인공지능 및 기술 기반 미래 사회에서 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들은 정보 접근과 사회 적응 등에서 장애를 가지고 있지 않은 사람들에 비해 디지털 정보 격차(Digital Divide)를 경험할 가능성이 매우 크다. 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들도 미래 사회에서 사회의 구성원으로서 변화의 흐름에 자연스럽게 적응하고 스스로 삶을 자기 주도적으로 영위하기 위해서는 인공지능의 개념과 원리의 이해, 인공지능의 활용을 위한 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 이는 교육과정에 근거하고 장애 특성에 적합하게 개발된 인공지능 교육 프로그램을 제공 받을 권리와 기회가 주어져야 함을 의미한다. 교육부(2022)의 ‘디지털 인재양성 종합방안’ 발표(2022.8.22.), ‘제5차 디지털 인재양성 100인 포럼’(2022.11.30.) 등에서 다루어지는 최근의 주제들은 인공지능 교육에 대한 중요성과 관심, 당위(當爲)에 대한 공감이 사회적으로 이루어지고 있음을 보여준다. 이에 따라 인공지능 교육과 관련 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 최근의 연구들은 ...
인공지능 및 기술 기반 미래 사회에서 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들은 정보 접근과 사회 적응 등에서 장애를 가지고 있지 않은 사람들에 비해 디지털 정보 격차(Digital Divide)를 경험할 가능성이 매우 크다. 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들도 미래 사회에서 사회의 구성원으로서 변화의 흐름에 자연스럽게 적응하고 스스로 삶을 자기 주도적으로 영위하기 위해서는 인공지능의 개념과 원리의 이해, 인공지능의 활용을 위한 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 이는 교육과정에 근거하고 장애 특성에 적합하게 개발된 인공지능 교육 프로그램을 제공 받을 권리와 기회가 주어져야 함을 의미한다. 교육부(2022)의 ‘디지털 인재양성 종합방안’ 발표(2022.8.22.), ‘제5차 디지털 인재양성 100인 포럼’(2022.11.30.) 등에서 다루어지는 최근의 주제들은 인공지능 교육에 대한 중요성과 관심, 당위(當爲)에 대한 공감이 사회적으로 이루어지고 있음을 보여준다. 이에 따라 인공지능 교육과 관련 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 최근의 연구들은 인공지능 기술과 인공지능 프로그래밍을 위한 정보교육에 관심이 집중되어 있으며 연구의 특성상 인공지능 자체만을 다루고 있는 경향을 보인다. 이렇듯 최근 인공지능 교육 연구는 단일 교과 내용으로 개발한 교육 프로그램들이 대부분이며 특수교육의 경우, 관련 연구가 아직 이루어지지 않았거나 매우 부족한 상황이다. 특수교육과 인공지능 관련 선행 연구의 경우에도 성인기 장애인의 생활과 직업교육을 대상으로 하는 인공지능 기술만을 다루는 등 제한적인 범위의 연구만 이루어져 있는 상황이다. 본 연구자는 이러한 현황들이 특수교육 대상 학생들의 인공지능 교육에 있어 장애를 가지고 있는 학습자가 인공지능을 이해하고 학습하기에 적합하지 않다고 판단하였다. 인공지능을 효과적으로 익히고 활용하기 위해서는 교육과정에 근거하여 성취기준을 바탕으로 인공지능 융합 교육이 이루어져야 한다. 본 연구는 인공지능 교육을 특수교육 교육과정과 융합하기 위하여 특수교육 교육과정 교과를 분석하였고, 성취기준을 분석하고 추출하였다. 분석된 성취기준들을 활용하여 특수교육 대상 초등학교 4~6학년을 대상으로 하는 ‘인공지능교육 교과 융합 프로그램’을 개발하여 제시한다. 본 연구를 통해 학습자는 인공지능의 기본 원리와 개념을 교육과정 속에서 학습할 수 있으며 교육 프로그램을 통해 특수교육 현장에서 실제적인 교육 적용을 계획할 수 있을 것이다.
