한 부정적인 인식 등이 소비자의 구전의도에 부(-)의 영향을 미친 것으로 보인다. 특히, 친환경(E) 및 사회적책임(S)에 대한 외식소비자들의 부정적인 인식을 개선하기 위한 진정성 있는 ESG 경영활동을 통해 이탈률 관리와 신규 고객 유치를 위한 긍정적인 구전이 이루어질 수 있도록 많은 노력과 관심을 가지고 대비하는 것이 향후의 과제임을 본 연구는 시사한다. 또한, 기업명성은 기업신뢰의 선행변수로 기업신뢰에 긍정적인 영향을 미치며 강력한 브랜드 자산을 형성하여 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것이 확인되었다. 이러한 연구의 결과는 ESG 경영활동을 통한 정기적인 소통으로 긍정적인 구전에 대한 노력, 친환경(E) 활동을 통한 좋은 먹거리 만들기, 사회의 변화된 가치관에 관심을 가지고 사회기여적이고 진정성 있는 사회적책임(S)를 중요시하는 차별성이 있어야 함을 의미한다. 또한, ESG 경영평가에 대한 선제적인 준비를 통한 기업명성이 기업신뢰로 연결되는 세부적인 마케팅 전략, ESG 경영의 핵심가치인 ‘지속가능성’을 위한 경영전략 수립과 체계적인 ESG 관리시스템을 구축하여야 한다는 것을 시사한다. ESG 경영을 잘한다는 것은 리스크 관리를 잘하는 것이며 기업이 이슈를 잘 관리하고 위기에 대한 대응력이 뛰어나다는 것이다. 이는 기업의 장수 조건이며 투자자들이 선호하는 지속가능경영의 요구사항이라고 할 수 있다. 향후 연구과제로서 소비자 관점에서 정확한 기준에 의한 기업 ESG의 측정 도구가 필요하며 이를 통해 정확한 ESG 연구가 필요하다. 아울러 ESG에 대한 평가지표와 표준화된 정보가 제공되어 본 연구의 변수들의 인과관계를 지속해서 연구해 나가야 할 것이다.
기업의 지속가능발전을 위한 생존전략으로 친환경(Environmental), 사회적책임(Social), 지배구조개선(Governance)을 일컫는 ESG 경영은 외식업계에서도 핵심 패러다임으로 부각되고 있다. ESG에 관한 지금까지의 선행연구들은 주로 기업과 투자자 관점에서 ESG 정보의 재무성과와 관련된 연구가 주로 이루어져 왔다. 본 연구는 많은 외식기업에 대한 ESG는 아직 그 개념이나 실천의 방향성이 명확하지 않으나, ESG 경영활동에 대한 소비자 인식이 기업명성, 기업신뢰, 행동의도에 미치는 영향관계를 확인하여 장기적이고 종합적인 관점에서 외식기업의 마케팅 전략의 방향성을 제시하고자 한다. 연구결과, 외식기업의 ESG 경영활동은 구전의도에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 외식소비자들의 높아진 친환경적 사고와 그린워싱(green washing)의 문제점, 남양유업의 ‘불가리스 사태’와 대리점 갑질 등 진정성이 결여된 행태, 기업의 불투명한 경영과 경영권 세습에 대한 부정적인 인식 등이 소비자의 구전의도에 부(-)의 영향을 미친 것으로 보인다. 특히, 친환경(E) 및 사회적책임(S)에 대한 외식소비자들의 부정적인 인식을 개선하기 위한 진정성 있는 ESG 경영활동을 통해 이탈률 관리와 신규 고객 유치를 위한 긍정적인 구전이 이루어질 수 있도록 많은 노력과 관심을 가지고 대비하는 것이 향후의 과제임을 본 연구는 시사한다. 또한, 기업명성은 기업신뢰의 선행변수로 기업신뢰에 긍정적인 영향을 미치며 강력한 브랜드 자산을 형성하여 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것이 확인되었다. 이러한 연구의 결과는 ESG 경영활동을 통한 정기적인 소통으로 긍정적인 구전에 대한 노력, 친환경(E) 활동을 통한 좋은 먹거리 만들기, 사회의 변화된 가치관에 관심을 가지고 사회기여적이고 진정성 있는 사회적책임(S)를 중요시하는 차별성이 있어야 함을 의미한다. 또한, ESG 경영평가에 대한 선제적인 준비를 통한 기업명성이 기업신뢰로 연결되는 세부적인 마케팅 전략, ESG 경영의 핵심가치인 ‘지속가능성’을 위한 경영전략 수립과 체계적인 ESG 관리시스템을 구축하여야 한다는 것을 시사한다. ESG 경영을 잘한다는 것은 리스크 관리를 잘하는 것이며 기업이 이슈를 잘 관리하고 위기에 대한 대응력이 뛰어나다는 것이다. 이는 기업의 장수 조건이며 투자자들이 선호하는 지속가능경영의 요구사항이라고 할 수 있다. 향후 연구과제로서 소비자 관점에서 정확한 기준에 의한 기업 ESG의 측정 도구가 필요하며 이를 통해 정확한 ESG 연구가 필요하다. 아울러 ESG에 대한 평가지표와 표준화된 정보가 제공되어 본 연구의 변수들의 인과관계를 지속해서 연구해 나가야 할 것이다.
