전기차는 소음 감소와 대기오염 문제 해결, 에너지 절약을 꾀할 수 있으며, 천연자원을 보호하고 에너지 안보를 지키며, 글로벌 경쟁력 강화와 경제 발전을 노릴 수 있고, 경제적 이점이 있는 지속 가능한 미래를 위한 솔루션이기 때문에 세계 각국은 전기차 보급에 힘쓰고 있다. 자동차는 소비자에게 운송 수단 이상의 삶에 있어서 중요한 역할을 수행하므로, 소비자들이 자동차를 선택할 때, 다양한 선택 요인을 고려하게 된다. 전기차는 많은 장점을 가지고 있지만, 가격과 인프라와 같은 부분에 있어서 ...
전기차는 소음 감소와 대기오염 문제 해결, 에너지 절약을 꾀할 수 있으며, 천연자원을 보호하고 에너지 안보를 지키며, 글로벌 경쟁력 강화와 경제 발전을 노릴 수 있고, 경제적 이점이 있는 지속 가능한 미래를 위한 솔루션이기 때문에 세계 각국은 전기차 보급에 힘쓰고 있다. 자동차는 소비자에게 운송 수단 이상의 삶에 있어서 중요한 역할을 수행하므로, 소비자들이 자동차를 선택할 때, 다양한 선택 요인을 고려하게 된다. 전기차는 많은 장점을 가지고 있지만, 가격과 인프라와 같은 부분에 있어서 내연기관 차량보다 면밀한 검토가 필요하다. 단서활용이론에 의하면, 소비자들은 제품을 선택할 때 핵심요인과 주변요인을 동시에 사용한다. 그러나 이런 관점의 전기차 연구는 아직 찾아보기 어렵다. 따라서 전기차 선택요인을 핵심요인과 주변요인으로 구분한 연구의 필요성이 제기된다. 전문기관에 의뢰하여 수집한 527명의 응답자 데이터가 분석에 이용되었다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전기차 결정의 핵심요인은 전기차 이미지와 태도에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 전기차 결정의 주변요인 중 가격과 환경은 전기차 이미지와 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 전기차 이미지는 태도, 구매의도와 구전의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태도는 전기차 구매의도와 구전의도에 영향을 미쳤다. 다섯째, 전기차 경험자와 비경험자는 전기차 부품관리와 유지비용에서 유의한 차이가 있었는데, 전기차 경험자에게는 AS 및 부품관리가 전기차 이미지에, 유지비용이 태도에 유의한 영향을 미쳤다. 반면에, 비경험자의 경우에는 AS 및 부품관리가 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 전기차 선택의 핵심요인 즉 내재적 요인이 전기차 선택에 영향을 주는 것이 확인되었다. 이러한 결과는 전기차 제조사들에게 전기차 구매 촉진에 있어서 전기차 자체의 차량 매력이 얼마나 중요한지를 시사한다. 또한 본 연구의 결과는 전기차 보급을 위해서는 지속적인 정책 지원은 물론 가격과 인프라에 대한 근본적 문제 해결을 위한 관련 기술 개발이 선행되어야 한다는 것을 시사한다.
전기차는 소음 감소와 대기오염 문제 해결, 에너지 절약을 꾀할 수 있으며, 천연자원을 보호하고 에너지 안보를 지키며, 글로벌 경쟁력 강화와 경제 발전을 노릴 수 있고, 경제적 이점이 있는 지속 가능한 미래를 위한 솔루션이기 때문에 세계 각국은 전기차 보급에 힘쓰고 있다. 자동차는 소비자에게 운송 수단 이상의 삶에 있어서 중요한 역할을 수행하므로, 소비자들이 자동차를 선택할 때, 다양한 선택 요인을 고려하게 된다. 전기차는 많은 장점을 가지고 있지만, 가격과 인프라와 같은 부분에 있어서 내연기관 차량보다 면밀한 검토가 필요하다. 단서활용이론에 의하면, 소비자들은 제품을 선택할 때 핵심요인과 주변요인을 동시에 사용한다. 그러나 이런 관점의 전기차 연구는 아직 찾아보기 어렵다. 따라서 전기차 선택요인을 핵심요인과 주변요인으로 구분한 연구의 필요성이 제기된다. 전문기관에 의뢰하여 수집한 527명의 응답자 데이터가 분석에 이용되었다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전기차 결정의 핵심요인은 전기차 이미지와 태도에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 전기차 결정의 주변요인 중 가격과 환경은 전기차 이미지와 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 전기차 이미지는 태도, 구매의도와 구전의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태도는 전기차 구매의도와 구전의도에 영향을 미쳤다. 다섯째, 전기차 경험자와 비경험자는 전기차 부품관리와 유지비용에서 유의한 차이가 있었는데, 전기차 경험자에게는 AS 및 부품관리가 전기차 이미지에, 유지비용이 태도에 유의한 영향을 미쳤다. 반면에, 비경험자의 경우에는 AS 및 부품관리가 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 전기차 선택의 핵심요인 즉 내재적 요인이 전기차 선택에 영향을 주는 것이 확인되었다. 이러한 결과는 전기차 제조사들에게 전기차 구매 촉진에 있어서 전기차 자체의 차량 매력이 얼마나 중요한지를 시사한다. 또한 본 연구의 결과는 전기차 보급을 위해서는 지속적인 정책 지원은 물론 가격과 인프라에 대한 근본적 문제 해결을 위한 관련 기술 개발이 선행되어야 한다는 것을 시사한다.
