본 연구는 경직형 뇌성마비 아동을 대상으로 인지기반 활동중심중재를 적용하고 아동의 신체기능 및 일상생활활동에 미치는 영향을 알아보고자 이중눈가림, 두 집단 사전-사후검사로 설계하였다. 연구대상자는 경직형 뇌성마비로 의학적 진단을 받은 6~12세 학령기 아동으로 대동작기능분류 Ⅰ~Ⅱ 단계에 속하면서 ‘특수교육 대상학생 선별검사 및 진단검사 지침(발달지연)’의 인지적 발달, 의사소통의 발달영역 점수 총점이 5점 이상 13점 이하인 경우를 선정하였다. 총 20명을 각 10명씩 두 집단으로 무작위 배분하여 회기당 40분, 주 2회, 10주간 중재를 적용하였다. 실험군에게는 인지기반 활동중심중재를 수행하였으며, 대조군은 구조화된 신체활동을 실시하였다. 경직형 뇌성마비 아동의 중재 전과 후 신체기능과 일상생활활동의 변화를 알아보기 위해 대동작기능, 정적 및 동적 균형, ...
본 연구는 경직형 뇌성마비 아동을 대상으로 인지기반 활동중심중재를 적용하고 아동의 신체기능 및 일상생활활동에 미치는 영향을 알아보고자 이중눈가림, 두 집단 사전-사후검사로 설계하였다. 연구대상자는 경직형 뇌성마비로 의학적 진단을 받은 6~12세 학령기 아동으로 대동작기능분류 Ⅰ~Ⅱ 단계에 속하면서 ‘특수교육 대상학생 선별검사 및 진단검사 지침(발달지연)’의 인지적 발달, 의사소통의 발달영역 점수 총점이 5점 이상 13점 이하인 경우를 선정하였다. 총 20명을 각 10명씩 두 집단으로 무작위 배분하여 회기당 40분, 주 2회, 10주간 중재를 적용하였다. 실험군에게는 인지기반 활동중심중재를 수행하였으며, 대조군은 구조화된 신체활동을 실시하였다. 경직형 뇌성마비 아동의 중재 전과 후 신체기능과 일상생활활동의 변화를 알아보기 위해 대동작기능, 정적 및 동적 균형, 실행기능, 기능적 독립성에 대한 측정을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 for windows(IBM Corp, USA) 프로그램을 이용하여 분석하였고, 검증을 위한 통계적 유의수준(α)은 0.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 중재 전후 집단 내 변화는 윌콕슨의 부호순위검정(Wilcoxon's signed-rank test)을 사용해 실시하였고, 두 집단 간의 변화량 차이는 맨휘트니검정(Mann-Whitney U test)으로 비교분석하였다. 연구 결과 대동작기능은 실험군과 대조군 각각의 집단 내 비교에서 모두 유의한 변화가 있었으나, 변화량 비교에서 두 집단 간 유의한 차이가 나타났다. 정적균형은 실험군과 대조군의 집단 내 전후 비교에서 유의한 변화가 있었고, 실험군과 대조군의 집단 간 변화량 비교에서도 유의한 차이가 관찰되었다. 동적균형은 두 집단 모두 중재 전후 비교에서 유의한 변화가 있었고, 집단 간 비교에서는 통계적 차이가 나타나지 않았다. 실행기능은 실험군의 집단 내 비교에서는 유의한 변화가 있었으나 대조군에서는 유의하지 않았고, 집단 간 변화량 비교에서 유의한 차이가 관찰되었다. 기능적 독립성의 총점 비교에서는 실험군과 대조군 모두 중재전후에 유의한 변화가 있었고, 두 집단 간 변화량에서 두 집단 사이 유의한 차이를 보였다. 본 연구에서 경직형 뇌성마비 아동을 대상으로 인지기반 활동중심중재를 적용한 결과 아동의 대동작기능, 정적 및 동적 균형 그리고 실행기능과 기능적 독립성에서의 유의한 향상을 확인하였다. 따라서 인지기반 활동중심중재를 경직형 뇌성마비 아동의 신체기능과 일상생활활동 향상을 위한 효과적인 중재방법으로 제안할 수 있다.
