본 논문은 바로크 시대부터 현대까지 대표적 작곡가들의 피아노 프렐류드를 연구 분석함으로 프렐류드의 변천과정과 그 중요성을 고찰하였다. 제재곡으로는 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>, 쇼팽(Fryderyk Franciszek Chopin, 1810-1840)의 <24개의 프렐류드 Op. 28 No. 24>, 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 <프렐류드곡집 1 No.2, 돛>, 거쉰(George Gershwin, 1898-1937)의 <피아노를 위한 3개의 프렐류드 중 제 1곡>으로 정하였는데 각 작곡가들의 곡에서 자유로운 템포 변화, 주요 멜로디에 등장하는 화려한 장식음과 기교적인 요소, 모호한 조성감, 고전적 형식에 결합한 재즈 요소가 프렐류드의 특징인 자유롭고 즉흥적인 면으로 보여지기 때문에 그 기준을 중심으로 정하였다. 바로크 시대의 바흐 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>에서는 템포의 변화가 Presto-Adagio-Allegro로 급격하게 3차례 변화하여 즉흥적인 성격이 보여지고 바흐가 즐겨 사용하던 피카르디 3도를 사용하여 끝을 맺는다. 낭만주의 시대의 쇼팽 <24개의 전주곡 Op. 28 No. 24>는 낭만시대에 유행하였던 연주자들의 기교를 드러내는 트릴, 스케일, 짧은 부점리듬, ...
본 논문은 바로크 시대부터 현대까지 대표적 작곡가들의 피아노 프렐류드를 연구 분석함으로 프렐류드의 변천과정과 그 중요성을 고찰하였다. 제재곡으로는 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>, 쇼팽(Fryderyk Franciszek Chopin, 1810-1840)의 <24개의 프렐류드 Op. 28 No. 24>, 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 <프렐류드곡집 1 No.2, 돛>, 거쉰(George Gershwin, 1898-1937)의 <피아노를 위한 3개의 프렐류드 중 제 1곡>으로 정하였는데 각 작곡가들의 곡에서 자유로운 템포 변화, 주요 멜로디에 등장하는 화려한 장식음과 기교적인 요소, 모호한 조성감, 고전적 형식에 결합한 재즈 요소가 프렐류드의 특징인 자유롭고 즉흥적인 면으로 보여지기 때문에 그 기준을 중심으로 정하였다. 바로크 시대의 바흐 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>에서는 템포의 변화가 Presto-Adagio-Allegro로 급격하게 3차례 변화하여 즉흥적인 성격이 보여지고 바흐가 즐겨 사용하던 피카르디 3도를 사용하여 끝을 맺는다. 낭만주의 시대의 쇼팽 <24개의 전주곡 Op. 28 No. 24>는 낭만시대에 유행하였던 연주자들의 기교를 드러내는 트릴, 스케일, 짧은 부점리듬, 아르페지오, 3도 화음으로 진행하는 반음계 등의 요소를 사용하여 나타냈다. 낭만주의 시대 이후의 드뷔시 <프렐류드곡집 1 No.2, 돛>에서는 드뷔시가 인상·상징주의의 영향을 받아 조형물, 자연, 문학, 배경, 인물, 전설 및 신화 등을 차용하여 작곡했다. 또한 조성을 모호하게 나타내기 위해 곡 안에서 뚜렷한 조성이 아닌 중심음을 암시하고 온음음계, 5음음계, 병진행 등을 사용했다. 현대의 거쉰 <피아노를 위한 3개의 프렐류드 중 제 1곡>은 A-B-A’3부형식의 고전적 양식에 재즈를 접목시켰다. 악센트, 늘임표, 붙임줄, 스타카토 등의 당김음을 사용하여 서주 부분의 리듬을 반복, 변형시키고 B♭ Major 음계의 블루스 스케일을 나타냈다. 이와 같이 바로크 시대부터 현대까지의 프렐류드는 각 작곡가들의 음악어법을 사용해 다양한 형태로 작곡되었고, 이전에 도입부의 역할만 했던 프렐류드는 시대를 걸쳐 작곡가들이 그들의 음악어법을 표현하는 방법 중 하나가 되었다.
