본 연구는 간호대학생의 임상실습에서 이루어지는 관찰 학습보다는 체계적 사정 능력을 함양하고 이를 통해 임상적 판단 능력 증진과 실무능력 증진에 기여할 수 있는 의도적 간호수회 프로토콜을 개발하고 이를 임상실습에 적용하여 평가하고자 시행되었다. 의도적 간호순회 프로토콜 개발은 ADDIE 모형을 기반으로 진행하였고, 임상실습에 적용한 후 효과를 정량적으로 평가하기 위해 의도적 간호순회적용 전, 후로 간호대학생의 의사소통 및 대인관계 ...
본 연구는 간호대학생의 임상실습에서 이루어지는 관찰 학습보다는 체계적 사정 능력을 함양하고 이를 통해 임상적 판단 능력 증진과 실무능력 증진에 기여할 수 있는 의도적 간호수회 프로토콜을 개발하고 이를 임상실습에 적용하여 평가하고자 시행되었다. 의도적 간호순회 프로토콜 개발은 ADDIE 모형을 기반으로 진행하였고, 임상실습에 적용한 후 효과를 정량적으로 평가하기 위해 의도적 간호순회적용 전, 후로 간호대학생의 의사소통 및 대인관계 효능감, 공감능력, 그리고 환자안전역량을 측정하여 점수의 변화를 확인하는 단일군 전후설계이며, 프로토콜 적용 이후 간호대학생의 간호순회 인식을 적용하였다. 2022년 8월 29일부터 10월 5일까지 K대학병원 성인간호학 임상실습 중 내과계 간호단위이며, 간호간병통합서비스 병동 두 곳에 배정된 3학년 36 명 중 23명이 참여하였다. 또한 정성적 평가로 초점집단면담을 5명에게 실시하였다. 의도적 간호순회 프로토콜을 간호대학생의 임상실습에 적용 가능한 내용으로 의식수준 사정, 통증 사정, 개인요구 사정, 체위 사정, 말초정맥주입 사정, 산소 사정, 비위(장)관 사정, 소변주머니 사정, 낙상예방을 위한 환경 사정으로 구성된 프로토콜이다. 의도적 간호순회 프로토콜 수행 후 정량적 평가에서 간호대학생의 의사소통 및 대인관계 효능감 점수는 통계적으로 유의하게 나타났고, 공감능력과 환자안전역량 점수는 증가하였으나 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 정성적 평가에서 관계의 성장, 현장을 알아감, 간호사가 되어감, 현실에 부딪히는 장애(벽)의 4개의 중심주제가 도출되었다. 이로써 의도적 간호순회 프로그램은 간호대학생의 임상실습에 대한 자신감을 높여주어 임상실습에 대한 긍정적인 경험을 갖도록 하며, 또한 환자 안전을 향상시킬 수 있어 임상실습에 적용할 수 있는 효과적인 중재방법임을 확인할 수 있었다. 따라서 간호대학생을 대상으로 하는 의도적 간호순회 프로그램을 보다 확대 적용하는 것을 고려하고 표준화된 간호순회 프로토콜을 사용하면 임상에서 요구되는 실무중심적인 간호사를 양성하는데 기여할 것으로 기대된다.
본 연구는 간호대학생의 임상실습에서 이루어지는 관찰 학습보다는 체계적 사정 능력을 함양하고 이를 통해 임상적 판단 능력 증진과 실무능력 증진에 기여할 수 있는 의도적 간호수회 프로토콜을 개발하고 이를 임상실습에 적용하여 평가하고자 시행되었다. 의도적 간호순회 프로토콜 개발은 ADDIE 모형을 기반으로 진행하였고, 임상실습에 적용한 후 효과를 정량적으로 평가하기 위해 의도적 간호순회적용 전, 후로 간호대학생의 의사소통 및 대인관계 효능감, 공감능력, 그리고 환자안전역량을 측정하여 점수의 변화를 확인하는 단일군 전후설계이며, 프로토콜 적용 이후 간호대학생의 간호순회 인식을 적용하였다. 2022년 8월 29일부터 10월 5일까지 K대학병원 성인간호학 임상실습 중 내과계 간호단위이며, 간호간병통합서비스 병동 두 곳에 배정된 3학년 36 명 중 23명이 참여하였다. 또한 정성적 평가로 초점집단면담을 5명에게 실시하였다. 의도적 간호순회 프로토콜을 간호대학생의 임상실습에 적용 가능한 내용으로 의식수준 사정, 통증 사정, 개인요구 사정, 체위 사정, 말초정맥주입 사정, 산소 사정, 비위(장)관 사정, 소변주머니 사정, 낙상예방을 위한 환경 사정으로 구성된 프로토콜이다. 의도적 간호순회 프로토콜 수행 후 정량적 평가에서 간호대학생의 의사소통 및 대인관계 효능감 점수는 통계적으로 유의하게 나타났고, 공감능력과 환자안전역량 점수는 증가하였으나 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 정성적 평가에서 관계의 성장, 현장을 알아감, 간호사가 되어감, 현실에 부딪히는 장애(벽)의 4개의 중심주제가 도출되었다. 이로써 의도적 간호순회 프로그램은 간호대학생의 임상실습에 대한 자신감을 높여주어 임상실습에 대한 긍정적인 경험을 갖도록 하며, 또한 환자 안전을 향상시킬 수 있어 임상실습에 적용할 수 있는 효과적인 중재방법임을 확인할 수 있었다. 따라서 간호대학생을 대상으로 하는 의도적 간호순회 프로그램을 보다 확대 적용하는 것을 고려하고 표준화된 간호순회 프로토콜을 사용하면 임상에서 요구되는 실무중심적인 간호사를 양성하는데 기여할 것으로 기대된다.
