이 연구는 공동추론(coduction)을 개념화하고 공동추론 기반 읽기 원리를 도출하여 문학 토의 수업 모형을 개발하는 것을 목적으로 한다. 사회적 존재인 개인은 자신의 행복을 위해서 타인의 행복도 상상할 수 있는 인간적 품성을 갖춰야 하며 이를 위해 문학교육은 중요한 역할을 할 수 있다고 전제한다. 그간의 문학교육이 자신이 속한 독서 공동체의 가치관을 해석의 중심으로 둔다면 공동추론 기반 문학 토의는 관점을 넓혀가며 더 합당한 해석을 추구한다. 이를 위해 문헌연구를 통해 공동추론 기반 문학 토의의 의의와 성격을 탐색하였다. 공동...
이 연구는 공동추론(coduction)을 개념화하고 공동추론 기반 읽기 원리를 도출하여 문학 토의 수업 모형을 개발하는 것을 목적으로 한다. 사회적 존재인 개인은 자신의 행복을 위해서 타인의 행복도 상상할 수 있는 인간적 품성을 갖춰야 하며 이를 위해 문학교육은 중요한 역할을 할 수 있다고 전제한다. 그간의 문학교육이 자신이 속한 독서 공동체의 가치관을 해석의 중심으로 둔다면 공동추론 기반 문학 토의는 관점을 넓혀가며 더 합당한 해석을 추구한다. 이를 위해 문헌연구를 통해 공동추론 기반 문학 토의의 의의와 성격을 탐색하였다. 공동추론을 개념화하여 저자-독자의 소통 관계를 중층적으로 살피고, 이를 독자-독자(공동체)의 문학 토의 수업 과정으로 절차화하였다. 문헌연구에서 밝힌 원리를 통해 공동추론 기반 문학 토의 수업 모형의 초안을 개발하고 전문가 검토 후 수정⋅보완하여 1차 모형을 만들어 중학생을 대상으로 실제 수업 상황에 적용 검토하여 최종 모형을 개발하였다.
이 연구는 공동추론(coduction)을 개념화하고 공동추론 기반 읽기 원리를 도출하여 문학 토의 수업 모형을 개발하는 것을 목적으로 한다. 사회적 존재인 개인은 자신의 행복을 위해서 타인의 행복도 상상할 수 있는 인간적 품성을 갖춰야 하며 이를 위해 문학교육은 중요한 역할을 할 수 있다고 전제한다. 그간의 문학교육이 자신이 속한 독서 공동체의 가치관을 해석의 중심으로 둔다면 공동추론 기반 문학 토의는 관점을 넓혀가며 더 합당한 해석을 추구한다. 이를 위해 문헌연구를 통해 공동추론 기반 문학 토의의 의의와 성격을 탐색하였다. 공동추론을 개념화하여 저자-독자의 소통 관계를 중층적으로 살피고, 이를 독자-독자(공동체)의 문학 토의 수업 과정으로 절차화하였다. 문헌연구에서 밝힌 원리를 통해 공동추론 기반 문학 토의 수업 모형의 초안을 개발하고 전문가 검토 후 수정⋅보완하여 1차 모형을 만들어 중학생을 대상으로 실제 수업 상황에 적용 검토하여 최종 모형을 개발하였다.
This study aims to conceptualize coduction and derive the principles of coduction-based reading to develop a model for literary discussion in educational settings. It assumes that individuals, as social beings, need to possess the human capacity to imagine the happiness of others for their own happi...
This study aims to conceptualize coduction and derive the principles of coduction-based reading to develop a model for literary discussion in educational settings. It assumes that individuals, as social beings, need to possess the human capacity to imagine the happiness of others for their own happiness, and literature education can play an important role in cultivating this capacity. If previous literature education has focused on interpreting the values of the reading community to which one belongs, coduction-based literary discussions seek to broaden perspectives and pursue more valid interpretations. Through literary research, the significance and nature of coduction-based literary discussions were explored. Coduction was conceptualized to examine the hierarchical communicative relationship between the author and the reader, and this was operationalized as the process of reader-to-reader (community) literary discussions. Based on the principles revealed in the literary research, an initial model of coduction-based literary discussion was developed. After expert review, the model was revised and refined, resulting in the final model after applying and reviewing it in actual classroom situations with middle school students.
This study aims to conceptualize coduction and derive the principles of coduction-based reading to develop a model for literary discussion in educational settings. It assumes that individuals, as social beings, need to possess the human capacity to imagine the happiness of others for their own happiness, and literature education can play an important role in cultivating this capacity. If previous literature education has focused on interpreting the values of the reading community to which one belongs, coduction-based literary discussions seek to broaden perspectives and pursue more valid interpretations. Through literary research, the significance and nature of coduction-based literary discussions were explored. Coduction was conceptualized to examine the hierarchical communicative relationship between the author and the reader, and this was operationalized as the process of reader-to-reader (community) literary discussions. Based on the principles revealed in the literary research, an initial model of coduction-based literary discussion was developed. After expert review, the model was revised and refined, resulting in the final model after applying and reviewing it in actual classroom situations with middle school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.