늘날 K-POP 가수들이 인기를 바탕으로 패션 및 뷰티 분야에도 큰 영향력을 행사하면서 가수가 선보이는 패션 및 뷰티의 역할이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 K-POP 여자 가수를 대상으로 가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인을 헤어스타일, 메이크업, 네일 분야까지 총체적으로 분석하여 뷰티 디자인 트렌드와 이미지를 파악하고, 나아가 K-POP 여자가수의 뷰티 디자인 계획 수립과 K-POP 뷰티 이미지 연구에 도움이 되고자 한다. 연구방법으로 2019년~2022년 활동한 여자 가수 중 ...
늘날 K-POP 가수들이 인기를 바탕으로 패션 및 뷰티 분야에도 큰 영향력을 행사하면서 가수가 선보이는 패션 및 뷰티의 역할이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 K-POP 여자 가수를 대상으로 가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인을 헤어스타일, 메이크업, 네일 분야까지 총체적으로 분석하여 뷰티 디자인 트렌드와 이미지를 파악하고, 나아가 K-POP 여자가수의 뷰티 디자인 계획 수립과 K-POP 뷰티 이미지 연구에 도움이 되고자 한다. 연구방법으로 2019년~2022년 활동한 여자 가수 중 소셜 미디어 인기도, 유튜브 뮤직비디오 조회수를 기준으로 10인을 선정하고, 10인의 뮤직비디오 중 각각 2편씩 총 20편을 선정하여, 헤어스타일, 메이크업, 네일의 뷰티 디자인이 잘 드러나는 뮤직비디오 이미지 캡쳐를 수집 및 분류하였다. 해당 이미지 캡쳐 속 뷰티 디자인의 뷰티 이미지를 방송 메이크업 경력이 있는 2인 및 미용예술학 전공자 3인으로 구성된 5인의 전문가 집단과 함께 뷰티 이미지에 따라 분류한 후, 이에 따른 뷰티 디자인을 헤어스타일, 메이크업, 네일로 나누어 각각의 형태 및 질감, 색채를 선행연구에 따라 마련된 분석항목에 따라 분석하였다. K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인을 분석한 결과로는 첫째, K-POP에 나타난 패션 이미지에 대한 선행연구를 종합하여 도출한 K-POP 분야에서 볼 수 있는 이미지는 레트로, 로맨틱, 모던, 엘레강스, 액티브, 클래식, 키치 이미지의 7가지 이미지로 분류할 수 있었다. K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인에서는 엘레강스 및 키치 이미지 5개, 레트로 및 클래식 이미지 3개, 로맨틱 이미지 2개, 모던 및 액티브 이미지 1개 순으로 나타났다. 둘째, 뷰티 이미지를 연도별로 분류하면 2019년에는 클래식 및 엘레강스 이미지를, 2020년에는 엘레강스 및 모던, 레트로 이미지를, 2021년에는 모던 이미지를 제외한 6가지 이미지를, 2022년에는 키치 및 엘레강스, 레트로 이미지를 볼 수 있었다. 셋째, 각 이미지별 뷰티 디자인 분석 결과 모든 이미지에서 장구형의 긴 머리 헤어스타일을 볼 수 있었으며, 메이크업과 네일에서는 이미지별로 서로 다른 디자인 요소가 사용되었다. 넷째, 각 이미지별 뷰티 디자인 특성을 살펴보면 레트로 이미지는 각진형 눈썹과 기본 톤의 R 계열 입술, 로맨틱 이미지는 수평형의 눈썹과 고명도의 원형 치크, 고채도의 직선형 입술, 모던 이미지는 검정색 스트레이트 헤어와 글로시한 피부표현, 메이크업과 네일에 사용된 저명도의 색상, 엘레강스 이미지는 S컬 웨이브와 물결형 질감의 헤어스타일, 매트한 질감과 dl톤의 색상을 사용한 메이크업, 포인트형과 글로시한 질감, R 계열 색상을 사용한 네일, 액티브 이미지는 투 톤의 스트레이트 헤어와 라운드 스퀘어형의 네일, 클래식 이미지는 검정색의 스트레이트 헤어와 표준형 눈썹, 스퀘어형 네일, 키치 이미지는 헤어스타일 및 메이크업, 네일에서 다양한 형태와 색상을 사용한 점이 나타났다. 다섯째, 전체 뷰티 디자인 분석 결과에서 헤어스타일은 장구형의 긴 머리, S컬 웨이브, 매끈한형 질감, YR계열 및 dl톤 색상이 가장 많이 나타났다. 메이크업은 형태에서 표준형 및 수평형 눈썹, 확장형 아이섀도, 상승형 아이라인, 사선형 치크, 직선형 및 아웃커브형 입술을 가장 많이 볼 수 있었다. 질감에서는 쉬머한 피부표현, 매트한 아이섀도 및 입술이 가장 많이 나타났으며, 색채는 눈썹 및 아이섀도, 치크, 입술에서 R 계열 색상을 가장 많이 볼 수 있었고, 눈썹 및 아이섀도, 치크는 dl 톤, 입술은 기본 톤을 가장 많이 볼 수 있었다. 네일에서는 라운드 스퀘어형 및 포인트형 손톱과 글로시한 질감, R 계열 색상 및 lt 톤과 dl 톤이 가장 많이 나타났다. 본 연구를 통해 K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인은 K-POP의 특성 및 동시대의 뷰티 트렌드가 반영되어 나타난 결과물임을 알 수 있었다. 향후 더 다양한 K-POP 가수의 뷰티 디자인에 관한 연구와 K-POP 뷰티 디자인 계획 수립에서 본 연구가 기초자료로 사용될 수 있기를 기대한다.