Electric vehicles(EVs) are a solution for a sustainable future, as they reduce noise, solve air pollution issues, save energy, protect natural resources and energy security, and enhance global competitiveness and economic development. For these reasons, many countries and governments are making effo...
Electric vehicles(EVs) are a solution for a sustainable future, as they reduce noise, solve air pollution issues, save energy, protect natural resources and energy security, and enhance global competitiveness and economic development. For these reasons, many countries and governments are making efforts to promote the adoption of EVs. As automobiles play an important role in the life of human beyond transportation, consumers consider various factors of choice when they choose it. EVs have many advantages, but they need to be reviewed more closely than traditional internal combustion engine(ICE) vehicles in terms of price and infrastructure. According to the cue utilization theory, customers use both core cue and peripheral cue when choosing a product. However, research on EVs from this perspective is still difficult to find. Therefore, a study is necessary that classifies the EVs determinants into core factor and peripheral factor. Data from 527 respondents collected by requesting a specialized institution was used for analysis. The analysis results are as follows. First, core factors of EVs determinants have a significant impact on EVs image and attitude. Second, among peripheral factors of EVs determinants, price and environment affect EVs image and attitude. Third, EVs image affects attitude, purchase intention, and word-of-mouth(WOM) intention. Forth, attitude influence purchase intention and WOM intention. Fifth, there are significant differences in after-sales service(AS)-part management and maintenance cost depending experience with EVs. For the participants who had experience with EVs, AS-part management significantly affects EVs image, and maintenance cost has effect on attitude. On the other hand, in the case of non-experience people, AS-part management have a significant impact on attitude. In summary, this study confirms that core cue, that is, internal factors, is key determinant of EVs adoption. These findings suggests to EVs manufacturers how important the appeal of the EVs themselves is in EVs promotion. Moreover, the result of this study emphasize the need for technological development to solve fundamental issues such as price and infrastructure, in addition to ongoing policy support.
Electric vehicles(EVs) are a solution for a sustainable future, as they reduce noise, solve air pollution issues, save energy, protect natural resources and energy security, and enhance global competitiveness and economic development. For these reasons, many countries and governments are making efforts to promote the adoption of EVs. As automobiles play an important role in the life of human beyond transportation, consumers consider various factors of choice when they choose it. EVs have many advantages, but they need to be reviewed more closely than traditional internal combustion engine(ICE) vehicles in terms of price and infrastructure. According to the cue utilization theory, customers use both core cue and peripheral cue when choosing a product. However, research on EVs from this perspective is still difficult to find. Therefore, a study is necessary that classifies the EVs determinants into core factor and peripheral factor. Data from 527 respondents collected by requesting a specialized institution was used for analysis. The analysis results are as follows. First, core factors of EVs determinants have a significant impact on EVs image and attitude. Second, among peripheral factors of EVs determinants, price and environment affect EVs image and attitude. Third, EVs image affects attitude, purchase intention, and word-of-mouth(WOM) intention. Forth, attitude influence purchase intention and WOM intention. Fifth, there are significant differences in after-sales service(AS)-part management and maintenance cost depending experience with EVs. For the participants who had experience with EVs, AS-part management significantly affects EVs image, and maintenance cost has effect on attitude. On the other hand, in the case of non-experience people, AS-part management have a significant impact on attitude. In summary, this study confirms that core cue, that is, internal factors, is key determinant of EVs adoption. These findings suggests to EVs manufacturers how important the appeal of the EVs themselves is in EVs promotion. Moreover, the result of this study emphasize the need for technological development to solve fundamental issues such as price and infrastructure, in addition to ongoing policy support.
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