대한민국 정부와 기업에서는 산업구조의 디지털 전환을 통해 디지털 기반 탄소중립을 실천하고 있다. 그러나 코로나19로 비대면 서비스 수요 증가와 함께 디지털 전환이 가속화됨에 따라 사람들의 라이프 스타일에 상당한 변화를 가져왔다. 더불어 네트워크 및 데이터 이용량이 늘어나 서비스 이용환경 내 탄소 배출이 증가하고 있다. 이러한 서비스 내 탄소 배출을 감축시키기 위해서는 서비스 제공 환경에서 환경적 관점의 제고가 필요하다. 그러나 디지털 환경에 대한 탄소 배출 감축에 대한 논의가 부족하고, 기존의 산정 방식의 접근 장벽이 너무 높고 서비스 기획자가 사용하기에 용이하지 않기 때문에 서비스 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 고려하여 온라인 서비스를 기획하고 개선할 수 있는 접근이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 온라인 서비스 제공자들에게 익숙한 조사 도구인 고객여정맵을 기반으로 온라인 서비스의 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 시각화 할 수 있는 툴킷을 제안하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 디지털환경 내 탄소 배출을 발생시키는 내제적 요소를 도출하였으며, 주 이용 환경인 온라인 서비스에서 탄소 배출량을 확인하기 위해 고객의 이용흐름을 시각화 할 수 있는 서비스 디자인 도구인 고객 여정맵을 함께 살펴보았으며, 최종적으로 고객 여정의 경험, 만족 요소와 탄소 배출인 환경 요소를 결합한 디지털 탄소 여정맵(Digital Carbon Journey ...
대한민국 정부와 기업에서는 산업구조의 디지털 전환을 통해 디지털 기반 탄소중립을 실천하고 있다. 그러나 코로나19로 비대면 서비스 수요 증가와 함께 디지털 전환이 가속화됨에 따라 사람들의 라이프 스타일에 상당한 변화를 가져왔다. 더불어 네트워크 및 데이터 이용량이 늘어나 서비스 이용환경 내 탄소 배출이 증가하고 있다. 이러한 서비스 내 탄소 배출을 감축시키기 위해서는 서비스 제공 환경에서 환경적 관점의 제고가 필요하다. 그러나 디지털 환경에 대한 탄소 배출 감축에 대한 논의가 부족하고, 기존의 산정 방식의 접근 장벽이 너무 높고 서비스 기획자가 사용하기에 용이하지 않기 때문에 서비스 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 고려하여 온라인 서비스를 기획하고 개선할 수 있는 접근이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 온라인 서비스 제공자들에게 익숙한 조사 도구인 고객여정맵을 기반으로 온라인 서비스의 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 시각화 할 수 있는 툴킷을 제안하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 디지털환경 내 탄소 배출을 발생시키는 내제적 요소를 도출하였으며, 주 이용 환경인 온라인 서비스에서 탄소 배출량을 확인하기 위해 고객의 이용흐름을 시각화 할 수 있는 서비스 디자인 도구인 고객 여정맵을 함께 살펴보았으며, 최종적으로 고객 여정의 경험, 만족 요소와 탄소 배출인 환경 요소를 결합한 디지털 탄소 여정맵(Digital Carbon Journey Map)을 제안하였다. 본 연구에서 제안된 프레임은 기존 고객 여정의 주요 목표뿐만 아니라 탄소 배출의 환경적 측면을 고려하여 종합적인 서비스 분석이 가능하다. 결론적으로 본 연구는 디지털 시대의 서비스 공급자에게 서비스 설계 및 분석 시 환경적 영향을 고려할 수 있는 새로운 접근 방식의 유용한 도구를 제안하는데 그 목적이 있다. 또한 향후 서비스 기획, 개선 시 친환경적이고 만족스러운 고객 경험을 설계하는데 활용될 것으로 기대한다.
