초등 경제교육 프로그램 SEC 운영을 위한 웹 플랫폼의 개발 및 효과 분석 Development and Effectiveness Analysis of a Web Platform for Operating SEC Elementary Economic Education Program원문보기
생활 속에서 직접 체험하며 학습하는 경제교육을 위한 방안으로 SEC(Small Economy In the Classroom) 프로그램이 있다. 이 프로그램은 흥미 유발 효과가 높고 경제적 사고력 증진에 효과적이나 실제 교실에 적용하기에는 교사의 부담이 크다. 따라서 본 연구에서는 SEC 프로그램의 용이성 제고를 위한 IT 기술 기반 플랫폼을 개발하고, 이를 활용한 SEC 프로그램 운영이 수기(手記) 운영과 비교하여 그 효과가 어떠한지 분석하였다. 플랫폼은 초등학교 학급의 교육 환경을 고려하여 웹 기반으로 제작하였으며, ...
생활 속에서 직접 체험하며 학습하는 경제교육을 위한 방안으로 SEC(Small Economy In the Classroom) 프로그램이 있다. 이 프로그램은 흥미 유발 효과가 높고 경제적 사고력 증진에 효과적이나 실제 교실에 적용하기에는 교사의 부담이 크다. 따라서 본 연구에서는 SEC 프로그램의 용이성 제고를 위한 IT 기술 기반 플랫폼을 개발하고, 이를 활용한 SEC 프로그램 운영이 수기(手記) 운영과 비교하여 그 효과가 어떠한지 분석하였다. 플랫폼은 초등학교 학급의 교육 환경을 고려하여 웹 기반으로 제작하였으며, 웹서버, DB, 클라이언트의 구조로 제작하였다. 접속하는 기기의 해상도에 적합한 UI를 제공하는 반응형 UI를 채택하여 개발 생산성과 접근성을 높였다. 화폐, 쿠폰(아이템), 은행, 주식 거래 등의 요소를 전산화하였고, SEC 프로그램 운영의 편의성 개선을 위한 여러 기능을 개발하였다. 서비스는 프로젝트의 규모를 고려하여 가정집에 소형 컴퓨터를 설치하여 제공하였으며, 개인정보 탈취 시도에 대한 보안도 적용하였다. 개발한 플랫폼의 효과를 분석하기 위해 SEC 프로그램을 수기로 운영 중이던 학급과 SEC 프로그램을 경험한 적이 없는 학급에 각각 플랫폼을 적용하였다. SEC 프로그램을 수기로 운영 중이던 학급에 플랫폼을 적용한 후 해당 학급의 교사와 학생들은 통화 관리, 모니터링, 직업 정하기와 급여 지급, 세금과 기부금 납부, 각종 상품 거래의 편의성이 개선되었다고 응답하였다. 특히 플랫폼 적용 이후 각종 상품의 거래량이 증가하고 거래 시간이 확장됨에 따라 합리적 의사결정 기회를 늘려 경제적 사고력 증진에 도움이 됨을 확인할 수 있었다. 또한 플랫폼 적용 후에도 학생들은 높은 수준의 동기와 흥미를 유지하여 플랫폼이 SEC 프로그램 본연의 동기유발 효과를 저해하지 않음을 보여주었다. SEC 프로그램을 경험한 적이 없는 학급에서도 플랫폼을 이용한 SEC 프로그램 운영은 차질 없이 진행되었으며, 학생들도 여전히 높은 수준의 동기와 흥미를 보여주어 플랫폼이 SEC 프로그램의 요소를 잘 구현함을 알 수 있었다. 그러나 플랫폼의 부작용도 존재하였는데, 교사가 플랫폼에 의존하게 되어 SEC 프로그램을 유연하게 진행하기 어려워했다. 학생들 사이에 해킹 사건이 일어나기도 했으며 몰래 스마트폰을 사용하는 학생들이 늘어났다. 따라서 이러한 문제에 대응하기 위한 후속 개발이 요구된다.
생활 속에서 직접 체험하며 학습하는 경제교육을 위한 방안으로 SEC(Small Economy In the Classroom) 프로그램이 있다. 이 프로그램은 흥미 유발 효과가 높고 경제적 사고력 증진에 효과적이나 실제 교실에 적용하기에는 교사의 부담이 크다. 따라서 본 연구에서는 SEC 프로그램의 용이성 제고를 위한 IT 기술 기반 플랫폼을 개발하고, 이를 활용한 SEC 프로그램 운영이 수기(手記) 운영과 비교하여 그 효과가 어떠한지 분석하였다. 플랫폼은 초등학교 학급의 교육 환경을 고려하여 웹 기반으로 제작하였으며, 웹서버, DB, 클라이언트의 구조로 제작하였다. 접속하는 기기의 해상도에 적합한 UI를 제공하는 반응형 UI를 채택하여 개발 생산성과 접근성을 높였다. 화폐, 쿠폰(아이템), 은행, 주식 거래 등의 요소를 전산화하였고, SEC 프로그램 운영의 편의성 개선을 위한 여러 기능을 개발하였다. 서비스는 프로젝트의 규모를 고려하여 가정집에 소형 컴퓨터를 설치하여 제공하였으며, 개인정보 탈취 시도에 대한 보안도 적용하였다. 개발한 플랫폼의 효과를 분석하기 위해 SEC 프로그램을 수기로 운영 중이던 학급과 SEC 프로그램을 경험한 적이 없는 학급에 각각 플랫폼을 적용하였다. SEC 프로그램을 수기로 운영 중이던 학급에 플랫폼을 적용한 후 해당 학급의 교사와 학생들은 통화 관리, 모니터링, 직업 정하기와 급여 지급, 세금과 기부금 납부, 각종 상품 거래의 편의성이 개선되었다고 응답하였다. 특히 플랫폼 적용 이후 각종 상품의 거래량이 증가하고 거래 시간이 확장됨에 따라 합리적 의사결정 기회를 늘려 경제적 사고력 증진에 도움이 됨을 확인할 수 있었다. 또한 플랫폼 적용 후에도 학생들은 높은 수준의 동기와 흥미를 유지하여 플랫폼이 SEC 프로그램 본연의 동기유발 효과를 저해하지 않음을 보여주었다. SEC 프로그램을 경험한 적이 없는 학급에서도 플랫폼을 이용한 SEC 프로그램 운영은 차질 없이 진행되었으며, 학생들도 여전히 높은 수준의 동기와 흥미를 보여주어 플랫폼이 SEC 프로그램의 요소를 잘 구현함을 알 수 있었다. 그러나 플랫폼의 부작용도 존재하였는데, 교사가 플랫폼에 의존하게 되어 SEC 프로그램을 유연하게 진행하기 어려워했다. 학생들 사이에 해킹 사건이 일어나기도 했으며 몰래 스마트폰을 사용하는 학생들이 늘어났다. 따라서 이러한 문제에 대응하기 위한 후속 개발이 요구된다.
