FIT,SIT 관광객의 전통주 문화 체험관광 참여 동기가 고객 만족도에 미치는 영향 The Effects of FIT and SIT Tourists Motivation to Participate in Traditional Liquor Culture Experience Tour on Customer Saatisfaction원문보기
현대인들의 풍부한 관광 경험은 관광목적지의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 문화관광에 대한 인식이 높아지고 있다. 지역 혹은 한 나라의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 수단으로 문화관광은 의미가 매우 크다. 문화와 관광 체험의 연계된 방식은 관광객들에게 새로운 관광의 형태를 제공할 수 있다. 관광객은 이와 같은 이중 문화 체험으로 ‘문화적으로 풍요로운 삶’을 통하여 삶의 새로운 패러다임을 경험할 수 있게 될 것이다. 이에 본 연구는 전통주에 관한 ...
현대인들의 풍부한 관광 경험은 관광목적지의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 문화관광에 대한 인식이 높아지고 있다. 지역 혹은 한 나라의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 수단으로 문화관광은 의미가 매우 크다. 문화와 관광 체험의 연계된 방식은 관광객들에게 새로운 관광의 형태를 제공할 수 있다. 관광객은 이와 같은 이중 문화 체험으로 ‘문화적으로 풍요로운 삶’을 통하여 삶의 새로운 패러다임을 경험할 수 있게 될 것이다. 이에 본 연구는 전통주에 관한 FIT, SIT 관광객의 경험을 통한 체험관광 체험 동기를 통한 고객만족도에 대하여 문헌 고찰을 통한 선행 및 결과 변인들의 관계를 알아보고 전통주와 연계된 체험 활동에 관한 다양한 사례를 알아볼 것이며 이를 통해 문화 관광상품으로 발전시킬 수 있다는 것을 알아볼 것이다. 또한 해당 연구 수행을 위한 설문조사를 2022년 10월 3일~2022년 10월 28일까지 진행하였다. 이후 자료수집을 위하여 대면 및 비대면 설문지에 자기기입식으로 진행에 따라 총 277부를 배부하여 253부를 최종 연구 유효표본을 수집하였다. FIT, SIT 관광객, 전통주의 종류, 역사와 문화 등. 문화 체험관광, 고객 만족도 간의 피어슨 상관계수(Pearson Correlation coefficient)를 실시한 결과, 다중공선성에 문제가 없었으며 모든 변수 간의 상관관계를 보았다. 또한 전통주에 관한 FIT, SIT 관광객의 경험을 통한 체험관광 참여 동기를 통한 고객 만족도에 관한 결과는 다음과 같다. 고객 만족도에 대하여 전통주 문화 체험관광 체험 동기는 정적(+)인 영향을 보였다. 이에 본 연구 결과에 따른 시사점을 보면 다음과 같다. 첫째, 전통주 문화 체험관광을 통하여 우리나라의 역사와 전통의 우수성을 알릴 수 있다. 둘째, 체험관광 동기에 의한 관광목적지를 유형화·분류화하여 관광객의 체험관광 만족도를 높일 수 있는 대안을 제시할 수 있었다. 셋째, 전통주 문화 체험관광 프로그램을 활성화를 통해서 가족 단위를 대상으로 자녀교육을 위한 프로그램, 전통주 전문가들과의 직접적인 교류를 통한 프로그램 등 다양한 프로그램 개발로 국내 관광객뿐만 아니라 해외 관광객 유치를 위한 맞춤형 서비스 향상과 재방문 관광객 수도 증가시킬 수 있을 것이다. 넷째, 새로운 재미와 색다른 체험프로그램을 통한 동기 부여와 함께 COVID-19 이후 달라진 관광 형태의 변화 추세에 맞추어 FIT·SIT 관광객들의 안전과 위생, 해당 지역을 방문하는 사람의 수에 대한 관리 등 K-관광 방역의 완벽함을 준비하여 우리나라의 관광 재방문 의사를 높여줄 수 있다. 이에 전통주 외에 다양한 우리나라의 전통을 유지하면서 새로운 세대와의 교류를 가능한 융·복합적인 산업으로 발전시킬 수 있다. 따라서 정부와 지자체의 체계적이고 명확한 계획을 중심으로 식품, 외식, 문화, 관광 등과의 연계로 장기적이면서 지속적인 노력을 한다면 선진 사례의 문화 체험관광과 경쟁력을 가질 수 있을 것이다.
