확장된 계획행동이론을 적용한 vinfast 자동차의 구매의도에 관한 연구: 베트남 소비자의 애국심의 조절효과를 중심으로 A study on purchase intention of vinfast cars applying extended theory of planned behavior: focusing on the moderating effect of patriotism of vietmanese consumers원문보기
베트남의 유일한 자립 브랜드인 VinFast의 자동차가 출시되면서 화제가 되고 국민들뿐만 아니라 국가의 기대 또한 커지고 있다. 베트남 정부의 국내 자동차 제조 산업 보호에 대한 관심 높아지면서 내부적으로 자동차 관련 부품에 대한 세율 혜택과 재정 지원 정책이 지속적으로 고안되고 있다. 한편 이와 동시 수입 자동차에 적용되는 관세 장벽 또한 낮아져, 베트남의 자동차 시장의 경쟁이 심화되어 가고 있다. 따라서 이러한 상황 속에서 현재 베트남의 유일한 자립 브랜드(VinFast) 승용차·전기자동차의 경쟁력 제고가 무엇보다 중요한 과제가 되고 있다. 베트남의 경우 특히나 승용차 소유 인구의 비율이 비교적 낮은 편이지만 대중교통 ...
베트남의 유일한 자립 브랜드인 VinFast의 자동차가 출시되면서 화제가 되고 국민들뿐만 아니라 국가의 기대 또한 커지고 있다. 베트남 정부의 국내 자동차 제조 산업 보호에 대한 관심 높아지면서 내부적으로 자동차 관련 부품에 대한 세율 혜택과 재정 지원 정책이 지속적으로 고안되고 있다. 한편 이와 동시 수입 자동차에 적용되는 관세 장벽 또한 낮아져, 베트남의 자동차 시장의 경쟁이 심화되어 가고 있다. 따라서 이러한 상황 속에서 현재 베트남의 유일한 자립 브랜드(VinFast) 승용차·전기자동차의 경쟁력 제고가 무엇보다 중요한 과제가 되고 있다. 베트남의 경우 특히나 승용차 소유 인구의 비율이 비교적 낮은 편이지만 대중교통 기반시설이 취약해서 개인 소유 차량에 대한 수요가 꾸준히 증가하고 있다. 국가 경제성장에 따른 소비자의 경제력이 제고 중인 현재 시점에서 봤을 때 향후에도 지속적으로 개인차 소비가 증가될 것으로 전망되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 확장된 계획행동이론을 자동차 구매에 적용시켜 자동차 구매에 있어서 베트남 소비자들은 어떠한 의사결정 과정을 거치는지를 실증연구를 통해 파악함으로써 VinFast 승용차·전기자동차의 경쟁력 제고를 높일 수 있는 소비자의 구매행동에 영향을 미치는 선행요인을 밝히고자 하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 가설 1에 대한 실증분석결과는 부분적으로 채택되었다. 우선, 확장된 계획행동이론의 하위구성요인 중 태도, 주관적 규범 및 지각된 행동통제는 구매의도에 통계적으로 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1.1~1.3은 모두 채택되었다. 반면 계획행동이론의 하위구성요인을 확장하여 추가한 사전지식은 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되어 가설 1-4는 기각되었다. 둘째, 확장된 계획행동이론과 구매의도 간의 관계에서 베트남 소비자의 애국심에 따른 조절효과를 검증하였다. 그 결과, 확장된 계획행동이론의 하위구성요인 및 구매의도 간의 관계에서 애국심에 따른 조절효과가 일부 있는 것으로 나타났다.
베트남의 유일한 자립 브랜드인 VinFast의 자동차가 출시되면서 화제가 되고 국민들뿐만 아니라 국가의 기대 또한 커지고 있다. 베트남 정부의 국내 자동차 제조 산업 보호에 대한 관심 높아지면서 내부적으로 자동차 관련 부품에 대한 세율 혜택과 재정 지원 정책이 지속적으로 고안되고 있다. 한편 이와 동시 수입 자동차에 적용되는 관세 장벽 또한 낮아져, 베트남의 자동차 시장의 경쟁이 심화되어 가고 있다. 따라서 이러한 상황 속에서 현재 베트남의 유일한 자립 브랜드(VinFast) 승용차·전기자동차의 경쟁력 제고가 무엇보다 중요한 과제가 되고 있다. 베트남의 경우 특히나 승용차 소유 인구의 비율이 비교적 낮은 편이지만 대중교통 기반시설이 취약해서 개인 소유 차량에 대한 수요가 꾸준히 증가하고 있다. 국가 경제성장에 따른 소비자의 경제력이 제고 중인 현재 시점에서 봤을 때 향후에도 지속적으로 개인차 소비가 증가될 것으로 전망되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 확장된 계획행동이론을 자동차 구매에 적용시켜 자동차 구매에 있어서 베트남 소비자들은 어떠한 의사결정 과정을 거치는지를 실증연구를 통해 파악함으로써 VinFast 승용차·전기자동차의 경쟁력 제고를 높일 수 있는 소비자의 구매행동에 영향을 미치는 선행요인을 밝히고자 하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 가설 1에 대한 실증분석결과는 부분적으로 채택되었다. 우선, 확장된 계획행동이론의 하위구성요인 중 태도, 주관적 규범 및 지각된 행동통제는 구매의도에 통계적으로 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1.1~1.3은 모두 채택되었다. 반면 계획행동이론의 하위구성요인을 확장하여 추가한 사전지식은 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되어 가설 1-4는 기각되었다. 둘째, 확장된 계획행동이론과 구매의도 간의 관계에서 베트남 소비자의 애국심에 따른 조절효과를 검증하였다. 그 결과, 확장된 계획행동이론의 하위구성요인 및 구매의도 간의 관계에서 애국심에 따른 조절효과가 일부 있는 것으로 나타났다.