본 연구는 경직형 뇌성마비 아동을 대상으로 인지기반 활동중심중재를 적용하고 아동의 신체기능 및 일상생활활동에 미치는 영향을 알아보고자 이중눈가림, 두 집단 사전-사후검사로 설계하였다. 연구대상자는 경직형 뇌성마비로 의학적 진단을 받은 6~12세 학령기 아동으로 대동작기능분류 Ⅰ~Ⅱ 단계에 속하면서 ‘특수교육 대상학생 선별검사 및 진단검사 지침(발달지연)’의 인지적 발달, 의사소통의 발달영역 점수 총점이 5점 이상 13점 이하인 경우를 선정하였다. 총 20명을 각 10명씩 두 집단으로 무작위 배분하여 회기당 40분, 주 2회, 10주간 중재를 적용하였다. 실험군에게는 인지기반 활동중심중재를 수행하였으며, 대조군은 구조화된 신체활동을 실시하였다. 경직형 뇌성마비 아동의 중재 전과 후 신체기능과 일상생활활동의 변화를 알아보기 위해 대동작기능, 정적 및 동적 균형, 실행기능, 기능적 독립성에 대한 측정을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 for windows(IBM Corp, USA) 프로그램을 이용하여 분석하였고, 검증을 위한 통계적 유의수준(α)은 0.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 중재 전후 집단 내 변화는 윌콕슨의 부호순위검정(Wilcoxon's signed-rank test)을 사용해 실시하였고, 두 집단 간의 변화량 차이는 맨휘트니검정(Mann-Whitney U test)으로 비교분석하였다. 연구 결과 대동작기능은 실험군과 대조군 각각의 집단 내 비교에서 모두 유의한 변화가 있었으나, 변화량 비교에서 두 집단 간 유의한 차이가 나타났다. 정적균형은 실험군과 대조군의 집단 내 전후 비교에서 유의한 변화가 있었고, 실험군과 대조군의 집단 간 변화량 비교에서도 유의한 차이가 관찰되었다. 동적균형은 두 집단 모두 중재 전후 비교에서 유의한 변화가 있었고, 집단 간 비교에서는 통계적 차이가 나타나지 않았다. 실행기능은 실험군의 집단 내 비교에서는 유의한 변화가 있었으나 대조군에서는 유의하지 않았고, 집단 간 변화량 비교에서 유의한 차이가 관찰되었다. 기능적 독립성의 총점 비교에서는 실험군과 대조군 모두 중재전후에 유의한 변화가 있었고, 두 집단 간 변화량에서 두 집단 사이 유의한 차이를 보였다. 본 연구에서 경직형 뇌성마비 아동을 대상으로 인지기반 활동중심중재를 적용한 결과 아동의 대동작기능, 정적 및 동적 균형 그리고 실행기능과 기능적 독립성에서의 유의한 향상을 확인하였다. 따라서 인지기반 활동중심중재를 경직형 뇌성마비 아동의 신체기능과 일상생활활동 향상을 위한 효과적인 중재방법으로 제안할 수 있다.
This study was designed as a double-blind, two-group pre-post test to apply the cognitive-based activity-focused intervention to children with spastic cerebral palsy and to investigate the effect on the body function and activities of daily living. The cases selected as subjects of this study a...
