에스파(aespa) 사례를 통해 본 메타버스 활용 케이팝 아이돌의 스토리텔링 요소 특성 연구 A Study on the Characteristics of K-POP Idols' Storytelling Elements Using the Metaverse through the Case of Aespa원문보기
메타버스의 시대를 맞이해 엔터테인먼트는 물론, 케이팝 영역에서 메타버스가 적극적으로 활용되고 있는 현재, 더욱 다양한 콘텐츠를 창출할 때 케이팝 아이돌과 메타버스의 결합이 빈번하게 등장하고 있다. 케이팝 아이돌이 흔히 사용하는 스토리텔링도 메타버스와 결합한다는 가능성이 매...
메타버스의 시대를 맞이해 엔터테인먼트는 물론, 케이팝 영역에서 메타버스가 적극적으로 활용되고 있는 현재, 더욱 다양한 콘텐츠를 창출할 때 케이팝 아이돌과 메타버스의 결합이 빈번하게 등장하고 있다. 케이팝 아이돌이 흔히 사용하는 스토리텔링도 메타버스와 결합한다는 가능성이 매우 크다. 스토리텔링은 중요한 전략으로서 콘텐츠를 기획하고 개발하는 데에 큰 역할을 할 수 있기 때문이다. 메타버스를 활용한 케이팝 아이돌의 스토리텔링을 구체적으로 살펴보고 메타버스에 대한 활용이 케이팝 아이돌의 스토리텔링을 전개에 있어 과연 어떤 역할을 하는지에 대한 답을 얻기 위해 본 연구는 케이팝 걸그룹인 에스파를 대상으로 삼아 진행됐다. 에스파는 기획 단계부터 메타버스를 겨냥하며, 이를 활용한 스토리텔링을 바탕으로 콘텐츠를 창출하고 아이돌 활동을 펼치는 대표적인 '메타버스 걸그룹'이기 때문이다. 이어서 본 연구는 에스파의 사례에 집중해 메시지, 갈등, 캐릭터, 플롯 등 스토리텔링의 4가지 요소에 따라 에스파의 음악, 뮤직비디오, 퍼포먼스 등의 다양한 콘텐츠를 상세히 분석함으로써 메타버스를 활용한 스토리텔링이 구체적으로 어떻게 되는지에 대해 알아봤다. 또한, 본 연구는 스토리텔링의 구성요소에 따라 분석된 내용을 재정리해봤다. 이를 통해 스토리텔링에 메타버스가 어떤 작용이 있는지를 밝혀봤다. 결과적으로, 메타버스가 스토리텔링의 차별화된 요소, 스토리를 표현하는 유용한 도구 그리고 상호작용의 창구로 에스파의 스토리텔링에 작용할 수 있음을 보여줬다. 이는 메타버스가 에스파를 기타 아이돌과 차별화되도록 하고 수용자의 능동적 참여 및 생산을 유발시킬 뿐만 아니라 에스파와 팬의 상호작용을 강화시키기도 한다. 이에 스토리텔링에서 메타버스가 차지하는 전략적 의의가 다양하면서 크고, 이를 통해 메타버스는 스토리텔링을 보다 효과적인 역할을 한다는 것을 알 수 있다.
메타버스의 시대를 맞이해 엔터테인먼트는 물론, 케이팝 영역에서 메타버스가 적극적으로 활용되고 있는 현재, 더욱 다양한 콘텐츠를 창출할 때 케이팝 아이돌과 메타버스의 결합이 빈번하게 등장하고 있다. 케이팝 아이돌이 흔히 사용하는 스토리텔링도 메타버스와 결합한다는 가능성이 매우 크다. 스토리텔링은 중요한 전략으로서 콘텐츠를 기획하고 개발하는 데에 큰 역할을 할 수 있기 때문이다. 메타버스를 활용한 케이팝 아이돌의 스토리텔링을 구체적으로 살펴보고 메타버스에 대한 활용이 케이팝 아이돌의 스토리텔링을 전개에 있어 과연 어떤 역할을 하는지에 대한 답을 얻기 위해 본 연구는 케이팝 걸그룹인 에스파를 대상으로 삼아 진행됐다. 에스파는 기획 단계부터 메타버스를 겨냥하며, 이를 활용한 스토리텔링을 바탕으로 콘텐츠를 창출하고 아이돌 활동을 펼치는 대표적인 '메타버스 걸그룹'이기 때문이다. 이어서 본 연구는 에스파의 사례에 집중해 메시지, 갈등, 캐릭터, 플롯 등 스토리텔링의 4가지 요소에 따라 에스파의 음악, 뮤직비디오, 퍼포먼스 등의 다양한 콘텐츠를 상세히 분석함으로써 메타버스를 활용한 스토리텔링이 구체적으로 어떻게 되는지에 대해 알아봤다. 또한, 본 연구는 스토리텔링의 구성요소에 따라 분석된 내용을 재정리해봤다. 이를 통해 스토리텔링에 메타버스가 어떤 작용이 있는지를 밝혀봤다. 결과적으로, 메타버스가 스토리텔링의 차별화된 요소, 스토리를 표현하는 유용한 도구 그리고 상호작용의 창구로 에스파의 스토리텔링에 작용할 수 있음을 보여줬다. 이는 메타버스가 에스파를 기타 아이돌과 차별화되도록 하고 수용자의 능동적 참여 및 생산을 유발시킬 뿐만 아니라 에스파와 팬의 상호작용을 강화시키기도 한다. 이에 스토리텔링에서 메타버스가 차지하는 전략적 의의가 다양하면서 크고, 이를 통해 메타버스는 스토리텔링을 보다 효과적인 역할을 한다는 것을 알 수 있다.
