K-pop으로 대표되는 한류는 1990년대부터 지금까지도 전 세계의 인기를 끌고 있다. K-pop의 중심인 아이돌 그룹의 지속적인 세대교체 과정에서 문화산업은 고속으로 발전한다. SM엔터테인먼트는 아이돌 그룹 기획사 중 가장 규모가 크고 소속 아티스트가 많은 회사 중 하나로, 초대 K-pop 그룹을 탄생시킬 뿐만 아니라 더 다양한 콘셉트와 시스템을 갖춘 혁신적인 그룹을 가져오려고 노력하고 있다. 그 결과로 NCT(엔시티)는 새로운 시스템을 가진 아이돌로서 데뷔한다. 따라서 본 연구는 NCT를 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점을 통해 서사적 차원과 시각적 차원에서 NCT의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 먼저 아이돌 그룹의 개념과 NCT의 기본 정보를 정리하고, 이를 배경으로 기호학적 이론을 활용해서 NCT의 영상, 이름, 로고를 분석한다. 서사적 차원에서 영상에 대한 분석은 ...
K-pop으로 대표되는 한류는 1990년대부터 지금까지도 전 세계의 인기를 끌고 있다. K-pop의 중심인 아이돌 그룹의 지속적인 세대교체 과정에서 문화산업은 고속으로 발전한다. SM엔터테인먼트는 아이돌 그룹 기획사 중 가장 규모가 크고 소속 아티스트가 많은 회사 중 하나로, 초대 K-pop 그룹을 탄생시킬 뿐만 아니라 더 다양한 콘셉트와 시스템을 갖춘 혁신적인 그룹을 가져오려고 노력하고 있다. 그 결과로 NCT(엔시티)는 새로운 시스템을 가진 아이돌로서 데뷔한다. 따라서 본 연구는 NCT를 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점을 통해 서사적 차원과 시각적 차원에서 NCT의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 먼저 아이돌 그룹의 개념과 NCT의 기본 정보를 정리하고, 이를 배경으로 기호학적 이론을 활용해서 NCT의 영상, 이름, 로고를 분석한다. 서사적 차원에서 영상에 대한 분석은 브리콜라주 이론을 기초로 NCT의 기원 이야기와 <어린 왕자>를 연결하고 분석한다. 그리고 그레마스가 제시했던 의미생성행로를 기반으로 기원을 조합하고 세계관 스토리를 단계별로 연구해서 기본 콘셉트를 심층 층위와 서사 층위에서 도출한다. NCT만의 독특한 그룹 시스템을 고려하여 기본 콘셉트와 시스템의 일관성을 보인다. 시각적인 차원의 분석은 로고 분석에 집중한다. 먼저 NCT 모그룹과 각 유닛의 그룹 이름이 가진 의미를 제시해서 유닛마다 개별적인 콘셉트가 있을 보이고, 다음에 이 의미를 바탕으로 모그룹, 유닛, 특별기획팀의 로고들을 구성하는 도상적, 조형적 요소들을 준-상징체계로 연구해서 시간 순서에 따라 일관성을 평가한다. 이를 통해 NCT 멤버들은 서로 다른 유닛으로 활동하고 유닛마다 차별화되는 콘셉트에도 불구하고 기본 콘셉트를 유지하고 있다는 점을 발견한다. 즉 서사적 차원과 시각적 차원은 분리되지 않고 하나의 의미를 전달하고 있었다. 이러한 분석을 통해 NCT의 커뮤니케이션 전략은 다양한 차원에서 일관되게 그룹의 정체성을 유지하고 있다는 것이다. 또한 시각적 측면과 서사적 측면에서도 NCT의 전략은 세계관 스토리를 중심으로 일관성 있는 의미를 효과적으로 전달했다. 외부의 독특한 시스템과 시각적인 문화산물 뿐만 아니라 내부의 의미전달도 그룹의 인지도를 높여 차별화를 꾀할 수 있다. 본 연구는 혁신적인 K-pop 그룹들에 대한 이해에도 도움이 될 것이다. K-pop계의 새로운 시도를 하는 그룹의 전략에 대한 연구를 통해 앞으로 아이돌 그룹의 제작 전략, 마케팅 전략, 커뮤니케이션 전략 등을 분석에 도움이 될 수 있기를 바란다.