현대인들의 풍부한 관광 경험은 관광목적지의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 문화관광에 대한 인식이 높아지고 있다. 지역 혹은 한 나라의 문화와 역사를 직접 체험할 수 있는 수단으로 문화관광은 의미가 매우 크다. 문화와 관광 체험의 연계된 방식은 관광객들에게 새로운 관광의 형태를 제공할 수 있다. 관광객은 이와 같은 이중 문화 체험으로 ‘문화적으로 풍요로운 삶’을 통하여 삶의 새로운 패러다임을 경험할 수 있게 될 것이다. 이에 본 연구는 전통주에 관한 FIT, SIT 관광객의 경험을 통한 체험관광 체험 동기를 통한 고객만족도에 대하여 문헌 고찰을 통한 선행 및 결과 변인들의 관계를 알아보고 전통주와 연계된 체험 활동에 관한 다양한 사례를 알아볼 것이며 이를 통해 문화 관광상품으로 발전시킬 수 있다는 것을 알아볼 것이다. 또한 해당 연구 수행을 위한 설문조사를 2022년 10월 3일~2022년 10월 28일까지 진행하였다. 이후 자료수집을 위하여 대면 및 비대면 설문지에 자기기입식으로 진행에 따라 총 277부를 배부하여 253부를 최종 연구 유효표본을 수집하였다. FIT, SIT 관광객, 전통주의 종류, 역사와 문화 등. 문화 체험관광, 고객 만족도 간의 피어슨 상관계수(Pearson Correlation coefficient)를 실시한 결과, 다중공선성에 문제가 없었으며 모든 변수 간의 상관관계를 보았다. 또한 전통주에 관한 FIT, SIT 관광객의 경험을 통한 체험관광 참여 동기를 통한 고객 만족도에 관한 결과는 다음과 같다. 고객 만족도에 대하여 전통주 문화 체험관광 체험 동기는 정적(+)인 영향을 보였다. 이에 본 연구 결과에 따른 시사점을 보면 다음과 같다. 첫째, 전통주 문화 체험관광을 통하여 우리나라의 역사와 전통의 우수성을 알릴 수 있다. 둘째, 체험관광 동기에 의한 관광목적지를 유형화·분류화하여 관광객의 체험관광 만족도를 높일 수 있는 대안을 제시할 수 있었다. 셋째, 전통주 문화 체험관광 프로그램을 활성화를 통해서 가족 단위를 대상으로 자녀교육을 위한 프로그램, 전통주 전문가들과의 직접적인 교류를 통한 프로그램 등 다양한 프로그램 개발로 국내 관광객뿐만 아니라 해외 관광객 유치를 위한 맞춤형 서비스 향상과 재방문 관광객 수도 증가시킬 수 있을 것이다. 넷째, 새로운 재미와 색다른 체험프로그램을 통한 동기 부여와 함께 COVID-19 이후 달라진 관광 형태의 변화 추세에 맞추어 FIT·SIT 관광객들의 안전과 위생, 해당 지역을 방문하는 사람의 수에 대한 관리 등 K-관광 방역의 완벽함을 준비하여 우리나라의 관광 재방문 의사를 높여줄 수 있다. 이에 전통주 외에 다양한 우리나라의 전통을 유지하면서 새로운 세대와의 교류를 가능한 융·복합적인 산업으로 발전시킬 수 있다. 따라서 정부와 지자체의 체계적이고 명확한 계획을 중심으로 식품, 외식, 문화, 관광 등과의 연계로 장기적이면서 지속적인 노력을 한다면 선진 사례의 문화 체험관광과 경쟁력을 가질 수 있을 것이다.
The rich tourism experience of modern people is increasing awareness of cultural tourism that can directly experience the culture and history of a tourist destination. Cultural tourism is very meaningful as a means to directly experience the culture and history of a region or a country. The linked m...
