제 3의 물결이라는 앨빈 토플러의 책으로 대변할 수 있는 3차 산업혁명 시기에 전 세계는 컴퓨터와 정보통신이 가져올 혁신에 대비했다. 그때와 마찬가지로 4차 산업혁명이 무르익어 가는 지금, 인공지능이 전 세계의 화두로 떠올랐다. 전 세계에서 새로운 변화의 물결을 맞이하기 위해 인공지능과 관련한 산업에 집중하고 있고 국가의 미래를 이끌어갈 인재를 만들어 낼 인공지능 교육에도 지대한 관심을 갖고 있다. 미국, 중국, 일본 등의 나라에서 인공지능을 포함한 교육과정을 실시하겠다는 계획을 앞다투어 발표하였고 한국도 예외는 아니었다. 교육부에서는 2인공지능 기술이 적용된 ‘AI 디지털교과서’를 2025년부터 도입하겠으며, ...
제 3의 물결이라는 앨빈 토플러의 책으로 대변할 수 있는 3차 산업혁명 시기에 전 세계는 컴퓨터와 정보통신이 가져올 혁신에 대비했다. 그때와 마찬가지로 4차 산업혁명이 무르익어 가는 지금, 인공지능이 전 세계의 화두로 떠올랐다. 전 세계에서 새로운 변화의 물결을 맞이하기 위해 인공지능과 관련한 산업에 집중하고 있고 국가의 미래를 이끌어갈 인재를 만들어 낼 인공지능 교육에도 지대한 관심을 갖고 있다. 미국, 중국, 일본 등의 나라에서 인공지능을 포함한 교육과정을 실시하겠다는 계획을 앞다투어 발표하였고 한국도 예외는 아니었다. 교육부에서는 2인공지능 기술이 적용된 ‘AI 디지털교과서’를 2025년부터 도입하겠으며, 인공지능 기술을 활용하여 교수하는 선도교사를 양성하겠다는 계획을 발표하였다. 현재 인공지능을 활용한 교육은 수학, 과학 등의 소위 주지교과라 불리는 과목들 위주로 활용되고 있으며 예체능 등의 과목은 인공지능과 융합하려는 시도가 미진한 현실이다. 또한 학교의 교육자들을 대상으로 진행한 설문조사에서도 음악교육의 내실화를 위해서 가장 보완하여야 할 점으로 음악과 교수·학습도구 및 음악실 등의 음악 교구 등을 꼽았다. 이에 본 연구에서는 학교의 음악실 및 음악 교구 등을 현재 대부분의 학교에 급속도로 보급되고 있는 태블릿PC 등의 기기로 대체하고, 인공지능을 활용하여 음악 교수·학습 프로그램을 만드는 것을 그 목적으로 하였다. 2015 음악과 교육과정에 포함된 제재곡을 주제로 하여 인공지능을 활용한 12차시 분량의 음악교육 프로그램을 개발하였고, 12차시 분량의 프로그램 적용 전·후에 음악지능 검사를 실시하였다. 그 결과, 12차시의 음악교육 프로그램이 학습자들의 음악 지능 향상에 효과가 있음을 확인하였다.
제 3의 물결이라는 앨빈 토플러의 책으로 대변할 수 있는 3차 산업혁명 시기에 전 세계는 컴퓨터와 정보통신이 가져올 혁신에 대비했다. 그때와 마찬가지로 4차 산업혁명이 무르익어 가는 지금, 인공지능이 전 세계의 화두로 떠올랐다. 전 세계에서 새로운 변화의 물결을 맞이하기 위해 인공지능과 관련한 산업에 집중하고 있고 국가의 미래를 이끌어갈 인재를 만들어 낼 인공지능 교육에도 지대한 관심을 갖고 있다. 미국, 중국, 일본 등의 나라에서 인공지능을 포함한 교육과정을 실시하겠다는 계획을 앞다투어 발표하였고 한국도 예외는 아니었다. 교육부에서는 2인공지능 기술이 적용된 ‘AI 디지털교과서’를 2025년부터 도입하겠으며, 인공지능 기술을 활용하여 교수하는 선도교사를 양성하겠다는 계획을 발표하였다. 현재 인공지능을 활용한 교육은 수학, 과학 등의 소위 주지교과라 불리는 과목들 위주로 활용되고 있으며 예체능 등의 과목은 인공지능과 융합하려는 시도가 미진한 현실이다. 또한 학교의 교육자들을 대상으로 진행한 설문조사에서도 음악교육의 내실화를 위해서 가장 보완하여야 할 점으로 음악과 교수·학습도구 및 음악실 등의 음악 교구 등을 꼽았다. 이에 본 연구에서는 학교의 음악실 및 음악 교구 등을 현재 대부분의 학교에 급속도로 보급되고 있는 태블릿PC 등의 기기로 대체하고, 인공지능을 활용하여 음악 교수·학습 프로그램을 만드는 것을 그 목적으로 하였다. 2015 음악과 교육과정에 포함된 제재곡을 주제로 하여 인공지능을 활용한 12차시 분량의 음악교육 프로그램을 개발하였고, 12차시 분량의 프로그램 적용 전·후에 음악지능 검사를 실시하였다. 그 결과, 12차시의 음악교육 프로그램이 학습자들의 음악 지능 향상에 효과가 있음을 확인하였다.