인공지능 및 기술 기반 미래 사회에서 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들은 정보 접근과 사회 적응 등에서 장애를 가지고 있지 않은 사람들에 비해 디지털 정보 격차(Digital Divide)를 경험할 가능성이 매우 크다. 장애를 가지고 있는 특수교육 대상 학생들도 미래 사회에서 사회의 구성원으로서 변화의 흐름에 자연스럽게 적응하고 스스로 삶을 자기 주도적으로 영위하기 위해서는 인공지능의 개념과 원리의 이해, 인공지능의 활용을 위한 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 이는 교육과정에 근거하고 장애 특성에 적합하게 개발된 인공지능 교육 프로그램을 제공 받을 권리와 기회가 주어져야 함을 의미한다. 교육부(2022)의 ‘디지털 인재양성 종합방안’ 발표(2022.8.22.), ‘제5차 디지털 인재양성 100인 포럼’(2022.11.30.) 등에서 다루어지는 최근의 주제들은 인공지능 교육에 대한 중요성과 관심, 당위(當爲)에 대한 공감이 사회적으로 이루어지고 있음을 보여준다. 이에 따라 인공지능 교육과 관련 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 최근의 연구들은 인공지능 기술과 인공지능 프로그래밍을 위한 정보교육에 관심이 집중되어 있으며 연구의 특성상 인공지능 자체만을 다루고 있는 경향을 보인다. 이렇듯 최근 인공지능 교육 연구는 단일 교과 내용으로 개발한 교육 프로그램들이 대부분이며 특수교육의 경우, 관련 연구가 아직 이루어지지 않았거나 매우 부족한 상황이다. 특수교육과 인공지능 관련 선행 연구의 경우에도 성인기 장애인의 생활과 직업교육을 대상으로 하는 인공지능 기술만을 다루는 등 제한적인 범위의 연구만 이루어져 있는 상황이다. 본 연구자는 이러한 현황들이 특수교육 대상 학생들의 인공지능 교육에 있어 장애를 가지고 있는 학습자가 인공지능을 이해하고 학습하기에 적합하지 않다고 판단하였다. 인공지능을 효과적으로 익히고 활용하기 위해서는 교육과정에 근거하여 성취기준을 바탕으로 인공지능 융합 교육이 이루어져야 한다. 본 연구는 인공지능 교육을 특수교육 교육과정과 융합하기 위하여 특수교육 교육과정 교과를 분석하였고, 성취기준을 분석하고 추출하였다. 분석된 성취기준들을 활용하여 특수교육 대상 초등학교 4~6학년을 대상으로 하는 ‘인공지능교육 교과 융합 프로그램’을 개발하여 제시한다. 본 연구를 통해 학습자는 인공지능의 기본 원리와 개념을 교육과정 속에서 학습할 수 있으며 교육 프로그램을 통해 특수교육 현장에서 실제적인 교육 적용을 계획할 수 있을 것이다.
The 4th industrial revolution is causing a big wave and affecting our lives. At the center of it is ‘Artificial Intelligence’. The development and innovation of artificial intelligence technology continue to take place. In keeping with these changes, the time has come when it is necessary to think a...
The 4th industrial revolution is causing a big wave and affecting our lives. At the center of it is ‘Artificial Intelligence’. The development and innovation of artificial intelligence technology continue to take place. In keeping with these changes, the time has come when it is necessary to think about how to apply artificial intelligence in Special education. However, unlike the trend of rapidly changing times, the pace of change in education is only slow. According to this trend of times, there is a need for an artificial intelligence education program that can be applied to the school. Based on this, artificial intelligence education for Special Education Needs should be conducted. As the need for artificial intelligence education increases, a lot of research is being done on the development of artificial intelligence education programs. However, previous studies mainly use artificial intelligence as a tool to experience artificial intelligence platforms. This researcher believes that this type of educational program is insufficient for learners to deeply understand the principles and structure of artificial intelligence. In order for students to learn artificial intelligence more easily and more familiarly, convergence education with subjects should be conducted. In this study, 4th to 6th graders of special elementary school curriculum was analyzed for convergence education between artificial intelligence and subjects. Achievement standards that can be fused with artificial intelligence were analyzed and extracted. In order to give validity to the analysis of achievement standards, analysis standards were prepared according to the type of data, which is an important component of artificial intelligence. And based on this, the achievement standards were analyzed. Using the analyzed achievement standards, a total of 15 artificial intelligence subject convergence programs were developed for 4th to 6th graders of special elementary schools. The flow of learning is the order of understanding, using, and ethics of artificial intelligence. In this study, while proposing a subject convergence program, learners can naturally learn the principles and structures of artificial intelligence. As a learning program that reflects the curriculum, it will be practically applied in schools.
The 4th industrial revolution is causing a big wave and affecting our lives. At the center of it is ‘Artificial Intelligence’. The development and innovation of artificial intelligence technology continue to take place. In keeping with these changes, the time has come when it is necessary to think about how to apply artificial intelligence in Special education. However, unlike the trend of rapidly changing times, the pace of change in education is only slow. According to this trend of times, there is a need for an artificial intelligence education program that can be applied to the school. Based on this, artificial intelligence education for Special Education Needs should be conducted. As the need for artificial intelligence education increases, a lot of research is being done on the development of artificial intelligence education programs. However, previous studies mainly use artificial intelligence as a tool to experience artificial intelligence platforms. This researcher believes that this type of educational program is insufficient for learners to deeply understand the principles and structure of artificial intelligence. In order for students to learn artificial intelligence more easily and more familiarly, convergence education with subjects should be conducted. In this study, 4th to 6th graders of special elementary school curriculum was analyzed for convergence education between artificial intelligence and subjects. Achievement standards that can be fused with artificial intelligence were analyzed and extracted. In order to give validity to the analysis of achievement standards, analysis standards were prepared according to the type of data, which is an important component of artificial intelligence. And based on this, the achievement standards were analyzed. Using the analyzed achievement standards, a total of 15 artificial intelligence subject convergence programs were developed for 4th to 6th graders of special elementary schools. The flow of learning is the order of understanding, using, and ethics of artificial intelligence. In this study, while proposing a subject convergence program, learners can naturally learn the principles and structures of artificial intelligence. As a learning program that reflects the curriculum, it will be practically applied in schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.