늘날 K-POP 가수들이 인기를 바탕으로 패션 및 뷰티 분야에도 큰 영향력을 행사하면서 가수가 선보이는 패션 및 뷰티의 역할이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 K-POP 여자 가수를 대상으로 가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인을 헤어스타일, 메이크업, 네일 분야까지 총체적으로 분석하여 뷰티 디자인 트렌드와 이미지를 파악하고, 나아가 K-POP 여자가수의 뷰티 디자인 계획 수립과 K-POP 뷰티 이미지 연구에 도움이 되고자 한다. 연구방법으로 2019년~2022년 활동한 여자 가수 중 소셜 미디어 인기도, 유튜브 뮤직비디오 조회수를 기준으로 10인을 선정하고, 10인의 뮤직비디오 중 각각 2편씩 총 20편을 선정하여, 헤어스타일, 메이크업, 네일의 뷰티 디자인이 잘 드러나는 뮤직비디오 이미지 캡쳐를 수집 및 분류하였다. 해당 이미지 캡쳐 속 뷰티 디자인의 뷰티 이미지를 방송 메이크업 경력이 있는 2인 및 미용예술학 전공자 3인으로 구성된 5인의 전문가 집단과 함께 뷰티 이미지에 따라 분류한 후, 이에 따른 뷰티 디자인을 헤어스타일, 메이크업, 네일로 나누어 각각의 형태 및 질감, 색채를 선행연구에 따라 마련된 분석항목에 따라 분석하였다. K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인을 분석한 결과로는 첫째, K-POP에 나타난 패션 이미지에 대한 선행연구를 종합하여 도출한 K-POP 분야에서 볼 수 있는 이미지는 레트로, 로맨틱, 모던, 엘레강스, 액티브, 클래식, 키치 이미지의 7가지 이미지로 분류할 수 있었다. K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인에서는 엘레강스 및 키치 이미지 5개, 레트로 및 클래식 이미지 3개, 로맨틱 이미지 2개, 모던 및 액티브 이미지 1개 순으로 나타났다. 둘째, 뷰티 이미지를 연도별로 분류하면 2019년에는 클래식 및 엘레강스 이미지를, 2020년에는 엘레강스 및 모던, 레트로 이미지를, 2021년에는 모던 이미지를 제외한 6가지 이미지를, 2022년에는 키치 및 엘레강스, 레트로 이미지를 볼 수 있었다. 셋째, 각 이미지별 뷰티 디자인 분석 결과 모든 이미지에서 장구형의 긴 머리 헤어스타일을 볼 수 있었으며, 메이크업과 네일에서는 이미지별로 서로 다른 디자인 요소가 사용되었다. 넷째, 각 이미지별 뷰티 디자인 특성을 살펴보면 레트로 이미지는 각진형 눈썹과 기본 톤의 R 계열 입술, 로맨틱 이미지는 수평형의 눈썹과 고명도의 원형 치크, 고채도의 직선형 입술, 모던 이미지는 검정색 스트레이트 헤어와 글로시한 피부표현, 메이크업과 네일에 사용된 저명도의 색상, 엘레강스 이미지는 S컬 웨이브와 물결형 질감의 헤어스타일, 매트한 질감과 dl톤의 색상을 사용한 메이크업, 포인트형과 글로시한 질감, R 계열 색상을 사용한 네일, 액티브 이미지는 투 톤의 스트레이트 헤어와 라운드 스퀘어형의 네일, 클래식 이미지는 검정색의 스트레이트 헤어와 표준형 눈썹, 스퀘어형 네일, 키치 이미지는 헤어스타일 및 메이크업, 네일에서 다양한 형태와 색상을 사용한 점이 나타났다. 다섯째, 전체 뷰티 디자인 분석 결과에서 헤어스타일은 장구형의 긴 머리, S컬 웨이브, 매끈한형 질감, YR계열 및 dl톤 색상이 가장 많이 나타났다. 메이크업은 형태에서 표준형 및 수평형 눈썹, 확장형 아이섀도, 상승형 아이라인, 사선형 치크, 직선형 및 아웃커브형 입술을 가장 많이 볼 수 있었다. 질감에서는 쉬머한 피부표현, 매트한 아이섀도 및 입술이 가장 많이 나타났으며, 색채는 눈썹 및 아이섀도, 치크, 입술에서 R 계열 색상을 가장 많이 볼 수 있었고, 눈썹 및 아이섀도, 치크는 dl 톤, 입술은 기본 톤을 가장 많이 볼 수 있었다. 네일에서는 라운드 스퀘어형 및 포인트형 손톱과 글로시한 질감, R 계열 색상 및 lt 톤과 dl 톤이 가장 많이 나타났다. 본 연구를 통해 K-POP 여자가수의 뮤직비디오에 나타난 뷰티 디자인은 K-POP의 특성 및 동시대의 뷰티 트렌드가 반영되어 나타난 결과물임을 알 수 있었다. 향후 더 다양한 K-POP 가수의 뷰티 디자인에 관한 연구와 K-POP 뷰티 디자인 계획 수립에서 본 연구가 기초자료로 사용될 수 있기를 기대한다.
Today, the role of fashion and beauty presented by artists is becoming very important as K-POP artists exert a great influence on fashion and beauty based on their popularity. Therefore, this study aims to help K-POP female artists establish beauty design plans and study K-POP beauty images by analy...
Today, the role of fashion and beauty presented by artists is becoming very important as K-POP artists exert a great influence on fashion and beauty based on their popularity. Therefore, this study aims to help K-POP female artists establish beauty design plans and study K-POP beauty images by analyzing beauty designs in the music video of singers in general, including hairstyles, makeup, and nail fields. As a research method, 10 female artists were selected based on social media popularity and YouTube music video views, and a total of 20 music videos were selected, to collect and classify music video image captures that reveal hairstyles, makeup, and nail beauty designs. The beauty images of beauty designs in the image capture were classified according to beauty images with a group of five experts, and then the beauty designs were divided into hairstyles, makeup, and nails and analyzed according to the analysis