본 논문은 바로크 시대부터 현대까지 대표적 작곡가들의 피아노 프렐류드를 연구 분석함으로 프렐류드의 변천과정과 그 중요성을 고찰하였다. 제재곡으로는 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>, 쇼팽(Fryderyk Franciszek Chopin, 1810-1840)의 <24개의 프렐류드 Op. 28 No. 24>, 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 <프렐류드곡집 1 No.2, 돛>, 거쉰(George Gershwin, 1898-1937)의 <피아노를 위한 3개의 프렐류드 중 제 1곡>으로 정하였는데 각 작곡가들의 곡에서 자유로운 템포 변화, 주요 멜로디에 등장하는 화려한 장식음과 기교적인 요소, 모호한 조성감, 고전적 형식에 결합한 재즈 요소가 프렐류드의 특징인 자유롭고 즉흥적인 면으로 보여지기 때문에 그 기준을 중심으로 정하였다. 바로크 시대의 바흐 <평균율 클라비어곡집 1권 BWV 847>에서는 템포의 변화가 Presto-Adagio-Allegro로 급격하게 3차례 변화하여 즉흥적인 성격이 보여지고 바흐가 즐겨 사용하던 피카르디 3도를 사용하여 끝을 맺는다. 낭만주의 시대의 쇼팽 <24개의 전주곡 Op. 28 No. 24>는 낭만시대에 유행하였던 연주자들의 기교를 드러내는 트릴, 스케일, 짧은 부점리듬, 아르페지오, 3도 화음으로 진행하는 반음계 등의 요소를 사용하여 나타냈다. 낭만주의 시대 이후의 드뷔시 <프렐류드곡집 1 No.2, 돛>에서는 드뷔시가 인상·상징주의의 영향을 받아 조형물, 자연, 문학, 배경, 인물, 전설 및 신화 등을 차용하여 작곡했다. 또한 조성을 모호하게 나타내기 위해 곡 안에서 뚜렷한 조성이 아닌 중심음을 암시하고 온음음계, 5음음계, 병진행 등을 사용했다. 현대의 거쉰 <피아노를 위한 3개의 프렐류드 중 제 1곡>은 A-B-A’3부형식의 고전적 양식에 재즈를 접목시켰다. 악센트, 늘임표, 붙임줄, 스타카토 등의 당김음을 사용하여 서주 부분의 리듬을 반복, 변형시키고 B♭ Major 음계의 블루스 스케일을 나타냈다. 이와 같이 바로크 시대부터 현대까지의 프렐류드는 각 작곡가들의 음악어법을 사용해 다양한 형태로 작곡되었고, 이전에 도입부의 역할만 했던 프렐류드는 시대를 걸쳐 작곡가들이 그들의 음악어법을 표현하는 방법 중 하나가 되었다.
This paper analyzes the prelude of major composers who represent the Baroque Period through the modern day to examine the changes to the prelude and its importance. The paper has selected Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) , Fryderyk Franciszek Chopin’s (1810-1840) , Claude Achille Debussy’s (1862-...
This paper analyzes the prelude of major composers who represent the Baroque Period through the modern day to examine the changes to the prelude and its importance. The paper has selected Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) , Fryderyk Franciszek Chopin’s (1810-1840) , Claude Achille Debussy’s (1862-1918) , and George Gershwin’s (1898-1937) . These works were selected as they portray the respective composers’ free tempo changes, embellishing ornaments and technical aspects in the key melodies, a vague sense of composition, and jazz integrated with traditional form, which typify the free and spontaneous aspects of the prelude. From the Baroque Period, Bach’s has three rapidly changing tempos from Presto-Adagio-Allegro, showing its spontaneous nature. It ends with the Picardy third, which was frequently used by Bach. In the Romantic Period, Chopin’s utilizes the trill, scale, short dotted notes, descending arpeggio, and the triad that show off the technique of the performers, which were popular during the Romantic Period. After the Romantic Period, Debussy was influenced by Impressionism and Symbolism to compose , which he used architecture, description of the background, literature, characterization, myths and legends to write. Furthermore, in order to express the scales in an ambiguous manner, he implied a main tone that was not in a clear scale, while using whole-tone scales, pentatonic scales, and parallel motions. In the modern times, Gershwin, in his , combined jazz with the traditional ternary form of A-B-A’. Gershwin used accents, pauses, ties, and syncopations like staccatos to repeat and transform the rhythm in the introduction, and created the blue scale in the B♭ Major. As you can see, composers from the Baroque Period to the modern era used their respective musical expression to create the prelude in various forms. Through these times, the prelude, which had simply worked as an introduction in the past, became a form through which composers demonstrated their musical expression.
This paper analyzes the prelude of major composers who represent the Baroque Period through the modern day to examine the changes to the prelude and its importance. The paper has selected Johann Sebastian Bach’s (1685-1750) , Fryderyk Franciszek Chopin’s (1810-1840) , Claude Achille Debussy’s (1862-1918) , and George Gershwin’s (1898-1937) . These works were selected as they portray the respective composers’ free tempo changes, embellishing ornaments and technical aspects in the key melodies, a vague sense of composition, and jazz integrated with traditional form, which typify the free and spontaneous aspects of the prelude. From the Baroque Period, Bach’s has three rapidly changing tempos from Presto-Adagio-Allegro, showing its spontaneous nature. It ends with the Picardy third, which was frequently used by Bach. In the Romantic Period, Chopin’s utilizes the trill, scale, short dotted notes, descending arpeggio, and the triad that show off the technique of the performers, which were popular during the Romantic Period. After the Romantic Period, Debussy was influenced by Impressionism and Symbolism to compose , which he used architecture, description of the background, literature, characterization, myths and legends to write. Furthermore, in order to express the scales in an ambiguous manner, he implied a main tone that was not in a clear scale, while using whole-tone scales, pentatonic scales, and parallel motions. In the modern times, Gershwin, in his , combined jazz with the traditional ternary form of A-B-A’. Gershwin used accents, pauses, ties, and syncopations like staccatos to repeat and transform the rhythm in the introduction, and created the blue scale in the B♭ Major. As you can see, composers from the Baroque Period to the modern era used their respective musical expression to create the prelude in various forms. Through these times, the prelude, which had simply worked as an introduction in the past, became a form through which composers demonstrated their musical expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.