본 연구는 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 영향을 미치는 과정에서 유아의 의도적 통제 기질과 어머니 마음챙김 양육의 조절된 조절효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3~6세 자녀 남아 137명(50.0%), 여아 137명(50.0%)의 어머니 274명을 대상으로 유아의 행동억제 및 의도적 ...
본 연구는 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 영향을 미치는 과정에서 유아의 의도적 통제 기질과 어머니 마음챙김 양육의 조절된 조절효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3~6세 자녀 남아 137명(50.0%), 여아 137명(50.0%)의 어머니 274명을 대상으로 유아의 행동억제 및 의도적 통제 기질, 유아의 사회정서능력과 어머니 마음챙김 양육을 묻는 설문을 실시하였다. 수집된 자료를 PROCESS macro를 사용하여 조절된 조절 모형을 분석하였다. 분석 결과, 유아의 행동억제 기질, 의도적 통제 기질, 어머니 마음챙김 양육 사이에 삼원 상호작용이 유의하였다. 구체적으로, 어머니 마음챙김 양육 수준이 높을 때 유아 의도적 통제 기질이 높을수록 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 미치는 영향이 감소하였다. 반대로, 어머니 마음챙김 양육 수준이 낮을 때 유아 의도적 통제 기질이 높을수록 행동억제 기질이 사회정서능력에 미치는 영향이 증가하였다. 이와 같은 결과는 유아의 사회정서능력에 대한 행동억제 기질의 영향력은 유아의 의도적 통제 기질과 어머니의 마음챙김 양육에 따라 변화할 수 있다는 것을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 유아의 기질 특성을 파악하고 이에 따른 어머니의 마음챙김 양육 수준을 확인하여 부모 상담 및 교육 시 적절한 개입을 위한 유용한 정보를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 영향을 미치는 과정에서 유아의 의도적 통제 기질과 어머니 마음챙김 양육의 조절된 조절효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3~6세 자녀 남아 137명(50.0%), 여아 137명(50.0%)의 어머니 274명을 대상으로 유아의 행동억제 및 의도적 통제 기질, 유아의 사회정서능력과 어머니 마음챙김 양육을 묻는 설문을 실시하였다. 수집된 자료를 PROCESS macro를 사용하여 조절된 조절 모형을 분석하였다. 분석 결과, 유아의 행동억제 기질, 의도적 통제 기질, 어머니 마음챙김 양육 사이에 삼원 상호작용이 유의하였다. 구체적으로, 어머니 마음챙김 양육 수준이 높을 때 유아 의도적 통제 기질이 높을수록 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 미치는 영향이 감소하였다. 반대로, 어머니 마음챙김 양육 수준이 낮을 때 유아 의도적 통제 기질이 높을수록 행동억제 기질이 사회정서능력에 미치는 영향이 증가하였다. 이와 같은 결과는 유아의 사회정서능력에 대한 행동억제 기질의 영향력은 유아의 의도적 통제 기질과 어머니의 마음챙김 양육에 따라 변화할 수 있다는 것을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 유아의 기질 특성을 파악하고 이에 따른 어머니의 마음챙김 양육 수준을 확인하여 부모 상담 및 교육 시 적절한 개입을 위한 유용한 정보를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the moderating effect of infant effortful control temperament and mother mindful parenting on the process of infant behavioral inhibition temperament affecting social-emotional competence. For this purpose, a total of 274 mothers of 36 to 84 months child, 137...
The purpose of this study was to examine the moderating effect of infant effortful control temperament and mother mindful parenting on the process of infant behavioral inhibition temperament affecting social-emotional competence. For this purpose, a total of 274 mothers of 36 to 84 months child, 137 boys(50.0%) and 137 girls(50.0%) were measured using infant behavioral inhibition temperament, efforful control temperament, social- emotional competence and mother mindful parenting. The hypothesis was tested by using PROCESS macro for moderated moderation analysis. The results showed that the three-way interaction between infant behavioral inhibition temperament, effortful control temperament and mother mindful parenting was significant. Specifically, the higher the level of mother mindful parenting and the higher the infant effortul control temperament, the less the effect of the infant behavioral inhibition temperament on social-emotional competence. On the contrary, when the level of mother mindful parenting was low, the higher the infant effortful control temperament, the higher the effect of behavioral inhibition temperament on social-emotional competence. These results suggest that the influence of behavioral inhibition temperament on an infant social-emotional competence can change according to the infant effortful control temperament and the mother mindful parenting. Based on the results of this study, it is expected that useful information for appropriate intervention in parent counseling and education by identifying the temperament characteristics of infants and examining the level of mother mindful parenting accordingly.
The purpose of this study was to examine the moderating effect of infant effortful control temperament and mother mindful parenting on the process of infant behavioral inhibition temperament affecting social-emotional competence. For this purpose, a total of 274 mothers of 36 to 84 months child, 137 boys(50.0%) and 137 girls(50.0%) were measured using infant behavioral inhibition temperament, efforful control temperament, social- emotional competence and mother mindful parenting. The hypothesis was tested by using PROCESS macro for moderated moderation analysis. The results showed that the three-way interaction between infant behavioral inhibition temperament, effortful control temperament and mother mindful parenting was significant. Specifically, the higher the level of mother mindful parenting and the higher the infant effortul control temperament, the less the effect of the infant behavioral inhibition temperament on social-emotional competence. On the contrary, when the level of mother mindful parenting was low, the higher the infant effortful control temperament, the higher the effect of behavioral inhibition temperament on social-emotional competence. These results suggest that the influence of behavioral inhibition temperament on an infant social-emotional competence can change according to the infant effortful control temperament and the mother mindful parenting. Based on the results of this study, it is expected that useful information for appropriate intervention in parent counseling and education by identifying the temperament characteristics of infants and examining the level of mother mindful parenting accordingly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.