items prepared according to previous studies. As a result of analyzing the beauty design shown in the K-POP female artist's music video, first, the images that can be found in the K-POP field by synthesizing previous studies on fashion images shown in K-POP could be classified into seven images: retro, romantic, modern, elegance, active, classic, and kitsch. In the beauty design shown in the K-POP female artist's music video, five elegance and kitsch images, three retro and classic images, two romantic images, and one modern and active image were shown in order. Second, as for the beauty images classified by year, classic and elegance images appeared in 2019, elegance and modern and retro images in 2020, six images excluding modern images in 2021, and kitsch and elegance and retro images in 2022. Third, as a result of beauty design analysis for each image, a long-haired hairstyle could be seen in all images, and different design factors were used for each image in makeup and nail. Fourth, from the result of the beauty design characteristics of each image, retro images were characterized by angular eyebrows and basic tone R lips, romantic images were characterized by horizontal eyebrows and high value circular cheek, high chroma straight lips, modern images were characterized by black straight hair and glossy skin, low value colors used in makeup and nails, elegance images were characterized by S-curl waves and wavy textured hairstyles, matte and dl-toned makeup, pointed shape and glossy textured nails with R colors, active images were characterized by two-tone straight hair and round square shape nails, classic images were characterized by black straight hair and standard shape eyebrows, square shape nails, kitsch images were characterized by various shapes and colors in hairstyles and makeup, and nails. Fifth, in the results of the overall beauty design analysis, the hairstyles showed the most long-shaped hair, S-curl waves, smooth texture, YR and dl tone colors. For makeup, standard and horizontal shape eyebrows, extended eyeshadow, upward eyeliner, diagonal cheek, straight and outcurved lips were the most frequently seen in the shape. Shimmer skin expression, matte eyeshadow and lips were the most common in texture, and R colors were the most frequently seen in eyebrows and eyeshadow, cheek, and lips, and dl tone were the most common in eyebrows, eyeshadow, and cheeks, and basic tone was the most common in lips. In the nail, round square and point shape nails, glossy textures, R colors and lt, dl tones were the most common. Through this study, it was found that the beauty design shown in the music video of a K-POP female artists is the result of reflecting the characteristics of K-POP and contemporary beauty trends. In the future, it is expected that this study can be used as basic data in research on beauty design of more diverse K-POP artists and establishment of K-POP beauty design plans.