대한민국 정부와 기업에서는 산업구조의 디지털 전환을 통해 디지털 기반 탄소중립을 실천하고 있다. 그러나 코로나19로 비대면 서비스 수요 증가와 함께 디지털 전환이 가속화됨에 따라 사람들의 라이프 스타일에 상당한 변화를 가져왔다. 더불어 네트워크 및 데이터 이용량이 늘어나 서비스 이용환경 내 탄소 배출이 증가하고 있다. 이러한 서비스 내 탄소 배출을 감축시키기 위해서는 서비스 제공 환경에서 환경적 관점의 제고가 필요하다. 그러나 디지털 환경에 대한 탄소 배출 감축에 대한 논의가 부족하고, 기존의 산정 방식의 접근 장벽이 너무 높고 서비스 기획자가 사용하기에 용이하지 않기 때문에 서비스 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 고려하여 온라인 서비스를 기획하고 개선할 수 있는 접근이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 온라인 서비스 제공자들에게 익숙한 조사 도구인 고객여정맵을 기반으로 온라인 서비스의 이용과정에서 발생하는 탄소 배출량을 시각화 할 수 있는 툴킷을 제안하였다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 디지털환경 내 탄소 배출을 발생시키는 내제적 요소를 도출하였으며, 주 이용 환경인 온라인 서비스에서 탄소 배출량을 확인하기 위해 고객의 이용흐름을 시각화 할 수 있는 서비스 디자인 도구인 고객 여정맵을 함께 살펴보았으며, 최종적으로 고객 여정의 경험, 만족 요소와 탄소 배출인 환경 요소를 결합한 디지털 탄소 여정맵(Digital Carbon Journey Map)을 제안하였다. 본 연구에서 제안된 프레임은 기존 고객 여정의 주요 목표뿐만 아니라 탄소 배출의 환경적 측면을 고려하여 종합적인 서비스 분석이 가능하다. 결론적으로 본 연구는 디지털 시대의 서비스 공급자에게 서비스 설계 및 분석 시 환경적 영향을 고려할 수 있는 새로운 접근 방식의 유용한 도구를 제안하는데 그 목적이 있다. 또한 향후 서비스 기획, 개선 시 친환경적이고 만족스러운 고객 경험을 설계하는데 활용될 것으로 기대한다.
The Korean government and companies are practicing digital-based carbon neutrality through digital transformation of industrial structure. However, as COVID-19 accelerated digital transformation and increased demand for non-face-to-face services, people's lifestyles have also changed considerably. I...
The Korean government and companies are practicing digital-based carbon neutrality through digital transformation of industrial structure. However, as COVID-19 accelerated digital transformation and increased demand for non-face-to-face services, people's lifestyles have also changed considerably. In addition, increasing network and data use is driving up carbon emissions from service-use environments. Reducing carbon emissions from these services requires improving the environmental perspective of the service delivery environment. However, there is a lack of discussion on reducing carbon emissions in the digital environment, and the barriers to access existing calculations are too high and are not easy for service planners to use, so an approach to planning and improving online services is needed. Therefore, in this study, we proposed a toolkit that can visualize carbon emissions generated during online service use based on customer travel maps, a survey tool familiar to online service providers. To this end, the literature study finally proposed a digital carbon travel map, a service design tool that can visualize the flow of customers' use in online services, and internal factors that cause carbon emissions in the digital environment. The frame proposed in this study enables a comprehensive service analysis, considering the environmental aspects of carbon emissions and the main objectives of existing customer journeys. In conclusion, the purpose of this study is to propose useful tools for service providers in the digital age to consider environmental impacts when designing and analyzing services. It is also expected to be used to design an eco-friendly and satisfying customer experience when planning and improving services in the future.
The Korean government and companies are practicing digital-based carbon neutrality through digital transformation of industrial structure. However, as COVID-19 accelerated digital transformation and increased demand for non-face-to-face services, people's lifestyles have also changed considerably. In addition, increasing network and data use is driving up carbon emissions from service-use environments. Reducing carbon emissions from these services requires improving the environmental perspective of the service delivery environment. However, there is a lack of discussion on reducing carbon emissions in the digital environment, and the barriers to access existing calculations are too high and are not easy for service planners to use, so an approach to planning and improving online services is needed. Therefore, in this study, we proposed a toolkit that can visualize carbon emissions generated during online service use based on customer travel maps, a survey tool familiar to online service providers. To this end, the literature study finally proposed a digital carbon travel map, a service design tool that can visualize the flow of customers' use in online services, and internal factors that cause carbon emissions in the digital environment. The frame proposed in this study enables a comprehensive service analysis, considering the environmental aspects of carbon emissions and the main objectives of existing customer journeys. In conclusion, the purpose of this study is to propose useful tools for service providers in the digital age to consider environmental impacts when designing and analyzing services. It is also expected to be used to design an eco-friendly and satisfying customer experience when planning and improving services in the future.
주제어
#탄소중립 디지털 탄소중립 온라인 서비스 탄소 배출 고객 여정맵 Carbon Neutrality Digital Carbon Neutral Online Services carbon emissions Customer Journey Map
학위논문 정보
저자
양나영
학위수여기관
국민대학교 테크노디자인전문대학원
학위구분
국내석사
학과
스마트경험디자인학과
지도교수
반영환,김형신
발행연도
2022
총페이지
vii, 46
키워드
탄소중립 디지털 탄소중립 온라인 서비스 탄소 배출 고객 여정맵 Carbon Neutrality Digital Carbon Neutral Online Services carbon emissions Customer Journey Map
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