K-pop으로 대표되는 한류는 1990년대부터 지금까지도 전 세계의 인기를 끌고 있다. K-pop의 중심인 아이돌 그룹의 지속적인 세대교체 과정에서 문화산업은 고속으로 발전한다. SM엔터테인먼트는 아이돌 그룹 기획사 중 가장 규모가 크고 소속 아티스트가 많은 회사 중 하나로, 초대 K-pop 그룹을 탄생시킬 뿐만 아니라 더 다양한 콘셉트와 시스템을 갖춘 혁신적인 그룹을 가져오려고 노력하고 있다. 그 결과로 NCT(엔시티)는 새로운 시스템을 가진 아이돌로서 데뷔한다. 따라서 본 연구는 NCT를 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점을 통해 서사적 차원과 시각적 차원에서 NCT의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 먼저 아이돌 그룹의 개념과 NCT의 기본 정보를 정리하고, 이를 배경으로 기호학적 이론을 활용해서 NCT의 영상, 이름, 로고를 분석한다. 서사적 차원에서 영상에 대한 분석은 브리콜라주 이론을 기초로 NCT의 기원 이야기와 <어린 왕자>를 연결하고 분석한다. 그리고 그레마스가 제시했던 의미생성행로를 기반으로 기원을 조합하고 세계관 스토리를 단계별로 연구해서 기본 콘셉트를 심층 층위와 서사 층위에서 도출한다. NCT만의 독특한 그룹 시스템을 고려하여 기본 콘셉트와 시스템의 일관성을 보인다. 시각적인 차원의 분석은 로고 분석에 집중한다. 먼저 NCT 모그룹과 각 유닛의 그룹 이름이 가진 의미를 제시해서 유닛마다 개별적인 콘셉트가 있을 보이고, 다음에 이 의미를 바탕으로 모그룹, 유닛, 특별기획팀의 로고들을 구성하는 도상적, 조형적 요소들을 준-상징체계로 연구해서 시간 순서에 따라 일관성을 평가한다. 이를 통해 NCT 멤버들은 서로 다른 유닛으로 활동하고 유닛마다 차별화되는 콘셉트에도 불구하고 기본 콘셉트를 유지하고 있다는 점을 발견한다. 즉 서사적 차원과 시각적 차원은 분리되지 않고 하나의 의미를 전달하고 있었다. 이러한 분석을 통해 NCT의 커뮤니케이션 전략은 다양한 차원에서 일관되게 그룹의 정체성을 유지하고 있다는 것이다. 또한 시각적 측면과 서사적 측면에서도 NCT의 전략은 세계관 스토리를 중심으로 일관성 있는 의미를 효과적으로 전달했다. 외부의 독특한 시스템과 시각적인 문화산물 뿐만 아니라 내부의 의미전달도 그룹의 인지도를 높여 차별화를 꾀할 수 있다. 본 연구는 혁신적인 K-pop 그룹들에 대한 이해에도 도움이 될 것이다. K-pop계의 새로운 시도를 하는 그룹의 전략에 대한 연구를 통해 앞으로 아이돌 그룹의 제작 전략, 마케팅 전략, 커뮤니케이션 전략 등을 분석에 도움이 될 수 있기를 바란다.
The Korean-Wave, represented by K-pop, has always been popular since the 1990s until recently, and the Wave continues to spread around the world. The cultural industry is also developing at a high speed during the rapid generational replacement process of the idol group that is the core of K-pop. SM...
