본 논문은 아이돌 그룹 NCT(Neo Culture Technology)의 브랜딩 전략에 관한 연구이다. 연구의 목적은 NCT 그룹의 브랜딩 전략을 분석하여 새로운 마케팅 방안으로 활용하는 것이다. 나아가 K-Pop 산업의 발전과 함께 K-Pop의 문화적 확장 여지를 검토하는 데에 있다. NCT 그룹은 기존 K-Pop 아이돌 그룹과는 다른 로테이션 운영 방식에 기반을 둔다. NCT 그룹은 이와 같은 운영 방식을 지니고 꾸준히 활동을 진행하기 위해서라도 철저히 기획된 브랜딩 전략의 필요성이 도출된다. 먼저 브랜딩과 K-Pop에 관한 기존 이론을 검토하여 NCT 그룹의 브랜딩 전략 과정을 분석하기 위한 이론적 배경을 제시하였다. 브랜딩은 브랜드와 소비자 사이의 커뮤니케이션 전략 과정이며 감정을 기반한다. 브랜딩 과정에서 소비자는 브랜드가 전달하고자 하는 ...
본 논문은 아이돌 그룹 NCT(Neo Culture Technology)의 브랜딩 전략에 관한 연구이다. 연구의 목적은 NCT 그룹의 브랜딩 전략을 분석하여 새로운 마케팅 방안으로 활용하는 것이다. 나아가 K-Pop 산업의 발전과 함께 K-Pop의 문화적 확장 여지를 검토하는 데에 있다. NCT 그룹은 기존 K-Pop 아이돌 그룹과는 다른 로테이션 운영 방식에 기반을 둔다. NCT 그룹은 이와 같은 운영 방식을 지니고 꾸준히 활동을 진행하기 위해서라도 철저히 기획된 브랜딩 전략의 필요성이 도출된다. 먼저 브랜딩과 K-Pop에 관한 기존 이론을 검토하여 NCT 그룹의 브랜딩 전략 과정을 분석하기 위한 이론적 배경을 제시하였다. 브랜딩은 브랜드와 소비자 사이의 커뮤니케이션 전략 과정이며 감정을 기반한다. 브랜딩 과정에서 소비자는 브랜드가 전달하고자 하는 아이덴티티를 이미지로 받아들이고, 브랜딩은 소비자가 주체가 되어 연상된 이미지를 수용할 때 실천된다. 아이돌 그룹에서 브랜딩 전략은 컨셉 전략 마케팅이라 할 수 있다. 생산시스템 차원에서 부여 받은 그룹의 컨셉은 브랜딩 전략을 통해 소비자에게 차별화된 이미지로 전달된다. 아이돌은 팬덤의 중심에서 소비와 생산의 차원으로 설명된다. 그리고 물질적 소비와 동시에 감정적 소비를 발생시키는 주체이다. 따라서 K-Pop 산업의 발전을 위한 새로운 마케팅 전략으로 브랜딩 전략에 주목한 것은 그룹의 브랜드를 확립하는 과정에서 감정이 기반 된다면 더욱 전략의 효과를 제고할 수 있을 것이라 판단되었기 때문이다. 이와 같은 연구 가설을 바탕으로 SM엔터테인먼트 소속 NCT(Neo Culture Technology) 그룹 브랜딩 전략을 분석하였다. SM엔터테인먼트의 CT전략과 NCT 그룹의 운영 방식, 로고 및 상징 이미지, NCT2018 캠페인의 내용을 중점으로 분석하였다. <NCTmentary>를 분석하는 과정에서는 미장센 요소를 활용하였다. 분석 결과를 바탕으로 NCT 그룹의 브랜딩 전략의 강점은 아이덴티티 시각화 전략과 세계관 영상화 전략에 있다. 로고와 영상 콘텐츠를 중심으로 아이덴티티를 시각화하며 그룹의 독자적인 세계관 콘텐츠를 구축하여 활용한다. 본 연구는 SM엔터테인먼트가 시행한 NCT 그룹의 브랜딩 전략을 분석하고 전략의 강점과 시사점을 제시함으로써 K-Pop 산업 및 문화콘텐츠 산업의 발전을 도모하고자 하였다. 따라서 브랜딩을 K-Pop의 새로운 마케팅 전략으로 주목하여 K-Pop 아이돌 그룹의 발전 가능성으로 이어지길 바라며 나아가 K-Pop을 통해 현시대의 대한민국 대중문화 현상을 논할 수 있기를 희망한다.