Today, the role of fashion and beauty presented by artists is becoming very important as K-POP artists exert a great influence on fashion and beauty based on their popularity. Therefore, this study aims to help K-POP female artists establish beauty design plans and study K-POP beauty images by analyzing beauty designs in the music video of singers in general, including hairstyles, makeup, and nail fields. As a research method, 10 female artists were selected based on social media popularity and YouTube music video views, and a total of 20 music videos were selected, to collect and classify music video image captures that reveal hairstyles, makeup, and nail beauty designs. The beauty images of beauty designs in the image capture were classified according to beauty images with a group of five experts, and then the beauty designs were divided into hairstyles, makeup, and nails and analyzed according to the analysis items prepared according to previous studies. As a result of analyzing the beauty design shown in the K-POP female artist's music video, first, the images that can be found in the K-POP field by synthesizing previous studies on fashion images shown in K-POP could be classified into seven images: retro, romantic, modern, elegance, active, classic, and kitsch. In the beauty design shown in the K-POP female artist's music video, five elegance and kitsch images, three retro and classic images, two romantic images, and one modern and active image were shown in order. Second, as for the beauty images classified by year, classic and elegance images appeared in 2019, elegance and modern and retro images in 2020, six images excluding modern images in 2021, and kitsch and elegance and retro images in 2022. Third, as a result of beauty design analysis for each image, a long-haired hairstyle could be seen in all images, and different design factors were used for each image in makeup and nail. Fourth, from the result of the beauty design characteristics of each image, retro images were characterized by angular eyebrows and basic tone R lips, romantic images were characterized by horizontal eyebrows and high value circular cheek, high chroma straight lips, modern images were characterized by black straight hair and glossy skin, low value colors used in makeup and nails, elegance images were characterized by S-curl waves and wavy textured hairstyles, matte and dl-toned makeup, pointed shape and glossy textured nails with R colors, active images were characterized by two-tone straight hair and round square shape nails, classic images were characterized by black straight hair and standard shape eyebrows, square shape nails, kitsch images were characterized by various shapes and colors in hairstyles and makeup, and nails. Fifth, in the results of the overall beauty design analysis, the hairstyles showed the most long-shaped hair, S-curl waves, smooth texture, YR and dl tone colors. For makeup, standard and horizontal shape eyebrows, extended eyeshadow, upward eyeliner, diagonal cheek, straight and outcurved lips were the most frequently seen in the shape. Shimmer skin expression, matte eyeshadow and lips were the most common in texture, and R colors were the most frequently seen in eyebrows and eyeshadow, cheek, and lips, and dl tone were the most common in eyebrows, eyeshadow, and cheeks, and basic tone was the most common in lips. In the nail, round square and point shape nails, glossy textures, R colors and lt, dl tones were the most common. Through this study, it was found that the beauty design shown in the music video of a K-POP female artists is the result of reflecting the characteristics of K-POP and contemporary beauty trends. In the future, it is expected that this study can be used as basic data in research on beauty design of more diverse K-POP artists and establishment of K-POP beauty design plans.
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