As Vietnam's only self-reliant brand, VinFast's car, is released, it becomes a hot topic and expectations of the country as well as the people are growing. As the Vietnamese government's interest in protecting the domestic automobile manufacturing industry increases, internally, tax rate benefit...
As Vietnam's only self-reliant brand, VinFast's car, is released, it becomes a hot topic and expectations of the country as well as the people are growing. As the Vietnamese government's interest in protecting the domestic automobile manufacturing industry increases, internally, tax rate benefits and financial support policies for automobile-related parts are continuously being devised. Meanwhile, tariff barriers on imported cars have also been lowered, intensifying competition in Vietnam's automobile market. Therefore, in this situation, enhancing the competitiveness of Vietnam's only independent brand (VinFast) passenger cars and electric vehicles is becoming the most important task. Although Vietnam has a relatively low percentage of the population owning a car, demand for privately owned vehicles is steadily increasing due to poor public transport infrastructur. At the present time, when the economic power of consumers is improving due to national economic growth, it is expected that individual car consumption will continue to increase in the future. Therefore, the purpose of this study is to identify through empirical research what kind of decision-making process Vietnamese consumers go through by applying the extended planned action theory to car purchases, and thereby increase the competitiveness of VinFast passenger cars and electric cars. The purpose of this study was to identify the antecedent factors influencing the purchase behavior of people. Summarizing the research results. First, the empirical analysis results for Hypothesis 1 were partially accepted. First of all, among the sub-components of the extended planned action theory, attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control were found to have a statistically significant positive effect on purchase intention, and hypotheses 1.1 to 1.3 were all accepted. On the other hand, it was confirmed that prior knowledge added by expanding the subcomponents of the planned action theory did not have a statistically significant effect on purchase intention, and hypotheses 1-4 were rejected. Second, the moderating effect of Vietnamese consumers' patriotism was verified in the relationship between the expanded planned action theory and purchase intention. As a result, it was found that there was some moderating effect according to patriotism in the relationship between the subcomponents of the extended planned action theory and purchase intention.
As Vietnam's only self-reliant brand, VinFast's car, is released, it becomes a hot topic and expectations of the country as well as the people are growing. As the Vietnamese government's interest in protecting the domestic automobile manufacturing industry increases, internally, tax rate benefits and financial support policies for automobile-related parts are continuously being devised. Meanwhile, tariff barriers on imported cars have also been lowered, intensifying competition in Vietnam's automobile market. Therefore, in this situation, enhancing the competitiveness of Vietnam's only independent brand (VinFast) passenger cars and electric vehicles is becoming the most important task. Although Vietnam has a relatively low percentage of the population owning a car, demand for privately owned vehicles is steadily increasing due to poor public transport infrastructur. At the present time, when the economic power of consumers is improving due to national economic growth, it is expected that individual car consumption will continue to increase in the future. Therefore, the purpose of this study is to identify through empirical research what kind of decision-making process Vietnamese consumers go through by applying the extended planned action theory to car purchases, and thereby increase the competitiveness of VinFast passenger cars and electric cars. The purpose of this study was to identify the antecedent factors influencing the purchase behavior of people. Summarizing the research results. First, the empirical analysis results for Hypothesis 1 were partially accepted. First of all, among the sub-components of the extended planned action theory, attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control were found to have a statistically significant positive effect on purchase intention, and hypotheses 1.1 to 1.3 were all accepted. On the other hand, it was confirmed that prior knowledge added by expanding the subcomponents of the planned action theory did not have a statistically significant effect on purchase intention, and hypotheses 1-4 were rejected. Second, the moderating effect of Vietnamese consumers' patriotism was verified in the relationship between the expanded planned action theory and purchase intention. As a result, it was found that there was some moderating effect according to patriotism in the relationship between the subcomponents of the extended planned action theory and purchase intention.
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