There is the SEC (Small Economy In the Classroom) program as a way for economic education to experience and learn directly in life. This program has a high interest-inducing effect and is effective in promoting economic thinking, but it is burdensome for teachers to apply to actual classrooms. There...
There is the SEC (Small Economy In the Classroom) program as a way for economic education to experience and learn directly in life. This program has a high interest-inducing effect and is effective in promoting economic thinking, but it is burdensome for teachers to apply to actual classrooms. Therefore, in this study, an IT technology-based platform was developed to improve the ease of the SEC program, and the effect of the SEC program operation using it was analyzed compared to handwritten operation. The platform was produced on a web-based basis in consideration of the educational environment of the elementary school class, and was produced in the structure of a web server, DB, and client. Development productivity and accessibility were improved by adopting a reactive UI that provides a UI suitable for the resolution of the device being accessed. Elements such as money, coupons (items), banks, and stock transactions were computerized, and various functions were developed to improve the convenience of operating the SEC program. The service was provided by installing a small computer at home in consideration of the size of the project, and security against attempts to steal personal information was also applied. In order to analyze the effectiveness of the developed platform, the platform was applied to classes that were manually operating the SEC program and classes that had never experienced the SEC program. After applying the platform to the class that was operating the SEC program manually, teachers and students in the class responded that the convenience of currency management, monitoring, job setting and salary payment, tax and donation payment, and various product transactions was improved. In particular, as the transaction volume of various products increases and trading hours expand after the application of the platform, it can be confirmed that it helps to improve economic thinking by increasing rational decision-making opportunities. In addition, even after the application of the platform, students maintained a high level of motivation and interest, showing that the platform did not hinder the original motivation effect of the SEC program. Even in classes that had never experienced an SEC program, the operation of the SEC program using the platform was carried out without a hitch, and students still showed a high level of motivation and interest, indicating that the platform implemented the elements of the SEC program well. However, there were also side effects of the platform, and it was difficult to flexibly proceed with the SEC program because teachers relied on the platform. There were hacking incidents among students, and more students secretly use smartphones. Subsequent developments are therefore required to address these issues.
There is the SEC (Small Economy In the Classroom) program as a way for economic education to experience and learn directly in life. This program has a high interest-inducing effect and is effective in promoting economic thinking, but it is burdensome for teachers to apply to actual classrooms. Therefore, in this study, an IT technology-based platform was developed to improve the ease of the SEC program, and the effect of the SEC program operation using it was analyzed compared to handwritten operation. The platform was produced on a web-based basis in consideration of the educational environment of the elementary school class, and was produced in the structure of a web server, DB, and client. Development productivity and accessibility were improved by adopting a reactive UI that provides a UI suitable for the resolution of the device being accessed. Elements such as money, coupons (items), banks, and stock transactions were computerized, and various functions were developed to improve the convenience of operating the SEC program. The service was provided by installing a small computer at home in consideration of the size of the project, and security against attempts to steal personal information was also applied. In order to analyze the effectiveness of the developed platform, the platform was applied to classes that were manually operating the SEC program and classes that had never experienced the SEC program. After applying the platform to the class that was operating the SEC program manually, teachers and students in the class responded that the convenience of currency management, monitoring, job setting and salary payment, tax and donation payment, and various product transactions was improved. In particular, as the transaction volume of various products increases and trading hours expand after the application of the platform, it can be confirmed that it helps to improve economic thinking by increasing rational decision-making opportunities. In addition, even after the application of the platform, students maintained a high level of motivation and interest, showing that the platform did not hinder the original motivation effect of the SEC program. Even in classes that had never experienced an SEC program, the operation of the SEC program using the platform was carried out without a hitch, and students still showed a high level of motivation and interest, indicating that the platform implemented the elements of the SEC program well. However, there were also side effects of the platform, and it was difficult to flexibly proceed with the SEC program because teachers relied on the platform. There were hacking incidents among students, and more students secretly use smartphones. Subsequent developments are therefore required to address these issues.
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