The rich tourism experience of modern people is increasing awareness of cultural tourism that can directly experience the culture and history of a tourist destination. Cultural tourism is very meaningful as a means to directly experience the culture and history of a region or a country. The linked method of culture and tourism experience can provide tourists with a new form of tourism. Tourists will be able to experience a new paradigm of life through a‘culturally enriched life’through this dual cultural experience. Therefore, this study investigates the relationship between preceding and result variables through literature review on customer satisfaction through experiential tourism experience motivation through the experience of FIT and SIT tourists on traditional liquor, and various examples of experiential activities related to traditional liquor will be investigated. Through this, we will find out that it can be developed into a cultural tourism product. In addition, a survey was conducted from October 3, 2022 to October 28, 2022 to conduct the research. Afterwards, for data collection, a total of 277 copies were distributed according to the self-filling form of face-to-face and non-face-to-face questionnaires, and 253 copies were collected as a valid sample for the final study. FIT, SIT tourists, types of traditionalism, history and culture, etc. As a result of conducting the Pearson Correlation coefficient between cultural experiential tourism and customer satisfaction, there was no problem with multicollinearity and correlations between all variables were observed. In addition, the results of customer satisfaction through the motivation to participate in experiential tourism through the experience of FIT and SIT tourists regarding traditional liquor are as follows. Regarding customer satisfaction, the motivation for experiencing traditional liquor culture experience tourism showed a positive (+) effect. Accordingly, the implications of the results of this study are as follows. First, it is possible to publicize the excellence of Korea's history and tradition through traditional liquor culture experiential tourism. Second, by categorizing tourism destinations based on experiential tourism motives, it was possible to suggest alternatives that can increase the satisfaction of tourists with experiential tourism. Third, through the vitalization of the traditional liquor culture experience tour program, various programs such as programs for children's education targeting family units and programs through direct exchange with traditional liquor experts are developed to improve customized services to attract not only domestic tourists but also foreign tourists. It can also increase the number of returning tourists. Fourth, along with motivation through new fun and unique experience programs, K-Tourism, such as safety and hygiene of FIT and SIT tourists, management of the number of people visiting the area, in line with the changing trend of tourism types that have changed since COVID-19 By preparing the perfect quarantine, it can increase the willingness to visit Korea again. Therefore, it is possible to develop a convergence and complex industry that allows exchanges with new generations while maintaining various Korean traditions other than traditional liquor. Therefore, if long-term and continuous efforts are made in connection with food, dining, culture, tourism, etc. centered on systematic and clear plans of the central and local governments, it will be possible to have competitiveness with advanced cases of cultural experiential tourism.
The rich tourism experience of modern people is increasing awareness of cultural tourism that can directly experience the culture and history of a tourist destination. Cultural tourism is very meaningful as a means to directly experience the culture and history of a region or a country. The linked method of culture and tourism experience can provide tourists with a new form of tourism. Tourists will be able to experience a new paradigm of life through a‘culturally enriched life’through this dual cultural experience. Therefore, this study investigates the relationship between preceding and result variables through literature review on customer satisfaction through experiential tourism experience motivation through the experience of FIT and SIT tourists on traditional liquor, and various examples of experiential activities related to traditional liquor will be investigated. Through this, we will find out that it can be developed into a cultural tourism product. In addition, a survey was conducted from October 3, 2022 to October 28, 2022 to conduct the research. Afterwards, for data collection, a total of 277 copies were distributed according to the self-filling form of face-to-face and non-face-to-face questionnaires, and 253 copies were collected as a valid sample for the final study. FIT, SIT tourists, types of traditionalism, history and culture, etc. As a result of conducting the Pearson Correlation coefficient between cultural experiential tourism and customer satisfaction, there was no problem with multicollinearity and correlations between all variables were observed. In addition, the results of customer satisfaction through the motivation to participate in experiential tourism through the experience of FIT and SIT tourists regarding traditional liquor are as follows. Regarding customer satisfaction, the motivation for experiencing traditional liquor culture experience tourism showed a positive (+) effect. Accordingly, the implications of the results of this study are as follows. First, it is possible to publicize the excellence of Korea's history and tradition through traditional liquor culture experiential tourism. Second, by categorizing tourism destinations based on experiential tourism motives, it was possible to suggest alternatives that can increase the satisfaction of tourists with experiential tourism. Third, through the vitalization of the traditional liquor culture experience tour program, various programs such as programs for children's education targeting family units and programs through direct exchange with traditional liquor experts are developed to improve customized services to attract not only domestic tourists but also foreign tourists. It can also increase the number of returning tourists. Fourth, along with motivation through new fun and unique experience programs, K-Tourism, such as safety and hygiene of FIT and SIT tourists, management of the number of people visiting the area, in line with the changing trend of tourism types that have changed since COVID-19 By preparing the perfect quarantine, it can increase the willingness to visit Korea again. Therefore, it is possible to develop a convergence and complex industry that allows exchanges with new generations while maintaining various Korean traditions other than traditional liquor. Therefore, if long-term and continuous efforts are made in connection with food, dining, culture, tourism, etc. centered on systematic and clear plans of the central and local governments, it will be possible to have competitiveness with advanced cases of cultural experiential tourism.
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