With the advent of metaverse age, in the entertainment industry, it is not difficult to see the figure of the metaverse in the K-POP field. In other words, K-POP has set its sights on the metaverse and has actively built K-POP idols. The diversified cross-border cooperation with the metaverse makes ...
With the advent of metaverse age, in the entertainment industry, it is not difficult to see the figure of the metaverse in the K-POP field. In other words, K-POP has set its sights on the metaverse and has actively built K-POP idols. The diversified cross-border cooperation with the metaverse makes the contents of K-POP much more diverse. On the other hand, Storytelling is one of the strategies frequently used by K-POP idols, which can play a positive role in many aspects such as contents planning related to idols. Therefore, in the field of K-POP, the cooperation between K-POP idols and the metaverse undoubtedly shows that the metaverse can be used flexibly in the storytelling of K-POP idols, bringing new possibilities for their contents output. In order to conduct a more in-depth study on the storytelling of K-POP idols who flexibly use the metaverse, this study chose to focus on a current representative girls group in K-POP named aespa, and classifies and makes a detailed analysis of their music works, MV, stage performances and other related contents according to the four elements of storytelling, namely, message, conflict, character and plot, so as to reveal how dose the idols' storytelling of using the metaverse specifically work and what is the significance if using the metaverse in storytelling. The Study shows that aespa uses metaverse as the element of its story differentiation, the tool to express its story and the window to interact in its storytelling. In this way, the metaverse undoubtedly set aespa apart from other K-POP groups and greatly induced the audience's participation and production. At the same time, it also strengthened the interaction between idols and fans. It can be seen that the strategic significance of the metaverse to storytelling cannot be ignored. Through the study on the case of aespa, we can know that combining metaverse with storytelling can make the storytelling more effective.随着元宇宙(Metaverse)时代的到来,元宇宙的热风早已刮向各个不同的领域。当然,就娱乐产业方面而言,K-POP领域中也不难见到元宇宙的身影。换而言之,K-POP已将目光投向元宇宙中,积极构建起了K-POP偶像艺人(idol)与元宇宙之间多种多样的跨界合作,使得K-POP相关的内容(Contents)变得愈发丰富愈发多样。另一方面,叙事战略(Storytelling)是现在K-POP偶像艺人们频繁使用的,并且能对偶像艺人相关的内容策划等多方面起到积极作用的战略之一。因此,在K-POP领域,特别是K-POP偶像艺人与元宇宙的积极合作无疑也就表明了元宇宙可以被有机地运用在K-POP偶像艺人的叙事战略中,为该战略带来新的可能性。 本研究为了对活用元宇宙的K-POP偶像艺人的叙事战略进行更深入的研究,选择将研究的重点放在现今K-POP领域中颇具代表性的女团aespa的身上。aespa从组合策划阶段起就瞄准元宇宙的世界,以之为基础构建起了独特的叙事战略并立足于此战略进行内容产出、展开艺人活动,成为了全球性的人气‘元宇宙女团’。所以本研究以aespa为研究对象,按照信息(message)、冲突(conflict)、登场人物(character)和情节(plot)这四个叙事战略的要素进行分类,对其音乐作品、MV、舞台表演等等各样的相关内容作以详尽地分析,从而揭示活用元宇宙的偶像艺人的叙事战略具体是如何展开的,以及在叙事战略中运用元宇宙有何意义等问题。旨在为今后展开与元宇宙相关的叙事战略方面的研究给予一定的参考,同时也为元宇宙时代背景下偶像艺人叙事战略的展开提供值得借鉴的帮助。 研究得出,aespa将元宇宙作为其故事差别化的要素、表现其故事的工具以及进行相互作用的窗口运用在叙事策略中。这样一来元宇宙无疑大大使得aespa区别于其他的偶像艺人并极大地诱发了受众者的参与和生产,与此同时它也强化构建了偶像艺人与粉丝之间互作用性。由此可见元宇宙为叙事战略所提供的种种战略性意义不容忽视。最后,通过本研究我们不难发现,像aespa这样将元宇宙运用于叙事战略可以使其变得更加有效。 在此,笔者也期待今后能对灵活运用元宇宙的叙事战略进行更加深入更加多样的探索与研究。