ESG management, which refers to environmental, social responsibility, and governance improvement as a survival strategy for corporate sustainable development, is emerging as a key paradigm in the restaurant industry as well. Previous studies on ESG so far have mainly focused on the financial perform...
ESG management, which refers to environmental, social responsibility, and governance improvement as a survival strategy for corporate sustainable development, is emerging as a key paradigm in the restaurant industry as well. Previous studies on ESG so far have mainly focused on the financial performance of ESG information from the perspectives of companies and investors. In this study, ESG for many food service companies is not yet clear about its concept or direction of practice, but it confirms the effect of consumer perception on ESG management activities on corporate reputation, corporate trust, and behavioral intention to provide a long-term and comprehensive From this point of view, I would like to suggest the direction of the marketing strategy of restaurant companies. As a result of the study, it was found that ESG management activities of restaurant companies did not have a significant effect on word of mouth intention. Eco-friendly thinking and problems with green washing among restaurant consumers, Namyang Dairy's "Bulgaris crisis" and acts lacking sincerity such as abuse of power at dealerships, and negative perceptions about the company's opaque management and succession of management rights are word of mouth from consumers. It appears to have a negative (-) effect on intention. In particular, through sincere ESG management activities to improve the negative perceptions of restaurant consumers about eco-friendliness (E) and social responsibility (S), a lot of effort and interest are made to manage the dropout rate and to achieve positive word of mouth to attract new customers. This study suggests that preparing with In addition, it was confirmed that corporate reputation, as an antecedent variable of corporate trust, has a positive effect on corporate trust and has a positive (+) effect on behavioral intention by forming strong brand equity. The results of this study are efforts for positive word of mouth through regular communication through ESG management activities, making good food through eco-friendly (E) activities, and contributing to society with interest in the changed values of society and earnest social responsibility (S). This means that there must be a distinction that places importance on In addition, it is necessary to establish a detailed marketing strategy in which corporate reputation leads to corporate trust through preemptive preparation for ESG management evaluation, establishment of management strategy for 'sustainability', which is the core value of ESG management, and establishment of a systematic ESG management system. suggests ESG management is good at risk management, and a company is good at managing issues and responding to crises. This is a condition for longevity of a company and a requirement for sustainable management preferred by investors. As a future research project, a tool for measuring corporate ESG based on accurate standards from the consumer's point of view is needed, and accurate ESG research is needed through this. In addition, evaluation indicators and standardized information on ESG should be provided to continuously study the causal relationship of the variables in this study.
ESG management, which refers to environmental, social responsibility, and governance improvement as a survival strategy for corporate sustainable development, is emerging as a key paradigm in the restaurant industry as well. Previous studies on ESG so far have mainly focused on the financial performance of ESG information from the perspectives of companies and investors. In this study, ESG for many food service companies is not yet clear about its concept or direction of practice, but it confirms the effect of consumer perception on ESG management activities on corporate reputation, corporate trust, and behavioral intention to provide a long-term and comprehensive From this point of view, I would like to suggest the direction of the marketing strategy of restaurant companies. As a result of the study, it was found that ESG management activities of restaurant companies did not have a significant effect on word of mouth intention. Eco-friendly thinking and problems with green washing among restaurant consumers, Namyang Dairy's "Bulgaris crisis" and acts lacking sincerity such as abuse of power at dealerships, and negative perceptions about the company's opaque management and succession of management rights are word of mouth from consumers. It appears to have a negative (-) effect on intention. In particular, through sincere ESG management activities to improve the negative perceptions of restaurant consumers about eco-friendliness (E) and social responsibility (S), a lot of effort and interest are made to manage the dropout rate and to achieve positive word of mouth to attract new customers. This study suggests that preparing with In addition, it was confirmed that corporate reputation, as an antecedent variable of corporate trust, has a positive effect on corporate trust and has a positive (+) effect on behavioral intention by forming strong brand equity. The results of this study are efforts for positive word of mouth through regular communication through ESG management activities, making good food through eco-friendly (E) activities, and contributing to society with interest in the changed values of society and earnest social responsibility (S). This means that there must be a distinction that places importance on In addition, it is necessary to establish a detailed marketing strategy in which corporate reputation leads to corporate trust through preemptive preparation for ESG management evaluation, establishment of management strategy for 'sustainability', which is the core value of ESG management, and establishment of a systematic ESG management system. suggests ESG management is good at risk management, and a company is good at managing issues and responding to crises. This is a condition for longevity of a company and a requirement for sustainable management preferred by investors. As a future research project, a tool for measuring corporate ESG based on accurate standards from the consumer's point of view is needed, and accurate ESG research is needed through this. In addition, evaluation indicators and standardized information on ESG should be provided to continuously study the causal relationship of the variables in this study.
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