텍스트 마이닝을 기반으로 홍콩 반환 전후의 홍콩 영화에 대한 리뷰 비교 분석 (A) Comparative Analysis of Hong Kong Movies Before and After Returning to Hong Kong Based on Text Mining원문보기
최근 중국 영화의 급속한 부상으로 중국 영화가 대중의 시선을 사로잡으면서 점점 더 많은 사람이 중국 영화 감상을 통해 자신의 자유시간을 보내는 것을 선호하고 있다. (Jung Wei-li 2021.12). 홍콩 영화는 중국 영화의 중요한 구성 부분으로서 중국 영화계에서 계몽적 역할을 하였다. 홍콩의 1997년 반환 후 2000년의 중국 영화 관련 제도의 개혁과 함께 홍콩 영화가 대륙 시장에 주입되기 시작했다. 홍콩 영화업계는 갈수록 불경기, 공리화, 혁신 정신의 결여, 스타의 중국 진출 등으로 내리막길을 걷고 있다. 홍콩 영화의 현황과 전망은 낙관적이지 않았다. 많은 홍콩 영화인들이 본토로 진출하여 새로운 발전 기회를 모색하기 시작했다. (왕후이 2021) 그래서 2000년 영화와 그 이후의 홍콩 영화에 대한 ...
최근 중국 영화의 급속한 부상으로 중국 영화가 대중의 시선을 사로잡으면서 점점 더 많은 사람이 중국 영화 감상을 통해 자신의 자유시간을 보내는 것을 선호하고 있다. (Jung Wei-li 2021.12). 홍콩 영화는 중국 영화의 중요한 구성 부분으로서 중국 영화계에서 계몽적 역할을 하였다. 홍콩의 1997년 반환 후 2000년의 중국 영화 관련 제도의 개혁과 함께 홍콩 영화가 대륙 시장에 주입되기 시작했다. 홍콩 영화업계는 갈수록 불경기, 공리화, 혁신 정신의 결여, 스타의 중국 진출 등으로 내리막길을 걷고 있다. 홍콩 영화의 현황과 전망은 낙관적이지 않았다. 많은 홍콩 영화인들이 본토로 진출하여 새로운 발전 기회를 모색하기 시작했다. (왕후이 2021) 그래서 2000년 영화와 그 이후의 홍콩 영화에 대한 감정 분석을 통해 두 시기 홍콩 영화의 변화를 비교할 필요가 있다. 이번 연구는 네이버 웹사이트에서 두 시기의 홍콩 영화에 대한 리뷰 내용을 추출하여 TF-IDF알고리즘과 Word2vec 알고리즘을 통해 리뷰 텍스트 키워드 분석과 키워드의 유사도 분석을 진행하고, LDA토픽모델을 이용하여 정량적 관점에서 이 영화에 대한 평론 텍스트 주제를 발굴 분석하여 관객들의 감정적 태도를 찾아내고, 마지막으로 두 시기 홍콩 영화의 차이를 분석하였다. 첫째, 이번 분석 결과는 TF-IDF 출력 결과를 보면 두 시기 영화 연기와 공감대가 극명하게 대비되어 있어 연기와 공감대가 영화를 평가하는데 중요한 요소임을 알 수 있다. 둘째, LDA토픽모델링을 통해 분석하면 두 시기의 연기력과 규모, 내용도 극명하게 대비된다. 또한, TF-IDF와 LDA토픽모델링을 분석 결과는 유사성을 보였다. 셋째, Word2vec의 분석 결과를 보면 영화의 분위기와 내용에서 여운을 느끼게 하는 것도 관객들이 영화를 평가하는 중요한 요소이다. 이번 연구는 세 가지 분석기법을 통해 분석한 결과, 두 시기의 홍콩 영화 변화는 주로 영화 배우들의 연기력, 스토리텔링과 제작 규모에 변화가 있는 것으로 결론 내렸다. 그만큼 좋은 영화로 만들기 위해서는 좋은 연기와 좋은 소재, 좋은 스토리가 있어야 관객들의 사랑을 받을 수 있으며, 홍콩 영화 사업이 더 부흥할 것이다. 또한 이 논문에서는 영화 장르와 관객 연령대를 심층적으로 분석하여 관객의 영화 선택에 도움이 되는 더 나은 방안을 연구하고, 영화 제작자가 더 나은 영화 제작을 위한 방향성에도 도움이 될 것이다.