With the advent of metaverse age, in the entertainment industry, it is not difficult to see the figure of the metaverse in the K-POP field. In other words, K-POP has set its sights on the metaverse and has actively built K-POP idols. The diversified cross-border cooperation with the metaverse makes the contents of K-POP much more diverse. On the other hand, Storytelling is one of the strategies frequently used by K-POP idols, which can play a positive role in many aspects such as contents planning related to idols. Therefore, in the field of K-POP, the cooperation between K-POP idols and the metaverse undoubtedly shows that the metaverse can be used flexibly in the storytelling of K-POP idols, bringing new possibilities for their contents output. In order to conduct a more in-depth study on the storytelling of K-POP idols who flexibly use the metaverse, this study chose to focus on a current representative girls group in K-POP named aespa, and classifies and makes a detailed analysis of their music works, MV, stage performances and other related contents according to the four elements of storytelling, namely, message, conflict, character and plot, so as to reveal how dose the idols' storytelling of using the metaverse specifically work and what is the significance if using the metaverse in storytelling. The Study shows that aespa uses metaverse as the element of its story differentiation, the tool to express its story and the window to interact in its storytelling. In this way, the metaverse undoubtedly set aespa apart from other K-POP groups and greatly induced the audience's participation and production. At the same time, it also strengthened the interaction between idols and fans. It can be seen that the strategic significance of the metaverse to storytelling cannot be ignored. Through the study on the case of aespa, we can know that combining metaverse with storytelling can make the storytelling more effective.随着元宇宙(Metaverse)时代的到来,元宇宙的热风早已刮向各个不同的领域。当然,就娱乐产业方面而言,K-POP领域中也不难见到元宇宙的身影。换而言之,K-POP已将目光投向元宇宙中,积极构建起了K-POP偶像艺人(idol)与元宇宙之间多种多样的跨界合作,使得K-POP相关的内容(Contents)变得愈发丰富愈发多样。另一方面,叙事战略(Storytelling)是现在K-POP偶像艺人们频繁使用的,并且能对偶像艺人相关的内容策划等多方面起到积极作用的战略之一。因此,在K-POP领域,特别是K-POP偶像艺人与元宇宙的积极合作无疑也就表明了元宇宙可以被有机地运用在K-POP偶像艺人的叙事战略中,为该战略带来新的可能性。 本研究为了对活用元宇宙的K-POP偶像艺人的叙事战略进行更深入的研究,选择将研究的重点放在现今K-POP领域中颇具代表性的女团aespa的身上。aespa从组合策划阶段起就瞄准元宇宙的世界,以之为基础构建起了独特的叙事战略并立足于此战略进行内容产出、展开艺人活动,成为了全球性的人气‘元宇宙女团’。所以本研究以aespa为研究对象,按照信息(message)、冲突(conflict)、登场人物(character)和情节(plot)这四个叙事战略的要素进行分类,对其音乐作品、MV、舞台表演等等各样的相关内容作以详尽地分析,从而揭示活用元宇宙的偶像艺人的叙事战略具体是如何展开的,以及在叙事战略中运用元宇宙有何意义等问题。旨在为今后展开与元宇宙相关的叙事战略方面的研究给予一定的参考,同时也为元宇宙时代背景下偶像艺人叙事战略的展开提供值得借鉴的帮助。 研究得出,aespa将元宇宙作为其故事差别化的要素、表现其故事的工具以及进行相互作用的窗口运用在叙事策略中。这样一来元宇宙无疑大大使得aespa区别于其他的偶像艺人并极大地诱发了受众者的参与和生产,与此同时它也强化构建了偶像艺人与粉丝之间互作用性。由此可见元宇宙为叙事战略所提供的种种战略性意义不容忽视。最后,通过本研究我们不难发现,像aespa这样将元宇宙运用于叙事战略可以使其变得更加有效。 在此,笔者也期待今后能对灵活运用元宇宙的叙事战略进行更加深入更加多样的探索与研究。
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.