This study was designed as a double-blind, two-group pre-post test to apply the cognitive-based activity-focused intervention to children with spastic cerebral palsy and to investigate the effect on the body function and activities of daily living. The cases selected as subjects of this study are school-aged children aged 6 to 12 years old who were medically diagnosed with spastic cerebral palsy, belonging to the Gross Motor Function Classification System(GMFCS) I to II stages, and with a total score of 5 or more and 13 or less in the cognitive development and communication development areas of the ‘Special Education Target Students Screening Test and Diagnostic Test Guidelines (Developmental Delay)’. A total of 20 people were randomly divided into two groups of 10 people each, and intervention was applied for 40 minutes per session, twice a week, for 10 weeks. The cognitive-based activity-focused intervention was performed for the experimental group, and structured physical activity was performed for the control group. To investigate changes in body function and activities of daily living before and after intervention in children with spastic cerebral palsy, measures of gross motor function, static and dynamic balance, executive function, and functional independence were conducted. The collected data was analyzed using the SPSS 25.0 for Windows program(IBM Corp, USA), and the statistical significance level (α) was set at 0.05 for verification. Changes within groups before and after intervention in the experimental group and control group were conducted using Wilcoxon's signed-rank test, and differences in the amount of change between the two groups were compared and analyzed using the Mann-Whitney U test. As a result of the study, there was a significant change in both group gross motor function in comparison between the experimental group and the control group, but a significant difference between the two groups was found in the comparison of the amount of change. There was a significant change in static balance in the before and after comparison between the experimental group and the control group, and a significant difference was observed in the comparison of the amount of change between the experimental group and the control group. There was a significant change in dynamic balance before and after intervention in both groups, and no statistical difference was found in the comparison between groups. There was a significant change in executive function in the comparison between groups in the experimental group, but not in the control group, and a significant difference was observed in the comparison of the amount of change between groups. There was a significant change in the comparison of the total score of functional independence before and after the intervention in both the experimental group and the control group, and there was a significant difference between the two groups in the amount of change between the two groups. As a result of applying cognitive-based activity-focused intervention to children with spastic cerebral palsy in this study, significant improvements were confirmed in the child's gross motor function, static and dynamic balance, executive function, and functional independence. Therefore, cognitive-based activity-focused intervention can be suggested as an effective intervention method for improving body function and activities of daily living in children with spastic cerebral palsy.
This study was designed as a double-blind, two-group pre-post test to apply the cognitive-based activity-focused intervention to children with spastic cerebral palsy and to investigate the effect on the body function and activities of daily living. The cases selected as subjects of this study are school-aged children aged 6 to 12 years old who were medically diagnosed with spastic cerebral palsy, belonging to the Gross Motor Function Classification System(GMFCS) I to II stages, and with a total score of 5 or more and 13 or less in the cognitive development and communication development areas of the ‘Special Education Target Students Screening Test and Diagnostic Test Guidelines (Developmental Delay)’. A total of 20 people were randomly divided into two groups of 10 people each, and intervention was applied for 40 minutes per session, twice a week, for 10 weeks. The cognitive-based activity-focused intervention was performed for the experimental group, and structured physical activity was performed for the control group. To investigate changes in body function and activities of daily living before and after intervention in children with spastic cerebral palsy, measures of gross motor function, static and dynamic balance, executive function, and functional independence were conducted. The collected data was analyzed using the SPSS 25.0 for Windows program(IBM Corp, USA), and the statistical significance level (α) was set at 0.05 for verification. Changes within groups before and after intervention in the experimental group and control group were conducted using Wilcoxon's signed-rank test, and differences in the amount of change between the two groups were compared and analyzed using the Mann-Whitney U test. As a result of the study, there was a significant change in both group gross motor function in comparison between the experimental group and the control group, but a significant difference between the two groups was found in the comparison of the amount of change. There was a significant change in static balance in the before and after comparison between the experimental group and the control group, and a significant difference was observed in the comparison of the amount of change between the experimental group and the control group. There was a significant change in dynamic balance before and after intervention in both groups, and no statistical difference was found in the comparison between groups. There was a significant change in executive function in the comparison between groups in the experimental group, but not in the control group, and a significant difference was observed in the comparison of the amount of change between groups. There was a significant change in the comparison of the total score of functional independence before and after the intervention in both the experimental group and the control group, and there was a significant difference between the two groups in the amount of change between the two groups. As a result of applying cognitive-based activity-focused intervention to children with spastic cerebral palsy in this study, significant improvements were confirmed in the child's gross motor function, static and dynamic balance, executive function, and functional independence. Therefore, cognitive-based activity-focused intervention can be suggested as an effective intervention method for improving body function and activities of daily living in children with spastic cerebral palsy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.