최근 중국 영화의 급속한 부상으로 중국 영화가 대중의 시선을 사로잡으면서 점점 더 많은 사람이 중국 영화 감상을 통해 자신의 자유시간을 보내는 것을 선호하고 있다. (Jung Wei-li 2021.12). 홍콩 영화는 중국 영화의 중요한 구성 부분으로서 중국 영화계에서 계몽적 역할을 하였다. 홍콩의 1997년 반환 후 2000년의 중국 영화 관련 제도의 개혁과 함께 홍콩 영화가 대륙 시장에 주입되기 시작했다. 홍콩 영화업계는 갈수록 불경기, 공리화, 혁신 정신의 결여, 스타의 중국 진출 등으로 내리막길을 걷고 있다. 홍콩 영화의 현황과 전망은 낙관적이지 않았다. 많은 홍콩 영화인들이 본토로 진출하여 새로운 발전 기회를 모색하기 시작했다. (왕후이 2021) 그래서 2000년 영화와 그 이후의 홍콩 영화에 대한 감정 분석을 통해 두 시기 홍콩 영화의 변화를 비교할 필요가 있다. 이번 연구는 네이버 웹사이트에서 두 시기의 홍콩 영화에 대한 리뷰 내용을 추출하여 TF-IDF 알고리즘과 Word2vec 알고리즘을 통해 리뷰 텍스트 키워드 분석과 키워드의 유사도 분석을 진행하고, LDA토픽모델을 이용하여 정량적 관점에서 이 영화에 대한 평론 텍스트 주제를 발굴 분석하여 관객들의 감정적 태도를 찾아내고, 마지막으로 두 시기 홍콩 영화의 차이를 분석하였다. 첫째, 이번 분석 결과는 TF-IDF 출력 결과를 보면 두 시기 영화 연기와 공감대가 극명하게 대비되어 있어 연기와 공감대가 영화를 평가하는데 중요한 요소임을 알 수 있다. 둘째, LDA토픽모델링을 통해 분석하면 두 시기의 연기력과 규모, 내용도 극명하게 대비된다. 또한, TF-IDF와 LDA토픽모델링을 분석 결과는 유사성을 보였다. 셋째, Word2vec의 분석 결과를 보면 영화의 분위기와 내용에서 여운을 느끼게 하는 것도 관객들이 영화를 평가하는 중요한 요소이다. 이번 연구는 세 가지 분석기법을 통해 분석한 결과, 두 시기의 홍콩 영화 변화는 주로 영화 배우들의 연기력, 스토리텔링과 제작 규모에 변화가 있는 것으로 결론 내렸다. 그만큼 좋은 영화로 만들기 위해서는 좋은 연기와 좋은 소재, 좋은 스토리가 있어야 관객들의 사랑을 받을 수 있으며, 홍콩 영화 사업이 더 부흥할 것이다. 또한 이 논문에서는 영화 장르와 관객 연령대를 심층적으로 분석하여 관객의 영화 선택에 도움이 되는 더 나은 방안을 연구하고, 영화 제작자가 더 나은 영화 제작을 위한 방향성에도 도움이 될 것이다.
With the rapid rise of Chinese cinema in recent years, as Chinese films capture the public's attention, more and more people prefer to spend their free time watching Chinese films. (Jung Wei-li 2021.12). As an important component of Chinese cinema, Hong Kong cinema played an enlightening role in the...