Purpose: This study aimed to develop an intentional rounding protocol that can contribute improvement of clinical nursing competency by helping the build-up of systematic assessment capability and evaluate the protocol by applying it to the clinical practice course of nursing students.
Meth...
Purpose: This study aimed to develop an intentional rounding protocol that can contribute improvement of clinical nursing competency by helping the build-up of systematic assessment capability and evaluate the protocol by applying it to the clinical practice course of nursing students.
Methods: Intentional rounding protocol was developed based on the ADDIE model. During the clinical training course of adult nursing held between August 29th and October 5th, 2022 in K university hospital, 23 students among 36 third-year students assigned to two comprehensive nursing service units participated in this study. For quantitative evaluation of this protocol after implementation, changes in scores of self-efficacy of communication and interpersonal relationship, empathy, and patient safety competency of nursing students before and after the application of this intentional rounding protocol were analyzed. Their perception of the Patient Rounding Scale was measured only after the application of the protocol. A Focus group interview was conducted with five students for qualitative evaluation.
Results: Intentional rounding protocol comprised nine assessments and referral to a nurse if needed: level of consciousness, pain, personal needs, position, intravenous injection, oxygen supplying system, nasogastric/ nasoenteric tube, maintenance of urine bag, and environmental risk for fall. Participants did intentional rounding at least 2 times per day. The results of the quantitative evaluation showed significantly increased communicational and interpersonal efficacy of nursing students while score changes of empathy and patient safety competency were not significant. In qualitative evaluation, four main topics including relational growth, getting to know the practical field, becoming a nurse, and facing reality barriers were drawn.
Conclusion: Intentional rounding protocol encourages nursing students to have positive experiences in their relationship with patients and nurses, and a more positive attitude toward clinical training. It would be effective for clinical training for nursing students, therefore, the expansion of the application of intentional rounding protocol to nursing practice courses would be expected. This intentional rounding protocol is anticipated to contribute to the fostering of competent nurses who are essential for clinical practice.
Purpose: This study aimed to develop an intentional rounding protocol that can contribute improvement of clinical nursing competency by helping the build-up of systematic assessment capability and evaluate the protocol by applying it to the clinical practice course of nursing students.
Methods: Intentional rounding protocol was developed based on the ADDIE model. During the clinical training course of adult nursing held between August 29th and October 5th, 2022 in K university hospital, 23 students among 36 third-year students assigned to two comprehensive nursing service units participated in this study. For quantitative evaluation of this protocol after implementation, changes in scores of self-efficacy of communication and interpersonal relationship, empathy, and patient safety competency of nursing students before and after the application of this intentional rounding protocol were analyzed. Their perception of the Patient Rounding Scale was measured only after the application of the protocol. A Focus group interview was conducted with five students for qualitative evaluation.
Results: Intentional rounding protocol comprised nine assessments and referral to a nurse if needed: level of consciousness, pain, personal needs, position, intravenous injection, oxygen supplying system, nasogastric/ nasoenteric tube, maintenance of urine bag, and environmental risk for fall. Participants did intentional rounding at least 2 times per day. The results of the quantitative evaluation showed significantly increased communicational and interpersonal efficacy of nursing students while score changes of empathy and patient safety competency were not significant. In qualitative evaluation, four main topics including relational growth, getting to know the practical field, becoming a nurse, and facing reality barriers were drawn.
Conclusion: Intentional rounding protocol encourages nursing students to have positive experiences in their relationship with patients and nurses, and a more positive attitude toward clinical training. It would be effective for clinical training for nursing students, therefore, the expansion of the application of intentional rounding protocol to nursing practice courses would be expected. This intentional rounding protocol is anticipated to contribute to the fostering of competent nurses who are essential for clinical practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.