During the era of the so-called Third Wave, represented by Alvin Toffler's book "The Third Wave," the world prepared for the innovations brought about by computers and telecommunications. Just like then, as the Fourth Industrial Revolution unfolds, artificial intelligence has emerged as a global top...
During the era of the so-called Third Wave, represented by Alvin Toffler's book "The Third Wave," the world prepared for the innovations brought about by computers and telecommunications. Just like then, as the Fourth Industrial Revolution unfolds, artificial intelligence has emerged as a global topic of discussion. The world is focusing on industries related to artificial intelligence to embrace the waves of new changes, and there is great interest in artificial intelligence education, which will produce talents leading the future of the nation. Countries such as the United States, China, and Japan have already announced plans to implement educational curricula including artificial intelligence, and Korea is no exception. The Ministry of Education has announced plans to introduce "AI Digital Textbooks," which incorporate artificial intelligence technology, starting from 2025, and to cultivate leading teachers who use artificial intelligence technology for instruction. Currently, education utilizing artificial intelligence is mainly focused on subjects commonly known as core subjects, such as mathematics and science, while attempts to integrate artificial intelligence into subjects like arts and physical education are relatively limited. Moreover, in a survey conducted among educators, the most important aspect to improve for the enhancement of music education was identified as music teaching and learning tools, music classrooms, and music materials. Therefore, this study aims to replace music classrooms and music materials in schools, which are rapidly being supplied to most schools, with devices such as tablets, and develop a music teaching and learning program utilizing artificial intelligence. Based on the sanctioned songs included in the 2015 music education curriculum, a 12-lesson music education program utilizing artificial intelligence was developed, and a music intelligence test was conducted before and after the implementation of the 12-lesson program. As a result, it was confirmed that the 12-lesson music education program had a positive effect on enhancing learners' music intelligence.
During the era of the so-called Third Wave, represented by Alvin Toffler's book "The Third Wave," the world prepared for the innovations brought about by computers and telecommunications. Just like then, as the Fourth Industrial Revolution unfolds, artificial intelligence has emerged as a global topic of discussion. The world is focusing on industries related to artificial intelligence to embrace the waves of new changes, and there is great interest in artificial intelligence education, which will produce talents leading the future of the nation. Countries such as the United States, China, and Japan have already announced plans to implement educational curricula including artificial intelligence, and Korea is no exception. The Ministry of Education has announced plans to introduce "AI Digital Textbooks," which incorporate artificial intelligence technology, starting from 2025, and to cultivate leading teachers who use artificial intelligence technology for instruction. Currently, education utilizing artificial intelligence is mainly focused on subjects commonly known as core subjects, such as mathematics and science, while attempts to integrate artificial intelligence into subjects like arts and physical education are relatively limited. Moreover, in a survey conducted among educators, the most important aspect to improve for the enhancement of music education was identified as music teaching and learning tools, music classrooms, and music materials. Therefore, this study aims to replace music classrooms and music materials in schools, which are rapidly being supplied to most schools, with devices such as tablets, and develop a music teaching and learning program utilizing artificial intelligence. Based on the sanctioned songs included in the 2015 music education curriculum, a 12-lesson music education program utilizing artificial intelligence was developed, and a music intelligence test was conducted before and after the implementation of the 12-lesson program. As a result, it was confirmed that the 12-lesson music education program had a positive effect on enhancing learners' music intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.