철도는 교통약자 이동편의성 확보와 지역 불균형 성장으로 인한 교통서비스 격차 최소화를 위한 최적의 교통수단으로서 인식되고 있으며, 전기를 저장할 수 있는 저장매체의 발달로 전동차 탑재형 전력공급기술을 개발하여 전차선을 없앰으로써 도시미관을 개선하여 국민의 삶의 질을 높이고 건설비용을 획기적으로 절감할 수 있는 미래 시장이 전망되고 있다. 도시화와 유동인구 증가로 인한 철도산업의 급속한 증가는 많은 에너지를 소모하는 분야이며, 최근 ...
철도는 교통약자 이동편의성 확보와 지역 불균형 성장으로 인한 교통서비스 격차 최소화를 위한 최적의 교통수단으로서 인식되고 있으며, 전기를 저장할 수 있는 저장매체의 발달로 전동차 탑재형 전력공급기술을 개발하여 전차선을 없앰으로써 도시미관을 개선하여 국민의 삶의 질을 높이고 건설비용을 획기적으로 절감할 수 있는 미래 시장이 전망되고 있다. 도시화와 유동인구 증가로 인한 철도산업의 급속한 증가는 많은 에너지를 소모하는 분야이며, 최근 이차전지 산업의 급성장으로 단가가 저렴해지면서 다양한 산업으로 적용이 되고 있으며, 철도분야에도 적용이 불가피하다. 독자적인 전동차 탑재형 배터리팩 기술 확보는 해외 선진업체로부터 국내시장을 보호하고 국내업체 기술수준 향상과 대외 수출에 기여할 수 있어 대외 경쟁력 강화가 가능할 것으로 예상된다. 자동차가 기존 내연기관에서 배터리 차량으로 변해 가듯이 배터리를 탑재한 철도차량이 앞으로 시장에 많이 확대될 것으로 예상된다. 철도에 적용되는 배터리팩은 다양한 방식의 저장매체가 단독 또는 하이브리드로 사용될 수 있다. 또한 철도차량의 주행구간이 가선구간과 배터리팩이 적용되는 무가선 구간으로 구분되어 운행될 것이다. 현재까지는 전동차의 운동방정식을 기반으로 배터리 및 슈퍼커패시터 탑재시와 가선과 무가선시 전동차와 저장매체간 에너지 충방전 해석에 대한 연구가 진행된바 없었다. 따라서 본 연구에서는 향후 배터리팩 온보드 전동차 시장이 확대될 것으로 예상되어, 이러한 상황에 대한 전력해석이 필요할 것으로 보이므로 다양한 상황에 대해 모델링을 하여 대전 2호선을 대상으로 사례연구를 수행하였다.
철도는 교통약자 이동편의성 확보와 지역 불균형 성장으로 인한 교통서비스 격차 최소화를 위한 최적의 교통수단으로서 인식되고 있으며, 전기를 저장할 수 있는 저장매체의 발달로 전동차 탑재형 전력공급기술을 개발하여 전차선을 없앰으로써 도시미관을 개선하여 국민의 삶의 질을 높이고 건설비용을 획기적으로 절감할 수 있는 미래 시장이 전망되고 있다. 도시화와 유동인구 증가로 인한 철도산업의 급속한 증가는 많은 에너지를 소모하는 분야이며, 최근 이차전지 산업의 급성장으로 단가가 저렴해지면서 다양한 산업으로 적용이 되고 있으며, 철도분야에도 적용이 불가피하다. 독자적인 전동차 탑재형 배터리팩 기술 확보는 해외 선진업체로부터 국내시장을 보호하고 국내업체 기술수준 향상과 대외 수출에 기여할 수 있어 대외 경쟁력 강화가 가능할 것으로 예상된다. 자동차가 기존 내연기관에서 배터리 차량으로 변해 가듯이 배터리를 탑재한 철도차량이 앞으로 시장에 많이 확대될 것으로 예상된다. 철도에 적용되는 배터리팩은 다양한 방식의 저장매체가 단독 또는 하이브리드로 사용될 수 있다. 또한 철도차량의 주행구간이 가선구간과 배터리팩이 적용되는 무가선 구간으로 구분되어 운행될 것이다. 현재까지는 전동차의 운동방정식을 기반으로 배터리 및 슈퍼커패시터 탑재시와 가선과 무가선시 전동차와 저장매체간 에너지 충방전 해석에 대한 연구가 진행된바 없었다. 따라서 본 연구에서는 향후 배터리팩 온보드 전동차 시장이 확대될 것으로 예상되어, 이러한 상황에 대한 전력해석이 필요할 것으로 보이므로 다양한 상황에 대해 모델링을 하여 대전 2호선을 대상으로 사례연구를 수행하였다.
Railways are recognized as the best means of transportation for the weak and to minimize the gap in transportation services due to regional imbalanced growth. With the development of a storage medium, it is expected to improve the quality of life and reduce construction costs by eliminating tram lin...
Railways are recognized as the best means of transportation for the weak and to minimize the gap in transportation services due to regional imbalanced growth. With the development of a storage medium, it is expected to improve the quality of life and reduce construction costs by eliminating tram lines. The rapid increase in the railway industry due to urbanization and the increase in the floating population consumes a lot of energy, and as the unit price becomes cheaper due to the recent rapid growth of the secondary battery industry, it is inevitable to apply it to various industries. Securing independent electric vehicle-mounted battery pack technology is expected to protect the domestic market from advanced foreign companies, improve the technology level of domestic companies, and contribute to overseas exports, thereby strengthening external competitiveness. Just as cars are changing from existing internal combustion engines to battery vehicles, railway vehicles equipped with batteries are expected to expand significantly in the market in the future. As a battery pack applied to railways, various types of storage media can be used alone or in a hybrid manner. In addition, the driving section of the railway vehicle will be divided into a overhead section and a wireless section to which the battery pack is applied. Until now, there has been no research on energy charging/discharging analysis between electric vehicles and storage media when batteries and supercapacitors are installed and wires and wireless lines are installed based on the exercise equation of electric vehicles. Therefore, in this research, the battery pack onboard electric vehicle market is expected to expand in the future, and power analysis is needed for this situation, so a case study was conducted on Daejeon Line 2 by modeling for various situations.
Railways are recognized as the best means of transportation for the weak and to minimize the gap in transportation services due to regional imbalanced growth. With the development of a storage medium, it is expected to improve the quality of life and reduce construction costs by eliminating tram lines. The rapid increase in the railway industry due to urbanization and the increase in the floating population consumes a lot of energy, and as the unit price becomes cheaper due to the recent rapid growth of the secondary battery industry, it is inevitable to apply it to various industries. Securing independent electric vehicle-mounted battery pack technology is expected to protect the domestic market from advanced foreign companies, improve the technology level of domestic companies, and contribute to overseas exports, thereby strengthening external competitiveness. Just as cars are changing from existing internal combustion engines to battery vehicles, railway vehicles equipped with batteries are expected to expand significantly in the market in the future. As a battery pack applied to railways, various types of storage media can be used alone or in a hybrid manner. In addition, the driving section of the railway vehicle will be divided into a overhead section and a wireless section to which the battery pack is applied. Until now, there has been no research on energy charging/discharging analysis between electric vehicles and storage media when batteries and supercapacitors are installed and wires and wireless lines are installed based on the exercise equation of electric vehicles. Therefore, in this research, the battery pack onboard electric vehicle market is expected to expand in the future, and power analysis is needed for this situation, so a case study was conducted on Daejeon Line 2 by modeling for various situations.
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