With the rapid rise of Chinese cinema in recent years, as Chinese films capture the public's attention, more and more people prefer to spend their free time watching Chinese films. (Jung Wei-li 2021.12). As an important component of Chinese cinema, Hong Kong cinema played an enlightening role in the Chinese film industry. After the return of Hong Kong in 1997, with the reform of Chinese film-related institutions in 2000, Hong Kong films began to inject into the continental market. The Hong Kong film industry is going downhill due to the increasing recession, utilitarianism, lack of innovative spirit, and stars entering China. The current status and prospects of Hong Kong cinema were not optimistic. Many Hong Kong filmmakers have moved to the mainland to seek new development opportunities. (Wang Hui 2021) Therefore, it is necessary to compare the changes in Hong Kong films in the two periods through emotional analysis of the 2000 film and the Hong Kong film after that. In this study, review contents of Hong Kong films of the two periods were extracted from the Naver website, keyword analysis of the review text and keyword similarity analysis were conducted through the TF-IDF algorithm and Word2vec algorithm, and the LDA topic model was used to analyze the content of the reviews from a quantitative point of view. The theme of the review text for this film was discovered and analyzed to find out the audience's emotional attitude, and finally, the difference between the Hong Kong films of the two periods was analyzed. First, in this analysis result, looking at the TF-IDF output results, there is a sharp contrast between the film acting and consensus in the two periods, so it can be seen that acting and consensus are important factors in evaluating films. Second, when analyzed through LDA topic modeling, there is a clear contrast in the acting ability, scale, and content of the two periods. In addition, the analysis results of TF-IDF and LDA topic modeling showed similarities. Third, looking at the analysis results of Word2vec, making a lingering impression in the atmosphere and content of a movie is also an important factor for the audience to evaluate the movie. As a result of this study's analysis through three analytical techniques, it was concluded that the changes in Hong Kong films in the two periods were mainly in the acting skills of movie actors, storytelling, and production scale. In order to make such a good film, good acting, good material, and good story are needed to be loved by the audience, and the Hong Kong film business will be further revived. In addition, this thesis will analyze film genres and audience age groups in depth to study better ways to help audiences choose films, and will help filmmakers set the direction for better film production.
With the rapid rise of Chinese cinema in recent years, as Chinese films capture the public's attention, more and more people prefer to spend their free time watching Chinese films. (Jung Wei-li 2021.12). As an important component of Chinese cinema, Hong Kong cinema played an enlightening role in the Chinese film industry. After the return of Hong Kong in 1997, with the reform of Chinese film-related institutions in 2000, Hong Kong films began to inject into the continental market. The Hong Kong film industry is going downhill due to the increasing recession, utilitarianism, lack of innovative spirit, and stars entering China. The current status and prospects of Hong Kong cinema were not optimistic. Many Hong Kong filmmakers have moved to the mainland to seek new development opportunities. (Wang Hui 2021) Therefore, it is necessary to compare the changes in Hong Kong films in the two periods through emotional analysis of the 2000 film and the Hong Kong film after that. In this study, review contents of Hong Kong films of the two periods were extracted from the Naver website, keyword analysis of the review text and keyword similarity analysis were conducted through the TF-IDF algorithm and Word2vec algorithm, and the LDA topic model was used to analyze the content of the reviews from a quantitative point of view. The theme of the review text for this film was discovered and analyzed to find out the audience's emotional attitude, and finally, the difference between the Hong Kong films of the two periods was analyzed. First, in this analysis result, looking at the TF-IDF output results, there is a sharp contrast between the film acting and consensus in the two periods, so it can be seen that acting and consensus are important factors in evaluating films. Second, when analyzed through LDA topic modeling, there is a clear contrast in the acting ability, scale, and content of the two periods. In addition, the analysis results of TF-IDF and LDA topic modeling showed similarities. Third, looking at the analysis results of Word2vec, making a lingering impression in the atmosphere and content of a movie is also an important factor for the audience to evaluate the movie. As a result of this study's analysis through three analytical techniques, it was concluded that the changes in Hong Kong films in the two periods were mainly in the acting skills of movie actors, storytelling, and production scale. In order to make such a good film, good acting, good material, and good story are needed to be loved by the audience, and the Hong Kong film business will be further revived. In addition, this thesis will analyze film genres and audience age groups in depth to study better ways to help audiences choose films, and will help filmmakers set the direction for better film production.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.