본 논문은 아이돌 그룹 NCT(Neo Culture Technology)의 브랜딩 전략에 관한 연구이다. 연구의 목적은 NCT 그룹의 브랜딩 전략을 분석하여 새로운 마케팅 방안으로 활용하는 것이다. 나아가 K-Pop 산업의 발전과 함께 K-Pop의 문화적 확장 여지를 검토하는 데에 있다. NCT 그룹은 기존 K-Pop 아이돌 그룹과는 다른 로테이션 운영 방식에 기반을 둔다. NCT 그룹은 이와 같은 운영 방식을 지니고 꾸준히 활동을 진행하기 위해서라도 철저히 기획된 브랜딩 전략의 필요성이 도출된다. 먼저 브랜딩과 K-Pop에 관한 기존 이론을 검토하여 NCT 그룹의 브랜딩 전략 과정을 분석하기 위한 이론적 배경을 제시하였다. 브랜딩은 브랜드와 소비자 사이의 커뮤니케이션 전략 과정이며 감정을 기반한다. 브랜딩 과정에서 소비자는 브랜드가 전달하고자 하는 아이덴티티를 이미지로 받아들이고, 브랜딩은 소비자가 주체가 되어 연상된 이미지를 수용할 때 실천된다. 아이돌 그룹에서 브랜딩 전략은 컨셉 전략 마케팅이라 할 수 있다. 생산시스템 차원에서 부여 받은 그룹의 컨셉은 브랜딩 전략을 통해 소비자에게 차별화된 이미지로 전달된다. 아이돌은 팬덤의 중심에서 소비와 생산의 차원으로 설명된다. 그리고 물질적 소비와 동시에 감정적 소비를 발생시키는 주체이다. 따라서 K-Pop 산업의 발전을 위한 새로운 마케팅 전략으로 브랜딩 전략에 주목한 것은 그룹의 브랜드를 확립하는 과정에서 감정이 기반 된다면 더욱 전략의 효과를 제고할 수 있을 것이라 판단되었기 때문이다. 이와 같은 연구 가설을 바탕으로 SM엔터테인먼트 소속 NCT(Neo Culture Technology) 그룹 브랜딩 전략을 분석하였다. SM엔터테인먼트의 CT전략과 NCT 그룹의 운영 방식, 로고 및 상징 이미지, NCT2018 캠페인의 내용을 중점으로 분석하였다. <NCTmentary>를 분석하는 과정에서는 미장센 요소를 활용하였다. 분석 결과를 바탕으로 NCT 그룹의 브랜딩 전략의 강점은 아이덴티티 시각화 전략과 세계관 영상화 전략에 있다. 로고와 영상 콘텐츠를 중심으로 아이덴티티를 시각화하며 그룹의 독자적인 세계관 콘텐츠를 구축하여 활용한다. 본 연구는 SM엔터테인먼트가 시행한 NCT 그룹의 브랜딩 전략을 분석하고 전략의 강점과 시사점을 제시함으로써 K-Pop 산업 및 문화콘텐츠 산업의 발전을 도모하고자 하였다. 따라서 브랜딩을 K-Pop의 새로운 마케팅 전략으로 주목하여 K-Pop 아이돌 그룹의 발전 가능성으로 이어지길 바라며 나아가 K-Pop을 통해 현시대의 대한민국 대중문화 현상을 논할 수 있기를 희망한다.
This thesis is a study on the branding strategy of the K-Pop idol group NCT (Neo Culture Technology). The purpose of the study is to analyze NCT Group's branding strategy and use it as a new marketing method. Furthermore, it is in the process of reviewing the cultural expansion of K-Pop along with t...
