본 연구는 동아리 활동이 청소년의 협동성과 대인관계에 미치는 영향을 확인하는 것에 목적이 있다. 경기도 ○○시에 거주하는 14세~19세 중 현재 동아리 활동을 하고 있는 청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며, 수집된 320부 중 불성실한 설문지 19부를 제외한 총 301부를 분석하였다. 표집된 자료는 SPSS 22.0을 사용하여 분석을 시행하였으며, 분석방법은 측정도구의 신뢰도 검증과 기술통계, t-검정과 ...
본 연구는 동아리 활동이 청소년의 협동성과 대인관계에 미치는 영향을 확인하는 것에 목적이 있다. 경기도 ○○시에 거주하는 14세~19세 중 현재 동아리 활동을 하고 있는 청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며, 수집된 320부 중 불성실한 설문지 19부를 제외한 총 301부를 분석하였다. 표집된 자료는 SPSS 22.0을 사용하여 분석을 시행하였으며, 분석방법은 측정도구의 신뢰도 검증과 기술통계, t-검정과 분산 분석 그리고 회귀분석을 실시하였으며, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 설문지에 응답한 청소년들의 일반적인 경향을 확인하기 위해 기술통계분석을 실시한 결과 협동심의 평균은 4.04점으로 리커트 5점 척도의 평균인 3.5보다 높게 나타났으며 이는 동아리활동이 협동심에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 하지만 대인관계에는 큰 차이를 보이지 않아 상대적으로 협동심보다는 낮은 영향을 미친다고 볼 수 있다. 둘째, 대상자의 인구 사회학적 특성이 종속변인에 미치는 차이를 검증하고자 t-검정과 분산 분석을 실시한 결과 종속변인인 협동심은 성별, 동아리 참여 빈도, 동아리 참여 기간에 따라 차이를 보였다. 여자 보다는 남자가 높았으며, 주1회 이상 참여를 할수록 1년 이상 동아리 활동을 할수록 유의미한 차이를 보였다. 대인관계에서는 협동심보다는 큰 차이를 보이지는 않았지만 나이와 참여기간에 미미한 차이를 보였다. 셋째, 청소년 활동이 협동심과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고 청소년 동아리 활동을 통해 협동심과 대인관계에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 동아리활동을 하고 있는 대상자들의 인구사회학적 특성을 독립변인으로 협동심과 대인관계 전체, 그리고 5개의 하위요인을 종속변인으로 설정하여 서로간에 미치는 영향을 알아보고자 단순회귀분석을 실시하였다. 그 결과 참여 빈도가 많을수록 참여기간이 길수록 협동심에 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었다. 대인관계 또한 협동심과 마찬가지로 참여빈도, 참여 기간에 따라 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 청소년 동아리활동이 협동심과 대인관계에 서로 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 청소년 동아리활동이 협동심과 대인관계에 영향을 미치는 지 확인 하는데 의의가 있다. 본 연구를 토대로 기존의 형태로 운영되는 동아리가 협동심과 대인관계에 영향을 미치기는 하지만 확실한 영향을 미치지 않음을 확인 할 수 있었으며 이것은 동아리 활동의 새로운 방향을 제시하는데 의의가 있음을 제시한다.
본 연구는 동아리 활동이 청소년의 협동성과 대인관계에 미치는 영향을 확인하는 것에 목적이 있다. 경기도 ○○시에 거주하는 14세~19세 중 현재 동아리 활동을 하고 있는 청소년 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며, 수집된 320부 중 불성실한 설문지 19부를 제외한 총 301부를 분석하였다. 표집된 자료는 SPSS 22.0을 사용하여 분석을 시행하였으며, 분석방법은 측정도구의 신뢰도 검증과 기술통계, t-검정과 분산 분석 그리고 회귀분석을 실시하였으며, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 설문지에 응답한 청소년들의 일반적인 경향을 확인하기 위해 기술통계분석을 실시한 결과 협동심의 평균은 4.04점으로 리커트 5점 척도의 평균인 3.5보다 높게 나타났으며 이는 동아리활동이 협동심에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 하지만 대인관계에는 큰 차이를 보이지 않아 상대적으로 협동심보다는 낮은 영향을 미친다고 볼 수 있다. 둘째, 대상자의 인구 사회학적 특성이 종속변인에 미치는 차이를 검증하고자 t-검정과 분산 분석을 실시한 결과 종속변인인 협동심은 성별, 동아리 참여 빈도, 동아리 참여 기간에 따라 차이를 보였다. 여자 보다는 남자가 높았으며, 주1회 이상 참여를 할수록 1년 이상 동아리 활동을 할수록 유의미한 차이를 보였다. 대인관계에서는 협동심보다는 큰 차이를 보이지는 않았지만 나이와 참여기간에 미미한 차이를 보였다. 셋째, 청소년 활동이 협동심과 대인관계에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고 청소년 동아리 활동을 통해 협동심과 대인관계에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 동아리활동을 하고 있는 대상자들의 인구사회학적 특성을 독립변인으로 협동심과 대인관계 전체, 그리고 5개의 하위요인을 종속변인으로 설정하여 서로간에 미치는 영향을 알아보고자 단순회귀분석을 실시하였다. 그 결과 참여 빈도가 많을수록 참여기간이 길수록 협동심에 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었다. 대인관계 또한 협동심과 마찬가지로 참여빈도, 참여 기간에 따라 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 청소년 동아리활동이 협동심과 대인관계에 서로 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 청소년 동아리활동이 협동심과 대인관계에 영향을 미치는 지 확인 하는데 의의가 있다. 본 연구를 토대로 기존의 형태로 운영되는 동아리가 협동심과 대인관계에 영향을 미치기는 하지만 확실한 영향을 미치지 않음을 확인 할 수 있었으며 이것은 동아리 활동의 새로운 방향을 제시하는데 의의가 있음을 제시한다.
