본 연구는 Q방법론을 사용하여 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형과 유형별 특징을 분석하였다. 첫 번째 단계로 문헌조사, 성인 독자를 대상으로 개방형 설문지와 심층 면담을 통하여 총 272개의 진술문을 추출하였다. 두 번째 단계로 대학교수 1명과 Q연구전문가 1명의 자문을 받아 38개의 Q표본을 선정하였다. 세 번째 단계로 성인 독자 40명을 P-샘플로 선정하고 Q-sort를 실시하였다. 마지막으로 수집된 데이터는 QUANL 프로그램으로 통계 처리하여 분석하였다. 연구 결과, 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형은 총 5가지로 분류되었다. ...
본 연구는 Q방법론을 사용하여 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형과 유형별 특징을 분석하였다. 첫 번째 단계로 문헌조사, 성인 독자를 대상으로 개방형 설문지와 심층 면담을 통하여 총 272개의 진술문을 추출하였다. 두 번째 단계로 대학교수 1명과 Q연구전문가 1명의 자문을 받아 38개의 Q표본을 선정하였다. 세 번째 단계로 성인 독자 40명을 P-샘플로 선정하고 Q-sort를 실시하였다. 마지막으로 수집된 데이터는 QUANL 프로그램으로 통계 처리하여 분석하였다. 연구 결과, 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형은 총 5가지로 분류되었다. 유형 1은 ‘복합적 사고 활동에 어려움을 겪는 독자’, 유형 2는 ‘불충분한 독서 여건으로 어려움을 겪는 독자’, 유형 3은 ‘낮은 독서 의욕으로 어려움을 겪는 독자’, 유형 4는 ‘자기 표현과 의사소통에 어려움을 겪는 독자’, 유형 5는 ‘편향된 독서 선호로 어려움을 겪는 독자’이다. 이 결과를 바탕으로 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 유형별 특성에 따라 맞춤형 독서 활동 지원방안을 제안하였다.
본 연구는 Q방법론을 사용하여 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형과 유형별 특징을 분석하였다. 첫 번째 단계로 문헌조사, 성인 독자를 대상으로 개방형 설문지와 심층 면담을 통하여 총 272개의 진술문을 추출하였다. 두 번째 단계로 대학교수 1명과 Q연구전문가 1명의 자문을 받아 38개의 Q표본을 선정하였다. 세 번째 단계로 성인 독자 40명을 P-샘플로 선정하고 Q-sort를 실시하였다. 마지막으로 수집된 데이터는 QUANL 프로그램으로 통계 처리하여 분석하였다. 연구 결과, 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 인식 유형은 총 5가지로 분류되었다. 유형 1은 ‘복합적 사고 활동에 어려움을 겪는 독자’, 유형 2는 ‘불충분한 독서 여건으로 어려움을 겪는 독자’, 유형 3은 ‘낮은 독서 의욕으로 어려움을 겪는 독자’, 유형 4는 ‘자기 표현과 의사소통에 어려움을 겪는 독자’, 유형 5는 ‘편향된 독서 선호로 어려움을 겪는 독자’이다. 이 결과를 바탕으로 독서 활동의 어려움에 대한 성인 독자의 유형별 특성에 따라 맞춤형 독서 활동 지원방안을 제안하였다.
The purpose of this study was to analyz the types of adult readers' perceptions of difficulties in reading activities and the characteristics of each type using the Q-methodology. As a first step, a total of 272 Q-samples were extracted through a literature review, open-ended questionnaires, and...
The purpose of this study was to analyz the types of adult readers' perceptions of difficulties in reading activities and the characteristics of each type using the Q-methodology. As a first step, a total of 272 Q-samples were extracted through a literature review, open-ended questionnaires, and in-depth interviews with adult readers. As a second step, 38 Q-samples were selected in consultation with one university professor and one Q-methodology expert. As a third step, 40 adult readers were selected as a P-sample and Q-sorted. Finally, the collected data was statistically processed and analyzed using the QUANL program.
As a result of research, adult readers' perceptions of the difficulties in reading activities were classified into 5 types. Type 1 is ‘readers who have difficulty in complex thinking activities’, type 2 is ‘readers who have difficulty with insufficient reading conditions’, type 3 is ‘readers who have difficulty with low reading motivation’, type 4 is ‘readers who have difficulty with self-expression and communication’ and type 5 is ‘readers who have difficulty with biased reading preferences’.
Based on the results, a customized reading activity support plan was suggested tailored to the characteristics of adult readers by type of difficulty in reading activities.
The purpose of this study was to analyz the types of adult readers' perceptions of difficulties in reading activities and the characteristics of each type using the Q-methodology. As a first step, a total of 272 Q-samples were extracted through a literature review, open-ended questionnaires, and in-depth interviews with adult readers. As a second step, 38 Q-samples were selected in consultation with one university professor and one Q-methodology expert. As a third step, 40 adult readers were selected as a P-sample and Q-sorted. Finally, the collected data was statistically processed and analyzed using the QUANL program.
As a result of research, adult readers' perceptions of the difficulties in reading activities were classified into 5 types. Type 1 is ‘readers who have difficulty in complex thinking activities’, type 2 is ‘readers who have difficulty with insufficient reading conditions’, type 3 is ‘readers who have difficulty with low reading motivation’, type 4 is ‘readers who have difficulty with self-expression and communication’ and type 5 is ‘readers who have difficulty with biased reading preferences’.
Based on the results, a customized reading activity support plan was suggested tailored to the characteristics of adult readers by type of difficulty in reading activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.