[학위논문]생성형 AI 챗봇 ‘ChatGPT’ 이용의도에 관한 연구 : 기술 수용 모델과 어포던스를 중심으로 A Study on the User Intention of Generative AI Chatbot 'ChatGPT': Adding Affordances to the Technology Acceptance Model원문보기
이 연구는 기술 수용 모델의 관점에서 ChatGPT의 기술적 어포던스 요인이 사용자의 인지된 유용성, 인지된 용이성과 이용의도에 미치는 영향을 탐색했다. ChatGPT의 어포던스 요인은 ‘개인화된 도움 제공’, ‘대화 의인화’, 그리고 ‘맥락 인지’로 분류하였으며, ChatGPT를 1회 이상 이용해 본 사용자 300명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행했다.
주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ChatGPT의 어포던스 요인은 모두 인지된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 생성형 ...
이 연구는 기술 수용 모델의 관점에서 ChatGPT의 기술적 어포던스 요인이 사용자의 인지된 유용성, 인지된 용이성과 이용의도에 미치는 영향을 탐색했다. ChatGPT의 어포던스 요인은 ‘개인화된 도움 제공’, ‘대화 의인화’, 그리고 ‘맥락 인지’로 분류하였으며, ChatGPT를 1회 이상 이용해 본 사용자 300명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행했다.
주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ChatGPT의 어포던스 요인은 모두 인지된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 생성형 AI챗봇은 일반 AI 챗봇과 비교해 더욱 고도화된 자연어처리가 가능한 만큼, 사용자의 요구사항을 정확히 이해하고 처리하는 능력, 사람처럼 자연스럽게 상호작용하는 능력, 특정 상황에 대한 구체적인 정보와 맥락을 파악하는 능력이 모두 챗봇의 인지된 유용성을 높이는 중요한 요인임을 확인할 수 있다. 둘째, ChatGPT의 어포던스 요인은 모두 인지된 용이성을 높이는 데도 유의한 영향을 미쳤다. 일반 AI 챗봇에 비해 ChatGPT는 사용자의 요구사항을 정확하게 파악하여 처리하는 능력이 사용자의 인지된 용이성을 높이는 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 셋째, ChatGPT의 인지된 유용성과 인지된 용이성 모두 이용의도에 영향을 미쳤으며 어포던스와 이용의도 사이의 간접효과가 확인되었다. 마지막으로, ChatGPT의 이용이 쉽다고 인식하는 사람일수록 유용하다고 인지하는 것으로 나타났다.
연구 결과, ChatGPT의 기술적 어포던스는 이용자들의 인지된 유용성, 인지된 용이성, 그리고 이용의도에 영향을 미치는 중요한 선행요인으로 나타났다. 이 연구는 생성형 AI라는 새로운 디지털 기술의 어포던스 요인을 확인하여 기술 수용 모델에 적용함으로써 향후 생성형 AI 기술의 이용 연구를 위한 기초자료를 제공했다는 점에서 의의를 가진다.
이 연구는 기술 수용 모델의 관점에서 ChatGPT의 기술적 어포던스 요인이 사용자의 인지된 유용성, 인지된 용이성과 이용의도에 미치는 영향을 탐색했다. ChatGPT의 어포던스 요인은 ‘개인화된 도움 제공’, ‘대화 의인화’, 그리고 ‘맥락 인지’로 분류하였으며, ChatGPT를 1회 이상 이용해 본 사용자 300명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행했다.
주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ChatGPT의 어포던스 요인은 모두 인지된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 생성형 AI 챗봇은 일반 AI 챗봇과 비교해 더욱 고도화된 자연어처리가 가능한 만큼, 사용자의 요구사항을 정확히 이해하고 처리하는 능력, 사람처럼 자연스럽게 상호작용하는 능력, 특정 상황에 대한 구체적인 정보와 맥락을 파악하는 능력이 모두 챗봇의 인지된 유용성을 높이는 중요한 요인임을 확인할 수 있다. 둘째, ChatGPT의 어포던스 요인은 모두 인지된 용이성을 높이는 데도 유의한 영향을 미쳤다. 일반 AI 챗봇에 비해 ChatGPT는 사용자의 요구사항을 정확하게 파악하여 처리하는 능력이 사용자의 인지된 용이성을 높이는 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 셋째, ChatGPT의 인지된 유용성과 인지된 용이성 모두 이용의도에 영향을 미쳤으며 어포던스와 이용의도 사이의 간접효과가 확인되었다. 마지막으로, ChatGPT의 이용이 쉽다고 인식하는 사람일수록 유용하다고 인지하는 것으로 나타났다.