The Korean-Wave, represented by K-pop, has always been popular since the 1990s until recently, and the Wave continues to spread around the world. The cultural industry is also developing at a high speed during the rapid generational replacement process of the idol group that is the core of K-pop. SM Entertainment is one of the largest idol group management agency and has many artists, and not only has it created the first K-pop group, but it is also trying to bring innovative groups with more diverse concepts and systems. Among them, NCT debuted with a new system. Thus, this study aims to research such differentiated communication strategy targeting NCT. This study studies NCT's communication strategy at Visual Semiotics and Narrative Semiotics 쟴hrough the theory of Paris Semiotic School. First, organize the concept of idol groups and the basic information of NCT. Against this background, videos, names, and logos of NCT are analyzed using semiotic theory. At Narrative Semiotics, the analysis of videos connects the origin story of NCT and The Little Prince based on the Bricolage theory. Combined with origin, each stage of the worldview story is studied to derive basic concepts based on the Generative Trajectory of Signification suggested by Greamis. Considering NCT's unique group system, we conclude that the concept and system have a consistent relationship. The Visual Semiotics analysis focuses on logo analysis. First, each unit has an individual concept by presenting the name's meaning of the NCT and each unit. Next, based on the meaning of these names, the iconographic and formative elements constituting the logos of NCT, unit, and special team are studied by Floch's Semi-symbolic System, and consistency is evaluated in chronological order. Through this, it is discovered that NCT members are active in different units and maintain the basic concept despite the different concepts for each unit. In this way, it was found that although the members acted in different conceptual units, they still maintained the basic concept. The narrative semiotics and the visual semiotics are not separated and convey one meaning. Through this analysis, NCT's communication strategy is composed of several dimensions, but it has a strategy that maintains the group's identity. In addition, both two semiotics, NCT's strategy encircled the worldview story and effectively communicated it to fans and the music industry through consistent meaning. Not only the unique external system and visual cultural products, but also the internal message delivery can increase the group's awareness and differentiate it. It will also help to understand these non-traditional K-pop groups. It is hoped that this research on strategies for new K-pop groups will be helpful in analyzing the production strategies, marketing strategies, and communication strategies of idol groups in the future.
The Korean-Wave, represented by K-pop, has always been popular since the 1990s until recently, and the Wave continues to spread around the world. The cultural industry is also developing at a high speed during the rapid generational replacement process of the idol group that is the core of K-pop. SM Entertainment is one of the largest idol group management agency and has many artists, and not only has it created the first K-pop group, but it is also trying to bring innovative groups with more diverse concepts and systems. Among them, NCT debuted with a new system. Thus, this study aims to research such differentiated communication strategy targeting NCT. This study studies NCT's communication strategy at Visual Semiotics and Narrative Semiotics 쟴hrough the theory of Paris Semiotic School. First, organize the concept of idol groups and the basic information of NCT. Against this background, videos, names, and logos of NCT are analyzed using semiotic theory. At Narrative Semiotics, the analysis of videos connects the origin story of NCT and The Little Prince based on the Bricolage theory. Combined with origin, each stage of the worldview story is studied to derive basic concepts based on the Generative Trajectory of Signification suggested by Greamis. Considering NCT's unique group system, we conclude that the concept and system have a consistent relationship. The Visual Semiotics analysis focuses on logo analysis. First, each unit has an individual concept by presenting the name's meaning of the NCT and each unit. Next, based on the meaning of these names, the iconographic and formative elements constituting the logos of NCT, unit, and special team are studied by Floch's Semi-symbolic System, and consistency is evaluated in chronological order. Through this, it is discovered that NCT members are active in different units and maintain the basic concept despite the different concepts for each unit. In this way, it was found that although the members acted in different conceptual units, they still maintained the basic concept. The narrative semiotics and the visual semiotics are not separated and convey one meaning. Through this analysis, NCT's communication strategy is composed of several dimensions, but it has a strategy that maintains the group's identity. In addition, both two semiotics, NCT's strategy encircled the worldview story and effectively communicated it to fans and the music industry through consistent meaning. Not only the unique external system and visual cultural products, but also the internal message delivery can increase the group's awareness and differentiate it. It will also help to understand these non-traditional K-pop groups. It is hoped that this research on strategies for new K-pop groups will be helpful in analyzing the production strategies, marketing strategies, and communication strategies of idol groups in the future.
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