The purpose of this study is to confirm the effect of club activities on cooperation and interpersonal relationships among adolescents. A survey was conducted on 300 adolescents, who are currently participating in club activities, between the ages of 14 to 19 living in ○○-si, Gyeonggi-do, and a tota...
The purpose of this study is to confirm the effect of club activities on cooperation and interpersonal relationships among adolescents. A survey was conducted on 300 adolescents, who are currently participating in club activities, between the ages of 14 to 19 living in ○○-si, Gyeonggi-do, and a total of 301 out of 320 copies were analyzed, excluding 19 careless responses. The sampled data were analyzed using SPSS 22.0, and the conducted analysis methods were reliability verification of measurement tools, descriptive statistics, t-test, variance analysis, and regression analysis. The summary of the study results is as follows. First, as a result of conducting a descriptive statistical analysis to confirm the general trend of adolescents who responded to the questionnaire, the average of cooperation was 4.04 points, higher than the average of Likert's 5-point scale, which confirmed that club activities had a positive effect on cooperation. However, there is no significant difference in interpersonal relationships, so it can be seen that it has a relatively lower effect than cooperation. Second, as a result of conducting a t-test and variance analysis to verify the difference in the sociodemographic characteristics on the dependent variable, the cooperative spirit, which is the dependent variable, differed according to gender, frequency of club participation, and period of club participation. Males were higher than females, and the more they participated more than once a week, the more significant the difference was as they engaged in club activities for more than a year. There was no significant difference in interpersonal relationships but a slight difference in age and participation period. Third, a correlation analysis was conducted to find out how adolescent activities affect cooperation and interpersonal relationships, and it was confirmed that cooperation and interpersonal relationships were influenced by adolescent club activities. Fourth, a simple regression analysis was conducted to find out the effect on each other by setting the sociodemographic characteristics of the subjects engaged in club activities as independent variables, cooperation, and overall interpersonal relationships, and five sub-factors as dependent variables. As a result, it was confirmed that the higher the frequency of participation and the longer the participation period, the more the cooperation was affected. Interpersonal relationships, like cooperation, were also found to be affected by the frequency of participation and the period of participation. This confirms that adolescent club activities have an effect on cooperation and interpersonal relationships. This study is meaningful in confirming whether adolescent club activities affect cooperation and interpersonal relationships. Based on this study, it was confirmed that clubs operated in the existing form affect cooperation and interpersonal relationships, but do not have a definite effect, suggesting that this is meaningful in suggesting a new direction for club activities.
The purpose of this study is to confirm the effect of club activities on cooperation and interpersonal relationships among adolescents. A survey was conducted on 300 adolescents, who are currently participating in club activities, between the ages of 14 to 19 living in ○○-si, Gyeonggi-do, and a total of 301 out of 320 copies were analyzed, excluding 19 careless responses. The sampled data were analyzed using SPSS 22.0, and the conducted analysis methods were reliability verification of measurement tools, descriptive statistics, t-test, variance analysis, and regression analysis. The summary of the study results is as follows. First, as a result of conducting a descriptive statistical analysis to confirm the general trend of adolescents who responded to the questionnaire, the average of cooperation was 4.04 points, higher than the average of Likert's 5-point scale, which confirmed that club activities had a positive effect on cooperation. However, there is no significant difference in interpersonal relationships, so it can be seen that it has a relatively lower effect than cooperation. Second, as a result of conducting a t-test and variance analysis to verify the difference in the sociodemographic characteristics on the dependent variable, the cooperative spirit, which is the dependent variable, differed according to gender, frequency of club participation, and period of club participation. Males were higher than females, and the more they participated more than once a week, the more significant the difference was as they engaged in club activities for more than a year. There was no significant difference in interpersonal relationships but a slight difference in age and participation period. Third, a correlation analysis was conducted to find out how adolescent activities affect cooperation and interpersonal relationships, and it was confirmed that cooperation and interpersonal relationships were influenced by adolescent club activities. Fourth, a simple regression analysis was conducted to find out the effect on each other by setting the sociodemographic characteristics of the subjects engaged in club activities as independent variables, cooperation, and overall interpersonal relationships, and five sub-factors as dependent variables. As a result, it was confirmed that the higher the frequency of participation and the longer the participation period, the more the cooperation was affected. Interpersonal relationships, like cooperation, were also found to be affected by the frequency of participation and the period of participation. This confirms that adolescent club activities have an effect on cooperation and interpersonal relationships. This study is meaningful in confirming whether adolescent club activities affect cooperation and interpersonal relationships. Based on this study, it was confirmed that clubs operated in the existing form affect cooperation and interpersonal relationships, but do not have a definite effect, suggesting that this is meaningful in suggesting a new direction for club activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.