연구 결과, ChatGPT의 기술적 어포던스는 이용자들의 인지된 유용성, 인지된 용이성, 그리고 이용의도에 영향을 미치는 중요한 선행요인으로 나타났다. 이 연구는 생성형 AI라는 새로운 디지털 기술의 어포던스 요인을 확인하여 기술 수용 모델에 적용함으로써 향후 생성형 AI 기술의 이용 연구를 위한 기초자료를 제공했다는 점에서 의의를 가진다.
This study explored the technical affordances of the generative AI chatbot ‘ChatGPT’ from the perspective of the Technology Acceptance Model. The study classified the affordances of ChatGPT into three: personalized assistance, human-like conversing and context awareness. These affordances were then ...
This study explored the technical affordances of the generative AI chatbot ‘ChatGPT’ from the perspective of the Technology Acceptance Model. The study classified the affordances of ChatGPT into three: personalized assistance, human-like conversing and context awareness. These affordances were then applied as independent variables to the Technology Acceptance Model to explore their influence on users’ perceived usefulness, ease of use and intention to use. The research was conducted through an online survey to 300 users who had used ChatGPT more than once before.
The research findings can be summarized as follows. First, all three affordance factors of ChatGPT positively influenced the perceived usefulness of ChatGPT. Considering that generative AI chatbots are capable of a higher level of advanced natural language processing compared to traditional AI chatbots, this indicates that the ability to accurately understand and handle users’ requests, interact with users in a human-like manner, and identify the context for particular situations contribute to enhancing the perceived usefulness of ChatGPT. Secondly, the affordance factors of ChatGPT also positively influenced the users’ perceived ease of use. This finding shows that ChatGPT's ability to accurately understand and handle users’ requests is a crucial factor in increasing users' perceived ease of use. Third, both perceived usefulness and perceived ease of use influenced the users’ intention to use while also mediating the influence between affordances and intention to use. Finally, the research indicated that users who perceive ChatGPT as easy to use would also perceive it as more useful.
In summary, the technical affordances of ChatGPT were identified as important variables to determine users' perceived usefulness, perceived ease of use, and intention to use. This study has a theoretical significance in the way that it goes beyond existing literature that explored the behavioral intention of AI chatbots and provides foundational data for future research on the behavioral intention of generative AI chatbots by examining the technical affordance factors of ChatGPT.
This study explored the technical affordances of the generative AI chatbot ‘ChatGPT’ from the perspective of the Technology Acceptance Model. The study classified the affordances of ChatGPT into three: personalized assistance, human-like conversing and context awareness. These affordances were then applied as independent variables to the Technology Acceptance Model to explore their influence on users’ perceived usefulness, ease of use and intention to use. The research was conducted through an online survey to 300 users who had used ChatGPT more than once before.
The research findings can be summarized as follows. First, all three affordance factors of ChatGPT positively influenced the perceived usefulness of ChatGPT. Considering that generative AI chatbots are capable of a higher level of advanced natural language processing compared to traditional AI chatbots, this indicates that the ability to accurately understand and handle users’ requests, interact with users in a human-like manner, and identify the context for particular situations contribute to enhancing the perceived usefulness of ChatGPT. Secondly, the affordance factors of ChatGPT also positively influenced the users’ perceived ease of use. This finding shows that ChatGPT's ability to accurately understand and handle users’ requests is a crucial factor in increasing users' perceived ease of use. Third, both perceived usefulness and perceived ease of use influenced the users’ intention to use while also mediating the influence between affordances and intention to use. Finally, the research indicated that users who perceive ChatGPT as easy to use would also perceive it as more useful.
In summary, the technical affordances of ChatGPT were identified as important variables to determine users' perceived usefulness, perceived ease of use, and intention to use. This study has a theoretical significance in the way that it goes beyond existing literature that explored the behavioral intention of AI chatbots and provides foundational data for future research on the behavioral intention of generative AI chatbots by examining the technical affordance factors of ChatGPT.
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