This thesis is a study on the branding strategy of the K-Pop idol group NCT (Neo Culture Technology). The purpose of the study is to analyze NCT Group's branding strategy and use it as a new marketing method. Furthermore, it is in the process of reviewing the cultural expansion of K-Pop along with the development of K-Pop industry. NCT Group is based on a rotation system that is different from the existing K-Pop idol group. NCT Group needs a thoroughly planned branding strategy to have this type of operation and to continue its activities. First, the existing theories on branding and K-Pop were reviewed and the theoretical background for analyzing the branding strategy process of NCT group was presented. Branding is a process of communication strategy between brand and consumer and is based on emotion. In the branding process, consumers accept the identity that the brand wants to deliver as an image, and branding is practiced when the consumer becomes the main entity and embraces the image associated with it. The branding strategy in the idol group is concept marketing strategy. The concept of the group, given at the production system level, is conveyed to consumers through branding strategies in a differentiated image. Idol is explained from the center of fandom to the level of consumption and production. And it is the agent that generates both material consumption and emotional consumption. Therefore, the focus on branding strategies as a new marketing strategy for the development of the K-Pop industry was that it was determined that if emotions were based in the process of establishing the group's brand, it would enhance the effectiveness of the strategy. Based on these research hypotheses, the strategy of branding of the NCT(Neo Culture Technology) K-Pop idol group belonging to SM Entertainment was analyzed. The contents of SM Entertainment's CT strategy, NCT Group's operation method, logo and symbol image, and NCT2018 campaign were analyzed with emphasis. In the process of analyzing , the Mise-en-Scène element was used. Based on the analysis results, the strength of NCT Group's branding strategy lies in its identity visualization strategy and its worldview imaging strategy. It visualizes identity based on logo and video contents and implements and utilizes the group's own world view contents. ItThis study was intended to promote the development of K-Pop industry and cultural content industry by analyzing NCT Group's branding strategy conducted by SM Entertainment and presenting its strengths and implications. Therefore, I hope that branding will lead to the development of K-Pop idol groups by paying attention to K-Pop's new marketing strategy, and that K-Pop will further discuss current Korean pop culture phenomena.
This thesis is a study on the branding strategy of the K-Pop idol group NCT (Neo Culture Technology). The purpose of the study is to analyze NCT Group's branding strategy and use it as a new marketing method. Furthermore, it is in the process of reviewing the cultural expansion of K-Pop along with the development of K-Pop industry. NCT Group is based on a rotation system that is different from the existing K-Pop idol group. NCT Group needs a thoroughly planned branding strategy to have this type of operation and to continue its activities. First, the existing theories on branding and K-Pop were reviewed and the theoretical background for analyzing the branding strategy process of NCT group was presented. Branding is a process of communication strategy between brand and consumer and is based on emotion. In the branding process, consumers accept the identity that the brand wants to deliver as an image, and branding is practiced when the consumer becomes the main entity and embraces the image associated with it. The branding strategy in the idol group is concept marketing strategy. The concept of the group, given at the production system level, is conveyed to consumers through branding strategies in a differentiated image. Idol is explained from the center of fandom to the level of consumption and production. And it is the agent that generates both material consumption and emotional consumption. Therefore, the focus on branding strategies as a new marketing strategy for the development of the K-Pop industry was that it was determined that if emotions were based in the process of establishing the group's brand, it would enhance the effectiveness of the strategy. Based on these research hypotheses, the strategy of branding of the NCT(Neo Culture Technology) K-Pop idol group belonging to SM Entertainment was analyzed. The contents of SM Entertainment's CT strategy, NCT Group's operation method, logo and symbol image, and NCT2018 campaign were analyzed with emphasis. In the process of analyzing , the Mise-en-Scène element was used. Based on the analysis results, the strength of NCT Group's branding strategy lies in its identity visualization strategy and its worldview imaging strategy. It visualizes identity based on logo and video contents and implements and utilizes the group's own world view contents. ItThis study was intended to promote the development of K-Pop industry and cultural content industry by analyzing NCT Group's branding strategy conducted by SM Entertainment and presenting its strengths and implications. Therefore, I hope that branding will lead to the development of K-Pop idol groups by paying attention to K-Pop's new marketing strategy, and that K-Pop will further discuss current Korean pop culture phenomena.
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